G Gillar att bygga skrev:
Mycket roligt och fortfarande spännande att följa din intressanta tråd!
Trösklar i våtrum är ett ämne där det verkar finnas olika uppfattningar om krav och lämpliga lösningar. Själv gjorde vi en något förhöjd tröskel i ek med ett litet uppvik av tätskiktsduken mot tröskelkantens insida, c:a 8-10 mm. Hur gjorde din plattsättare?
Plattsättaren följer GVK, och där finns en minsta höjdskillnad mellan golvbrunn och tröskel. Minns inte om det var 20 eller 30 mm, men vi fick till det utan badrumströskel eftersom duschen är "längst in" i rummet.
Eklist monterad under dörrtröskel i badrum, uppvik mot tröskeln syns. Kakelplattor och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar du noga på denna bild ser du att den lilla eklisten vi satte under tröskeln räckte för att uppviket mot den blev högt nog, och sedan fäste vi en plantröskel på.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Det som återstår i duschrummet är nu, förutom mjukfog, bara själva inredningen.
Nytt kaklat badrum med vitkaklade väggar och grått golv; dörr till vänster och förberedd toalettstam framhävs.
Skapa konto

Jag sätter fast termostaten på väggen.
Termostat på kaklad vägg i duschrum visar 21°C. Under finns två ofullständigt installerade uttag.
Skapa konto

Självklart gör denna termostat att jag kan få informationen till Home Assistant, inklusive temperatur, luftfuktighet, sättpunkt, historik och så vidare.
Temperatur- och fuktighetskontroll i duschrummet, visar nuvarande temperatur 21,3°C, inställd temperatur 22°C och luftfuktighet 37%.
Skapa konto

Hur funkar då golvvärmen? Ett ord: underbart. Jag fick vänta några veckor tills utetemperaturen blev kall nog att värmepumpen började köra på nattetid. På morgonen testade jag att gå barfota i duschrummet och det ljummet och skönt, precis som det ska vara. Innan renoveringen var ju detta ett kallt källargolv utan vare sig isolering eller värme, men nu känns det som det ska. Hela slitet blir värt det för sådana ögonblick!

Resten av elen åker nu in, förutom den elektriska golvvärmen som jag inte kopplar in själv, jag bara sätter fast termostaten fysiskt.
Nyrenoverat duschrum med vit kakelvägg, synlig fixtur för inbyggd toalett och plats för termostat samt vägguttag ovanför.
Skapa konto
Inbyggd toafixtur i tavelaggd vägg med synliga eluttag och plats för en toppskiva i hörnet av ett kaklat rum.
Skapa konto

Just ja, duschnischen. Som sagt är mjukfogen inte fixad ännu, men det blir precis som jag hade hoppats. Ett riktigt pussel för plattsättaren med tanke på halvförbandet!
Inbyggd duschnisch i ett nykaklat duschrum med vitt kakel arrangerat i halvförband.
Skapa konto

Jag påminner igen om skissen vi har för duschrummet:
Planritning av duschrum med WC, kommod och dusch. Duschnischen och termostat syns. Ljus kakel och smart inredning för begränsat utrymme.
Skapa konto

Tvättställskommoden har vi köpt redan under våren när vi hittade en butik som hade bytt lokaler och därför körde en flytt-rea på hela sortimentet. Nu i efterhand kanske det är lite stort med en 60-kommod i detta rum, men å andra sidan gör det att vi får mer plats för förvaring. Det är alltid vanskligt att göra en ritning tidigt i ett bygge eftersom det kan vara svårt att känna in vad som till exempel är rätt utrymme i sidled för en toalett.

Det som är rummets centrum blir dock duschväggen. Vi sprang på INR:s Epic-serie i ett utställningsrum och fastnade för modellen Epic 2 Plus. Den är en stor skiva glas som hängs upp nästan helt utan synlig infästning utan den pivoterar runt sin egen axel och fästs i taket och golvet.
Glasduschvägg monterad från golv till tak i ett nytt duschrum, utan synlig infästning, med minimal marginal mot väggarna.
Skapa konto

Det betyder att glaset går från golv till tak och vägg till vägg med bara någon centimeters marginal på varje sida. Det ska bli snyggt, men nu i oktober inser jag att man måste få in glaset in i rummet. Det är inte uppenbart att det kommer gå eftersom dörren är rätt trång.

