Jag är också en av alla som haft en keddy.
Blev fruktansvärt varmt när man eldade och satte också in galler uppe i kåpan.
Första gången jag eldade efter det trodde jag nästan att det satt en fläkt där nere så mycket blåste det ut varm luft.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
S Sagahunden skrev:
Tror inte det, åtminstone ser det inte ut så när man kikar i luckan som sitter ovanför spisen och där man ser kaminröret.


Rummet är drygt 10 kvm men det är öppet både mot köket på bägge sidorna, så spis står fritt.
[bild]
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag är också en av alla som haft en keddy.
Blev fruktansvärt varmt när man eldade och satte också in galler uppe i kåpan.
Första gången jag eldade efter det trodde jag nästan att det satt en fläkt där nere så mycket blåste det ut varm luft.
Så vill jag också ha det.
 
A AndersS skrev:
Gallret ovanpå din kamin är för utseende men försämrar luftflöde. Jag kör våra två Keddy helt utan något över eller på sidorna. De som installerade den första uttryckte det så här "vi säljer gärna sådana, men det bara sämre". Och vi kunde också sätta ett extra utblås i den murade spiskåpan.
[bild]
Vi har ett ovanför, sen finns det en öppning nere på sidan av spisen, där det satt en gammal fläkt som vi tagit bort. Men det känns inte som att det blir någon värme där när man känner med handen.
Kan man täcka för öppningen ovanför spisen?
 
  • Interiör under renovering, öppen spis, köksskåp, tak skadat, utsikt till snötäckt landskap genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Tände upp klockan åtta i morse. 27 grader i rummet och luftvärmepumpen på fläktläge kämpar med att sprida värmen i min stängda planlösning.


[bild]
Har just nu 15° trots att luftvärmepumpen står på 22.
 
Låter som att huset helt saknar isolering...
 
  • Gilla
RO-KA
  • Laddar…
useless useless skrev:
Låter som att huset helt saknar isolering...
Det är hyfsat isolerat, speciellt den gamla delen av huset. Däremot sitter det 6 st stora 2-glasfönster i två av rummen som är i tillbyggnaden, det drar rejält ifrån och det är öppet från rummet med spisen till de rummen. De kommer vi att byta mot mindre 3-glas nästa år. Har försökt att dämpa med tjocka gardiner som är fördragna.
 
Dum fråga, på min satt där en lös gjutjärns plåt ca 5cm från toppen som styrde fram elden mot fronten.
Finns den?
 
S Sagahunden skrev:
Vi har ett ovanför, sen finns det en öppning nere på sidan av spisen, där det satt en gammal fläkt som vi tagit bort. Men det känns inte som att det blir någon värme där när man känner med handen.
Kan man täcka för öppningen ovanför spisen?
Där har ni problemet, fläkten ska suga in luft där nere och blåsa ut där uppe vid det stora gallret.
Varför tog ni bort fläkten då den ingår i den kaminkonstruktionen?
 
Jag har ingen fläkt. Det strömmar bra med varmluft genom gallret ändå.

Julkänsla med eldstad, tomtenissar, snögubbe och julgranar på en kakelugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Termisk bild av fönster, visar värmeutstrålning, temperaturskala, leksaksfigurer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sagahunden
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Där har ni problemet, fläkten ska suga in luft där nere och blåsa ut där uppe vid det stora gallret.
Varför tog ni bort fläkten då den ingår i den kaminkonstruktionen?
Den fungerade inte, den gamla mannen som bodde här hade kopplat el själv, kors och tvärs så vi fick börja med att koppla bort all el och till fläkten var det typ en koppling med sockerbit.
Fast det borde man ju kunna köpa, en ny fläkt?
 
useless useless skrev:
Jag har ingen fläkt. Det strömmar bra med varmluft genom gallret ändå.

[bild]

[bild]
Vår känns varm men det kommer inte ut någon speciell värme, det kanske är borttagning av den där fläkten som är problemet.
 
Om du har tätt där jag ritat ett gult streck så kommer spisen att funka bättre, jag har en ström av varm luft som kommer ut ur min spis som är typ 80-100 grader.
Kakelugn i ett rum med röda och blåa pilar samt gula markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FDT och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Om du har tätt där jag ritat ett gult streck så kommer spisen att funka bättre, jag har en ström av varm luft som kommer ut ur min spis som är typ 80-100 grader.
[bild]
Hur tätar man det, genom att ta bort gallret? Vad ska man täta med?
 
Min kefft har inte heller någon fläkt. Men det blir ju bra fart på luften ändå och det bolmar ut varmluft i hålet ovanför.
 
  • Gilla
Sagahunden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.