53 653 läst · 202 svar
54k läst
202 svar
Källaren från 1969 blir som ny: bygga duschrum
Renoverare
· Uppsala
· 1 818 inlägg
Jättespännande att se hur det utvecklas och vad du finner under det som var tänkt att vara dolt i decennier. Man ser hur grundkonstruktionen är gjord, vilka tekniker man använde 1969 (eller inte borde använt).Etnoy skrev:
Man ser också vilka problemställningar som dyker upp, vad olika typer av hantverkare gör och vad de tar betalt, sugbilens nytta och kostnad, vilka ledningar som går i golven, hur väggsockeln är utformad, vikten av stämpar, arbetsmetoder och inte minst vad som gömmer sig i betong och mark.
Byggnation är en hel del jord, betong, trä, damm och skit men det är saker på vägen till en trivsam bostad. Resan må vara skit men målet är guld värt
Några tankar som dök upp:
* Vore det värt att flytta rören till värmepumpen från marknivå till under för att skydda mot kyla, åverkan och estetiskt värde när man ändå är igång?
* Den andra aspekten är att berget troligen avger radon mm men att det tjocka lagret med lera troligen blockerar detta effektivt. Dock kanske det är värt att passa på att mäta när det ändå är uppbrutet?
Redigerat:
Grymt jobbat och väldigt intressant att följa 👍Etnoy skrev:Så här blev avloppsstammen.
[bild][bild][bild][bild]
Många av er har pratat om sugbil, och det är äntligen dags nu. En sugbil kostar mycket per timme men är extremt effektiv om den får rätt förutsättningar. Det är först nu vi har dessa förutsättningar; betongen borta och bara grus kvar. Det finns olika sorters sugbilar och den vanliga typen var ju här första dagen för att försöka laga avloppet. Den som kommer idag, den 19 april 2024, är i stället en torrsug som är som en enorm dammsugare. Det finns rätt lite info om torrsug på nätet så det är kul att få dokumentera vad en sådan är kapabel till.
Två grabbar dyker upp vid åttatiden och sätter igång. Jag är väldigt glad för källarfönstren som får plats med slangen.
[bild]
Vi går igenom dagens jobb och sätter begränsningar hur nära förrådsväggen de ska suga så den inte den plattan faller ihop. På mindre än 30 minuter har de tagit en stor del av gamla toalettens golv. [bild]
Under gruset har huset grundlagts med grov sand. Detta material fraktades hit då marken består av lerjord några meter över berggrunden.
Knappt en timme senare har åtskilliga kubikmeter sand försvunnit. De hittar en massa större stenar som byggarna slarvigt lämnat kvar under plattan, dessa läggs åt sidan för mig att lyfta ut för hand.
[bild]
[bild]
Nu ligger inte avloppet längre i ett dike utan är någorlunda i nivå med marken. Däremot kan vi inte gräva ut så mycket som vi egentligen vill här i lilla rummet då vi redan är nere på sockelnivån.
[bild]
[bild]
En sak jag märker med torrsugen är hur bullrigt det är. Inte minst har vi en lastbil med en enorm dammsugare på sig, stenarna som flyger genom röret med hög hastighet är allt annat än tysta.
Nu har vi kommit ned till sockeln i gamla toaletten så här gräver vi inte djupare.
[bild]
Tvättstugan blir också en dramatisk skillnad. Sockeln är gradvis lagd djupare och djupare ju längre mot pannrummet man går och det betyder att vi kan suga ut mycket mer fyllnadsmassor.
[bild]
Värmepumpen fick ju stå kvar under rivningen, och vi ser att den lilla betongkakan den står på balanserar lite lagom prekärt nu när nästan allt runt den är borta.
[bild]
I pannrummet kunde vi nästan ta bort 50 cm överallt.
[bild]
[bild]
En närbild på sockeln och träullsskivan som en del av ytterväggen har.
[bild]
Jag försöker gräva ut en liten bit av hörnet för att se hur djupt sanden går. Jag hittar inte botten ens när jag stoppar in hela spaden!
[bild]
Lite manuell grävning senare ligger sockeln blottad. Här vill jag inte gräva djupare för att vi har ett betydande marktryck utifrån.
[bild][bild]
Så här ser avloppet och vattenslangen ut i gropen:
[bild]
Med detta är vi ungefär sex veckor in i projektet och vi är nästan, men inte riktigt, vid botten av grävningen.