Som ingenjör vet jag att enda sättet att veta är att mäta. Jag har en överbliven gipsskiva som jag får offra för denna kunskap och skär till den till rätt storlek. Frun och jag samarbetar för att få in den, försiktigt för att inte stöta emot väggar och tak. Först måste den tas liggande genom dörren och in längst i duschen, sedan svänger vi den genom rummet tills den står parallelt med den bärande väggen. Detta moment visar sig kritiskt, jag tror inte vi har mer än 10 millimeters marginal för att göra denna sväng! Men det går, och efter lite trixande kan vi ställa skivan upp i rummet och sakta lyfta den på plats.
Person i duschrum håller gipsskiva mot väggen, redo för installation som test för glasdörr. Personen ser nöjd ut med uppgiften, nytt kakel syns i bakgrunden.
Skapa konto

Ni kan se min lättnad i bilden ovan, det funkade!
Person med svart handske justerar en gipsskiva i duschrum med vita kakelplattor.
Skapa konto

Glasdörren är ju redan beställd och betald, så det var tur att det gick. Nu när rummet är plattsatt kan vi mäta alla stumma mått och skicka till leverantören, men leveransen kommer ta till mitten av november.

3 oktober 2024. Mjukfogningen är klar!
Hörn av duschrum med kaklade väggar och golv med stora plattor, synliga rörförberedelser för WC-installation.
Skapa konto
Hörn i duschrum med vita kakelplattor monterade enligt halvförband.
Skapa konto

Den inbyggda toafixturen kommer ha en sten, troligtvis silestone, som toppskiva. För att den ska ha stöd ber jag plattsättaren sätta två bitar backskiva till längst till höger och vänster i hålrummet. Det momentet är nu klart.
Närbild av en kaklad vägg med ett hål för inbyggnad av fixtur i duschrummet, visar ventilationsrör och ofärdig mjukfog.
Skapa konto

I morgon kommer rörmokaren, så jag tar fram WC-sitsen ur förrådet så han kan montera den
Vitt badrum med kaklade väggar och grått klinkergolv, en toalettstol ligger förberedd för montering på golvet.
Skapa konto

Vi har denna gång valt en mer kompakt sits eftersom jag insett att vi inte har jättemycket utrymme att spela med. Vi vill ju kunna öppna kommodens lådor utan att den slår in i toastolen. De flesta stolar verkar vara mer än 50 cm djupa, men efter lite sökning i kataloger hittar jag en modell från Duravit som bara har ett djupmått på 48 cm. Den får det bli!

4 oktober 2024. Rörmokaren är här, och först ska avloppet i toalettrummet dras om lite grand. Tidigare gick avloppet från duschen på ovanvåningen snett genom detta rum, men idag ändras det så avloppet går i hörnet i stället:
Avloppsrör och ventilation i ett vitt hörn med texten "Borra akta rören bakom!" på väggen.
Skapa konto

Det satt tidigare en renslucka längst ned på detta rör, men det får nu flyttas till längre upp på WC-stammen och in i andra rummet. Det är en liten försämring av rensmöjligheterna men nödvändigt för att inte behöva krångla när detta rum ska kaklas.
Avloppsrörsystem med vita plastledningar och kopparrör monterade på en vägg. Rör böjs och går i olika riktningar.
Skapa konto

Med det kan vi klä in alla ventilations- och avloppsör och dölja dem så toalettrummet blir lika snyggt som duschrummet.

