6 723 läst · 51 svar
7k läst
51 svar
Kallt trots insats i öppen spis
Det kanske var så att fläkten sattes dit just för att det är dåligt isolerad golv mm och att det blev kallras istället. Gissara bara
Vi trodde att fläkten satt där för att den skulle blåsa ut varmluft.
Vi trodde att fläkten satt där för att den skulle blåsa ut varmluft.
Frågan är om ni inte kunda komma 90% av vägen dit bara genom att täta fönstren direkt?S Sagahunden skrev:Det är hyfsat isolerat, speciellt den gamla delen av huset. Däremot sitter det 6 st stora 2-glasfönster i två av rummen som är i tillbyggnaden, det drar rejält ifrån och det är öppet från rummet med spisen till de rummen. De kommer vi att byta mot mindre 3-glas nästa år. Har försökt att dämpa med tjocka gardiner som är fördragna.
Fönsterremsor har använts i minst 100 år för att minska draget på vintern.
https://handla.ica.se/handla/produkt/fonsterremsor-vita-25m-25mm-hall-miba-id_p_7300009018437
https://handla.ica.se/handla/produkt/fonsterremsor-vita-25m-25mm-hall-miba-id_p_7300009018437
Du måste ta reda på hur luften går bakom Keddyn, alla kanaler och luftvägar
Som noterats att plåten finns inne i kamin och att det är tätt runt gjutjärnsröret upp i murstocken.
Testa även att lägga en dammsugare vid golvventilen med utblåset som får blåsa in när ni eldar för att se vad som händer.
Som noterats att plåten finns inne i kamin och att det är tätt runt gjutjärnsröret upp i murstocken.
Testa även att lägga en dammsugare vid golvventilen med utblåset som får blåsa in när ni eldar för att se vad som händer.
Ska testa med dammsugaren, får nog försöka få hit någon som förstår sig på öppna spisar mer än vi gör, som kan kolla hur det ser ut med kanaler och luftvägar mm.A AndersS skrev:
Tror att Paroc's vanliga stenull fungerar fint, den ska klara 1000C innan den den smälter.DennisCA skrev:
Hur man får den att hållas på plats är en annan fråga
När kaminen är sval så kan du nog komma ganska lugn med dina ögon och med en mobilkamera i trånga utrymmen. Det du vill kolla är alltså hur det sur ut ovanför insatsen. Om det går rakt upp så försvinner mycket av värmen någon annanstans.S Sagahunden skrev:
Hejsan !! Bobo heter jag och jag har en i samma modell... Har du någon aning om hur topp plåten skall ligga?? Nu har jag glipa på ca 2 cm och ca 7-8 i framkantViktor.J skrev:Vi har samma kamin och eldar i den konstant, eller stora timmar av dygnet och värmer 80 kvm hus från 1945.
när spjällen står kl 12 är den helt öppen, där har jag det bar precis när jag tänder, kanske första 5 minutrarna. Sedan när brasan tagit sig så vrider jag ner till "hacket" som är typ 10-över. Sedan får jag justera på spjällen allt efter som hur jag eldar. Eldar jag mycket och har eldat ett tag så det är bra sug i skorstenen så kan jag vrida ner dom ganska långt, kanske 10-15-över.
se bilden för hur de står just nu.
Hittar inget om hur den skall ligga och drar jag ut den 2 cm till så släpper den frå flänsarna upptill! Vore tacksam om du har lust och möjlighet att skriva ett SMS till mig med ev. svar istället ! 0736797043 Bobo