Sugbilen körde hem med överlast enligt grabbarna som körde den. Inte mindre än 13 ton drog de med sig hem. För deponikostnaden och fem timmars arbete kostade detta oss...26244 kronor. Dyrt förstås, men jag och min rygg är ganska glada över att vi slapp detta.
Genom att räkna ihop containrarna är vi nu uppe på nästan 30 ton utgrävt, det mesta för hand.
Ni som läser hit, vad tycker ni så långt? Det är nästan bara bilder på betong, sten och sand. Är det intressant att följa eller börjar ni bli uttråkade?
Tack för bra feedback. Det är lite av målet att dela med mig med sådant jag upptäcker och som jag inte hittat på andra ställen i trådar eller filmer. När man renoverar hus som är lite äldre märker man att det inte fanns byggstandarder som idag, och därför måste man vara beredd på att byggaren gjort egna lösningar.spikplanka skrev:Jättespännande att se hur det utvecklas och vad du finner under det som var tänkt att vara dolt i decennier. Man ser hur grundkonstruktionen är gjord, vilka tekniker man använde 1969 (eller inte borde använt).
Man ser också vilka problemställningar som dyker upp, vad olika typer av hantverkare gör och vad de tar betalt, sugbilens nytta och kostnad, vilka ledningar som går i golven, hur väggsockeln är utformad, vikten av stämpar, arbetsmetoder och inte minst vad som gömmer sig i betong och mark.
Byggnation är en hel del jord, betong, trä, damm och skit men det är saker på vägen till en trivsam bostad. Resan må vara skit men målet är guld värt
Några tankar som dök upp:
* Vore det värt att flytta rören till värmepumpen från marknivå till under för att skydda mot kyla, åverkan och estetiskt värde när man ändå är igång?
* Den andra aspekten är att berget troligen avger radon mm men att det tjocka lagret med lera troligen blockerar detta effektivt. Dock kanske det är värt att passa på att mäta när det ändå är uppbrutet?
Vad gäller rören till värmepumpen så är det såklart också fixat, du kommer se det i projekttråden inom kort. Kom ihåg att projektet hållit på i ett halvår nu och denna tråd försöker hinna ifatt verkligheten
Vi gjorde en omfattande radonmätning vintern 2023/2024 och fick bra mätvärden. Det högsta värdet var 140 plus minus 20 Bq/m3 och det var just i det där förrådsrummet där tre väggar består av blåbetong. Eftersom plattan var så pass sprucken då utgår jag från att markradonet kommer minska nu. Och vad gäller blåbetongen i väggarna...vänta så ska du få se, för saker går inte alltid enligt plan.
Vill minnas att du testat för asbest i detta men är det så att materialet är tillverkat av uranförande skiffer?Etnoy skrev:
Hoppas du lade in någon form av plast under cellplastisoleringen?Etnoy skrev:
En tanke till är förstås kanalisation för vatten, värme, cirkulationsrör, elnät, automationsnät, datanät och ev framtida saker.
Ja, blåbetong är just gjort av berg som innehåller uran, därav radonutsöndringen. Asbest är ett helt annat problem som inte har något med radon att göra.spikplanka skrev:Vill minnas att du testat för asbest i detta men är det så att materialet är tillverkat av uranförande skiffer?
Hoppas du lade in någon form av plast under cellplastisoleringen?
En tanke till är förstås kanalisation för vatten, värme, cirkulationsrör, elnät, automationsnät, datanät och ev framtida saker.
Detta kommer senare i tråden, men jag övervägde att lägga riktig radonduk. Snickaren och jag pratade om detta och vi kom fram till att bara lägga vanlig byggplast i stället. Radonet är jag säker på inte kommer vara ett problem och jag kommer förbereda för en radonsug om jag skulle ha fel.
21 april 2024. Dags att mura lite. Jag sätter lite fogskum i det gamla hålet för inkommande vatten innan jag murar igen det C-bruk. Även det nya hålet för avloppet och inkommande vatten får lite murbruk för att göra det helt tätt. Slabbigt, men kommer inte synas när allt är klart.
Nästa dag har det torkat fint.
23 april 2024. Dags att borra lite nya hål! @spikplanka som är aktiv i denna tråd undrade om jag inte skulle flytta köldbäraren också, och det är klart vi gjorde det Bergvärmen installerades 2005 och då drogs allting synligt, båd inomhus och utomhus. Nu gömmer vi det under golvet i stället.
För första gången gör jag håltagningen själv och köpte en hålsåg med lång hållare på Amazon.