Och apropå duschrummet har nu WC:n kommit upp:
Väggmonterad toalettstol under installation i ett helkaklat badrum. Installationsmanual och verktyg syns på golvet bredvid.
Skapa konto

Efter lite måttande sätter vi också kommoden. Den blir jättestor! Men lådorna går och dra ut, och det är inte trångt när man sitter på toan.
Två personer arbetar i ett litet badrum under renovering, syns genom dörröppning. Verktyg, kartonger och skor ligger utspridda på golvet i hallen utanför.
Skapa konto

Handfat med träkommod och låda som är utdragen i ett badrum. Ett toalettstol syns intill med vita kakelväggar som bakgrund.
Skapa konto
Bild av en modern toalettstol monterad i ett litet badrum med vita kakelväggar och ett träfärgat handfatsskåp bredvid.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Årets bästa tråd på byggahus, tack för att du delar med dig! 🙂 Snyggt blir det också!

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Efter toan kommer badrumsspegeln upp, och det är en modell från Haven.
Badrumsspegel från Haven med kall belysning mot en vit kaklad vägg, reflekterar ett halvt öppet dörrutrymme och en taklampa.
Skapa konto

Det jag inte kom att gilla med denna spegel är att belysningen är betydligt kallare än de 3000K som anges. Takbelysningen är som tidigare sagt från Hidalite med deras Tune-modell som går från 2000 till 3000K beroende på dimning, och spegelns belysning ser rätt dålig ut bredvid.

10 oktober 2024 och muraren fortsätter med tvättstugan. Titta noga så ser ni putsnätet genom bruket:
Nymurad vägg med fönster och takbelysning, verktyg på golvet i en renoverad tvättstuga under arbete.
Skapa konto

Runt fönstren putsas vinklarna till så att allting blir snyggt
Nyputsad vägg med fönster, visar detaljerna i murbruket och vinklarna runt fönstret i en renoverad tvättstuga.
Skapa konto
Färdigputsad vägg runt ett nytt fönster med blå tejp. Vattendroppar på fönstret och gipstak syns i rummet under renovering.
Skapa konto

Väggen mellan tvättstuga och toa ser nu ut så här:
Nymurad vägg i tvättstuga med slät yta och infrästa elslangar samt ventilationsrör i taket, under arbete med gipsskivor.
Skapa konto

Alla hål i väggen bakom toan fixas till
Ventilationsrör och ledningar monterade på en vit vägg, med handskriven text "BORRA AKTA RÖREN BAKOM!" i tvättstugan.
Skapa konto

11 oktober 2024. Nu läggs slutfinishen på ytterväggen i tvättstugan.
Nyputsad vägg i tvättstuga, två små fönster högst upp, otydlig men jämn finish, vissa rör är synliga, del av modern renoveringsprocess.
Skapa konto

På eftermiddagen har vi denna riktigt snygga finish:
Nymurad och jämn vägg i en tvättstuga, med verktyg på en arbetsbänk och fönster som släpper in ljus.
Skapa konto

Jag vet inte riktigt hur murning går till och hur man putsar på ett snyggt sätt, så detta känns nästan som magi för en hobbyrenoverare som mig själv.

Sista steget inne i toan är att släta till väggen för kaklingen. Väggar i gamla hus är sällan raka, så man måste kontrollera allt detta.
Gipsad vägg i tvättstuga under renovering, med putsverktyg och en påse byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Vägg i tvättstuga under renovering med synligt putsnät och rördragning mot en nymurad yta. Ventilationsrör och avloppsuttag synliga.
Skapa konto

14 oktober 2024. Ytterväggen har nu torkat och blir slät och fin. Tänk vilken skillnad mot tidigare!
Nymurad vägg med slät finish i tvättstugan, med fönster upptill och elektriska kopplingspunkter. Golvet är av betong och gipstak ovanför.
Skapa konto
Ett avlångt källarfönster med vit karm och utsikt över en altan, inramat av putsad vägg och fönsterbleck.
Skapa konto

18 oktober 2024. Snickarna är tillbaka för att gipsa färdigt tvättstugan och toaletten. Ni är nu vana med hur glesningen ser ut, och vi kör samma metod på toan.
Ventilationsrör, elslangar och träreglar i pågående bygge av tvättstuga. Vägg och golv nyligen putsade och ska torka.
Skapa konto
Ventilationsrör och elledningar i taket under gipsarbete i tvättstuga. Träreglar monterade för att fixa elslang till belysning.
Skapa konto

