jonna åberg jonna åberg skrev:
Alltså börvärdet för tanken?
Den är satt på 55° nu, och den är nästan där under natten, och det kommer lite närmare varje natt, men det har bara gått 2 dagar så jag hoppas den hinner ikapp innan det blir kallare ute
Om du går in på värmesystemet 1 så ser du både integralen och hysteresen och du kommer även se BÖR-värdet och ÄR-värde på din framladningstemperaur/retur.
 
useless useless skrev:
Det är väl fast kondensering? Används integralen då eller går den på en fast hysteres?
Den går på integralen.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Alltså börvärdet för tanken?
Den är satt på 55° nu, och den är nästan där under natten, och det kommer lite närmare varje natt, men det har bara gått 2 dagar så jag hoppas den hinner ikapp innan det blir kallare ute
Bara för kul skull i vilken läge står shunten i nu, sen kan den vara svårt att veta vilken temp som går ut från tanken mot shunten, men är av intresse.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kikade i CTC Ecologic S instruktionsblad. Den styr på hysteres.
Styrning på hysteresen menas att om din framledning kontra returen kommer över hysteresvärdet så styr den men i Jonnas fall så är standard värdet 10 grader och enligt grafen uppstår inte så stort värde.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@jonaserik Det är väl ingen konstigt att koppla en tank med 2 rörskoppling på framledningen? Vad är det som kyler toppen av tanken menar du? Eller missförstår jag dig?
Tydligen är det så att du inte vill förstå elementär värmeteknologi , varmt vatten kyls av kallt vatten inget märkligt, bara ren naturvetenskap, varmt från VP blandas med kallt i tanken och ut går det en lägre temp som shunten ska reglera efter och är det svalare öppnar den mera och flödet ökar, varvid mera blandning blir av mellan varmt och kallt vatten, har du någon annan information så säg det, inte med något tyckande och tro då.
Sen eftersom du uppmärksammade att det är felmärkt i grafen på displayen med pumpen placering och framhöll det kraftigt, varför sa du inget om att shunten är felritad. Det gäller att ha på fötterna när man skriver något. Har skrivit det tidigare, på forumet finns det personer som har en ålder och erfarenhet som kommit med åren. i livets hårda skola Och en del av er som skriver var nog inte födda när dom drog första skruven i arbetslivet, så förringa inte dessa med att tro sig veta bättre eller ha erfarenhet om något.
Det kommer in många här med frågor och läser spänt på vad för svar det blir som kan hjälpa dom i en situation, som dom inte kan hantera, då någon vetskap eller erfarenhet inte finns. Och det är det forumet är till för och inte att kanske såga någon som svarar jämns med anklarna. Så tänk till lite innan ni skriver ner någon.
 
V växelventil skrev:
Styrning på hysteresen menas att om din framledning kontra returen kommer över hysteresvärdet så styr den men i Jonnas fall så är standard värdet 10 grader och enligt grafen uppstår inte så stort värde.
alltså att shunten ska stänga ?
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
alltså att shunten ska stänga ?
Jepp under förutsättning at den får varmare vatten än som behövs ut till elementen , i övrigt så har inte shunten med VP att göra. Hysterin är något som är för VP;s drift, och inget annat, den ska gå och ge en temp mellan inställda värden för start/stopp
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp under förutsättning at den får varmare vatten än som behövs ut till elementen , i övrigt så har inte shunten med VP att göra. Hysterin är något som är för VP;s drift, och inget annat, den ska gå och ge en temp mellan inställda värden för start/stopp
Jag fattar, den är inställd på 55°, start vid diff 5° och gradminut 20 tror jag..

