V växelventil skrev:
Nej hysteresen används som skydd för att integralen ska användas.Exempel om din beräknade framledningstemperatur är 40 grader och ditt hysteresvärde är inställt på 10 grader och om nu din framledning blir 40 grader men returen är 38 kommer den lösa på hysteresen och kompressorn stannar.Nu kommer ditt integralvärde få ett + värde exempel 100 Mao får du ett värmeöverskott och nu kommer integralen räkna från +100 ner till -180 om du har det starvärdet.Hysyetesen används för att skydda kompressorn Själv låter jag min hysyeres styra på våren och har ett inställt värde på 9grader.Tanken blir ju att om det är kallt på morgonkvisten och solen börjar tränga på så kan inte systemet hinna med en temperaturväxling på 10 grader då låter jag hysteresen styra för jag behöver ju inte värma huset om solen börjar tränga in.Då får jag ett värmeöverskott och får ett startvärde på +100 så får kanske max 10 starter på det dygnet.Fungerar klockrent i MITT hus och betydligt bättre än inomhusgivare.
är inte det med flyttade kondensering? Sen har jag inga inställningar för det där… jag kan ställa in hur varmt jag vill ha i tanken och vid vilken skillnad den ska starta igen..
jag fattar inte hur det är relevant just nu?

Va? Hysteres är notmat sett spannet mellan till och frånslagstemperatur. Jag greppar inte riktigt vad du beskriver, men det tycks vara något helt annat än det jag kallar hysteres.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hysteres

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
är inte det med flyttade kondensering? Sen har jag inga inställningar för det där… jag kan ställa in hur varmt jag vill ha i tanken och vid vilken skillnad den ska starta igen..
jag fattar inte hur det är relevant just nu?
Men det är intrgralberäkningen som styr när din värmepump ska starta/stoppa så har inget med värmen i huset eller tanken att göra.Det som gör det intressant i ditt fall är varför står det att du har 2st shuntar?och styr den 1 shunt eller 2?Sedan är det förvånade att man vill ha en volumtank på 1000 l med en 17kw pump.Från att värma en 500 l tank från 45grader till 65grader krävs det 14kw och du har 1000 l.

D Daniel 109 skrev:
Nej, de kyls inte bort någon energi av att vattnet blandas i tanken. Det är grundläggande fysik. Energi kan inte förstöras. Man kan absolut koppla som du föreslår, men det kommer inte att öka värmepumpens kapacitet.
Att någon energi försvinner har jag aldrig skrivit , dom orden får stå för dig.

D Daniel 109 skrev:
Det finns en som har tydliga brister sina naturvetenskapliga kunskaper. Men vägrar att inse det.
Tydligen vet du inte vad som händer i en tank med som jag tidigare har framhållit, det med turbulensen i den. Varmt vatten in med en fart som ligger närmare 1,5 m3 , samt en retur som kanske är 0,7 m3 ( stort hus behöver ett stort flöde ) detta sammantaget blir en turbulens i tanken. Varmare vatten ska till botten och kallar till toppen. Vad händer då i tanken, eftersom du vet så bra och kan. Svara då på detta om.
Skiktar sig tanken då NEJ , du har fel där, det kan inte bli någon skiktning, då den sammantagna flödet genom tanken är så stort
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lugn nu. Du behöver inte få högt blodtryck och bli otrevlig , det var bara en frågan om hur kallt vatten kunde hoppa upp från botten av tanken till den varma toppen och kyla den? I min enfald trodde jag tanken var någotsånär skiktad?
Jag förstår ju shunten, det är ju dennas jobb att blanda varmt och kallt.
Vart sker blandningen i tanken som du säger?
Du kan läsa samma svar som jag har gett Daniel 109 och faktiskt så är det ren sanning och inget blaha, då Jonnas inlägg i # 837 bekräftar det med turbulensen och snurren i tanken som tydligen hördes bra..

B
V växelventil skrev:
Men det är intrgralberäkningen som styr när din värmepump ska starta/stoppa så har inget med värmen i huset eller tanken att göra.Det som gör det intressant i ditt fall är varför står det att du har 2st shuntar?och styr den 1 shunt eller 2?Sedan är det förvånade att man vill ha en volumtank på 1000 l med en 17kw pump.Från att värma en 500 l tank från 45grader till 65grader krävs det 14kw och du har 1000 l.
500 x (65 -45) x 4.19 / 3600 = 11,6kWh. Blanda inte ihop effekt och energi.

