5 731 läst · 59 svar
6k läst
59 svar
Kallt i huset Nibe F1255
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
21.5c. Närmar oss ett case closed här. Jag börjar gno på om det var kompressorn som inte räckte till, i kombination med för lågt tryck i värmesystemet från början, för nu har jag haft tillsatsen aktiv och framtempen dippar när den stängs av.V växelventil skrev:
Vad borde en kompressor i en f1255 palla för belastning innan den behöver stöd? Tillsatsen är ju ren el vad jag fattat det som så den vill man ju helst inte använda. Eller kan någon bilda mig i vad tillsatsen tillför mer än tillföra värme i värmesystemet med effektivitet på 1:1?
Bara höja/sänka kan ha stor betydelse både när det handlar om värmekomfort och pengar i förhållande till förbrukning.Du kan ändra när du vill att din el-patron ska gå in men bara att höja exempel 1 grad så måste framledningstemperaturen höjas med ca 3 grader och det kan ha stor betydelse om din värmepump ska räcka till utan att el-patron ska kopplas in.H Hetofestlig skrev:21.5c. Närmar oss ett case closed här. Jag börjar gno på om det var kompressorn som inte räckte till, i kombination med för lågt tryck i värmesystemet från början, för nu har jag haft tillsatsen aktiv och framtempen dippar när den stängs av.
Vad borde en kompressor i en f1255 palla för belastning innan den behöver stöd? Tillsatsen är ju ren el vad jag fattat det som så den vill man ju helst inte använda. Eller kan någon bilda mig i vad tillsatsen tillför mer än tillföra värme i värmesystemet med effektivitet på 1:1?
För din värmepump ska starta behövs ett värmebehov och det kan du se på integralen och på dom flesta värmepumpar som styr med inegralstyrning så är standardvärdet -60.För att inte få ett värmebehov så ska integralvärdet minska och räkna ner till 0 och så håller den på som en värmecykel.Det som avgör OM integralen ska räkna ner är ditt ÄR-värde på framledningen och vad den beräknade BÖR-värdet har för värde.ÄR-värdet måste vara större än BÖR-värdet och exempel,ÄR-värdet är 44 grader och BÖR-värdet är 40 grader kommer integralen räkna ner 4 steg/minut.Om exempel det är tvärtom ÄR-värdet 40 och BÖR-värdet 44 så kommer ingrelvärdet öka och det är nu man kan ändra när du vill att el_tillskottet ska hoppa in och hjälpa till.Exempel om inegralvärdet faller ner till -600 så kan du sätta det värdet så kommer el-patron stötta.
Något som är intressant är vad kördbärartemperaturen in har för värde.Ju högre + så är det mer possitivt
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
@växelventil
Allt bra än så länge. Känns som det börjar bli kallt i huset nu igen dock? Även fast det bara är 0an ute kollar framtempen och den håller på flaxar upp och ner på detta sättet. Vad håller den på med egentligen? Inte ändrat någonting sedan det började funka bra
Allt bra än så länge. Känns som det börjar bli kallt i huset nu igen dock? Även fast det bara är 0an ute kollar framtempen och den håller på flaxar upp och ner på detta sättet. Vad håller den på med egentligen? Inte ändrat någonting sedan det började funka bra
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Vädret har slagit om till varmare väder så du har nog fått tryckfall i systemet så kolla om trycket i expansionskärlet om det har sjunkit lite och fyll på som förra gången och lufta.Vad din värmepump gjorde när den startade och stannade flera gånger på så kort tid är nog inte så lätt att veta men du får väl ha lite koll om det händer igen.Din värmepump prioterar värme före varmvatten så kanske har något med legionella körning just då?H Hetofestlig skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Hej igen!V växelventil skrev:Vädret har slagit om till varmare väder så du har nog fått tryckfall i systemet så kolla om trycket i expansionskärlet om det har sjunkit lite och fyll på som förra gången och lufta.Vad din värmepump gjorde när den startade och stannade flera gånger på så kort tid är nog inte så lätt att veta men du får väl ha lite koll om det händer igen.Din värmepump prioterar värme före varmvatten så kanske har något med legionella körning just då?
Fortfarande 1 bar i expansionskärlet. Jag fyllde på lite till 1,25 bar ungefär och startade om värmepumpen. nu ser det ut såhär (bild) . Jag är väldigt nyfiken på va fan den håller på med helt plötsligt alltså? Jag har ju inte ändrat något sedan den började funka normalt. och nu efter omstart är den ju helt okej igen. retur ligger ca 10 grader under framledstemp, som det ska vara. skumt. Ska man göra en fabriksåterställning på maskinen?
