Åhå! Mr Trionic Seven!
Tyckte du såg bekant ut på bilderna.

• Gilla
  • Haha
john.h och 3 till
  • Laddar…
19 juli 2024.

Förrådsväggarna är klara och har fått OSB på båda sidorna utom sidan mot maskinrummet. Förrådsvägg med OSB-skivor, vertikala och färdigmonterade. Inbyggda hyllor till vänster, verktyg och skruvar synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi förbereda för duschens ventilation som ska mynna ut på andra sidan väggen. Måtta med ett spirorör och köra med fräsen så är det snabbt avklarat.
Ventilationsrör genom OSB-vägg med fräsverktyg och hyllplan, förberett för att installera duschens ventilation i förrådet.
Skapa konto

Förrådet kommer, liksom badrummen och tvättstugan, få ett nytt innertak genom att vi glesar och sätter gips. På så sätt döljer vi det fula, skeva betongtaket och kan fälla in spotlights! Förrådets spotlights matas med denna slang som kommer från strömställaren i väggen:
OSB-läktad vägg med kabeldragning och grön ventilationsöppning nära taket. Synlig öppning mot ett närliggande rum med byggmaterial.
Skapa konto

Nu när elen är dragen kan jag stänga väggen till toaletten. Jag monterar bort tilluftsröret igen, sätter lite isolering, och sedan skivar upp.
Renovering av maskinrumsvägg med isolering, synliga kablar och rör; gipsskivor och verktyg på golvet i ett pågående byggprojekt.
Skapa konto

Uppbygge av innervägg med OSB-skivor och isolering, synliga ventilationsrör och elkablar, samt verktyg på golvet i ett källarutrymme.
Skapa konto

OSB-beklädda förrådsväggar under renovering, med synliga ventilationstrummor och kablar förberett för installation. Verktyg och material är utspridda.
Skapa konto

Slangen längst upp till höger är för takbelysningen här i hallen. Jag har nu bestämt mig för att sänka taket och sätta spottar även här. Gipstak är enkla att sätta upp och blir väldigt snyggt; källaren kommer kännas mer som en boyta.

20 juli 2024. Nu till att gipsa bakom värmepumpen. Detta är något jag behövt klura lite på, eftersom värmepumpen sitter där den sitter och inte går att flytta på. Jag glömde för en gångs skull att ta bilder, men jag lyfte in gipsskivorna en och en och satte skruvar där jag nådde.
Värmepump och rörinstallation i källaren med gips och OSB-väggar. Flera kopparrör och kablar syns hängande från taket i maskinrummet.
Skapa konto

Gipsplattor monterade på en vägg med skruvar synliga. Rör och ledningar i bakgrunden av ett maskinrum.
Skapa konto

Titta på bilden ovan. Längst till vänster ser ni en vertikal regel. Det är knepet jag använde för att få hörnet längst ned bakom pumpen att sitta stadigt. Efter att gipsskivan sitter sätter jag en 45x45-regel mot väggen, kilar fast den mot pumpen, och sedan sätter långa skruvan från andra sidan väggen. Denna regel drar sig sedan fast mot väggen och låser på så sätt fast skivorna!

Sedan ger jag mig för första gången på att remsa. Resultatet vinner inga priser men detta är maskinrummet som behöver vara lite mer grovt med tanke på alla rör, ventilationsanläggningar och pumpar.
Gipsskivor monterade på vägg i maskinrum, omgivna av rör och elektrisk utrustning. Används vertikal regel för stabilitet.
Skapa konto

Förrådsvägg med monterade gipsskivor och synliga rörinstallationer. Tilluftsrör och elkablar dragna längs väggen. OSB-skiva syns vid sidan.
Skapa konto
Bild av maskinrum med gipsskiva monterad, synliga rör och ventilation. Regel stödjer gipsskiva vid värmepumpen. OSB-vägg till höger.
Skapa konto

