spikplanka spikplanka skrev:
Med tanke på fuktvandring mm. Är det inte bättre att köra betong "all-in" ?
Vilken fuktvandring? Har du missat vad ts har gjort i källarn 😂

• Gilla
Etnoy
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Vilken fuktvandring? Har du missat vad ts har gjort i källarn 😂
Uppenbarligen anser han att byggplast behövs av en anledning:
Etnoy Etnoy skrev:
Allt ställs förstås på byggplast för att stoppa fuktvandring.

Uppenbarligen anser han att byggplast behövs av en anledning:
Alltid plast mellan betong och trä, detta gäller även nybyggen

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Nu vänder vi blicken mot förrådet, som vi använt både som klädförvaring och matkällare. För länge sedan var det en bastu, men föregående ägare hade rivit ut detta (trefasmatningen till aggregatet var enda spåret) och fyllt rummet med bråte.

Som kuriosa såg detta rum ut så här på visningen
Hörn av förråd fyllt med träbrädor, vedstubbe, ett orange tyg och diverse bråte på betonggolv, i dämpad belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hop staplade stockar och vedträn mot en vit vägg i ett gammalt förråd.
Skapa konto

Det luktade ganska äckligt och mycket av bråten var tyvärr kvar när vi tog över huset (lång historia).

Under den stora renoveringen av ovanvåningen tog vi även tag i detta rum och städade ut samt satte in FTX med utsug i detta rum. Över tid fräschade det upp ordentligt. Något år senare tog jag tag i det lite mer, spacklade och målade tak och väggar.

En dörröppning mot ett rum med nyligen spacklade och målade väggar och tak, utan fönster och med enkel belysning.
Skapa konto
Rum med vita väggar, saknar fönster. Del av golv täckt av papper och steg-pall. Spår av målararbete syns på golvytan.
Skapa konto
Vitmålat hörn av ett rum med en ventilationsrör monterad i hörnet, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Rummet saknar fönster så det är bra att måla vitt. Elfa-hyllor sattes in.
Vita Elfa-hyllor installerade på en nymålad vit vägg i ett förrådsrum utan fönster.
Skapa konto
Vitmålat förråd med Elfa-hyllor och ventilation i taket.
Skapa konto

På betongen fick vi plastgolv från Pergo
Rum med nylagt Pergo plastgolv, omgivna av vita väggar, med diverse verktyg och en stege synliga.
Skapa konto

Ny belysning och eluttag
Taklampa och synlig kabeldragning i ett förrådsrum, med en vit vägg och synligt hörn av metallhyllor.
Skapa konto

Nu, den 26 juni 2024 har vi tömt ut de sista prylarna och det är bara att riva, för nu ska väggarna bort. Jag tänker tillbaka på hur bra detta rummet har varit denna tid. Rent, fräscht, perfekt att hänga tvätten i pga utmärkt ventilation, och fräscht nog att ha mat- och vattenförrådet i.
Tomt rum med vita Elfa-hyllor monterade längs väggarna och ett plastgolv. En liten stege står i mitten av rummet.
Skapa konto

Jag sparar hyllan som hänger i den bärande väggen
Vitt förrådsrum med Elfa-hyllor, plastgolv och ventilation. En grön borrmaskin ligger på hyllan. Vitmålat och renoverat med bra ventilation.
Skapa konto

Ventilationen försvinner
Vitt rum med Elfa-hyllor, vitmålat tak och väggar, med hål i taket och verktyg på hyllorna, förberett för renovering.
Skapa konto

Adjö, dörrkarm. Jag kommer inte sakna denna dörr som enbart har 7-modul

Öppen dörröppning till ett rum utan dörr, gult vägg, vita Elfa-hyllor monterade, betonggolv, borrmaskin på golvet.
Skapa konto

Mängden VP-rör i denna tunna vägg är stor.
Bilden visar en delvis riven vägg med synliga rör och kablar, ventilerande rör i taket och vita hyllor i ett renoverat förråd.
Skapa konto

28 juni. En sista titt från "härvan" i maskinrummet. Jag är glad att bli av med huvudbryet att få till ett snyggt hörn av den halv-rivna väggen, nu gör vi nytt i stället.
Koppar- och plastledningar samt rör hänger i ett rum under renovering med delvis rivna väggar och ventilationsrör i taket.
Skapa konto
Ett rum med delvis rivna väggar, VP-rör, en röd hink och en borrmaskin på golvet. Belysning lyser upp området där väggar ska rivas.
Skapa konto

Pang pang
Rum med riven vägg, exponerade ventilationsrör, elkablar och byggmaterial staplat mot vägg. Belysning skapar tydliga skuggor.
Skapa konto
Rivet rum med synliga rör och ledningar; verktyg och byggdammsugare på golvet; ventilationstrumma i taket; stark arbetslampa lyser upp.
Skapa konto
Renovering pågår i förråd med gulmålade väggar, trasig vägg med murbruk på golvet, rör i taket och verktyg runtomkring. Skottkärra med stenbitar.
Skapa konto

Rum med vitmålade väggar, Elfa-hyllor, en stor reva i ena väggen och synliga ventilationsrör och kablar i bakgrunden. Renovation pågår.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi fortsätter riva
Rivet väggparti i en källare med exponerade hyllplan och kablar, samt skräp av lättbetong på golvet. Synlig ventilationskanal i taket.
Skapa konto
Rivningskaos i källare med trasiga väggdelar, spridda kablar, byggredskap, och en skottkärra omgiven av bråte och damm.
Skapa konto
Källarrenovering med slagen innervägg av lättbetong, synliga rör och kablar, blå nätverksslang och dammsugare. Ruiner och byggsopor på golvet.
Skapa konto

