Mikael_L skrev:
Ja här ställer man en fråga och tänker sig att det ska utkristalliseras ett tydligt och uppenbart svar: "Köp xxxxxx så blir du nöjd, för den tycker alla om". :blushing:

Men det är rätt uppenbart att alla har sina favoriter, och många har provat sig fram genom avskalningsdjungeln en tid och har därmed rejält på fötterna för sin egen åsikt.

Fortsätt gärna med era synpunkter, själv har jag att provköpa ett par olika prylar och på sätt påbörja sökandet efter de verktyg jag trivs med. :)
En hantverkares verktyg är ju en förlägning av dennes hand så det som känns och funkar bäst är ju inviduellt och väldigt personligt, fan ta den som lånar och använder fel så det blir skador eller liknande eller inte lämnar tillbaka verktyget, många gånger småtjafs i matboden om det händer ;)
 
Hultafors elkniv med dubbelhölster och kabeltång CC-22 är mina absoluta favoriter. :) Det verkar som om de flesta tycker så också. Kostnaden för dessa verktyg är låg i förhållande till vad man får för pengarna - i form av användbarhet och smidighet. Hur mycket jag gillar min CC-22 blev uppenbart när jag inte hittade den plötsligt. Vilket elände! Till slut fann jag den och slapp beställa en ny.
 
Mikael_L skrev:
Elbutik.se har en stripax-variant:
[bild]
[länk]
Är det den du menar Patrik Hed?

Kostar i alla fall 835:- där.
Nja, eller det är förmodligen den bara att bilden som elbutik har är på den förra modellen.

//Patrik
 
Redigerat:
CC-22 och VMC-kniven, med kroken bortslipad.
Jokari vid längre avmantling av EKK etc.
 
Allt man behöver ! Eventuellt en papegojja vid 120 mm2 å uppåt kanske.
 
  • IMG_0704.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Kroken" på elkniven är "som klippt och skuren" när man ska skära av ett VP-rör.

//Patrik
 
31WEbpkp7vL._SL500_.jpg

En sånn och

043-49-160.jpg

Gör susen!

NWS grejjer är ju guld!
har någon annan deras produkter här?

Wurth har annars en produkt som slog Jokaris alla produkter,
men de har LAGT NER produkten!
Det är en lång röd avlång öppen "slida" som du för kabel in i och snurrar runt
och drar av mantel, allt går på 1-2 sekunder.
Alla frågar mig var jag skaffat den och den är oärsetlig, blir alltid lika kallsvättig
när den är borttappad ( dom få gångerna det händer ) . den tar uppemot 6 mm2 kabel.

Jokari har flera avskalare i samma funktion men dom slår aldrig min wurth kniv.


Kolla NWS katalog killar mycket intressant:
http://www.nws-tools.de/image/download/NWS%20Katalog%202008_01.pdf
 
Redigerat:
"Kroken" på elkniven använder jag alltid när jag skalar både vit och svart kabel.
 
Hittade en udda fågel i en fyndlåda i garaget under en städ-raid. Vete tusan var den kommer ifrån, har aldrig sett något liknande förr. Handtaget är märkt "KaBe 12000 Volt". Testade den på några kabelstumpar och den visade sig vara fullständigt hopplös, den passar nog bättre på museet!
Någon annan som känner igen den?
 
  • AVMANTLARE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använder man inte en sån för att skära upp skalet längs med kabeln?
 
Ser ut att fungera bättre till blykabel med den trubbiga spetsen..som en jokari.
 
Glufsglufs skrev:
Använder man inte en sån för att skära upp skalet längs med kabeln?
Ja, det är ett avmantlingsverktyg vad jag kan se, kanske funkar bättre på blymantel? Får väl rota fram nåt skrot på jobbet och testa vid tillfälle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.