6 712 läst · 51 svar
7k läst
51 svar
Kallt trots insats i öppen spis
Jag är också en av alla som haft en keddy.
Blev fruktansvärt varmt när man eldade och satte också in galler uppe i kåpan.
Första gången jag eldade efter det trodde jag nästan att det satt en fläkt där nere så mycket blåste det ut varm luft.
Blev fruktansvärt varmt när man eldade och satte också in galler uppe i kåpan.
Första gången jag eldade efter det trodde jag nästan att det satt en fläkt där nere så mycket blåste det ut varm luft.
Vi har ett ovanför, sen finns det en öppning nere på sidan av spisen, där det satt en gammal fläkt som vi tagit bort. Men det känns inte som att det blir någon värme där när man känner med handen.A AndersS skrev:
Kan man täcka för öppningen ovanför spisen?
Det är hyfsat isolerat, speciellt den gamla delen av huset. Däremot sitter det 6 st stora 2-glasfönster i två av rummen som är i tillbyggnaden, det drar rejält ifrån och det är öppet från rummet med spisen till de rummen. De kommer vi att byta mot mindre 3-glas nästa år. Har försökt att dämpa med tjocka gardiner som är fördragna.useless skrev:
Dum fråga, på min satt där en lös gjutjärns plåt ca 5cm från toppen som styrde fram elden mot fronten.
Finns den?
Finns den?
Där har ni problemet, fläkten ska suga in luft där nere och blåsa ut där uppe vid det stora gallret.S Sagahunden skrev:
Varför tog ni bort fläkten då den ingår i den kaminkonstruktionen?
Den fungerade inte, den gamla mannen som bodde här hade kopplat el själv, kors och tvärs så vi fick börja med att koppla bort all el och till fläkten var det typ en koppling med sockerbit.A AndersS skrev:
Fast det borde man ju kunna köpa, en ny fläkt?