Maskinrummet får återigen agera brädgård
Arbetsbänk med träskivor och gipsskivor i ett renoveringsutrymme, omgiven av verktyg och material, förberedelser pågår inför byggprojekt.
Skapa konto

Gipstaket klart
Ventilationsrör och avloppsrör i en putsad vägg i en tvättstuga under renovering. Gipsning och installation av rör synliga.
Skapa konto
Ventilationsrör inbyggt i gipstak i tvättstuga, med fäste och elinstallation synliga.
Skapa konto

Efter det kommer väggen mot hallen. Här måste vi klura lite kring elslangarna. Den ena går förstås upp i taket till takbelysningen. Den andra slangen ska till spegelbelysningen som ska hänga på den nymurade väggen till vänster i bild. Elektrikern kommer senare att spåra in den där och koppla in matningen som ska gå från dosorna längre ned.
Gipsskivor monterade, ventilationsrör synliga i tvättstugan, och rör dragna för elektrisk installation nära dörröppning.
Skapa konto

Under tiden har ventilationsrören gipsats in i tvättstugan och ni kan börja se hur det ska se ut här inne.
Nyrenoverad korridor med gipsskivor på väggarna och undertak, led-belysning längs vägg samt byggmaterial och verktyg runtom.
Skapa konto
Gipstak i process, med gipsade ventilationsrör i tvättstugan. En öppning är synlig i den nymurade mellanväggen mot hallen. Verktyg ses i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Tvättstugans innervägg är nu också gipsad
Renoverad tvättstuga med nymonterade gipsskivor och dolda ventilationsrör, elektriska kablar synliga och arbetsmaterial på golvet.
Skapa konto

Innanför ventilationstrumman vid dörren finns en extra bit tak som inte bara får en egen spotlight utan ett nätverksuttag med vilken vi kan övervaka tvättmaskinerna med en nätverkskamera.
Gipsade innerväggar i tvättstuga med hål för spotlight och nätverksuttag nära ventilationstrumma, inskriptioner på väggen är synliga.
Skapa konto

Gipsad innervägg i tvättstuga med synliga installationer ovan takpanelet. Ventilations- och elinstallationer delvis dolda bakom gipsen.
Skapa konto

I toan blir det förstås också gips runt ventilationsrören, så nu är de helt dolda hela vägen från tvättstugan till toan.
Gipsade innerväggar i tvättstuga med dolt avloppsrör och ventilationsrör, takspotlight monterad.
Skapa konto

Som ni ser är avloppsröret också dolt innanför gips. Dessa trummor kommer målas, men röret längre ned kommer plattsättaren dölja bakom backskivor som är helt icke-organiska och immuna mot fukt. Detta är viktigt eftersom vi är i en källaryttervägg och marknivån utanför är en bit under gipstrumman. Jag är säker att gipset ligger tillräckligt högt att det inte kommer bli fuktproblem.
Gipstak med ventilationsrör, spotlight och elslangar synliga. Mätningar och markeringar antecknade på gipsskivorna i tvättstuga under renovering.
Skapa konto

Snickaren knackade lite av putsen för att få in elslangen tillräckligt djupt inne i väggen där den kommer ut ur trumman.
Gipsad innervägg i tvättstuga med synlig elslang under gipstak, visar nyrenoverat område nära ventilationstrumma.
Skapa konto

Gipsad innervägg i tvättstuga med synliga rör och ventilationstrumma, dörrkarm och verktyg på golvet.
Skapa konto

Med detta är gipsningen klar för denna gång!
Gipsad innervägg i tvättstuga med dolda ventilations- och avloppsrör, samt utrymme för spotlight och nätverksuttag, visad med tak och dörröppning.
Skapa konto

19 oktober 2024. Jag sätter mig med måttband och anteckningsblock och gör en detaljerad mätning av alla golv för att beställa rätt mängd klinkers. Vi kommer sätta samma golv som i duschrummet och det kommer gå i maskinrummet, förrådet, tvättstugan, hallen och en liten klädkammare bredvid hallen. Det blir många kvadratmeter, totalt 42 stycken.
Mätning av tvättstuga på rutat papper med måttangivelser och skisser över rumslayout, inkluderar dörrplacering och avstånd mellan väggar.
Skapa konto

