Kabelsaxen går fortare att avmantla med.

Man skulle kunna sammanfatta det såhär:

Den första: används väl mest när det är trång.

Den andra: Används när långa bitar EKRK eller EKLK ska skalas. T.ex. in i en central eller ner till en infälld dosa för strömställare (i en för övrigt utanpåliggande installation).

Verktyg som är uppskattade vid de tillfällena, men som annars bara ligger i en vektygslåda.

//Patrik

Håller med Patrik, ser kul och praktiskt ut men används aldrig.
Vem har lust att springa och hämta dessa när man redan har kniv och skaltång på sig..

T
Clas Ohlson har en kabeltång som är väldigt lik en C-22, är det någon som testat den?

(Jag har redan en riktig, men ibland ligger den ju på fel våning... :)

Ett verktyg som jag absolut inte skulle villja vara utan är Felco 2:an.
De flesta elektriker har en(tror jag) den är användbar till det mesta.
Var från början mest till för att klippa VP-rör med men den är även en utmärkt kabelsax, skaltång + en massa annat.
Har provat flera modeller genom åren och jag påstår att Felco No 2 är den bästa.d^_^b

• Felco2.jpg
Har du stulit fruns rosen-sekatör :blushing: ? Fy skäms!!! :mad:

• Gilla
andsix
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Avmantling med kniv och ledarna med C22 (kabelsax).

Varför inte C22 till båda?? Drygt att behöva använda två olika verktyg, speciellt då jag tycker C22 funkar lika bra om inte bättre för installationskabel.

Så det är mitt svar: C-22, kabelsax eller vad man vill kalla det.

Det är lite krabbigt att mantla grövre än vanlig inst-kabel med blå-tången...

Floppman skrev:
Det är lite krabbigt att mantla grövre än vanlig inst-kabel med blå-tången...

Jo det var därför jag tillade 'installationskabel'. Men N1XV 3G2,5 är ju inga problem heller, minns inte hur det är med femledaren, går nog det med, men där åker kanske kniven upp ändå.. Kör med Hultafors dubbelhölster med ELK och HVK. Skitbra att ha på sig, men jäkligt ivägen när man sätter sig i bilen! ;)

Köpte nyligen SCT 001 från elpress på Ahlsell. Liten, tunn, lätt o smidig. Kapar (skär RK6 som smör) och skalar. Rekommenderas.

73961.jpg

Bo.Siltberg skrev:
Köpte nyligen SCT 001 från elpress på Ahlsell. Liten, tunn, lätt o smidig. Kapar (skär RK6 som smör) och skalar. Rekommenderas.

[bild]
Den påminner om en favorit jag hade för 20 år sedan, den hade rött skaft men i övrigt identisk.

Mikael_L
Jag lyfter tråden.
Jag känner att jag måste investera i lite mer ändamålsenliga grejer.
Jag har avbitartänger, morakniv och montörskniv.
Montörskniv:
121008-jpg.jpg
Men jag tycker faktiskt att den är rätt besvärlig att använda till kabelavmantling.

Men någon form av skaltång för ledaravskalning behöver jag.
Gärna något relativt billigt och som går att hitta på vanliga butiker typ CO, Jula, swedol osv.

De där Jokari-länkarna från trådens första inlägg funkar inte längre.
Kan någon som vet vad dom pekade på hjälpa mig?

Jag använder mig av Vmc-kniven, allt från 1.5-240mm2 och kompletterar med en c22.

Den här gamla trotjänaren fungerar fortfarande

• IMG_0529.jpg
Montörskniven gillar jag inte - tycker den är svår att använda. Men man har kanske inte den rätta känslan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.