Att det är 1000l innebär bara att det tar lite längre tid att värma tqnken och (och längre tid för att svalna av). Den är stor, men inte orsaken till problemen.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:

Att det är 1000l innebär bara att det tar lite längre tid att värma tqnken och (och längre tid för att svalna av). Den är stor, men inte orsaken till problemen.
Är 100 på att det är problemet.

B BSOD skrev:

Det var shunten (och för snabb cirkpump )som var problemet :p det är inget problem längre det funkar som det ska

D Daniel 109 skrev:
Va? Hysteres är notmat sett spannet mellan till och frånslagstemperatur. Jag greppar inte riktigt vad du beskriver, men det tycks vara något helt annat än det jag kallar hysteres.

[länk]
Det finns olika hysteresen exempel en termostat styr på hysteresen beroende på P- bandet har för inställning.

jonna åberg jonna åberg skrev:
Det var shunten som var problemet :p det är inget problem längre det funkar som det ska
Vi får se när det blir kallare;)

V växelventil skrev:
Vi får se när det blir kallare;)
Sluta vara så skadeglad,
Den funkar iaf mycket bättre än innan och jag är glad

• Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det finns olika hysteresen exempel en termostat styr på hysteresen beroende på P- bandet har för inställning.
Nej, hysterers är en sak. Begreppet används i olika områden, men betyder samma sak.

Den stora tanken är ett arv från ett äldre system med oljepanna och solvärme. Men den är inget problem. Den gör systemet trögare, men det medför snarare att det klarar sig med lägre toppeffekt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
B
V växelventil skrev:
Är 100 på att det är problemet.
Du är fel ute. En stor tank tar bara längre tid att värma. Jag kan visa med ett enkelt räkneexempel. Huset förbrukar 3kW och värmepumpen producerar 7kW. Dvs 4kW laddning.

4kW laddning på en 1000l tank = 3.43 C / timme (tanken blir långsamt varmare)
Samma laddning på en 500l tank = 6.87 C / timme.

Dvs den värms upp lite långsammare bara. Varför skulle inte en stor tank funka?

Det är värre med för små volymer, då kan man få många start och stopp.

Spelar liksom ingen roll om tanken är 500 eller 1000l om man bor i ett stenhus med tjocka väggar...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, hysterers är en sak. Begreppet används i olika områden, men betyder samma sak.

Den stora tanken är ett arv från ett äldre system med oljepanna och solvärme. Men den är inget problem. Den gör systemet trögare, men det medför snarare att det klarar sig med lägre toppeffekt.
Styr inte en termostat på p-bandet:surprised:

J jonaserik skrev:
Att någon energi försvinner har jag aldrig skrivit , dom orden får stå för dig.

Tydligen vet du inte vad som händer i en tank med som jag tidigare har framhållit, det med turbulensen i den. Varmt vatten in med en fart som ligger närmare 1,5 m3 , samt en retur som kanske är 0,7 m3 ( stort hus behöver ett stort flöde ) detta sammantaget blir en turbulens i tanken. Varmare vatten ska till botten och kallar till toppen. Vad händer då i tanken, eftersom du vet så bra och kan. Svara då på detta om.
Skiktar sig tanken då NEJ , du har fel där, det kan inte bli någon skiktning, då den sammantagna flödet genom tanken är så stort

Du kan läsa samma svar som jag har gett Daniel 109 och faktiskt så är det ren sanning och inget blaha, då Jonnas inlägg i # 837 bekräftar det med turbulensen och snurren i tanken som tydligen hördes bra..
Du använder en volymenhet för flöde.
Oavsett om det blir turbulens eller inte så försvinner ingen energi i tanken. Jag har inte sagt att det blir skiktning, det är inte avgörande.

B BSOD skrev:
Du är fel ute. En stor tank tar bara längre tid att värma. Jag kan visa med ett enkelt räkneexempel. Huset förbrukar 3kW och värmepumpen producerar 7kW. Dvs 4kW laddning.

4kW laddning på en 1000l tank = 3.43 C / timme (tanken blir långsamt varmare)
Samma laddning på en 500l tank = 6.87 C / timme.

Dvs den värms upp lite långsammare bara. Varför skulle inte en stor tank funka?

Det är värre med för små volymer, då kan man få många start och stopp.

Spelar liksom ingen roll om tanken är 500 eller 1000l om man bor i ett stenhus med tjocka väggar...
Med ett hus på Gotland och 3.5 meter högt tak.Du skämtar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.