Maxwells demon TotalControl skrev:
Hon sa ju det. Växelventil istället för shunt. Gå på faktan du får.
NU får du ge dig , nu kanske damen inte riktigt vet ,men fått någon uppgift om den, den som sköter värmen är en shunt och inte en växelventil , så var inte så snabb med dina kommentarer
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Funderar lite på varmvattenproduktionen.
Får ni bara vv från växlare som hänger på acktanken?
Ingen el-vvb í serie?
Går CP til vv-växlaren 24/7 eller finns det en någon flödesvakt på kv som styr CP on/off?
Om CP går 24/7 så blandar den runt i tanken med lägre temp. I toppen som följd.
 
Den har jag inte vetskap om förrän nu, den visar ett högtempsystem och gå r inte att jämföra med ett lågtemp.
Det är en olja/ved panna där ser det ut som att det shuntas ut från pannan , kan inte vara säker men en olja/ved kan inte gå på lägre temp än ca 75 grader, finns som kan. Rören går direkt mot elementen i den skissen, så troligtvis är det en shunt i pannan, inga 75 C till elementen. Så det säger inte mycket om nuvarande system, bar att det är någon växelventil. Den har då säkert varit för att växla mellan element och VV-tank som visas, enär VV ska riktigt hög temp och därom vet vi inget vad som varit innan VP kom på plats. Så att då hänvisa till något som inte är relevant i dagens läge är inte bra.
 
B
Magrand Magrand skrev:
Funderar lite på varmvattenproduktionen.
Får ni bara vv från växlare som hänger på acktanken?
Ingen el-vvb í serie?
Går CP til vv-växlaren 24/7 eller finns det en någon flödesvakt på kv som styr CP on/off?
Om CP går 24/7 så blandar den runt i tanken med lägre temp. I toppen som följd.
Bra funderingar. I en någorlunda rätt installation med vvx för vv hade ju pumpen startat vid registrerat flöde av vv, och stått still övrig tid.

Men det du säger kan ju vara en förklaring till att radiator framtemp ligger ett antal C under laddpumpens framtemp.
 
J jonaserik skrev:
Den har jag inte vetskap om förrän nu, den visar ett högtempsystem och gå r inte att jämföra med ett lågtemp.
Det är en olja/ved panna där ser det ut som att det shuntas ut från pannan , kan inte vara säker men en olja/ved kan inte gå på lägre temp än ca 75 grader, finns som kan. Rören går direkt mot elementen i den skissen, så troligtvis är det en shunt i pannan, inga 75 C till elementen. Så det säger inte mycket om nuvarande system, bar att det är någon växelventil. Den har då säkert varit för att växla mellan element och VV-tank som visas, enär VV ska riktigt hög temp och därom vet vi inget vad som varit innan VP kom på plats. Så att då hänvisa till något som inte är relevant i dagens läge är inte bra.
Hur tanken är kopplad i systemet har framkommit flera gånger i tråden. Även att den tidigare var kopplad mot en oljepanna. De klarar i temperaturer ner till 60grader.
Som den sitter är det uppenbart att det blivit fel produkt till shunten. Den har definitivt ingen växlande funktion.

Jag är glad att jag lärt mig något nytt i dag. Jag hoppas att även du kan ta till dig innehållet och lära dig något.
 
Magrand Magrand skrev:
Funderar lite på varmvattenproduktionen.
Får ni bara vv från växlare som hänger på acktanken?
Ingen el-vvb í serie?
Går CP til vv-växlaren 24/7 eller finns det en någon flödesvakt på kv som styr CP on/off?
Om CP går 24/7 så blandar den runt i tanken med lägre temp. I toppen som följd.
Jag fattar inte riktigt det där språket haha men allt vv kommer från acktanken, den ända cirkulationspumpen är den på returen och den brukar stå i ett automatiskt läge, jag kan tänka mej att allt kommer funka bättre bara shunten är en shunt :p
 
I inlägg 55 syns en plattvärmeväxlare med vidhängande cirkulationspump.
 
D Daniel 109 skrev:
I inlägg 55 syns en plattvärmeväxlare med vidhängande cirkulationspump.
Den är till solpanelerna!
 
  • Gilla
Magrand
  • Laddar…
Aha.
 