21 juli 2024. Jag fick i tråden tipset om att sätta hörnplåtar, och det är klart att jag har gjort! För er som inte vet är det ett sätt att minska rörelserna i hörnet så att gipset och fogen inte spricker lika lätt när träväggarna krymper och expanderar över säsongerna med varierande luftfuktighet.
Hörn av förråd med OSB-skivor på väggarna och hörnplåt installerad för stabilitet, belysning lyser upp rummet, föremål på golvet framför väggarna.
Skapa konto

OSB-panel på förrådsvägg med exponerad elslang, gipsade väggar och golv i ett maskinrum under renovering.
Skapa konto
Vägg av OSB-skivor i ett förråd med synliga metallhörn och betonggolv. En träplatta ligger på golvet vid väggen.
Skapa konto

Nu när byggsemestern går mot sitt slut är det dags att städa
Renoveringsarbete i en källargång med synliga ventilationsrör, gipsade väggar och elkablar. En dammsugare och sopborste står på betonggolvet.
Skapa konto
Maskinrum med ventilationsrör, värmepump och verktyg i källaren under renovering, förbereder för elarbete och installation av nya system.
Skapa konto

Förråd med OSB-beklädda väggar, ventilationsrör i taket, några lådor på golvet, och kablar dragna i maskinrummet under byggarbete.
Skapa konto
Byggarbetsplats i källare med OSB-klädda väggar, synliga rör och ventilationsrör, och en taklampa i en halvfärdig hall.
Skapa konto
Källarrum med installationsmaterial, verktygslådor och en värmepump. Långa ventilationsrör i taket och diverse byggmaterial på golvet.
Skapa konto
Bilden visar ett maskinrum med en vit värmepump, exponerade rörledningar och isolerade ventilationsrör i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Med det har jag kommit så långt jag kan på egen hand. Jag möter upp familjen på semesterresan och efter det är det dags för rörmokare och snickare att fortsätta sitt arbete.

Dags att sammanfatta statusen lite. Vi har bilat upp källargolvet, isolereta och gjutit upp nytt. Innerväggar har reglats upp och de flesta har skivats. Närmast ska elektriker sätta en ny elcentral i maskinrummet och koppla in elsystemen. Rörmokare ska koppla in nya vatten- och värmerören så vi kan riva allt det gamla. Sedan ska ett duschrum och en toalett byggas, fönster ska bytas, alla tak utom maskinrummet ska sänkas, ventilationsrör ska dras om och systemet ska få en ny kalibrering. Detta projekt byter alltså sakta karaktär från att vara ett rent källarprojekt till mer av ett allmänt byggprojekt men hoppas ni vill stanna och följa mig på resten av resan.

Det finns nämligen mycket kvar att berätta och trots att jag skriver detta i november är vi inte klara. Det beror delvis på att projektet saktat in men också på att saker är komplicerade. Hantverkare måste vänta på varandra i flera led och jag som projektledare koordinerar allting. Ambitionen är som sagt hög, vi vill göra detta rätt från början och aldrig göra om det så länge som vi bor här :)

• Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Jätte interessant tråd! Eftersom ni ska "sänka" innertak - vilken takhöjd har ni nu innan?

När du nämner nytt innertak och planerar gipstak måste jag även föreslå en annan lösning, nämligen Huntonits färdigmålade innertak för strax över 200kr/kvm. Brukar även vara bra deals på dessa kring Black Friday. Jag känner personligen när jag använt dessa i min renovering att jag står inte och spacklar, slipar och målar för prisskillnaden upp till Huntonit. Tiden man sparar in är dessutom värt varje krona och med ett otroligt snyggt resultat.
Hur som, kul tråd och otroligt bra jobbat samt bra dokumentation!

Walle85
F Första villan skrev:
När du nämner nytt innertak och planerar gipstak måste jag även föreslå en annan lösning, nämligen Huntonits färdigmålade innertak för strax över 200kr/kvm. Brukar även vara bra deals på dessa kring Black Friday. Jag känner personligen när jag använt dessa i min renovering att jag står inte och spacklar, slipar och målar för prisskillnaden upp till Huntonit. Tiden man sparar in är dessutom värt varje krona och med ett otroligt snyggt resultat.
+1 för Huntonit, blir enligt mig snyggt och går väldigt snabbt att sätta upp. Tror även att det har bättre bärighet än gips ifall man behöver hänga upp något i taket.