Det går faktiskt att göra så här stora hål för hand i hålstensbetong men det tar en liten stund. Jag har en hink med vatten och doppar regelbundet diamantborren där för att kyla av. Här skiner verkligen Makita-maskinen som trots att den går på batteri gör detta med bravur. Tror jag fick byta batteri två gånger för två hål.
Borrhammaren verkar ha någon form av elektronisk broms som stoppar så fort jag kör fast. Detta är mycket bra, för hade den inte haft det hade jag nog vridit sönder handlederna varje gång borren nyper. Det hade nog inte heller gått att borra i en ren betongvägg men här kan jag tömma "hålsågen" på sten varje gång den bottnar.
Tittar man noga ser man isodränen på andra sidan hålet.
Nu kan rörmokaren komma och dra om rören.
Lite mer skräp jag samlat på hög. Tyvärr hittar jag också en del trä i sanden från byggtiden, detta tar jag förstås upp så fort jag kan.
Jag har också fått fram väggsockeln vid gamla toan.
27 april 2024. Röris var tillbaka och satte in avlopp för pannrummet och flyttade köldbäraren.
På utsidan kan man se hur slangarna till borrhålet flyttats, de gamla hålen är på sockeln lite längre upp.
30 april 2024. Vi planerar hur duschrummet ska se ut. Inte helt enkelt att få ihop allting, men hustrun får en idé och föreslår ett L-format rum. Jag gör en första ritning. Vägghängd toa, duschen kan få en väggnisch och vi kan sätta en snygg väggnära golvbrunn. Redan nu måste vi planera allt detta då avlopp och vattenrör ska läggas inom kort.
Nu kommer vi äntligen till botten av grävjobbet, för nu lägger jag radonslangen. Eftersom flera frågat om detta i tråden är det lika bra att gå igenom planen. Vi lägger ingen radonduk då den blev dyr och svårhanterlig samt får flera punkteringar pga husets mekaniska system. I stället blir det byggplast. Radonet har mätts förra året och det är låga nivåer trots blåbetong. Men det finns en billig och enkel åtgärd att göra nu, och det är att förbereda för en radonsug. Jag köper en lång perforerad slang som jag klär in i markduk och lägger längst ned under plattan. Denna slang fortsätter in under dörren vid gamla toam om vi skulle vilja koppla på den på resten av källaren någon gång i framtiden.
Men först håltagning för slangen till ytterväggen.
Slang dragen till gamla toan och till dörren mot korridoren.
Innan dagen är slut köper jag ett rejält plaströr som placeras runt backventilen på utgående avloppet.
Nu har det blivit 1 maj 2024. Jag fyller igen diket runt slangen med sand. Här ser man varför jag satte markduk runt slangen, annars hade den snabbt satts igen med sanden.
.
Här ser ni nya röret runt backventilen.
Slangen koppla på ett avloppsrör som sticks ut till gropen
Hoppsan, vi är redan uppe i 20 bilder. Snälla byggahus, kan man inte få lägga till fler? 🤔
I vilket fall har vi skäl att fira att vi inte behöver gräva oss mera nedåt för nu är botten nådd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa dag har det torkat fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
23 april 2024. Dags att borra lite nya hål! @spikplanka som är aktiv i denna tråd undrade om jag inte skulle flytta köldbäraren också, och det är klart vi gjorde det Bergvärmen installerades 2005 och då drogs allting synligt, båd inomhus och utomhus. Nu gömmer vi det under golvet i stället.
För första gången gör jag håltagningen själv och köpte en hålsåg med lång hållare på Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går faktiskt att göra så här stora hål för hand i hålstensbetong men det tar en liten stund. Jag har en hink med vatten och doppar regelbundet diamantborren där för att kyla av. Här skiner verkligen Makita-maskinen som trots att den går på batteri gör detta med bravur. Tror jag fick byta batteri två gånger för två hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhammaren verkar ha någon form av elektronisk broms som stoppar så fort jag kör fast. Detta är mycket bra, för hade den inte haft det hade jag nog vridit sönder handlederna varje gång borren nyper. Det hade nog inte heller gått att borra i en ren betongvägg men här kan jag tömma "hålsågen" på sten varje gång den bottnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tittar man noga ser man isodränen på andra sidan hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kan rörmokaren komma och dra om rören.