Detta vet vi inget om i dag
. I inlägg # 55 visas det en växlare som troligtvis är för VV och kanske VVC med då det var ett hetvattensysten innan VP och ned en olja/ved-panna så fick VV en temp via någon reglering. Nu så är det ett lågtempsystem och då kan aldrig VV komma upp i temp som det ska. Det innebär då att det bör sitta en VVB efter och spetsa VV med EL. Hur det övriga är kopplat med VV och ev VVC vet vi inget. Det är fler lägenheter i huset och att inte ha VVC då är förkastligt. ,,
Sen det med kopplingen från VP för att få värme. Så ska VP kopplas in direkt mellan tank och shunt så systemet får direkt från VP den högsta temp som den kan ge. Det blir då en högre temp efter ett tag så börjar shunten stänga och flödet börjar gå in i tanken, svårare är det inte. Det som blir är att VV aldrig blir riktigt varmt utan ljummet och behöver då en VVB i serie, VV förvärms då med den billigaste energin och spetsas i VVB.
Är det någon annan som har en annan uppfattning så skriv sakligt om det. Har så själv och gjort en del anläggningar med en dum VP ON/OFF, det framgår även att Jonnas reglering har 3 system som övervakas av centralen
I inlägg # 5 så visas på skärmen en EL-symbol med, hur den delen styrs vet jag inte, kanske genom kontaktor någonstans
. I inlägg # 44 så visas det temperatur i tanken, även farten på laddpumpen och den är där 64 %
I inlägg # 105 framgår att tanken är 41 C och ska vara 48 C samt att framledningen är på rätt nivå
I inlägg # 137 frangår klart vad som sitter för motor på shunten ut på elementen och det är ingen växelventil
I inlägg # 202 visas cirkpumpen och den klarar säkert att få upp flödet ut
I inlägg # 425 har jag ritat lite var VP ska direkt kopplas till för rör för att högsta temp från VP ska gå till shunten som ska reglera värmen, stänger den, det som inte behövs går det till tanken
I inlägg # 441 framgår ytterligare ett rör med ? anläggningen har ett öppet system så trycket kan inte bli så högt, detta sedan det var högtempsystem.
I inlägg # 521 så visas en skiss hur det ser ut nu , med en EL-patron direkt efter VP som ska höja när inte VP orkar med, ävensom att VP går direkt till tank med turbulens som svalnar av det som VP ger och går till shunten med påföljd att inte shunten får det den vill ha för att reglera. Även pumpens placering visas, i den positionen kan inte det statiska trycket öka då den trycker mot tanken och upp i returen samtidigt.
Det med att jag skulle vara inkompitent och inte veta något om VP/Pannor och värmereglering som en del säger och skriver ner mig till fotknölarna är inte riktigt och jag står för allt som jag har skrivit i denna tråd.

Långt vart det , men vissa skribenter här har frågat om varför det ska vara så och jag bara svarat enkelt men det har inte godtagits utan bara att det är helt fel, Nu går det inte att förklara mer om detta system utan ett besök på platsen för att vad som är vad, lite långt för mig annars så kanske.

PS Den växlare som syns är för sol och inte VV eller VVC har det framkommit , så den utgår från min sida
 
Nej, ingen har sagt att det är helt fel. Man kan absolut göra så. Men det ger inte de resultat som du påstår.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, ingen har sagt att det är helt fel. Man kan absolut göra så. Men det ger inte de resultat som du påstår.
Det är det det gör , grunna själv på vad som skrivs , hat läst allt , det måste ha gott fort då. Det är bara saklighet i det. Det finns inga genvägar
 
Vad tyst det blev i tråden orsak ????? Kom fram att det är kanske är en växelventil. monterad och på vilket sätt har inte framgått. Jonna , frilägg den från isolering och fota den, skulle inte förvåna mig om den inte har bara två rör inkopplade och en port pluggad, inte aktiv. Då går flödet bara rakt igenom och det var lättast att inte ta bort den, tidigare skift för att göra VV i tanken., i displyen finns alla uppgifter om temperaturerna i anläggningen VP/Tank/Värme/KB. där KB visar ca - 5 ut och noll in. OM hålen inte skulle räcka så skulle det bli massor med minus i dom och kanske frysa. i åtanke att VP som sägs går 24/7 och noll in så räcker hålen med råge. Att som någon spekulerade i att hålen var för klena är bara nys.
 
J jonaserik skrev:
Vad tyst det blev i tråden orsak ????? Kom fram att det är kanske är en växelventil. monterad och på vilket sätt har inte framgått. Jonna , frilägg den från isolering och fota den, skulle inte förvåna mig om den inte har bara två rör inkopplade och en port pluggad, inte aktiv. Då går flödet bara rakt igenom och det var lättast att inte ta bort den, tidigare skift för att göra VV i tanken., i displyen finns alla uppgifter om temperaturerna i anläggningen VP/Tank/Värme/KB. där KB visar ca - 5 ut och noll in. OM hålen inte skulle räcka så skulle det bli massor med minus i dom och kanske frysa. i åtanke att VP som sägs går 24/7 och noll in så räcker hålen med råge. Att som någon spekulerade i att hålen var för klena är bara nys.
det blev tyst för att det är klart.
alltså shunten är en växelventil, dom ser likadana ut på utsidan, dom har installerat en växelventil som shunt. men dom har olika serienummer, så det är löst nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.