Skräpigt och stökigt blir det, men lättbetong är...lätt att bära ut
Rivningsarbete med sönderdelad lättbetongvägg, spridda kablar och spillror i en källare under renovering.
Skapa konto

29 juni försvinner de sista bitarna
Riven lättbetong och byggmaterial i en stökig källare med öppna väggar och diverse byggutrustning, inklusive en skottkärra och slangar.
Skapa konto

Renovering av källare med rivna lättbetongväggar, stenbrott och byggmaterial i skottkärra. Nya väggar ska byggas runt förråd och maskinrum.
Skapa konto

Rivningsarbete i källare med stök och betongrester, flera kablar synliga och en skottkärra full av bitar från en vägg.
Skapa konto
Betonggolv under rivning med synlig nätverkssladd, kapsåg och byggdamm. Stålrör och borttagna delar av innerväggar syns på golvet.
Skapa konto

Nu har vi öppen planlösning i källaren!
Källare under renovering med verktyg, rördragning och hyllor vid nygjuten betongplatta. Vitt skåp och orange säck i förgrunden.
Skapa konto
Renovering av källare med synliga hyllor, oskyddade väggar, en blå nätkabel och en orange sopsäck syns i byggmiljön.
Skapa konto

När jag ändå har en container hemma knackar jag bort träullsskivan som ju sitter i en del av ytterväggen, finns ingen som helst logik på den.
Vägg med borttagen puts visar blottad träullsskiva och blå nätverksslangar hänger i källaren under renovering. Krossade betongrester i skottkärra.
Skapa konto

Jag hittar ett oanvänt ventilationshål. Det finns inte på några ritningar och syntes varken på ut- eller insidan av huset. Men ihåligt var det!
Ventilationshål i träullsskiva och betongvägg med synlig isolering, upptäckt under renovering av källare.
Skapa konto

Bruten vägg i källare med exponerad isolering, ventilationsrör, kablar och verktyg, samt en skottkärra med skräp framför.
Skapa konto

Renovering av källare med borttagen träullsskiva, ventilationshål, blå nätverksslang och verktyg i en skottkärra.
Skapa konto
En skottkärra fylld med byggavfall framför en riven vägg i en renoverad källare med synliga rör och kablar.
Skapa konto

Rivning i källare med blottade väggar och blå nätverksslangar, synlig rördragning i taket och diverse verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Efter dammsugning ser det ganska trevligt ut!
Renovering av källare med blå nätverksslangar, hyllor och verktyg synliga. Flytspacklad yta och arbetshörn. Ventilationsrör i taket.
Skapa konto

30 juni 2024 och äntligen får jag börja regla igen. Det är sommar och snickarna är borta så under lovet är det jag själv som jobbar. Först ska nya väggarna mätas ut, och placeringen kommer faktiskt bli som innan. Enda skillnaden är att dörren till förrådet breddas och flyttas längre bort från maskinrummet, nu kör vi med en vanlig 8x20-dörr.
Renoveringsprojekt i källare med byggdammsugare, blå nätverksslang, betongplatta, verktyg och material förberett för att regla upp nya väggar.
Skapa konto

Nu kan man tydligt se den nygjutna betongplattan som omger förrådets originalplatta. Väggarna stod i sin ränna, troligtvis gjöts källaren i två omgångar och finsatsen lades på efter innerväggarna murats.
Renovering av källare med synlig betongplatta, verktyg och en blå nätverksslang på golvet, hyllor på väggen.
Skapa konto

Notera också den blåa nätverksslangen. Den placerades ju innan jag beslutat riva gamla väggarna, så den kommer gå under tröskeln en bit innan den går upp i den nya väggen. Det kommer inte vara något problem då den hamnar i flytspacklet.
Bort med bilhammare och fram med kapsågen.
Renovering av källare med synliga träreglar, en kapsåg på stativ, blå nätverksslangar och en nygjuten betongplatta på golvet.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Gott om skräp blir det! Containern tar ju bara sten och betong, så resten får jag sortera i säckar och köra med släp
Man sorterar skräp på en gårdsplan med en grön container och sopsäckar i olika färger, en person står bland kablar och verktyg.
Skapa konto

1 juli 2024 och med det närmar vi oss fyra månader på bygget. Jag grovgjuter lite betong under väggen mellan förråd och maskinrum.
Renoveringsprojekt med plaströr, träregel och verktyg på betonggolv i tvättstuga.
Skapa konto

Det blir många streck på golvet och mätningar med lasern, det måste få ta tid för ett litet fel här får stora konsekvenser.
Betonggolv med elkablar, vattenrör, murarslev, vattenpass och träregelexemplar i ett renoveringsprojekt, omgiven av verktyg.
Skapa konto

2 juli 2024. Resten av rännan är så pass rak att jag inte anser mig behöva betong utan kan måtta med reglarna direkt på.
Byggarbetsplats med golvreglar, blå kabel och verktyg. Vita hyllor syns på väggen och diverse byggmaterial ligger på golvet.
Skapa konto

3 juli 2024. Det är kritiskt att väggen kommer på rätt avstånd mot den väggnära golvbrunnen. Ni har väl inte glömt att denna är felgjuten? Det har jag inte märkt än, den fasansfulla insikten kommer först om två veckor...
Byggplats med reglar och elkablar på betonggolv, fokus på väggmontering och kabeldragning i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Det är nu man märker om arbetet flera veckor tidigare med att mäta ut el och vatten har gjorts korrekt. Landar allt där det ska?