Lite mer skräp jag samlat på hög. Tyvärr hittar jag också en del trä i sanden från byggtiden, detta tar jag förstås upp så fort jag kan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också fått fram väggsockeln vid gamla toan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
27 april 2024. Röris var tillbaka och satte in avlopp för pannrummet och flyttade köldbäraren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På utsidan kan man se hur slangarna till borrhålet flyttats, de gamla hålen är på sockeln lite längre upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
30 april 2024. Vi planerar hur duschrummet ska se ut. Inte helt enkelt att få ihop allting, men hustrun får en idé och föreslår ett L-format rum. Jag gör en första ritning. Vägghängd toa, duschen kan få en väggnisch och vi kan sätta en snygg väggnära golvbrunn. Redan nu måste vi planera allt detta då avlopp och vattenrör ska läggas inom kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kommer vi äntligen till botten av grävjobbet, för nu lägger jag radonslangen. Eftersom flera frågat om detta i tråden är det lika bra att gå igenom planen. Vi lägger ingen radonduk då den blev dyr och svårhanterlig samt får flera punkteringar pga husets mekaniska system. I stället blir det byggplast. Radonet har mätts förra året och det är låga nivåer trots blåbetong. Men det finns en billig och enkel åtgärd att göra nu, och det är att förbereda för en radonsug. Jag köper en lång perforerad slang som jag klär in i markduk och lägger längst ned under plattan. Denna slang fortsätter in under dörren vid gamla toam om vi skulle vilja koppla på den på resten av källaren någon gång i framtiden.
Men först håltagning för slangen till ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slang dragen till gamla toan och till dörren mot korridoren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan dagen är slut köper jag ett rejält plaströr som placeras runt backventilen på utgående avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har det blivit 1 maj 2024. Jag fyller igen diket runt slangen med sand. Här ser man varför jag satte markduk runt slangen, annars hade den snabbt satts igen med sanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser ni nya röret runt backventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slangen koppla på ett avloppsrör som sticks ut till gropen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppsan, vi är redan uppe i 20 bilder. Snälla byggahus, kan man inte få lägga till fler? 🤔
I vilket fall har vi skäl att fira att vi inte behöver gräva oss mera nedåt för nu är botten nådd!
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Är det hårdmetallskär på ditt borr eller hur ser det ut i änden. Om det är fastlödda hårdmetallskär så är bästa tipset på att förstöra ett varmt borr att doppa det i kallt vatten. Det är mycket bättre att låta det kallna långsamt i luften även om det tar mycket längre tid. Nu verkar det som om du har klarat ditt borr/hålsåg men det kan när som helst ge upp om det kyls för snabbt. Fråga mig inte varför jag vet detta....Etnoy skrev:
Tack för en rolig och intressant tråd. Alltid roligt att se hur gamla lösningar gjordes samt hur man kommer runt dem på bästa sätt 👍.
Kanske en hink med vatten och en liten länspump med slang som sprutar vatten in i hålet kontinuerligt hade varit något?Etnoy skrev:
Eller sugrör tejpat på trädgårdsslangen i värsta fall.
Två hål i väggen behöver inte så många batteribyten..Etnoy skrev:
Tack, roli! Kul att du gillar tråden.R roli skrev:Är det hårdmetallskär på ditt borr eller hur ser det ut i änden. Om det är fastlödda hårdmetallskär så är bästa tipset på att förstöra ett varmt borr att doppa det i kallt vatten. Det är mycket bättre att låta det kallna långsamt i luften även om det tar mycket längre tid. Nu verkar det som om du har klarat ditt borr/hålsåg men det kan när som helst ge upp om det kyls för snabbt. Fråga mig inte varför jag vet detta....
Tack för en rolig och intressant tråd. Alltid roligt att se hur gamla lösningar gjordes samt hur man kommer runt dem på bästa sätt 👍.
Det är en relativt billig hålsåg från Amazon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att jag löper risken att den går sönder, men jag hade aldrig kunnat vänta på att den skulle svalna i luften. Den har hållit för flera hål så so far so good
Sättet du skriver är precis som riktiga diamantsågar funkar! Trädgårdsslang på och tuta och kör.spikplanka skrev:
Jag menade inte att "två batteribyten" var orsaken till att jag gillade makitan, utan jag är förvånad att en handhållen batteridriven maskin kan göra 80mm stora hål i en vägg. Sedan hade detta aldrig någonsin gått utan den elektroniska bromsen.
Här kan vi se en liten genomskärning av plattan och varför den sätter sig.