22 oktober 2024. Elektrikerdags. Han har hyrt en spårfräs och fixar de sista slangdragningarna. Nätverk i tvättstugan vid golvet:
Gipstvägg med runda eldosor och exponerad elkabel förberedd för installation i tvättstugan.
Skapa konto

I toan blir det matning till belysningen i spegel och tak från dosorna bakom tvättstället
Närbild av en vägg med nylagt puts och installation av elkablar genom hål och rör. Trasigt murbruk på golvet, och arbete med ledningsdragning pågår.
Skapa konto
Gipsad vägg med synligt elrör och utstickande kablar, anpassat för installation i tvättstuga. Noteringar syns ovanför rördragningen.
Skapa konto

Den elkabel vi råkade borra i tidigare tas bort och ersätts med en enfasig matning till uttaget över arbetsbänken
Kablar i taket förbereds för elinstallation i tvättstugan.
Skapa konto

Tyvärr har putset på den lilla väggen mellan toan och tvättstugan spruckit upp, och därför är även muraren här för att åtgärda detta.
Sprucken puts på en ny vägg, med flera små sprickor som syns trots nyligen gjord lagning.
Skapa konto

Han putsar också igen efter slangarna på andra sidan väggen.
Bild föreställer en gipsad vägg med synliga elinstallationer och ledningar, samt några ventilationstrummor under konstruktion i en tvättstuga.
Skapa konto
Vägg med nyputsat gips och tre utstickande rör för elinstallation i ett pågående renoveringsprojekt av tvättstuga och toalett.
Skapa konto

Väggen lagas genom att knacka ur sprickorna och fylla i dem igen.
Gipsad vägg i tvättstuga med sprucken puts, verktyg och dammsugare på golvet. Ventilationsrör och eluttag är delvis installerade.
Skapa konto

Elektrikern installerar termostaten till elgolvvärmen inne i duschrummet och jag sätter den till att visa temperaturen i betongen. Med det har vi den övre termostaten = vattenburen golvvärme, visar temperatur i luft medan den nedre = elgolvvärme och visar temperatur i plattan.
Två termostater för golvvärme monterade på en vit kaklad vägg, visar temperaturerna 20.8°C och 22°C.
Skapa konto

24 oktober 2024. Tyvärr har muraren lite otur och det spricker igen!
Sprickor i puts på innervägg mellan tvättstuga och toalett, nyligen åtgärdade men har spruckit igen.
Skapa konto
Sprucken puts på nybyggd vägg i tvättstuga, med tydliga sprickor som ska åtgärdas.
Skapa konto

Jag tycker det är lite tråkigt eftersom detta är en helt ny vägg, inte puts lagt över gammal puts på en gammal vägg. Vet inte riktigt hur det kan hända eftersom rummet är lagom varmt och fuktigt. Putsen på tvättstugans yttervägg torkade fint medan den inte verkar göra det på den lilla väggen. Dessutom är det synd eftersom muraren reser bort några veckor och det kommer ta tid att fixa.

Som ni märker börjar vi närma oss slutet av bygget. I nästa inlägg kommer målaren och spacklar gips.

• Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
24 oktober 2024. Tyvärr har muraren lite otur och det spricker i igen.
Jag tycker det är lite tråkigt eftersom detta är en helt ny vägg, inte puts lagt över gammal puts på en gammal vägg. Vet inte riktigt hur det kan hända eftersom rummet är lagom varmt och fuktigt. Putsen på tvättstugans yttervägg torkade fint medan den inte verkar göra det på den lilla väggen. Dessutom är det synd eftersom muraren reser bort några veckor och det kommer ta tid att fixa.

Som ni märker börjar vi närma oss slutet av bygget. I nästa inlägg kommer målaren och spacklar gips.
Det kommer nog tyvärr fortsätta bli sprickor, kommer troligtvis även bli spricka mellan trä väggen å den nya murade väggen. Sätt en renoveringsgips över hela väggen i stället.
Har muraren någon förklaring varför det spricker, är det sättningar i huset eller är det dåliga egenskaper i putsen?