Ja det var skumt. Hakat upp sig av någon anledning men bra att du gjorde en omstart. Trycket verkar vara stabilt 👌Avakta med fabriksåterställningen men händer det igen så måste du nog kontakta installatören för det kan vara något med styrkort som felar.H Hetofestlig skrev:Hej igen!
Fortfarande 1 bar i expansionskärlet. Jag fyllde på lite till 1,25 bar ungefär och startade om värmepumpen. nu ser det ut såhär (bild) . Jag är väldigt nyfiken på va fan den håller på med helt plötsligt alltså? Jag har ju inte ändrat något sedan den började funka normalt. och nu efter omstart är den ju helt okej igen. retur ligger ca 10 grader under framledstemp, som det ska vara. skumt. Ska man göra en fabriksåterställning på maskinen?
Som jag skrev i någon annan tråd så är dessa diagram svår att läsa av. Vet man vad man ska titta efter så säger flik 3.1 serviceinfo i menyn i värmepump mycket mer. Vad gör det... värme/ varmvatten.... vad är delta t på värmebärare... hur ser gradminuter ut.... vad går cirkpump för fart etc
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Nu börjar den balla ur igen. 7DM gradminuterV Vector skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
@tobbetk @Vector @växelventil
Jag skruvade försiktig på termostathandtagen för att montera dem på radiatorerna igen, Det är en skruvring med M-gänga på så jag tog bara 2 varv eller något. Ratten satt fortfarande lös på alla (mest för att de inte skulle komma bort).
Det verkar ändå ha tryckt in någon av pinnarna såpass att den förmodligen stoppa flödet i slingan (vilket är jättekonstigt) men förmodligen var det felet på senaste crazy-utslagen på framtempen, för efter jag tog bort reglagen på radiatorerna helt igen så rättade pumpen till sig automatiskt, utan omstart. Jag kör utan termostater på radiatorerna nu framöver. Behöver inte ändra dem ändå.
Jag skruvade försiktig på termostathandtagen för att montera dem på radiatorerna igen, Det är en skruvring med M-gänga på så jag tog bara 2 varv eller något. Ratten satt fortfarande lös på alla (mest för att de inte skulle komma bort).
Det verkar ändå ha tryckt in någon av pinnarna såpass att den förmodligen stoppa flödet i slingan (vilket är jättekonstigt) men förmodligen var det felet på senaste crazy-utslagen på framtempen, för efter jag tog bort reglagen på radiatorerna helt igen så rättade pumpen till sig automatiskt, utan omstart. Jag kör utan termostater på radiatorerna nu framöver. Behöver inte ändra dem ändå.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Uppdatering från december förra året.
Hade en servicetekniker över. Allt problem vi haft var pga ett igenkloggat filter som inte ens satt i pumpen.
1 meter ut på värmeslingan satt ett litet lock man kunde skruva av och där var det fullpackat med massa avlagringar från radiatorerna vilket förhindrade flödet. Han rensade det, och nu har den gått en månad utan några problem what so ever. Case closed!!
Hade en servicetekniker över. Allt problem vi haft var pga ett igenkloggat filter som inte ens satt i pumpen.
1 meter ut på värmeslingan satt ett litet lock man kunde skruva av och där var det fullpackat med massa avlagringar från radiatorerna vilket förhindrade flödet. Han rensade det, och nu har den gått en månad utan några problem what so ever. Case closed!!
Investera i ett riktigt magnetitfilter.H Hetofestlig skrev:Uppdatering från december förra året.
Googla bolier mag och köp det.
Skall verkligen testa att göra det på mitt system med liknande problem.H Hetofestlig skrev:Uppdatering från december förra året.
Var det bara att skruva av locket och vara beredd med en hink och kanske ta våtdammsugaren och suga ut skiten?
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Jag vet inte hur han gjorde innan han skruvade loss filtret tyvärr. Men det var som en löstagbar sil innanför locket som man kunde ta ur och gå iväg till handfatet och göra rent kom jag ihåg.Music Man skrev:
Han bytte tryckmätaren på det röda expansionskärlet också. Den mätaren var jättelångsamt på reagera på tryckförändringar. Förmodligen av allt guckamuck som åkt runt i systemet sedan 2019.
Liknande trådar
-
Nibe LVVP säkring går vid kallt väder
Värmepumpar -
Behöver stänga av inkommande vatten till beredaren Nibe ES, det har uppstått läckage invändigt. Någon som vet? Huvudkranen in i huset stängd.
Vatten & Avlopp -
Kallt i huset med Nibe fighter 1115 bergvärmepump kopplad till jordvärme.
Värmepumpar -
Kallt i huset - Nibe Fighter 1210
Värmepumpar -
Nibe fighter 301 kallt i huset, varmvatten finns
Värmepumpar