Direkt under betongen har vi "rullgrus". Idag använder vi makadam 8-16 när vi gjuter, det är krossad sten vilket ger materialet vassa kanter att haka i varandra och ge stabilitet. Rullgruset har inte samma egenskaper och gillar att sätta sig även fast man paddar. En till grej med makadam är att man enkelt kan tillverka det i en stenkross medan rullgrus är en icke förnybar resurs som tas från naturen. Runda stenar bildas i rullstensåsar över lång tid när krossade stenar sakta mals ned och blir runda.
Under stenarna ligger sand. Förvisso verkar sanden väldigt grov och det är viktigt eftersom den nästan är kapillärbrytande relativt finsand och jord. I tabellen nedan står det att grov sand suger vatten upp till 15 cm medan finsand kan suga upp till 3.5 meter. Lera suger vatten i mer än 10 meter (!).
Detta är nog förklaringen till att källaren faktiskt är ganska torr och att träbitarna jag hittat på olika delar i konstruktionen varit torra och inte ruttna infartsvägar för hussvamp.
OBS: Jag är verkligen inte geolog så ta allt ovan med en nypa salt, detta är saker jag läst i böcker. Ja, jag har gått till biblioteket och lånat kurslitteratur för byggnadsingenjörer inför detta projekt
Idag kör man ju markduk, tvättad makadam 8-16 och sedan cellplast innan betongen så att man bryter den kapillära effekten från jord in till grunden.
Okej, detta blev ett stickspår. Se det som en inblick i hur jag tänker kring bygget!
Nu när det nya avloppet är påkopplat gör jag en försiktig pluggning av det gamla. Jag är försiktig eftersom detta avstick fortfarande är ihopkopplat med stammen längre ned. Murbruk gör susen, och radonslangen åker förbi ovanför.
De gamla köldbärarhålen muras igen.
Jag täcker radonslangen med sand.
Nu måste jag märka upp var slangen går så man inte trampar sönder den. På med lite märkfärg.
Visst sade jag att botten var nådd?! Nu går vi över till att göra en ny betongplatta.
Jag vill göra detta enligt konstens alla regler. Dränering, kapillärbrytning, isolering och armering. Så långt som möjligt ska vi göra detta till ett modernt källargolv utan att ta bort för mycket takhöjd. Hela källaren har 230 centimeter i höjd vilket är helt okej. I andra trådar ser jag folk med äldre hus som sliter med källare som har lägre takhöjd så även om jag hade önskat ännu högre höjd ska jag inte klaga.
Vi kommer förstås börja med markduk för att förhindra att sand tar sig in i det dränerande lagret. Efter det brukar man lägga minst 10 cm makadam 8-16. Bygger man en ny betongplatta kan man enkelt få plats med alla material genom att bara gräva lite djupare, men här har vi inte den lyxen. Jag vill inte gräva mig under husets sockel eftersom det kan påverka bärigheten, och den har vi redan nått. Därför byter jag ut det dränerande lagret och den första decimetern cellplast mot isodrän.
Isodrän har vi redan använt när huset dränerades, och då lade vid dubbla tjockleken, alltså 20cm isolering. I källargolvet behövs det kraftigare material så vi går upp från 60 kPa till 100 kPa tryckhållfasthet. Innan ni värmer upp tangentborde och undrar varför vi inte tog en kraftigare isodränskiva som t.ex. 200 kPa så är det inget behov här. Huset står på väggsocklarna och inte denna betongplatta. Det blir inga bärande laster uppifrån och heller inga punktlaster. 100 räcker gott och väl.
Med 100 mm isodrän i botten kan vi sedan lägga på så många lager cellplast som möjligt tills vi når rätt höjd. I pannrummet kunde vi gräva mycket sand medan lilla rummet/lilla toan var det nästan ingen plats. Därför kan vi göra det lyxigt för oss i halva tvättstugan och bortåt och ha isodrän + 20 cm cellplast vilket nästan motsvarar ett nytt husbygge i isolervärde! Den andra halvan och gamla toan får isodrän + 10 cm vilket blir väldigt bra även det. Lilla toan är dock klurigare eftersom avloppsrören ligger stumt mot sockeln, och sockeln för den lilla hjärtväggen där är enorm. Där lägger vi golvnivån några centimeter högre så vi får plats med isodrän nästan överallt + 10 cm cellplast. Fortfarande riktigt bra.
Betongplattan blir alltså isolerad, och då kan vi plötstligt tänka golvvärme! Utan isolering ska man undvika golvvärme eftersom man får omvänd fuktvandring på sommaren vilket inte är bra. Men nu kan vi börja drömma om att gå på källartoaletten barfota på vintern och njuta. För visst är väl namnet på denna tråd att källarn ska bli som ny?