Badrummet på ovanvåningen har en detalj vi älskar som vi vill kopiera in här; en duschnisch. Det blir snyggt att slippa hänga duschflaskorna i en metallkorg utan ha en kaklad inbyggd hylla i väggen. För att få till detta måste förstås väggen göras tjockare än nischen, och det sker till vänster i bilden ovan. Det är också samma ställe där en massa elslangar dyker upp, väggen blir drygt 220mm tjock plus skivor.

Väggen mellan duch och förråd måttas in, observera att detta bara är provmontering innan allt skruvas fast.
Byggarbetsplats med ramar för skiljevägg, sladdar, borrverktyg och en hylla vid måttning av vägg mellan dusch och förråd.
Skapa konto

Första borrhålen i golvet blir i väggen bakom värmepumpen. Eftersom golvet har så olika höjd på olika ställen får denna bottenplatta bestå av flera bitar.

Verktyg och material för bygge av innervägg, inklusive träreglar, vattenpass, hammare och kabeldragningar på ett betonggolv.
Skapa konto

Här har jag stor nytta av den enorma mängden bilder jag tog innan gjutningen där jag kan se alla slangars dragning. Det är lite av ett stressmoment att sätta borrhammaren rakt ned i den nya betongen när man tänker på att det går elektrisk golvvärme, vattenburen golvvärme, vattenrör, avlopp, elslangar med mera.
Byggplats med verktyg inklusive laser, borrmaskin, vattenpass och träbitar. Elslangar och plastduk på betonggolvet. Arbete med väggkonstruktion.
Skapa konto

Men jag kan lugna er med att hela bygget gick utan incidenter tack vare förarbetet och dokumentationen Glöm inte det när ni själva bygger!

Jag bygger en skiljevägg mellan tvättstuga och maskinrum, den kommer gå från bakom värmepumpen till den stora förstärkningsbalken i ytterväggen. Denna dörr blir bred, 9-modul, så väggen till vänster blir rätt smal.
Byggmaterial och verktyg på betonggolv, inklusive vattenpass, förpackad kabel och en borrmaskin, under pågående renovering av en vägg i ett hus.
Skapa konto

Efter det lägger jag nästa regel. Detta moment i bygget är verkligen inte snabbt. Vanligtvis går innerväggar av trä snabbt att bygga, men det krångliga, ojämna golvet gör att jag måste arbeta saktare. Det går fortare så fort allt är utmätt, men där är jag inte idag.
Verktyg och träreglar på betonggolv vid bygge av innervägg, med borrmaskiner, skruvar och elkablar synliga.
Skapa konto

Det var en diskussion tidigare om varför jag plastar under reglarna, och detta gör man alltid mellan betong och trä. Även fast vi har isolerat och dränerat vill jag stoppa även en osannolik fuktvandring, och man plastar även vägg- och takreglar av samma orsak. Eftersom klockan nu slagit över midnatt till den 4 juli kan man tänka på USA, och där kör man alltid med "pressure treated lumber" som syll vilket vi ju har dåliga erfarenheter i Sverige. Du kan skrämma många ägare av äldre hus med uttrycket "impregnerad syll" som ger problem med kemiska utfällningar som luktar hemskt, medan det är legio på andra sidan Atlanten.

Nu är det i alla fall dags att montera resten av väggen bakom duschen. Även denna syll delas i två reglar på grund av höjdskillnader.
Byggplats med reglar, nivåverktyg, och elkablar på betonggolv. En orange sopsäck står bredvid, omgivna av verktyg och byggmaterial.
Skapa konto

Vägg mellan dusch och förråd läggs också in.
Byggarbetsplats med verktyg, planka med elkablar och laserlinje på golvet, förberedelser för montering av skiljevägg.
Skapa konto

Laserverktyg projicerar gröna linjer på betonggolv för att mäta placering av träreglar, med en dammsugarslang och verktyg liggande bredvid.
Skapa konto

Byggarbetsplats med reglar placerade på betonggolv, en lampa, verktyg och hyllor. Förberedelser för att bygga väggar i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

6 juli 2024. Med det kommer vi till väggen med nischen. Det börjar med en 195-regel som läggs på golvet.
Byggarbetsplats med reglar, verktyg och elslangar på ett golv, del av rumsrenovering med fokus på säker kabeldragning och mätningar.
Skapa konto

Elkablarna för termostater och golvvärme samt kraftmatning dyker upp rakt i, perfekt.
Byggprojekt: träregel och elkablar monterade på betonggolv, verktyg och material spridda runt; förbereder installation av skiljevägg.
Skapa konto

Med det är det dags att börja sätta reglarna mot taket, men det berättar jag om i nästa inlägg.

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
föregående ägare hade rivit ut detta (trefasmatningen till aggregatet var enda spåret) och fyllt rummet med bråte.
Ser ut som bränsle som värmer gott? (om man har panna)

Etnoy Etnoy skrev:
Det luktade ganska äckligt och mycket av bråten var tyvärr kvar när vi tog över huset (lång historia).
Vad luktade det? tänker att vanlig ved mm inte borde lukta något speciellt? kanske mögelpåväxt?
(kanske har samband med det igenmurade ventilationskanalen)

Etnoy Etnoy skrev:
Vi fortsätter riva
Ja, nu fick väggen vad den tål :p

Etnoy Etnoy skrev:
knackar jag bort träullsskivan som ju sitter i en del av ytterväggen, finns ingen som helst logik på den.
Isolering?

