Montörskniv o stripax (ett av mina mest använda verktyg, skalar väldigt mycket "leksakstråd" också)
Jag känner att jag kanske saknar främst två verktyg, båda för avmantling, dels kabelhölje dels ledare.
För kabelhöljen verkar ju en sån där Jokari smart (eller ngt likn):
För visst drar man bara kabeln genom den där bygeln, och vips har man en skåra genom manteln?
Sen för ledare, där vill jag ju ha något som gör det snabbare och enklare än avbitaren, utan att riskera brottsanvisningar i EK'n.
Och då tänker jag att något verktyg liknande det här:
Borde vara bra.
Men just denna modell är en från Jula för 49:-, så jag tvivlar lite på kvallan.
För kabelhöljen verkar ju en sån där Jokari smart (eller ngt likn):
För visst drar man bara kabeln genom den där bygeln, och vips har man en skåra genom manteln?
Sen för ledare, där vill jag ju ha något som gör det snabbare och enklare än avbitaren, utan att riskera brottsanvisningar i EK'n.
Och då tänker jag att något verktyg liknande det här:
Borde vara bra.
Men just denna modell är en från Jula för 49:-, så jag tvivlar lite på kvallan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Hultafors elkniv är ett måste, dubbelhölster lika så (en av de bästa uppfinningar som finns?). Det inte kabelsaxen rår på, gör elkniven. Dessutom så är Hultafors-kniven bekvämare i handen än den "blåa" (elektriker förstår).
Skaltången Weidmüller Stripax är väldigt bra. Den nyaste modellen (den som verkligen lämnar isoleringen som man tar bort kvar på ledaren så att man sedan kan plocka av dem med handen och lägga i en kartong i stället för att de ramlar ner på golvet).
//Patrik
Skaltången Weidmüller Stripax är väldigt bra. Den nyaste modellen (den som verkligen lämnar isoleringen som man tar bort kvar på ledaren så att man sedan kan plocka av dem med handen och lägga i en kartong i stället för att de ramlar ner på golvet).
//Patrik
Produkter som diskuteras: "elkniv"
Elknivar
Elknivar är speciellt utformade verktyg för att säkert och effektivt hantera elektriska installationer och reparationer. Dessa knivar är ofta utformade med isolerade handtag och blad för att skydda användaren från elstötar. Dessutom kan de
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 535 inlägg
Den funkar så länge kniven är vass, och det lär den inte vara länge. Men jag har med framgång plockat isär denna typ av skaltång och slipar kniven, dock inte en 49-kronors.
Jag använder just nu SCT001 som är kanon:
Men jag undrar om det inte är bättre för handleden att använda denna typ som man "drar" i. Synpunkter? Har inte provat den.
En nackdel kan vara att det inte finns någon markering för olika areor som gör det besvärligt att ställa om den?
Kabelsax C22 som nämnts tidigare och vass kniv när inte tången räcker till, saxen funkar fint för att märka lite som runtomsnitt på de klenare kablarna. Är man rädd om den så att skärpan är ok behöver man inte träna mycket förrän skalning av ledare funkar utan risk för brottanvisningar och utan att använda inställningsskruven.
Med moderna kablar av vettig kvalitet behövs knappast något längsgående snitt om man inte skalar längre än 3-4dm. Skulle det vara mycket lång skalning är givetvis något Jokari-liknande perfekt, men som universal skulle jag fördra C22 i 95% av fallen med det material som hör hemma i bostadsinstallationer. Mycket smidigt att klara sig med bara tången och inte behöva skifta mellan tex avbitare, kniv, skaltång osv.
Med moderna kablar av vettig kvalitet behövs knappast något längsgående snitt om man inte skalar längre än 3-4dm. Skulle det vara mycket lång skalning är givetvis något Jokari-liknande perfekt, men som universal skulle jag fördra C22 i 95% av fallen med det material som hör hemma i bostadsinstallationer. Mycket smidigt att klara sig med bara tången och inte behöva skifta mellan tex avbitare, kniv, skaltång osv.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Min personliga åsikt, bägge är skit. Den sistnämnde borde aldrig användas.Bo.Siltberg skrev:Den funkar så länge kniven är vass, och det lär den inte vara länge. Men jag har med framgång plockat isär denna typ av skaltång och slipar kniven, dock inte en 49-kronors.