Jag har aldrig byggt en platta själv och vill inte göra några misstag, och därför ringer jag samma snickare som hjälpte oss med ovanvåningen. De sätter igång den 2 maj 2024.
Lasern är igång och markduken börjar rullas ut.
Adjö sandbotten, jag kommer inte sakna dig!
Det första problemet att tackla är att marken är ojämn. Innan vi kan lägga isodrän måste vi jämna av, och det gör man med tvättad makadam. Nu kommer vår favorit, torrsugen, tillbaka. Inte nog med att de kan suga bort grus från en källaren, de kan också vända på steken och blåsa in till exempel grus. Lastbilen backar upp mot huset, slangen förs återigen genom fönstret, och med lasern som guide flyger gruset in.
Eller, jo. Det visar sig att slangen är full med skräp och med full kraft blåser de in ett enormt dammoln med stendamm som trycks in i hela huset. Jag är ju föräldraledig med dottern och tar henne och springer ut, vilket även alla på bygget väljer att göra. De bad faktiskt om ursäkt för misstaget, egentligen ska de börja blåsa med slangen utanför huset men glömde göra det. Det tar inte många minuter förrän allt är vädrat och arbetet kan fortsätta. När de väl kommer igång tar det inte många minuter att blåsa grus.
Just ja, rörmokaren är också här (fullt hus!) och han flyttar vattenslangarna från att hänga i luften till att ligga i gruset. De andra slangarna är nya och är värmerör. Det är trångt om plats, men allt går in genom hålet i den bärande väggen längst bort tillsammans med avloppsröret. Ja, alla slangarna är isolerade för att undvika att kallvattnet värms upp av de andra rören.
Jag köpte några kubikmeter makadam extra eftersom jag inte ville att den dyra sugbilen skulle få slut. Allt överflödigt, och det blev nog 3 kubikmeter, lät jag dumpa på garageuppfarten som ändå behövde lite extra grus. I sammanhanget är materialet nästan gratis. Fakturan för 3h sugbil landade på 12550 inklusive moms, varav 8 ton makadam 8/16 gick på 2240 kr innan moms.
Avloppet får nya påstick innan isodränet läggs. Här kommer tvättstugans nya golvbrunn.
Avlopp dras till tvättstället på lilla toan.
Det går jättesnabbt att lägga skivor, men hela huset fylls av små isodränkulor när man går runt i bygget. Jag kom att hitta dessa små rackare överallt under flera veckor framöver.
Oj, detta blev ett långt inlägg men det är så skönt att se saker gå i rätt riktning. Tills nästa gång!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Direkt under betongen har vi "rullgrus". Idag använder vi makadam 8-16 när vi gjuter, det är krossad sten vilket ger materialet vassa kanter att haka i varandra och ge stabilitet. Rullgruset har inte samma egenskaper och gillar att sätta sig även fast man paddar. En till grej med makadam är att man enkelt kan tillverka det i en stenkross medan rullgrus är en icke förnybar resurs som tas från naturen. Runda stenar bildas i rullstensåsar över lång tid när krossade stenar sakta mals ned och blir runda.
Under stenarna ligger sand. Förvisso verkar sanden väldigt grov och det är viktigt eftersom den nästan är kapillärbrytande relativt finsand och jord. I tabellen nedan står det att grov sand suger vatten upp till 15 cm medan finsand kan suga upp till 3.5 meter. Lera suger vatten i mer än 10 meter (!).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är nog förklaringen till att källaren faktiskt är ganska torr och att träbitarna jag hittat på olika delar i konstruktionen varit torra och inte ruttna infartsvägar för hussvamp.
OBS: Jag är verkligen inte geolog så ta allt ovan med en nypa salt, detta är saker jag läst i böcker. Ja, jag har gått till biblioteket och lånat kurslitteratur för byggnadsingenjörer inför detta projekt
Idag kör man ju markduk, tvättad makadam 8-16 och sedan cellplast innan betongen så att man bryter den kapillära effekten från jord in till grunden.
Okej, detta blev ett stickspår. Se det som en inblick i hur jag tänker kring bygget!
Nu när det nya avloppet är påkopplat gör jag en försiktig pluggning av det gamla. Jag är försiktig eftersom detta avstick fortfarande är ihopkopplat med stammen längre ned. Murbruk gör susen, och radonslangen åker förbi ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De gamla köldbärarhålen muras igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag täcker radonslangen med sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu måste jag märka upp var slangen går så man inte trampar sönder den. På med lite märkfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst sade jag att botten var nådd?! Nu går vi över till att göra en ny betongplatta.