Ser ut som bränsle som värmer gott? (om man har panna)
Nja, vi har värmepump och sedan en vanlig eldstad. Detta var rester av ett träd som stått på tomten och vars rotskott förra ägaren låtit växa upp till ett nytt träd. Jag fick själv köra det mesta till återvinningen då ohanterligt och inte lämpligt för ved.
Vad luktade det? tänker att vanlig ved mm inte borde lukta något speciellt? kanske mögelpåväxt?
(kanske har samband med det igenmurade ventilationskanalen)
Det fanns den vanliga källarlukten i hela källaren, men i detta rum var det en stark kemisk doft från grejer som stod där inne. Inte mögel. Som jag tidigare sagt gjorde dräneringen (med dubbla isodrän) och ventilationen allt för denna källare så nu är det fräscht.
Ja, nu fick väggen vad den tål :p

Isolering?
Ja, det är isolering, men bara på den lilla sektionen jag visar på bilderna. Resten av väggen har ingen sådan, och det finns ingen logik varför det är just där.

Nu är det dags att fästa reglar i taket. Detta var svårare än väntat att göra själv och hade varit omöjligt utan två takstöttor.
Bild av tak med ventilationsrör och två takstöttor, kablage och laserlinje för byggprojekt, tagen inomhus med synlig elinstallation.
Skapa konto

Denna vägg får byggas in på plats, övre och undre regel och sedan mäta upp alla vertikala reglar en och en. Det finns inte en chans att bygga och resa stommen separat.

Första vertikala regeln blir bakväggen i duschen.
Träramar och reglar under konstruktion med elslangar och verktyg i ett byggprojekt. Duckttub går genom rummet under installation.
Skapa konto

Hustrun fick lite bilder på mig in action med snickarbältet. Vid det här laget har jag investerat i ett par hörlurar med blåtand så jag kan lyssna på ljudböcker för att få timmarna att flyta på fortare.
Man med hörselskydd och snickarbälte i ett rum under renovering, planer på väggen, orange avfallssäck på golvet, träram i bakgrunden.
Skapa konto

Person som arbetar med träreglar i rum, omgiven av verktyg och kablar. Stege, hyllor, och takstöttor syns. Byggprojekt pågår.
Skapa konto

Sedan följer vägg mellan dusch och förråd. Lasern gör det lätt att mäta upp.
Reglar fästa i taket med hjälp av en takstöttare, omgivna av diverse byggmaterial och verktyg. Vitt hyllsystem och oskyddade rör syns i bakgrunden.
Skapa konto

Renovering pågår med monterade reglar i ett rum; hyllsystem, verktyg och byggmaterial syns. Takstöttor används för att stadga konstruktionen.
Skapa konto

Dags för regeln mot hjärtväggen, den plastas och skruvas fast
Byggarbetsplats med hyllor på väggen, verktyg och material på golvet, elledningar och reglar synliga i taket och på väggen.
Skapa konto

Eftersom förrådsgolvet ligger högre än duschgolvet dubblerar jag golvregeln för att ge skivorna något att fästa i
Byggarbetsplats med verktyg, stege och reglar monterade på golv; elrör i hörn, olika material och utrustning ligger spridda på cementgolv.
Skapa konto

Förresten glömde jag nämna att elröret som dyker upp mitt i är till handdukstorken

8 juli 2024. Det blev en vända till brädgården för att köpa OSB, plywood och en massa reglar. Det gråa förrådsgolvet ligger kvar bakom skivan i väntan på att läggas i garaget som blir dess nya hem.
Plywood och OSB-skivor lutande mot en vägg, omgivna av byggmaterial som ventilationsrör, verktyg och paneler i ett förråd under renovering.
Skapa konto

Vägg- och takreglar fästa vid värmepumpen.
Byggarbetsplats med ventilationsrör, elslangar och verktyg; värmepump i bakgrunden, pågående installation.
Skapa konto

Tillbaka i duschrummet och jag slänger in ritningarna igen. Det ska ju vara en liten mellanvägg som sticker ut mellan dusch och tvättställ.
Modernt badrum med dusch, väggmonterad toalett och handfat. Plattor i ljus sten på golv och väggar. Spegel ovanför träskåp med handfat.
Skapa konto
Badrumsvy ovanifrån med toalett, handfat och duschhörna. Tydlig planlösning med ljusa kakelplattor och svart inredningsdetalj.
Skapa konto

Denna bygger jag upp nu, och jag förstärker genom att dubbla med en regel tvärs över allt. Jag tror styrkan behövs för att stå emot krafter som kommer av att den sticker ut för sig själv.
Uppbyggnad av väggreglar och elslangar på golvet med verktyg runtom; en borrmaskin, kapsåg och laserinstrument synliga.
Skapa konto

9 juli 2024. Nischväggens fotavtryck är nu färdigt, totalt blir den 195+45mm djup.
Byggprojekt med träreglar, elslangar och en stege, där ramverket för en nischvägg uppförs i ett rum. Skivmaterial delvis synligt.
Skapa konto

I taket ser det ut så här:
Byggkonstruktion med träreglar fästa vid taket och väggen, rör som syns i bakgrunden, och ofärdig vägg i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Elslangar dras till sin rätta position...
En hand i arbetshandske håller i elslangar nära en trävägg under konstruktion, med ett vattenpass lutat mot väggen.
Skapa konto

Närbild på en vägg under konstruktion där elkablar dras genom flexibla rör, sågspån på golvet och verktyg synliga. En hand i arbetshandske syns.
Skapa konto

