V växelventil skrev:
Är nog den så öppna i typ 5 sekunder så ser du om trycket ökar.Har du kommit på varför cirkulationen i systemet inte fungerar som det ska?
Jag har lossat på alla termostater på radiatorerna. motionerat den pinnen och knackat. fyllt på vatten til 1 bar i systemet. Väntar någon dag och ser om det blir någon skillnad i komfort.
Imorse var det 6- ute och 18 grader i vardagsrummet köksbänkshöjd. Målet är 21,5-22 grader.

Finns det någonting i värmepumpen som reglerar om det är ojämn värme?

Som tipsats om så ser det ut som att cirkulationen är dålig. Har du luftat på hösta punkten i systemet? Jag har i alla fall en separat cirkulationspump, går den som den ska? Jag har iofs golvvärme men din diff mellan framledningstemperatur och retur verkar extrem.

H Hetofestlig skrev:
Jag har lossat på alla termostater på radiatorerna. motionerat den pinnen och knackat. fyllt på vatten til 1 bar i systemet. Väntar någon dag och ser om det blir någon skillnad i komfort.
Imorse var det 6- ute och 18 grader i vardagsrummet köksbänkshöjd. Målet är 21,5-22 grader.

Finns det någonting i värmepumpen som reglerar om det är ojämn värme?
Kan du ta en bild på framledningstemperaturen och returen när kompressorn gått ca 10 minuter.
Har du gjort rent smutsfiltret på värmesystemet?

Redigerat:
V växelventil skrev:
Kan du ta en bild på framledningstemperaturen och returen när kompressorn gått ca 10 minuter.
Har du gjort rent smutsfiltret på värmesystemet?
Ej rengjort. Ska kolla hur man gör det.
Här är "heat medium flow" borde vara framledst på eng. Den ligger intill retur i menyn.

• Diagram med tidsaxel över två dagar visar fluktuerande temperaturdata för värmebärarflöde i grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Retur

• Graf över returtemperatur i grader Celsius över två dagar med tidpunktsetiketter och toppar.
    Skapa konto
Är fram lika som returen?Tänkte om du kunde ta en bild som tidigare efter kompressorn gått ca 10 minuter.

• Skärm med tekniska data, temperaturmätningar, tjänsteinformation, energisysteminställningar, inomhusfotografi.
    Skapa konto
Redigerat:
V växelventil skrev:
Är fram lika som returen?Tänkte om du kunde ta en bild som tidigare efter kompressorn gått ca 10 minuter.
Klockade att kompressorn startade
16.02-16.12
Gick från temperatur
Fram: 40,3-44,7
Retur: 33,4-33,5

Jag höjde från +2 till +4 för att den skulle komma igång och värma

För övrigt; Vi har en hink där all kondens kommer från expansionskärlet tror jag att det är. Det har inte kommit något på länge nu? Några veckor. Säger det något ? Jag minns att den fylls ännu snabbare på vinternsäsongen.

• LCD-display visar temperaturer för olika komponenter i värmesystem, knappar för navigering, grön lysdiod.
    Skapa konto
Redigerat:
H Hetofestlig skrev:
16.02-16.12
Gick från temperatur
40,3-44,7

För övrigt; Vi har en hink där all kondens kommer från expansionskärlet tror jag att det är. Det har inte kommit något på länge nu? Några veckor. Säger det något ? Jag minns att den fylls ännu snabbare på vinternsäsongen.
Nu ser det bättre ut.Om jag fattar dig rätt så är det nog när den gör varmvatten och är inget onormalt att det kan droppar lite vatten från röret. Det du kan ha koll på nu när kompressorn verka gå är integralen och att den räknar ner till 0 så den inte stannar för så bryter den av någon anledning och då kan du gå vidare därifrån.Varför det inte kommer vatten nu från spillröret är svårt att veta men ha lite koll på framledningstemperaturen och returen samt integralen.Är det låg inomhustemperatur fortfarande?Du kan öka på hastigheten på cirkulationspumpen något för man försöker hålla en diff mellan framledningstemperaturen och returen på runt 7-10 grader.

H Hetofestlig skrev:
16.02-16.12
Gick från temperatur
Fram: 40,3-44,7
Retur: 33,4-33,5

Ser nu att returen ökade knappt något?Kolla en extra gång om returen inte ökar mer mot slutet av körningen på integralen annars måste flödet i ditt system vara igensatt eller cirkulationspumpen går för sakta.

V växelventil skrev:
Ser nu att returen ökade knappt något?Kolla en extra gång om returen inte ökar mer mot slutet av körningen på integralen annars måste flödet i ditt system vara igensatt eller cirkulationspumpen går för sakta.
Fram verkar stannat och håller 50c ser det ut som nu. Retur håller 40c konstant den med. Jag startade tillsats i samma veva. Är den tvungen vara igång eller? Jag vill inte ha den aktiverad för då värmer väl den på elpatron utan COP. Dvs 1:1?

H Hetofestlig skrev:
Fram verkar stannat och håller 50c ser det ut som nu. Retur håller 40c konstant den med. Jag startade tillsats i samma veva. Är den tvungen vara igång eller? Jag vill inte ha den aktiverad för då värmer väl den på elpatron utan COP. Dvs 1:1?
Vet inte hur kallt ute du har nu men du kan ju blockera tillsatsen eller sätta ett värde när den ska kopplas in som du själv bestämmer.Du borde höja hastigheten på cirkulationspumpen till 50% och se vad returen blir.

Nu har du fyllt på systemet och eventuellt måste du lufta igen men det kan vara anledning varför du inte får upp temperaturen pga för lite vatten I systemet.

V växelventil skrev:
Nu har du fyllt på systemet och eventuellt måste du lufta igen men det kan vara anledning varför du inte får upp temperaturen pga för lite vatten I systemet.
Tack för all hjälp så länge. Jag låter det vara just nu så tar jag en tempmätning i huset imorgon bitti och ser om det gått upp lite jämfört med idag. Historialoggen via nibeappen är ju väldigt bra med.

H Hetofestlig skrev:
Tack för all hjälp så länge. Jag låter det vara just nu så tar jag en tempmätning i huset imorgon bitti och ser om det gått upp lite jämfört med idag. Historialoggen via nibeappen är ju väldigt bra med.
Ja det tar ett tag och värma ett hus och som jag skrev tidigare kan det vara så enkelt att det var för lite vatten I systemet så avakta 1 dygn.

V växelventil skrev:
Ja det tar ett tag och värma ett hus och som jag skrev tidigare kan det vara så enkelt att det var för lite vatten I systemet så avakta 1 dygn.
20c kl 7 imorse. Ser ljust ut. Testar stänga av tillsats och behåller kurvan

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.