6 420 läst · 59 svar
6k läst
59 svar
Kallt i huset Nibe F1255
Ett antal grejer man direkt reagerar på.... på ditt första inlägg är laddning varmvatten nästa 55° å det brukar ju inte kompressorn fixa dom tempraturerna. Vad är inställningar på vv? I inlägg #7 så ser man vv temp istället väldigt lågt men vp indikerar på att det vill göra värme på element. Den brukar ju prioritera vv. Har den försökt göra varmvatten å då har kondensorn/ framledning stigit så fort att den varnar för hög kondensor å därför är det så stort delta t på framledning å returledning. Kan det vara filtret på värmebäraren som är tätt , problem med varmvattenladdningen eller är det som har skrivits cirkpumpen som spökar men då kan fråga sig varför varmvattnet var så hett som 55°
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
H Hetofestlig skrev:
Expansionskärlet har alltid varit på 1 bar vad jag kan minnas nu är den mitt emellan halv och 1. Startade om pumpen med strömlöshet i 3 min enligt tidigare tips. Kollar infon nu 30 min efter. 100% står heating medium på dvs cirkulationspumpen. Värmepumpen låter som den jobbarDonPablo skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Det verkar vara ett liknande problem som vi hade tidigare.
Efter mycket försökandes gissade jag att vi hade beläggningar på slingan i vv-beredaren. Pumpen larmade och kunde inte göra tillräckligt varmt vv. Det innebar i sin tur att den inte körde värma tillräckligt länge utan gick över att försöka göra vv i stället. Fick väldigt korta cykler.
Kopplade loss in- och utvatten till vv-beredaren. Kopplade slang från vv-beredaren till en trädgårdspump som sen gick till en hink. Cirkulerade citronsyralösning genom ett bommulsfilter. På ganska kort tid blev filtret extremt skitigt och efter några timmar kopplade jag tillbaka allt.
Efter det har vi inte haft några problem med varken värme eller vv.
Efter mycket försökandes gissade jag att vi hade beläggningar på slingan i vv-beredaren. Pumpen larmade och kunde inte göra tillräckligt varmt vv. Det innebar i sin tur att den inte körde värma tillräckligt länge utan gick över att försöka göra vv i stället. Fick väldigt korta cykler.
Kopplade loss in- och utvatten till vv-beredaren. Kopplade slang från vv-beredaren till en trädgårdspump som sen gick till en hink. Cirkulerade citronsyralösning genom ett bommulsfilter. På ganska kort tid blev filtret extremt skitigt och efter några timmar kopplade jag tillbaka allt.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Okej. Ingen inställning är gjord på varmvattnet. Helt standard. Inställt 50/50 prio 30 min varmvatten 30 min värme. Låter som det är värt ta hit en vvs:are då kanske. Den är ju inte direkt gammalF frhar skrev:Det verkar vara ett liknande problem som vi hade tidigare.
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Luftade radiatorerna idag. Kom inte luft ut någon ur någon. Fortfarande 0,6-0,7 bar på expansionskärlet
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg
Fyll på vatten. Det är väl lågt?H Hetofestlig skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 39 inlägg