Dock oklart om detta hjälper TS då han berättar om renoveringen i efterhand och inte hunnit ikapp till nuvarande tid?

Gareth Gareth skrev:
Jätte interessant tråd! Eftersom ni ska "sänka" innertak - vilken takhöjd har ni nu innan?
Det är cirka 230 cm, men det är ganska ungefärligt. Vi lade den nya plattan några centimeter lägre än den nya för att få plats med flytspackel och klinker, slutliga golvhöjden blir ungefär som innan. Vi sänker taket så lite som möjligt, alltså glesar vi bara åt ena hållet. Det blir lite mer jobb för snickarna och många skruvar in i betongtaket, men som lägst får vi en sänkning på bara 28 + 13 mm.
F Första villan skrev:
Walle85 Walle85 skrev:
+1 för Huntonit, blir enligt mig snyggt och går väldigt snabbt att sätta upp. Tror även att det har bättre bärighet än gips ifall man behöver hänga upp något i taket.

Dock oklart om detta hjälper TS då han berättar om renoveringen i efterhand och inte hunnit ikapp till nuvarande tid?
Tack för tipset. Jag gillar dock mer looken av ett slätt gipstak, precis som vi gjort på ovanvåningen. Dessutom skippar vi taklisterna och har bara ett fogat hörn mot taket.

Kom ihåg att vi har många ventilationsrör som ska byggas in i gipstrummor, det är en ganska stor andel av takytan som går till detta. Jag tycker bara det blir snyggt att göra detta med gips.

Precis som @Walle85 skriver så är taket redan satt. Det blir mer jobb med spackling och målning än med Huntonit men jag gillar resultatet :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi hoppar till den 7 augusti 2024, jag har precis kommit hem från semestern och fortsätter med bygget, dock i en mycket lugnare takt. Det är fortfarande sommar och jag spenderar tid med familjen.

Jag sätter lite spackel på gipsväggen.
Tillfälligt kökutrymme med gipsväggar i en renoveringsprocess, kopparrör för vattendosor och elinstallation med slangar i en källare.
Skapa konto

Kopparrör och elslangar installerade bakom en värmepump i en källarrenovering, med en ny elcentral monterad för framtida expansionsmöjligheter.
Skapa konto

En shoutout till Vancouver Carpenter på YouTube för bra instruktioner om hur man remsar och spacklar!

Nu har de nya fönstrerna kommit. Två stycken 4x10 med alu-utsida och varmkant. Snacka om en uppgradering! De är också helt vändbara för att vara enkla att rengöra, och har härdad utsida eftersom de är i höjd med gräsmattan.

Tur att man har en bra Saab-kombi! En del av de som läser tråden är väl bekanta med denna bil :)
Nytt fönsterpaket inslaget i plast ligger i bagageutrymmet på en kombibil, redo för transport till renoveringsprojektet.
Skapa konto

Orsaken till att de numera krävs härdat glas på dessa höjder har sin orsak i följande tragiska olycka: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/p6KWy6/flicka-dodades-av-krossad-glasdorr

Inplastat fönster paket, 4x10 med aluminiumram, på träpall inomhus vid en byggarbetsplats. Blå elrör hänger ovanför.
Skapa konto

9 augusti 2024. Jag premiärkör slipgiraffen och den fungerar extremt bra. Tyst, effektiv, och kopplad till dammsugaren blir den väldigt dammfri
Vatten- och elinstallationer i källare med synliga koppar- och elrör, isolerade slangar och verktyg vid en vit vägg.
Skapa konto

Kanten längst upp mot betongtaket får en rejäl bit limfog
Vattenrör och elslangar monterade i en ny vägg under renovering, med kopplingar och kabeldragning för vatten och el i ett källarutrymme.
Skapa konto

11 augusti 2024. Första lagret grundfärg läggs på. Nu kan elektrikern och rörmokaren komma och göra sin magi på denna vägg.
El- och vattenslangar installerade i en vit vägg, klart för rörmokar- och elektrikerarbete, med fokus på snygga installationer bakom en värmepump.
Skapa konto

Själv tar jag lite mer semester och kommer tillbaka...

