40 344 läst · 879 svar
40k läst
879 svar
kallt i huset ecopart 417
@jonaserik Har du kikat den andra tråden där några med koll kunde konstatera tydligen rätt enkelt att det är fel typ av ventil installerad?
Ser inte alla siffror ner till vänster. finner det märkligt att det skulle vara en växelventil med de markeringar rött och blått, det är inte så markerat på en växelventil av ESBE-typ, dom ser ut så här och din som sitter där är vridande .jonna åberg skrev:
Och har artikelnummer VRG231…..
Finner det märkligt att dom satt en växel där. Sökte på ESBE angående växel men hittar inte i deras produkter.
Till daniel VRG 231....bara numret efter säger hur den ansluts är en vanlig shunt , mera siffror behövs.
En växel ska bara stänga och öppna mellan portarna. och inte reglera . Det står NIbes variant växel, då har nog det från början sagts att det ska vara något med VVB då, växla mellan värme och VV-laddning tank och antagits sättas dit som shunt och är fel typ. Är inte säker på det men kan vara möjligt. Om felkopplade grejer då på fel plats.
Till daniel VRG 231....bara numret efter säger hur den ansluts är en vanlig shunt , mera siffror behövs.
En växel ska bara stänga och öppna mellan portarna. och inte reglera . Det står NIbes variant växel, då har nog det från början sagts att det ska vara något med VVB då, växla mellan värme och VV-laddning tank och antagits sättas dit som shunt och är fel typ. Är inte säker på det men kan vara möjligt. Om felkopplade grejer då på fel plats.
J jonaserik skrev:Finner det märkligt att dom satt en växel där. Sökte på ESBE angående växel men hittar inte i deras produkter.
Till daniel VRG 231....bara numret efter säger hur den ansluts är en vanlig shunt , mera siffror behövs.
En växel ska bara stänga och öppna mellan portarna. och inte reglera . Det står NIbes variant växel, då har nog det från början sagts att det ska vara något med VVB då, växla mellan värme och VV-laddning tank och antagits sättas dit som shunt och är fel typ. Är inte säker på det men kan vara möjligt. Om felkopplade grejer då på fel plats.
https://esbe.eu/group/products/rotary-valves/vrg230 Den här är det, dom har nog satt fel av misstag…J jonaserik skrev:Finner det märkligt att dom satt en växel där. Sökte på ESBE angående växel men hittar inte i deras produkter.
Till daniel VRG 231....bara numret efter säger hur den ansluts är en vanlig shunt , mera siffror behövs.
En växel ska bara stänga och öppna mellan portarna. och inte reglera . Det står NIbes variant växel, då har nog det från början sagts att det ska vara något med VVB då, växla mellan värme och VV-laddning tank och antagits sättas dit som shunt och är fel typ. Är inte säker på det men kan vara möjligt. Om felkopplade grejer då på fel plats.
Det med att känna är nog lite i överkurs enligt det du skriver, oavsett så har det framkommit att den ställer sig i något mellanläge efter kurva och det kan den göra då den är kopplad öppna/stänga , NU till kärnan i det hela, HAR DU VETAT ATT DET ÄR EN VÄXEL HELA TIDEN så varför har du inte talat om det då. Nej för du har inte haft en susning om detta förrän en bild men KVS värde framkom, så var inte så kaxig mot andra och framhålla att du har full kontroll på allt när du inte vet.TotalControl skrev:
Nej jag har inte alls haft en tanke på att de kunde vara fel produkt. Då jag har dålig koll på shuntar/produkterna från ESBE överlag. Som jag skrev i #412.
Men nu tycker jag att det framgår rätt tydligt med bildbevis och inlägg att det är fel typ. Om man nu väljer att lita på skribenterna vilket jag gör.
Men nu tycker jag att det framgår rätt tydligt med bildbevis och inlägg att det är fel typ. Om man nu väljer att lita på skribenterna vilket jag gör.
Men varför framhärda i att det kanske inte är en växelventil, EFTER att det framkommer att det är en vrg231? Det skapar ju om något möjlig förvirring för de som inte kan esbes sortimentbenämningar.
Här kan du läsa om vrg 231.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ingreglering/vaxelventiler/vrg231-4905474-218
Inlägget ovan om spetsning med el-vvb, så lär det vara fel. Tidigt i tråden framkom det att inget varmvatten finns om tanken är för kall, och att man därför kör vp med en högre temp året om, därav så kör man ju i princip fast kondensering på värmepumpen.
Eftersom tanken verkar vara runt 45C nånting, och efterföljande beredare tycks saknas så kan man ju även fundera på hur legionellasäker anläggningen är.
Här kan du läsa om vrg 231.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...ingreglering/vaxelventiler/vrg231-4905474-218
Inlägget ovan om spetsning med el-vvb, så lär det vara fel. Tidigt i tråden framkom det att inget varmvatten finns om tanken är för kall, och att man därför kör vp med en högre temp året om, därav så kör man ju i princip fast kondensering på värmepumpen.
Eftersom tanken verkar vara runt 45C nånting, och efterföljande beredare tycks saknas så kan man ju även fundera på hur legionellasäker anläggningen är.
Det är fast kondensering, jag har bara inte ställt den så högt för det inte varit någon mening med det, men på vår-sommar-hösten värmer den till legionella dödande temp var 3e körning. Det är inga problemB BSOD skrev:Men varför framhärda i att det kanske inte är en växelventil, EFTER att det framkommer att det är en vrg231? Det skapar ju om något möjlig förvirring för de som inte kan esbes sortimentbenämningar.
Här kan du läsa om vrg 231.
[länk]
Inlägget ovan om spetsning med el-vvb, så lär det vara fel. Tidigt i tråden framkom det att inget varmvatten finns om tanken är för kall, och att man därför kör vp med en högre temp året om, därav så kör man ju i princip fast kondensering på värmepumpen.
Eftersom tanken verkar vara runt 45C nånting, och efterföljande beredare tycks saknas så kan man ju även fundera på hur legionellasäker anläggningen är.
Ok den ser lika ut OCH ALLA ÄR LIKSOM LURADE även dom som framhöll med kraft att dom visste vad felet var och rackade ner på andra att dom har fel genom hela tråden. man ska nog inte ta för givet innan alla data och produkter framkommit. Då kan du shunta för hand genom att ställa axeln lite från helt vänster till kanske halva nedåt. Det blir då en blandning returen. och fram från VP/tank , sen det med ett öppet system, det bör vara ett exspansionskärl i stället så att ett trycket kan hållas kring 1 bar. . Även laddpumpen i VP kommer att få tag i flödet bättre. Impellern i pumparna behöver ett tryck för att få i väg flödet på ett bra sätt ( anliggningen mot vingarna i pumphuset ) och ska trycka ut flödet för bästa funktion. Nu kommer det säkert en massa om detta med, men står vid mina ord om var pumpen ska sitta, den ska trycka ut och inte suga åt sig vattnet även att det fungerar till viss del på returen, men inte till 100 % , det blir som ett litet vacum .i elementkretsen.jonna åberg skrev:
Den enda person som har framhålligt någonting med kraft om vad det är för fel är ju du!J jonaserik skrev:
Vi andra har varit väldigt sansade om vad som kan vara fel.
Det vi har dock gjort är att punktera dina påståenden om tex att man inte kan ha en cirkulationspump på returledningen i ett värmesystem eller ha dito efter en värmeväxlare.