Jag använder just nu SCT001 som är kanon:
[bild]
Men jag undrar om det inte är bättre för handleden att använda denna typ som man "drar" i. Synpunkter? Har inte provat den.
[bild]
En nackdel kan vara att det inte finns någon markering för olika areor som gör det besvärligt att ställa om den?
//Patrik
Jag använder en sån där som "ybu:s" avatar med blått skaft till det mesta när det gäller att skala kabel och ledare, när det blir för grovt så åker skalkniven fram. Felcon är ju alltid med också. Jokari antennskalare för koaxial och den större varianten av Jokari skalkniv för grova saker som ska skalas/splittas upp långt också.
Långa uppskalningar av EKLK så plattången lindad runt biledaren och dra utav h_e.
En tång jag hatar så är det den inställbara "lärlingstången" usch säger jag baar om den. Sen har jag så förbaskat med verktyg i bältet så stora tänger undviker jag (allt hamnar tillslut i "elefantöronen" på byxorna i alla fall för att bältet åkt av).
Långa uppskalningar av EKLK så plattången lindad runt biledaren och dra utav h_e.
En tång jag hatar så är det den inställbara "lärlingstången" usch säger jag baar om den. Sen har jag så förbaskat med verktyg i bältet så stora tänger undviker jag (allt hamnar tillslut i "elefantöronen" på byxorna i alla fall för att bältet åkt av).
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Felcon, Glufsglufs?
Jag skalar ju inte kabel som installatörer gör varje dag, men jag tycker den gröna är kanon! Använder dock aldrig ratten för inställning, men det som är bra med den är att man kontrollerat kan trycka på bra med tummen för att skjuta av isoleringen, så att man slipper risken att trycka till för mycket med verktyget och skada ledaren... Med den nedre så flyger man ju iväg okontrollerat med armbågen om man inte skär in perfekt runt isoleringen, gillar den inte alls!Bo.Siltberg skrev:
Ja här ställer man en fråga och tänker sig att det ska utkristalliseras ett tydligt och uppenbart svar: "Köp xxxxxx så blir du nöjd, för den tycker alla om". :blushing:
Men det är rätt uppenbart att alla har sina favoriter, och många har provat sig fram genom avskalningsdjungeln en tid och har därmed rejält på fötterna för sin egen åsikt.
Fortsätt gärna med era synpunkter, själv har jag att provköpa ett par olika prylar och på sätt påbörja sökandet efter de verktyg jag trivs med.
Men det är rätt uppenbart att alla har sina favoriter, och många har provat sig fram genom avskalningsdjungeln en tid och har därmed rejält på fötterna för sin egen åsikt.
Fortsätt gärna med era synpunkter, själv har jag att provköpa ett par olika prylar och på sätt påbörja sökandet efter de verktyg jag trivs med.
Elbutik.se har en stripax-variant:
https://www.elbutik.se/product.html/avskalningstang-008---6mm?category_id=2162
Är det den du menar Patrik Hed?
Kostar i alla fall 835:- där.
https://www.elbutik.se/product.html/avskalningstang-008---6mm?category_id=2162
Är det den du menar Patrik Hed?
Kostar i alla fall 835:- där.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 170 inlägg
Alla har vi väl nämnt kabelsax C-22. Den använder nästan alla elektriker, den är verkligen guld! Den är ett verkligen måste om man ska syssla med elinstallationer.
Enda nackdelen med den är att om man råkar klippa en kabel med spänning på så blir den totalt obrukbar, men klipper spänningssatta kablar gör man ju naturligtvis aldrig.
//Patrik
Enda nackdelen med den är att om man råkar klippa en kabel med spänning på så blir den totalt obrukbar, men klipper spänningssatta kablar gör man ju naturligtvis aldrig.
//Patrik