... och nu går det äntligen fort framåt. Vertikala reglar fullständigt flyger på plats.
Väggkonstruktion under uppbyggnad med vertikala träreglar, oskyddade elslangar och byggutrustning i ett rum med ofärdigt tak och ventilationskanaler.
Skapa konto
Byggprojekt med reglar monterade för vägg, synliga kablar och verktyg på golvet, del av pågående duschrenovering.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Senare samma kväll slutförs reglingen i duschen
Ramverk för dusch och förråd under konstruktion med synliga reglar och ventilationsrör, omgiven av byggutrustning och verktyg.
Skapa konto
Regelverk byggs för en vägg med träbalkar, synlig byggarbetsplats i ett rum. En vattenpass står lutad mot reglarna.
Skapa konto

10 juli 2024. Egentligen skulle muraren komma efter sommaren och bygga väggen i toaletten, men trots att det är mitt i sommaren ringern han och frågar om jag kan ta emot honom redan nu då han fått oväntad lucka i schemat. Ja tack! Jag får flytta lite på mig och städa så han kan arbeta fritt.
Renovering av förråd med synliga ventilationsrör, el- och vattenledningar i vägg. Nyreglade väggar och putsad vägg med synliga uttag.
Skapa konto

Kapsågen får stå inne i förrådet medan jag bygger väggarna runt. Här har man ju möjlighet att göra ett roligt misstag om man till slut inte kan lyfta ut den :)
Arbetsplats under renovering med en kapsåg framför en ofullständig regelvägg, rör på golvet, och verktyg spridda omkring.
Skapa konto

11 juli 2024. Muraren ger sig på väggen. Vi kan dock inte bygga den hela vägen upp eftersom jag behöver dra om ventilationsrören först. Bäst att de blir helt klara och sedan mura runt än att göra tvärt om. Väggen byggs på hans inrådan upp med lättbetongblock som limmas ihop.
Väggbyggnation med blå betongväggar och inbyggda el- och vattenrör pågår i duschdelen av en renovering. Väggputs och träram syns klart.
Skapa konto
Renovering av badrum med putsade väggar och synliga rör i överkanten. Obehandlad betong och omdragna elkablar och vattenrör.
Skapa konto

Duschens bärande vägg putsas igen efter elkablar och gamla vattenrör
Putsad innervägg med infällda eldosor, sladdar hänger ovan, och en träfärgad dörr med fästade ritningar i ett renoveringsområde.
Skapa konto
Renoveringsområde med reglar och en nymurad vägg i betong intill en dörr med uppsatta byggplaner. Hyllor synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Ytterväggen där jag rev träullsskivorna ska också putsas upp, och det får göras i flera steg, tror det är 5 cm som ska byggas upp.
Renoveringsprojekt där en vägg med lättbetongblock byggs upp, verktyg och stege i förgrunden, halvfärdiga väggar, ventilationsrör synliga i taket.
Skapa konto

Putset under fönstren och han knackat bort och det visar sig vara blåbetong under. Nya fönster är beställda och kommer bytas efter sommaren, vi får byta bort blåbetongen i samma veva.
Nyputsad betongvägg med oskyddade elsladdar och ventilationsrör i hörnet, halvfärdig puts och fläkt i fönstret. Verktyg och material på golvet.
Skapa konto

Det är i detta hörn som tvättmaskin och torktumlare ska stå.
Murad och putsad vägg med synliga rör och ledningar; blå och kopparrör i taket, och stege bredvid. Fönster upptill, liten fläkt synlig.
Skapa konto

Jag fortsätter regla förrådsrum. Det kommer bli utmärkt med en bredare dörr, och eftersom jag som sagt placerar den längre till höger i bild kommer inte längre elfahyllorna sticka ut i dörröppningen. Win-win.
Arbetsområde med kapsåg, pågående konstruktion av reglar för vägg i förrådsrum. Hyllsystem och diverse verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto
Regelverk för en ny vägg byggs, kapsåg står i fokus, omgivna av verktyg och byggmaterial i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

12 juli 2024. Den nya ventilationsdragningen har krävt mycket tankearbete. En konsekvens är att duch och förråd behöver få ett nytt frånluftsrör, och jag måttar in ett hål för den i övre hörnet. Fram med multimaskinen och kapa lite reglar och måtta med ett spirorör.
Ventilationsrör och kopparrör i badrumsrenovering, med träreglar och betongvägg i bakgrunden.
Skapa konto

Ventilationsrör och elkablar i ett pågående renoveringsprojekt; synliga ledningar och ett skåp i ett hörn av rummet.
Skapa konto

Dags att regla vägg mellan förråd och maskinrum
Byggarbetsplats med rör, ventilationssystem och kapsåg i ett rum under renovering. Bärande väggar omgärdar förråd och maskinrum.
Skapa konto

Muraren har fortsatt putsa, tror han använt 30 säckar Weber 224 på bara detta väggparti. Men det blir fint, och som ni ser är alla slangar för el och vatten nu infällda i väggen.
Vägg under renovering i duschrum med putsad yta, synliga rör och elkablar. Fläkt i fönstret och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Här kommer tvättstället.
Putsa vägg med synliga elslangar och rör, golvavlopp i förgrunden. Väggdel är putsad med delvis synlig omålad yta.
Skapa konto

Lilla fläkten i fönstret fortsätter kämpa på.
Vägg med färskt puts, synliga rördragningar och en liten fläkt i ett källarfönster i ett pågående renoveringsprojekt.
Skapa konto