Jag vill göra detta enligt konstens alla regler. Dränering, kapillärbrytning, isolering och armering. Så långt som möjligt ska vi göra detta till ett modernt källargolv utan att ta bort för mycket takhöjd. Hela källaren har 230 centimeter i höjd vilket är helt okej. I andra trådar ser jag folk med äldre hus som sliter med källare som har lägre takhöjd så även om jag hade önskat ännu högre höjd ska jag inte klaga.
Vi kommer förstås börja med markduk för att förhindra att sand tar sig in i det dränerande lagret. Efter det brukar man lägga minst 10 cm makadam 8-16. Bygger man en ny betongplatta kan man enkelt få plats med alla material genom att bara gräva lite djupare, men här har vi inte den lyxen. Jag vill inte gräva mig under husets sockel eftersom det kan påverka bärigheten, och den har vi redan nått. Därför byter jag ut det dränerande lagret och den första decimetern cellplast mot isodrän.
Isodrän har vi redan använt när huset dränerades, och då lade vid dubbla tjockleken, alltså 20cm isolering. I källargolvet behövs det kraftigare material så vi går upp från 60 kPa till 100 kPa tryckhållfasthet. Innan ni värmer upp tangentborde och undrar varför vi inte tog en kraftigare isodränskiva som t.ex. 200 kPa så är det inget behov här. Huset står på väggsocklarna och inte denna betongplatta. Det blir inga bärande laster uppifrån och heller inga punktlaster. 100 räcker gott och väl.
Med 100 mm isodrän i botten kan vi sedan lägga på så många lager cellplast som möjligt tills vi når rätt höjd. I pannrummet kunde vi gräva mycket sand medan lilla rummet/lilla toan var det nästan ingen plats. Därför kan vi göra det lyxigt för oss i halva tvättstugan och bortåt och ha isodrän + 20 cm cellplast vilket nästan motsvarar ett nytt husbygge i isolervärde! Den andra halvan och gamla toan får isodrän + 10 cm vilket blir väldigt bra även det. Lilla toan är dock klurigare eftersom avloppsrören ligger stumt mot sockeln, och sockeln för den lilla hjärtväggen där är enorm. Där lägger vi golvnivån några centimeter högre så vi får plats med isodrän nästan överallt + 10 cm cellplast. Fortfarande riktigt bra.
Betongplattan blir alltså isolerad, och då kan vi plötstligt tänka golvvärme! Utan isolering ska man undvika golvvärme eftersom man får omvänd fuktvandring på sommaren vilket inte är bra. Men nu kan vi börja drömma om att gå på källartoaletten barfota på vintern och njuta. För visst är väl namnet på denna tråd att källarn ska bli som ny?
Jag har aldrig byggt en platta själv och vill inte göra några misstag, och därför ringer jag samma snickare som hjälpte oss med ovanvåningen. De sätter igång den 2 maj 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasern är igång och markduken börjar rullas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Adjö sandbotten, jag kommer inte sakna dig!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första problemet att tackla är att marken är ojämn. Innan vi kan lägga isodrän måste vi jämna av, och det gör man med tvättad makadam. Nu kommer vår favorit, torrsugen, tillbaka. Inte nog med att de kan suga bort grus från en källaren, de kan också vända på steken och blåsa in till exempel grus. Lastbilen backar upp mot huset, slangen förs återigen genom fönstret, och med lasern som guide flyger gruset in.
Eller, jo. Det visar sig att slangen är full med skräp och med full kraft blåser de in ett enormt dammoln med stendamm som trycks in i hela huset. Jag är ju föräldraledig med dottern och tar henne och springer ut, vilket även alla på bygget väljer att göra. De bad faktiskt om ursäkt för misstaget, egentligen ska de börja blåsa med slangen utanför huset men glömde göra det. Det tar inte många minuter förrän allt är vädrat och arbetet kan fortsätta. När de väl kommer igång tar det inte många minuter att blåsa grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just ja, rörmokaren är också här (fullt hus!) och han flyttar vattenslangarna från att hänga i luften till att ligga i gruset. De andra slangarna är nya och är värmerör. Det är trångt om plats, men allt går in genom hålet i den bärande väggen längst bort tillsammans med avloppsröret. Ja, alla slangarna är isolerade för att undvika att kallvattnet värms upp av de andra rören.