...den 20 augusti 2024. Rörmokaren kopplar in vattendosor för dusch och tvättställ.
Elektriska dosor med rör på en plywood- och reglad vägg, del av renovering.
Skapa konto
Två vattenrör monterade genom en vägg med träskivor, elkablar dras intill. Verktygslåda och papper syns på golvet.
Skapa konto
Trävägg med borrade hål och ritning skissad, nivåinstrument lutat mot väggen, träspån på betonggolv, början på byggprojekt.
Skapa konto

Jag börjar gräva i hur vi ska göra med golvbrunnen. Jag har insett, precis som ni kommenterat i tråden, att vi kommer få allting tätt och att vi inte behöver bila ut. Nu handlar det bara om att få det snyggt. Plattsättaren kommer förbi och testar med lite klinkersbitar och vi klurar på om det blir snyggt som det ser ut nu.
Två kopparrör sticker ut från plywoodvägg i en delvis färdigställd duschutrymme, omgivna av träpanel och golvbrunn under konstruktion.
Skapa konto

Golvbrunnsinstallation med träskivor och verktyg i ett rum under renovering, fotat ovanifrån. Synliga plywoodväggar och en person med mörka skor.
Skapa konto

Svaret är nej. Vi har inte köpt en väggnära golvbrunn för att få ett fult resultat. Tillbaka till ritbordet...

Kommer ni ihåg att alla vattenrör nu sticker upp i den nya väggen bakom värmepumpen? Nu är det dags att koppla in dessa. Rörmokaren drar dem genom väggen och sätter fördelare.
Elrör organiserade mot en OSB-vägg i en träkonstruktion, med metallband som håller dem på plats i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Värmepump med kopplade vattenrör och elinstallationer. Grå elslangar och kopparrör syns vid väggen i renoverad källare.
Skapa konto

Nu kan vi rensa ordentligt bland trasslet, se så snyggt det blir!
Kopparrör och ett fördelningssystem kopplade till en värmepump i en källare, med ny elinstallation synlig i bakgrunden.
Skapa konto

21 augusti 2024. Nu är det elektrikerns tur. Jag har insett att vi kan dra in även elslangarna i väggen, och han gör som beordrat, se längst ned till höger och jämför med förra bilden.
Installation av kopparrör och fördelare på vit vägg i källare, med vattenanslutningar dragna genom väggen bredvid en värmepump.
Skapa konto

Dosan för eluttaget vid duschrummets tvättställ monteras
Inkopplade vattendosor och elinstallation i en vägg under renovering. Synliga rör, kablar och en elbox med gröna ledningar. Golv täckt av sågspån.
Skapa konto

Elslangarna i väggen bakom värmepumpen dras riktigt snyggt, och nya elcentralen kommer upp. Denna elcentral matar hela denna renoverade del av källaren inklusive storförbrukare som värmepump och eventuell framtida pool (man kan ju alltid drömma!). Jag har önskat ett rejält tilltagen central för alla tänkbara framtida expansioner, kom ihåg att vi har en grov trefasmatning på 6 mm2 från huvudelcentralen. Vid behov kan vi i framtiden dra om inkommande el så att detta blir huvudelcentralen och matar vidare åt "andra hållet"
Installation av kopparrör och elslangar i källarens renoverade del, med synliga fördelare och dammsugare i bakgrunden.
Skapa konto

Nu när sommaren tar slut kommer det hända saker, och nu är det hantverkarna som står för det mesta av arbetet. Det som stökar till i denna fas är att en hantverkare kan komma och göra några små saker, sedan måste nästa hantverkare komma och göra sin bit. Med små steg kommer bygget framåt men det är mycket planering för att få alla att komma i rätt ordning. Men framåt går det, och jag tycker alla gör ett bra jobb. Detta bygge är ju inte standard på något vis då man måste lösa problem på löpande band.

• Gilla
AndersPS och 8 till
  • Laddar…
22 augusti 2024. Dags att se till att golvbrunnens installation blir bra. I förra inlägget såg vi att det blir en bit klinker mellan golvbrunnen och väggen...inte vad vi vill ha. Efter att läst golvbrunnens (ganska dåliga) installationsmanual landar jag i att sätta ytterligare en 45x45-regel bakom duschens bakre vägg.