Även hjärtväggen i duschen fick sig ett extra lager puts. Om ni är nyfikna på dosorna är det, uppifrån och ned, termostat för vattenburen golvvärme, termostat för elburen golvvärme, strömställare för takbelysning, strömställare för spegelbelysnig.
Nyputsad vägg med infällda eldosor och elkablar. Arbete pågår i badrummet med ventilation och byggprojekt. Flera byggmaterial runt omkring.
Skapa konto

Nu är muraren klar för denna gång. Det var riktigt bra att han kunde komma redan under sommarlovet för det ger väggen ett antal veckor att torka innan det är dags för nästa steg. Alltid när man murar och putsar är det viktigt att saker torkar sakta och torkar helt.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
De sista reglarna sätts upp, och jag kör CC45 överallt. Det gäller att tänka efter att man kan sätta OSB och gips med överlapp, allting vill ju ha en regel att skruva fast i
Renoveringsprojekt i tvättstuga med monterade reglar och ett 160-rör för ventilation som hänger från taket. En byggsåg och arbetslampor syns.
Skapa konto
Byggarbetsplats med reglar, ventilation och verktyg, pågående arbete i tvättstuga, rör dragna i vägg, förberedelse för installation av skivor.
Skapa konto

14 juli 2024 åker fru och barn på semester själva och jag får en hel veckas byggsemester själv. De närmaste dagarna är det bygga, äta och sova som gäller, så häng i. Ventilationen har jag nämnt tidigare, den ville jag inte röra medan alla bodde i huset. Nu när jag är själv kan jag börja dra om de stora stammarna.

Det går ett 200-rör för frånluft och ett 160-rör för tilluft längs hela tvättstugan och de försörjer nästan hela huset med luft. Det rummet som tidigare var förråd men nu blir toalett hade tidigare ett helt ormbo av spirorör som gick kors och tvärs, men detta vill jag bli av med. Jag måste därför byta plats på stammarna i tvättstugan och dra om en massa rör. Se inte minst denna bild från i maj:
Ventilationsrör i tvättstuga med ett 200-rör för frånluft och ett 160-rör för tilluft; tillfällig lösning med plast och tejp syns på väggen.
Skapa konto

Arbetet börjar, tilluftens 160-rör tas ned och jag flyttar frånluften till där tilluften var.
Ventilationsrör monterade i taket på en byggarbetsplats, med synliga träreglar och kablar i bakgrunden. Lampor ger belysning åt rummet.
Skapa konto

Nu kan jag måtta in frånluften till att hamna rätt direkt
Ventilationssystem med metall- och plastkanaler under installation. Ett metallrör monteras på väggen och ansluts till vita plastkanaler.
Skapa konto

Två metallventilationsrör ligger på golvet i en byggarbetsplats, omgiven av verktyg och byggmaterial som trä och skivor.
Skapa konto

I maskinrummet där FTX-aggregatet sitter blir det lite trixande. Under denna vecka kommer jag bara göra en tillfällig lösning här, ventilationstekniker får komma efter sommaren och snygga till.
Ventilationsrör och spirorör i tvättstugan, omplacerade för att optimera luftflödet i huset. Tillfällig installation med återanvända rör, majbild.
Skapa konto

Tilluftsröret hängs upp på rätt ställe
Ventilationsinstallation i en tvättstuga med synliga rör och elkablar längs taket. Byggmaterial och arbetsverktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Ett hål tas genom väggen mellan tvättstugan och hallen utanför; tilluften kommer i fortsättningen gå denna väg
Ventilationsrör omplaceras i ett renoveringsprojekt, med tilluftsrör och frånluft längs taket. Verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Till slut ser det ut så här:
Ventilationsrör hängda i taket på en tvättstuga med synliga belysningsledningar och fläktsystem under ombyggnad.
Skapa konto

15 juli. Tilluften drogs tidigare genom bärande väggen, men för stunden får det bli en slang som drar in luften dit. Dörren får magasineras så länge.
Ventilationssystem i ett rum med olika rör för frånluft och tilluft, inklusive kopparrör och plastslangar, installerade på en gul vägg.
Skapa konto
Ventilationsrör och kopplingar i en tvättstuga med omdirigerade spirorör för tilluft och frånluft, del av ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Bara lugna, detta kommer bli mer logiskt om några månader när tilluften kommer gå raka vägen genom hallen till den lilla klädkammaren där tilluften tar sig upp till ovanvåningen.
Jag återanvänder gamla rör så mycket som möjligt.
Ventilationsrör i träkonstruktion, där tilluftens rör är nedmonterat för omdirigering i tvättstuga under byggprojekt.
Skapa konto

Tyvärr gick det inte att få tag på 200-rör i rimlig tid, så det får bli en mycket tillfällig lösning med plast och tejp så länge :)
Ventilationssystem med spiralformade metall- och plastluftsrör, monterade i ett maskinrum, tillfälliga lösningar med plast och tejp.
Skapa konto

Med ventilationen klar blir det dags att sätta skivor, vi ses i nästa inlägg!

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
När du är klar skall du nog öppna och göra rent de där eluttagen ;)

827288-24b9705de055db2730c14fc4146bc208.jpg

Ett tips är också att sätta upp en 3-fas CEE uttag när du ändå håller på i källaren. Rätt som det är behöver man det för något.
Vill man gå vidare ordnar man även reservkraftsomkopplare så att man kan sätta en motorgenerator utomhus och driva huset när elnätet packar ihop för eller senare.