men jag ser inte vad som är relativt med det just nu
 
J jonaserik skrev:
Tydligen är det så att du inte vill förstå elementär värmeteknologi , varmt vatten kyls av kallt vatten inget märkligt, bara ren naturvetenskap, varmt från VP blandas med kallt i tanken och ut går det en lägre temp som shunten ska reglera efter och är det svalare öppnar den mera och flödet ökar, varvid mera blandning blir av mellan varmt och kallt vatten, har du någon annan information så säg det, inte med något tyckande och tro då.
Sen eftersom du uppmärksammade att det är felmärkt i grafen på displayen med pumpen placering och framhöll det kraftigt, varför sa du inget om att shunten är felritad. Det gäller att ha på fötterna när man skriver något. Har skrivit det tidigare, på forumet finns det personer som har en ålder och erfarenhet som kommit med åren. i livets hårda skola Och en del av er som skriver var nog inte födda när dom drog första skruven i arbetslivet, så förringa inte dessa med att tro sig veta bättre eller ha erfarenhet om något.
Det kommer in många här med frågor och läser spänt på vad för svar det blir som kan hjälpa dom i en situation, som dom inte kan hantera, då någon vetskap eller erfarenhet inte finns. Och det är det forumet är till för och inte att kanske såga någon som svarar jämns med anklarna. Så tänk till lite innan ni skriver ner någon.
Nej, de kyls inte bort någon energi av att vattnet blandas i tanken. Det är grundläggande fysik. Energi kan inte förstöras. Man kan absolut koppla som du föreslår, men det kommer inte att öka värmepumpens kapacitet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tydligen är det så att du inte vill förstå elementär värmeteknologi , varmt vatten kyls av kallt vatten inget märkligt, bara ren naturvetenskap, varmt från VP blandas med kallt i tanken och ut går det en lägre temp som shunten ska reglera efter och är det svalare öppnar den mera och flödet ökar, varvid mera blandning blir av mellan varmt och kallt vatten, har du någon annan information så säg det, inte med något tyckande och tro då.
Sen eftersom du uppmärksammade att det är felmärkt i grafen på displayen med pumpen placering och framhöll det kraftigt, varför sa du inget om att shunten är felritad. Det gäller att ha på fötterna när man skriver något. Har skrivit det tidigare, på forumet finns det personer som har en ålder och erfarenhet som kommit med åren. i livets hårda skola Och en del av er som skriver var nog inte födda när dom drog första skruven i arbetslivet, så förringa inte dessa med att tro sig veta bättre eller ha erfarenhet om något.
Det kommer in många här med frågor och läser spänt på vad för svar det blir som kan hjälpa dom i en situation, som dom inte kan hantera, då någon vetskap eller erfarenhet inte finns. Och det är det forumet är till för och inte att kanske såga någon som svarar jämns med anklarna. Så tänk till lite innan ni skriver ner någon.
Lugn nu. Du behöver inte få högt blodtryck och bli otrevlig , det var bara en frågan om hur kallt vatten kunde hoppa upp från botten av tanken till den varma toppen och kyla den? I min enfald trodde jag tanken var någotsånär skiktad?
Jag förstår ju shunten, det är ju dennas jobb att blanda varmt och kallt.
Vart sker blandningen i tanken som du säger?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, de kyls inte bort någon energi av att vattnet blandas i tanken. Det är grundläggande fysik. Energi kan inte förstöras. Man kan absolut koppla som du föreslår, men det kommer inte att öka värmepumpens kapacitet.
Men den funkar som den ska nu så kan vi lägga ner? Sen om jag måste ha på spetsen när det är -11 så fine, den borde klara en normal Gotlands vinter nu
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Lugn nu. Du behöver inte få högt blodtryck och bli otrevlig , det var bara en frågan om hur kallt vatten kunde hoppa upp från botten av tanken till den varma toppen och kyla den? I min enfald trodde jag tanken var någotsånär skiktad?
Jag förstår ju shunten, det är ju dennas jobb att blanda varmt och kallt.
Vart sker blandningen i tanken som du säger?
Jag måste bara säga att innan jag sänkte cirkulationspumpen och shunten var fullt öppen så rördes det om ordentligt i tanken, den låg på typ 36° i toppen och så fort jag stängde shunten helt steg det till 40° på 30 sekunder
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Men den funkar som den ska nu så kan vi lägga ner? Sen om jag måste ha på spetsen när det är -11 så fine, den borde klara en normal Gotlands vinter nu
OK Jonna det är OK för din del nu när det fungerar hyffsat med värmen och hoppas att det även blir bra om termometern dyker till många minus. Men blir nog en fortsättning i tråden tydligen då det finns dom som inte hänger med i naturläran. Blir det låga minus nu så kom gärna tillbaka och ge forumet en vink om har det blir.
Ha det gott nu i värmen
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
Det finns en som har tydliga brister sina naturvetenskapliga kunskaper. Men vägrar att inse det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
alltså att shunten ska stänga ?
Nej hysteresen används som skydd för att integralen ska användas.Exempel om din beräknade framledningstemperatur är 40 grader och ditt hysteresvärde är inställt på 10 grader och om nu din framledning blir 40 grader men returen är 38 kommer den lösa på hysteresen och kompressorn stannar.Nu kommer ditt integralvärde få ett + värde exempel 100 Mao får du ett värmeöverskott och nu kommer integralen räkna från +100 ner till -180 om du har det starvärdet.Hysyetesen används för att skydda kompressorn Själv låter jag min hysyeres styra på våren och har ett inställt värde på 9grader.Tanken blir ju att om det är kallt på morgonkvisten och solen börjar tränga på så kan inte systemet hinna med en temperaturväxling på 10 grader då låter jag hysteresen styra för jag behöver ju inte värma huset om solen börjar tränga in.Då får jag ett värmeöverskott och får ett startvärde på +100 så får kanske max 10 starter på det dygnet.Fungerar klockrent i MITT hus och betydligt bättre än inomhusgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.