Först skruvar vi bort plywooden. Jag är glad att det är jag som satt skivan, snickarna gillar sina häftapparater och spikpistoler och det hade varit en enorm huvudvärk att demontera. Själv har jag kört vanliga hederlika skruvar så det gick fort
Renovering av duschrum med träreglar och plywoodskivor, synliga rör och elkablar, samt blottad betongvägg och golv.
Skapa konto

Elektrikern är här idag och sätter slangar för takspottarna i samma rum. På tal om takspottar, var det inte någon tråd här på forumet om att folk inte gillade dem? Pah, jag håller inte med. Denna källare kommer fyllas med spottar överallt utom maskinrummet.

Elektriska kablar och ventilationsrör synliga i ett pågående renoveringsprojekt, med plywoodväggar och gult tak i bakgrunden.
Skapa konto

Som ni ser kommer jag sätta två små spottar även i duschen. Jag vill inte ha en spot i mitten eftersom den bara kommer reflekteras på takduschen.
Gul gipsskiva i taket med elledningar och rör i ett duschrum under renovering, betong och plywood på väggarna.
Skapa konto

23 augusti 2024. Äntligen blir vi av med de gamla hemska fönstren.
Öppning för fönsterinstallation med blåbetong synlig under, gammalt fönster lutat mot husvägg. Trädgård och träd utanför.
Skapa konto

Som ni ser är det en del blåbetong under fönstren, men den lilla biten får ligga kvar.
Person arbetar med att byta fönster i en källare, synligt arbete med verktyg och ventilation i rummet.
Skapa konto

Nytt fönster med kablar och ventilationsrör ovanför; omgivande vägg med blåbetong och gipsreparation synlig; taklampa lyser upp rummet.
Skapa konto

Nytt snett fönster i källare med träd i bakgrunden, fönsterkarm inbyggd i ojämn betongvägg, dokument placerat i fönsterkarmen.
Skapa konto

Nej, ni ser inte fel. Fönstrerna ser väldigt snea ut! Det beror på att betongtaket är väldigt snett gjutet, fönstren sitter faktiskt i våg. Senare kommer detta lösas genom att vi sätter ett innertak av gips.

Nu har vi alltså moderna, vändbara fönster som har bra isolervärde. Enda nackdelen är att själva glasytan är något mindre än tidigare.
Nya fönster installerade i gul tegelvägg med rester av blåbetong och borttagna gamla fönster, liggande bredvid på gräsmattan.
Skapa konto

Plåtslagaren har också ringts in och ska fixa lite snygga fönsterbleck.

Dörren till duschrummet har också kommit. Den gamla dörren från 1969 var väldigt sliten och höll på att falla isär. Väggen är dock bärande, så vi kunde inte köpa en standarddörr. I stället fick vi specialbeställa en innerdörr vilket tog två månader inklusive sommarlovet. Nu är i alla fall dörren här och snickarna sätter in även den.

Före:
Omonterad innerdörr i kartong lutad mot en vitmålad vägg bredvid dörröppning i renoverat rum med klinkergolv; rosa tofflor vid element.
Skapa konto

Efter:
En vit innedörr med fönsterruta öppnas till ett rum. En vågig väggspegel hänger till vänster och mörkt klinkergolv syns nedanför.
Skapa konto

Vit dörr installerad i en källare, med en spegel bredvid, del av ombyggnation. Glespassage kring dörren med synlig kant.
Skapa konto

Vit innerdörr installerad i en grå betongvägg i ett duschrum under renovering, med osynliga väggbrickor.
Skapa konto

Jag har nu satt 45-reglar på reglarna bakom duschväggen och satt tillbaka plywooden. Jag försökte sätta tillbaka väggbrickorna men det såg inte riktigt bra ut, rörmokaren får komma och fixa dem.
Två väggar med isolerade rör placerade mellan träreglar i ett bygge. En grön laserlinje används för att visa nivåskillnader.
Skapa konto