När du är klar skall du nog öppna och göra rent de där eluttagen ;)

[bild]
Det undre eluttaget är draget utanpåliggande; det försvinner. För det övre uttaget behåller jag dosan men byter nog ut allt utanpåliggande :)
Ett tips är också att sätta upp en 3-fas CEE uttag när du ändå håller på i källaren. Rätt som det är behöver man det för något.
Självklart. Jag är fortfarande fyra månader efter i denna projekttråd men det sitter ett trefasuttag i maskinrummet nu. Som komplement till det befintliga trefasuttaget i hobbyrummet :)

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Nu är det dags att sätta upp skivor! Duschrummet får förstås en sedvanlig våtrumsvägg (45x70 CC45 + 15mm konstruktionsplywood). Usch förresten vad plyfa har blivit dyrt, om jag inte minns fel kostade varje skiva 600 kr. Nåja, stadigt blir det i alla fall.

Först ska vi bygga en nisch, och jag gör den så stor som möjligt. Badrummet på ovanvåningen har en nisch som jag tycker blev riktigt bra, så jag fuskar lite och kopierar måtten, inte minst höjderna, från den.
En reglad väggkonstruktion med en Makita borrskruvdragare placerad på en träbräda, omgiven av laserlinjer för mätning.
Skapa konto

Den undre regeln sätter jag med cirka en procents lutning för att säkerställa avrinning. Många kanske tror att det räcker att sätta rätt lutning på kaklet men då tror man fel! Lutningen måste göras med reglarna eftersom man även vill att tätskiktet ska ha lite lutning. Gör man det med fix blir det ju svårt för fukten mellan kakel och tätskikt att rinna ut.
Träram i duschområde för våtrumsvägg, med byggda nischer och laserlinje för noggrann installation.
Skapa konto

Maskinrummet är precis lagom stort för att vara materialförråd och arbetsbänk. Några billiga träbockar att ställa skrivorna på så är det bara att mäta och kapa. Jag vet inte vem som tipsade mig om att köpa den här stora mätgrejen för plywood och gips, men den har sparat massor av tid, tack!
Plywoodskiva på arbetsbänk med gul mätstav, verktyg och kartonger i bakgrunden i byggprojekt.
Skapa konto

Detta blir premiär för min sågskena som jag kopplar till cirkelsågen, funkar utmärkt för regling. Ska jag kapa finare grejer som bänkskivor blir det till att hyra en sänksåg, men min Makita 680 funkar utmärkt till detta syfte. Notera det svarta strecket som blir när överflödigt gummi på kanten skärs bort vid första användningen.
Cirkelsåg på sågskena monterad på plywoodskiva i verkstadsmiljö med arbetsbänk och verktygsförvaring.
Skapa konto

Jag orkade inte mäta upp nischens hål på skivan utan skruvade bara fast plywooden framför. Denna bild visar nischen från andra sidan väggen:
Byggarbetsplats med träreglar och verktyg, inklusive en cirkelsåg och en borrmaskin, visar konstruktion av en väggnisch för duschrummet.
Skapa konto

Fram med multimaskinen och kapa bakifrån så blir måtten korrekta direkt. Känner mig som ett geni av att komma på detta :)
Träställning med hyllor för nischkonstruktion, en orange och svart multimaskin ligger på en av hyllorna.
Skapa konto

Plywoodvägg med utsågade hål, kopplad till ett byggprojekt i ett duschrum, med verktyg och arbetsområde i bakgrunden.
Skapa konto

Utskuren nisch i plywoodvägg med svart elverktyg på hyllplanet. Bakom syns ett rum under konstruktion med ledningar och stege.
Skapa konto

16 juli. På högersidan sätter jag en extra 195-regel eftersom det annars blir jättekonstigt med kaklet på den sidan.
Träkonstruktionsvägg under byggnation med en nisch, borrmaskin och vinkellinjal placerad bredvid för mätning och kapning.
Skapa konto

Nu är det bara att sätta skiva efter skiva, men det är precis så man får igenom dem till där de ska vara.
Byggkonstruktion med träreglar och plywoodskiva i ett duschrum. Grå plaströr är fästa vid reglarna. Golv av betong syns under konstruktionen.
Skapa konto

Någon mer än jag som får flashbacks till det klassiska datorspelet Sokoban?
Klassisk Sokoban-spelskärm med lila väggar, där spelaren flyttar lådor till markerade platser på en ljusblå bakgrund; visas antal drag och tid.
Skapa konto

Duschens bakvägg
Plywoodvägg uppsatt på reglar i ett pågående byggprojekt med synliga el- och ventilationsrör i bakgrunden.
Skapa konto

Bild av en nisch och träväggar i ett rum, med reglar synliga på kanterna. Heltäckande plywoodpanel installeras för våtrumsvägg.
Skapa konto

Första skivan på högersidan:
Träbeklädd nisch under konstruktion i duschrum, med plywoodskivor fastsatta på reglar och golv, del av renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nu kommer en tråkig insikt, och det är en insikt jag flaggat för långt tidigare i bygget.
En hand lyfter på plast vid en duschvägg, avslöjar en golvbrunn. Väggen och golvet är av betong och trä, med byggdamm synligt.
Skapa konto

Den väggnära golvbrunnen sitter fel. 180 grader fel rättare bestämt. Den är nästan symmetrisk förutom att den är lite bredare på sidan bortanför vattenlåset. Jag läser installationsmanualen och ser att jag inte kan beskylla min rörmokare för detta, utan det är nog Purus fel.

För det första är just denna modell av Purus Line Pro Premium den med bottenutlopp, dvs så här:
Golvbrunn av typen Purus Line Pro Premium visas i närbild, med fokus på dess rektangulära design och bottenutlopp.
Skapa konto

Det gör det svårt att bedöma vad som är bak och fram.