Redigerat:
Putsa in ett nät från sto, borde inte spricka då

Etnoy Etnoy skrev:
10 september 2024. Plåtslagarna har gjort sitt med fönstren och jag är så nöjd. Rätt vit nyans (0500-N) och allt.
[bild][bild]
11 september 2024. Rörmokaren är här och kopplar in ovanvåningens värmesystem på de nya, ingjutna värmerören.
[bild]
[bild]
[bild]
Han lyckades också byta hela slangen även uppe i golvvärmefördelaren så vi får skarvfritt när dessa rör sedan ska döljas bakom gipset. Rören måste dock korsas för att matcha till/från, och detta kommer ingen att se när det är klart :)

Med det kan jag ta bort en sak till från tvättstugans tak, nämligen de gamla värmerören som matade ovanvåningen.
[bild]
Rörmokaren flyttar också det inkommande vattenröret något för att ventilationsröret ska kunna passera från maskinrum till förråd.
[bild]
Nästa förändring är att överflödet (rätt namn?) från värmesystemet dras direkt till golvbrunnen med ett eget kopparrör, och att den nya golvvärmefördelaren kopplas in.
[bild]
När det är gjort kan han ta bort alla andra rör från högersidan av VPn, den enda slangen som finns där nu är den som matar köket. Minns ni ormboet som var här förut? Nu är det borta!
[bild]
12 september 2024. Elektrikern är tillbaka och kopplar. Jag önskar mig ett CEE-uttag bredvid nya elcentralen, och det fixas.[bild]
Eluttagen till tvättmaskin och torktumlare får sina dosor.
[bild]
Nätverkskablaget i tvättstugan kopplas ihop, här ser ni takdosan som ska användas till accesspunkt. För ni har väl en egen accesspunkt till tvättstugan även ni?
[bild]
Eftersom någon tyckte detta bygge kändes för billigt insåg vi också att huset behövde ett takbyte. En kompis pappa som var gammal takläggare gick upp på taket med oss och vi insåg att det var mycket äldre än vi trodde. Vi har ett låglutande papptak med invändiga stuprör à la 60-talet, så det är inget man ska låta förfalla. Bara att öppna plånboken och ringa takläggaren, och de är här och jobbar denna vecka.

Det är alltså ett stort antal hantverkare här på bygget. För att öka på med mysigheten dyker nu plattsättaren upp den 13 september 2024. Duschrummet ska flytspacklas.

[bild]
Han surar lite över att golvbrunnen borde legat 20mm djupare än det gör. Ni som läser denna tråd, låt inte rörmokare sätta golvbrunnar själv utan att konsultera plattsättaren först. Vi lyckas dock pussla ihop tillräckligt med fallhöjd innan dörren eftersom golvbrunnen är längst in i rummet, men det är på håret trots att vi sänkte hela golvhöjden i samband med gjutningen.
[bild][bild]
Hustrun, som är estetiskt ansvarig i projektet, har valt klinkers. Norrvange Light Gray 60x30 som är granitkeramik, och på väggarna väljer vi vanligt vitt 15x15. Här testar hon kakelvarianter.
[bild]

Till slut kan vi också konstatera att golvbrunnen blir bra. Plattsättaren får ihop allting i rätt höjd med rätt avstånd, och nästa steg är väggputs och sedan tätskikt. Puh, jag är så glad att denna följetång till slut löste sig med ett gott slut. Vi får vår snygga väggnära golvbrunn utan en massa konstiga synliga patentlösningar.
[bild]
Samma kväll får jag lite tid över och ger mig på spacklingen igen. Hade jag varit proffs hade jag varit klar efter tre omgångar, men det man inte får till i de första försöken får man testa igen med lite vilja, fler lager spackel och mer slipning. Skam den som ger sig.
[bild]
Tycker att hantverkaren har slarvat med plåten runt fönsterna. Sidoplåten ska gå in i spåret. Är det Elitfönster original eller Vision?

Se sida 26 här:
https://www.elitfonsterpaplats.se/g.../Monteringsanvisning_20240109_version_1.5.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.