Med detta är väggen närmare golvbrunnen och problemet bör vara löst! (Berättarröst: det var det inte)

26 augusti 2024. Nu är ventilationskillen här och drar om ventilationskanalerna. I toaletten flyttar vi frånluften så den går tight mot väggen vid dörren vilket låter oss bygga in den i en gipstrumma.
Person installerar ventilationsrör i ett utrymme med synliga kablar och plywoodväggar; takspotlight ovanför ger ljus.
Skapa konto

Ventilationskanaler och eldragningar i ett rum med synliga rör på väggen och taket, troligen en del av en renoveringsprocess.
Skapa konto

Ventilationsrör läggs också in i förrådet enligt nya sträckningen.
Ventilationsrör i källarens duschrum, installerade längs väggen under ett gipstak, med öppning för anslutning. Hyllor med tillbehör syns till höger.
Skapa konto

27 augusti 2024. Dags för första gipstaket, och det blir i duschen. Här gör vi en speciallösning. Vanligtvis sätter man glespanel i två lager vilket går fort. I denna källare har vi bara 230 cm takhöjd att börja med, så jag vill göra det i bara ett. Det blir mer jobb så tidsåtgången blir högre, och det blir många skruvar in i betongen eftersom glesen sitter med CC30. Dessutom blir det många pallningsbrickor eftersom glesen måste hamna helt rakt. Som ni tidigare sett är bjälklaget rätt snett i detta hus, så det blir flera centimeters justering på vissa ställen.
Takinstallation med träregelverk och elledningar, förberett för gipsskivor. Gula väggen i bakgrunden och synlig plywood på sidorna.
Skapa konto
Gipstak under installation i duschrum med synliga träreglar och elrör i taket.
Skapa konto

Systemet fungerade bra, och snickarna hade inga problem att undvika elslangarna. Totalt får vi tre stora och två små spotlights i duschrummet plus belysningen i spegeln.
Träramar och elslangar installerade i taket under ett renoveringsprojekt i duschrummet, med plywoodväggar i bakgrunden.
Skapa konto

Eftersom duschrummet står lite för sig själv i detta bygge kommer vi från och med nu satsa på att få det färdigt först. Dörren leder ut till farstun och inte till resten av källaren, så vi kan använda duschen och dess toa även om resten av källaren inte är klar.

• Gilla
sprucetwig och 3 till
  • Laddar…
Samtidigt som snickarna gipsar taket i duschen arbetar ventilationskillen med ventilationen. Minns ni min tillfälliga lösning i maskinrummet från i somras? Så här såg det ut:
Ventilationsrör och verktyg i ett maskinrum, med isoleringsmaterial och byggmaterial längs väggarna. En lampa hänger i taket.
Skapa konto

Ah, den vackra 180-gradersböjen på tilluften och ihoptejpade skarven på frånluften som nästan håller tätt. Vi vill också hålla möjligheten öppen för att sätta en ytterdörr i väggen rakt fram i bild, och det går inte med ventilationsrören i vägen.

Nu, den 27 augusti 2024 har proffsen dragit om det så det ser ut så här:
Ventilationsrör i maskinrum, korrekt installerade för att möjliggöra dörrinstallation; rören tar mindre plats och eliminerar 180-graders böjning.
Skapa konto

Skillnaden är enorm. Rören går mycket rakare och tar mindre plats i taket. Det räcker med ett frånluftsdon i maskinrummet, tidigare var detta två rum med var sitt don. Ingen 180-graderssväng, och nu är det möjligt med en ytterdörr. Perfektion.