Sedan finns följande bild i manualen, notera den inringade stansningen
Illustration av en Purus duschbrunn med måttangivelser för installationsdjup och avstånd till vägg. Inringad text "Purus" markerar korrekt vändning.
Skapa konto

Denna stansning kan vara svår att se på mitt foto ovan, men den är rättvänd enligt manualen, kolla min röda ring
Närbild av duschrummets golvbrunn, där en hand lyfter ett plastskydd. En markerad stansning visas i den inplastade ytan. Golvet är täckt av byggdamm.
Skapa konto

Dessutom har de satt en etikett på brunnen som också är rättvänd när man sätter den bak och fram

Golvbrunn installerad i duschrum, med felvänd placeringsetikett. Synliga detaljer inkluderar betonggolv och laminatvägg.
Skapa konto

Ingenstans står det sedan hur brunnen ska vändas, det enda man kan gå på är just avstånd från vattenlås till kant på fram- och baksidan men det är för otydligt för en så pass viktig sak.

Just nu känns det som ett enormt bakslag och jag nästan bryter ihop. Det kommer ju inte ens gå att bila upp brunnen om jag skulle vilja eftersom då bådd en den vattenburna och elburna golvvärmen är ingjuten precis runt.

Det enda jag kan göra är att stålsätta mig och arkivera denna tanke i huvudet medan jag fortsätter bygget, för jag har denna vecka på mig att få så mycket som möjligt gjort.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Nu är det dags att sätta upp skivor! Duschrummet får förstås en sedvanlig våtrumsvägg (45x70 CC45 + 15mm konstruktionsplywood). Usch förresten vad plyfa har blivit dyrt, om jag inte minns fel kostade varje skiva 600 kr. Nåja, stadigt blir det i alla fall.

Först ska vi bygga en nisch, och jag gör den så stor som möjligt. Badrummet på ovanvåningen har en nisch som jag tycker blev riktigt bra, så jag fuskar lite och kopierar måtten, inte minst höjderna, från den.
[bild]
Den undre regeln sätter jag med cirka en procents lutning för att säkerställa avrinning. Många kanske tror att det räcker att sätta rätt lutning på kaklet men då tror man fel! Lutningen måste göras med reglarna eftersom man även vill att tätskiktet ska ha lite lutning. Gör man det med fix blir det ju svårt för fukten mellan kakel och tätskikt att rinna ut.
[bild]
Maskinrummet är precis lagom stort för att vara materialförråd och arbetsbänk. Några billiga träbockar att ställa skrivorna på så är det bara att mäta och kapa. Jag vet inte vem som tipsade mig om att köpa den här stora mätgrejen för plywood och gips, men den har sparat massor av tid, tack!
[bild]
Detta blir premiär för min sågskena som jag kopplar till cirkelsågen, funkar utmärkt för regling. Ska jag kapa finare grejer som bänkskivor blir det till att hyra en sänksåg, men min Makita 680 funkar utmärkt till detta syfte. Notera det svarta strecket som blir när överflödigt gummi på kanten skärs bort vid första användningen.
[bild]
Jag orkade inte mäta upp nischens hål på skivan utan skruvade bara fast plywooden framför. Denna bild visar nischen från andra sidan väggen:
[bild]
Fram med multimaskinen och kapa bakifrån så blir måtten korrekta direkt. Känner mig som ett geni av att komma på detta :)
[bild]
[bild]
[bild]
16 juli. På högersidan sätter jag en extra 195-regel eftersom det annars blir jättekonstigt med kaklet på den sidan.
[bild]
Nu är det bara att sätta skiva efter skiva, men det är precis så man får igenom dem till där de ska vara.
[bild]
Någon mer än jag som får flashbacks till det klassiska datorspelet Sokoban?
[bild]
Duschens bakvägg
[bild]
[bild]
Första skivan på högersidan:
[bild]
Nu kommer en tråkig insikt, och det är en insikt jag flaggat för långt tidigare i bygget.
[bild]
Den väggnära golvbrunnen sitter fel. 180 grader fel rättare bestämt. Den är nästan symmetrisk förutom att den är lite bredare på sidan bortanför vattenlåset. Jag läser installationsmanualen och ser att jag inte kan beskylla min rörmokare för detta, utan det är nog Purus fel.

För det första är just denna modell av Purus Line Pro Premium den med bottenutlopp, dvs så här:
[bild]
Det gör det svårt att bedöma vad som är bak och fram.

Sedan finns följande bild i manualen, notera den inringade stansningen
[bild]
Denna stansning kan vara svår att se på mitt foto ovan, men den är rättvänd enligt manualen, kolla min röda ring
[bild]
Dessutom har de satt en etikett på brunnen som också är rättvänd när man sätter den bak och fram

[bild]

Ingenstans står det sedan hur brunnen ska vändas, det enda man kan gå på är just avstånd från vattenlås till kant på fram- och baksidan men det är för otydligt för en så pass viktig sak.

Just nu känns det som ett enormt bakslag och jag nästan bryter ihop. Det kommer ju inte ens gå att bila upp brunnen om jag skulle vilja eftersom då bådd en den vattenburna och elburna golvvärmen är ingjuten precis runt.

Det enda jag kan göra är att stålsätta mig och arkivera denna tanke i huvudet medan jag fortsätter byget, för jag har denna vecka på mig att få så mycket som möjligt gjort.
Vad säger purus om att ha kvar den som den är? Jag har svårt att se att du inte kan få till tätskiktet ändå.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.