Jag köpte några kubikmeter makadam extra eftersom jag inte ville att den dyra sugbilen skulle få slut. Allt överflödigt, och det blev nog 3 kubikmeter, lät jag dumpa på garageuppfarten som ändå behövde lite extra grus. I sammanhanget är materialet nästan gratis. Fakturan för 3h sugbil landade på 12550 inklusive moms, varav 8 ton makadam 8/16 gick på 2240 kr innan moms.
Avloppet får nya påstick innan isodränet läggs. Här kommer tvättstugans nya golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avlopp dras till tvättstället på lilla toan.
Det går jättesnabbt att lägga skivor, men hela huset fylls av små isodränkulor när man går runt i bygget. Jag kom att hitta dessa små rackare överallt under flera veckor framöver.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, detta blev ett långt inlägg men det är så skönt att se saker gå i rätt riktning. Tills nästa gång!
Fantastiskt kul att följa den här tråden!
Kombinera min ingenjörsbakgrund med att jag var rätt mentalt understimulerad under föräldraledigheten så tror jag att de motsvarar en halv utbildning till byggnadsingenjörspikplanka skrev:
Härligt att höraM Maledictus skrev:
Vi är kvar i den 2 maj 2024, mycket som händer den dagen när hantverkarna kan jobba effektivt.
Vi får inte glömma ångspärren som halvt får dubbelagera radonspärr. Längre bort i rummet lägger vi den mellan isodrän och cellplast, medan i höjd med gamla toan blir den mellan gruset och isodränet pga olika markhöjd.
I maskinrummet ligger första lagret cellplast.. Det är rätt otroligt vilket visuellt lyft det är med vitt på hela golvet.
Lilla rummet (som kommer bli toa) har nu blivit av med sina hängande vattenslangar, de ligger nu i golvet och mynnar ut i hobbyrummet där de kopplas in på matningen till ovanvåningens badrum.
3 maj, hantverkarna jobbar vidare med hög fart. Här blir det som sagt byggplast på gruset under isodränet.
Några masonitskivor på isodränet är en bra ide när man bygger, annars trampar man lätt sönder det.
Första lagret cellplast kommer på i tvättstugan
6 maj 2024. Rörmokaren är här och drar vattenrör. Vi kommer sätta en vattenfördelare framför värmepumpen.
Vatten draget till toan...
...och till duschen. Dessa två rum kommer få dessa nya namn från och med nu.
Vi lägger på ett lager cellplast på rören.
På tal om duschrummet (som hamnar där gamla toan/duschen var) har vi planerat hur rummet ska se ut, här är en render.
Trots det lilla utrymmet blir det nog husets bästa dusch, utrymmet där blir drygt 85x85 cm. Toastolen får det lite mer trångt utan att det känns för litet. Plattorna är inte satta i sten ännu (hehe) men möblerna är nästan bestämda. L-formen på rummet tog ett tag att komma fram till men kommer passa utmärkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får inte glömma ångspärren som halvt får dubbelagera radonspärr. Längre bort i rummet lägger vi den mellan isodrän och cellplast, medan i höjd med gamla toan blir den mellan gruset och isodränet pga olika markhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I maskinrummet ligger första lagret cellplast.. Det är rätt otroligt vilket visuellt lyft det är med vitt på hela golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilla rummet (som kommer bli toa) har nu blivit av med sina hängande vattenslangar, de ligger nu i golvet och mynnar ut i hobbyrummet där de kopplas in på matningen till ovanvåningens badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3 maj, hantverkarna jobbar vidare med hög fart. Här blir det som sagt byggplast på gruset under isodränet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några masonitskivor på isodränet är en bra ide när man bygger, annars trampar man lätt sönder det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första lagret cellplast kommer på i tvättstugan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6 maj 2024. Rörmokaren är här och drar vattenrör. Vi kommer sätta en vattenfördelare framför värmepumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten draget till toan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och till duschen. Dessa två rum kommer få dessa nya namn från och med nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi lägger på ett lager cellplast på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tal om duschrummet (som hamnar där gamla toan/duschen var) har vi planerat hur rummet ska se ut, här är en render.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots det lilla utrymmet blir det nog husets bästa dusch, utrymmet där blir drygt 85x85 cm. Toastolen får det lite mer trångt utan att det känns för litet. Plattorna är inte satta i sten ännu (hehe) men möblerna är nästan bestämda. L-formen på rummet tog ett tag att komma fram till men kommer passa utmärkt.