Ventilationsröret i förrådet är också nästan klart. Väggen till vänster går till maskinrummet, väggen till höger går till duschrummet
Ventilationsrör i förråd med hyllor och verktyg; röret går längs väggen och taket, del av bygg- och renoveringsprojekt.
Skapa konto

På tal om duschrummet har nu taket gipsats...
Gipstak och väggar i ett duschrum med markerade mått på plywood, samt ett borrat hål för ventilation i högra hörnet.
Skapa konto

...och kort därefter har ventilationsröret dragits in i duschen.
Ventilationsrör i maskinrum, rak installation i taket. Omgiven av hyllor med verktyg och material. Vägg med träskiva till höger.
Skapa konto

Kort därefter är snickarna klara med att gipsa även väggarna
Återuppbyggnad av duschvägg med gipsskivor, synliga skruvar och verktyg på golvet, mellanväggen justerad för vattenlås.
Skapa konto

Vitt gipstak och vägg i duschrum med synliga skruvar och genomföringar för ventilation eller elinstallation. Skissad markering på väggen.
Skapa konto
Nytt gipsat tak i duschrum med installerat ventilationsrör, markerade hål för installationer syns. Väggen omlokaliserad för bättre passform.
Skapa konto
Inramad öppning med skruvat gipstak, förberett för installation i ett duschrum, detaljerna visar skruvhål och precisionsskärning.
Skapa konto
Gipsskivor på taket i ett duschrum med två genomgående rör för ventilation och installation, fotograferat under byggnation.
Skapa konto

29 augusti 2024. Jag börjar remsa och spackla taket
Vägg och tak av gips i ett renoverat badrum med skarvar spacklade, visar förberedelser för vidare arbete.
Skapa konto
Gipstak i duschrummet med skruvhål och skissade markeringar.
Skapa konto

Usch vad våtrumsspackel var jobbigt att hantera. Vanligt rems- och skarvspackel är mjukt och följsamt medan våtrumsspacklet är torrt och knöligt. Svårt att få jämnt

Efter spacklingen blir jag nyfiken och hämtar resten av delarna till golvbrunnen. Jag lägger på dem...och ser följande
Vägg med metallram för duschinstallation med närbild på vattenlås och gipsvägg i byggprojekt.
Skapa konto

Väggen sitter på lagom avstånd sett till hålet för vattenlåset, men jag har helt missat manschetten runt.
Golvavlopp med monterad manschett och vägg bakom gipsad, i process av byte från en 45mm till 28mm väggförskjutning nära vattenlåset.
Skapa konto

Det är sent på kvällen och uppenbart att tätskiktet inte kan sättas under metallringen och sedan följa upp på väggen. Jag blir helt nedbruten, det är fortfarande fel och det är mitt fel. Min idé att flytta väggen 45mm ut var för mycket.
Nytt gipstak i dusch med två ventilationsrör monterade; förberedelser inför slutlig installation i byggprojekt.
Skapa konto

Fokus. Detta måste fixas en gång för alla. Efter en telefonkonferens med plattsättaren och snickaren kommer jag fram till att det är rätt väg att gå att regla bakom duschväggen, men att 45mm är för mycket. Allt blir bara så mycket svårare av at gipset redan satts upp.

1 september 2024. Jag har en plan. Bort med gipset inne i duschen. En liten supermagnet gjorde det lätt att hitta skruvarna under spacklet och remsan.
Trästomme och plywood på en vägg med isolerade kablar ovanför, mätningar markerade med "470" synliga på träskivan.
Skapa konto

Bort med hörnplåtarna och plywooden. Bort med 45-reglarna. I stället har jag en hel del 28x70-glespanel och det verkar lovande. Denna gång tar jag inget för givet utan gör en simulering. På med glespanel, en bit plywood och en bit gips
Väggkonstruktion med gipsplatta i dusch, ventilationsrör och byggmaterial liggande på golvet. Liggande dokument och verktyg syns också.
Skapa konto

Detta låter mig testa avståndet till vattenlåset
Hand med blå handske justerar avloppet vid duschväggen innan installation av tätskikt. Skruvar och pilmarkeringar syns på gipsväggen.
Skapa konto

Plastlådor med verktyg och skruvar på ett betonggolv i ett duschrum under renovering, med en golvbrunn i bakgrunden och förvaring av material på sidorna.
Skapa konto

Nu har vi 3-4 millimeter mellan metallen och gipset. Jag ringer plattsättaren igen och får tummen upp! Detta kommer funka, vi har en plan och ska bara genomföra den. I stället för 45mm kör vi 28mm förskjutning mot ursprungsplanen. I nästa inlägg återställer vi gipset.

• Gilla
erikmartinsson01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.