Vet tyvärr inte vilken typ det är. Ska se om jag kan läsa det på min.

Ett tips. För laddning under vintern använder jag en effektresistor för att ladda och inte bränna förstärkardelen.
 
Lyckades tyda till slut med rejäl lupp, IRFB3607 heter den.
Hittade en ersättare på electrokit.com IRFB3306 ska tydligen gå bra också.
 
Behöver man överhuvudtaget ha någon slinga inkopplad?
Är det risk att man bränner förstärkaren om man inte har en slinga?
 
Vet inte hur det funkar med laddningen och bruten slinga. Vet att inom radio riskerar man att bränna sändaren om man sänder utan antenn. Jag har kört med en 5.6 ohm effektresistor utan problem 2 vintrar.
 
R Raccoon skrev:
Javisst var det en transistor som gått sönder, helt bränd.
Skulle tro att det beror på att han hade anslutit en slinga på ungefär 2m när han skulle ställa den på laddning under vintern, han trodde den behövde det för att ladda.

Nu är frågan vad det är för transistor, det går inte att läsa på den.
Någon som vet?
Tror det finns flera av samma sort. 2st om jag minns rätt. Kommer inte ihåg exakt, var nåt år sedan jag bytte.
 
Du behöver inte ha någon slinga inkopplad för att ladda den, och den tar heller inte någon skada av att köras utan slinga, jag plockar ur slingan dagligen då den stör ganska friskt (lyssnar mycket på HF radio) vad gäller vinterförvaring vill jag efter dom problem jag hade första året med att få igång klipparen rekomendera man skruvar ur batteriet o förvara den inne i rumstemperatur, är bara 8 skruv som håller den, tar inte många minuter jämfört med att starta upp en trilskande maskin med lågt batteri på våren.
 
Jag har hittills laddad fullt innan vinterförvaring, och sedan bara lagt den i garaget och stängt av den på mekaniska knappen (det frånskiljer batteriet). På våren var batteriet alltid 100% trotts att den har stått 6 månader i garaget. Så någon speciell hantering verkar inte behövas (garaget höll alltid plusgrader, dock bara några enstaka under vintern).
 
Fick inte ordning på kortet så vi beställde ett nytt och den fungerade igen.
Men - den glädjen varade inte länge.
Igår lade den av på nytt och nu står det "Varning Fel 1" i displayen.
Meddelandet kommer omedelbart när man sätter på huvudströmbrytaren, vi har försökt några gånger.
Förmodar att om man lämnar in den kommer dom bara att byta moderkort, på robotgarden.se kostar ett sådant kort 2400kr
Med andra ord inte värt att reparera eller någon som har ett förslag?
Har testat batteriet för minnet (CR1220) och det verkar ok.
 
R Raccoon skrev:
Igår lade den av på nytt och nu står det "Varning Fel 1" i displayen.
Meddelandet kommer omedelbart när man sätter på huvudströmbrytaren, vi har försökt några gånger.
Min beter sig lika. Ska nog försöka byta om elektroniken till den som byggs i facebookgruppen DIY Robot Lawn Mower
 
Igår påbörjade min Meec sin 4e säsong.
För året nylackad då den blivit lite solblekt. Fick börja säsongen med att laga slingan den ärjat sönder pga några små skador.

Fick köpa nya knivar under förra säsongen, så med knivar, backup-batteri och en komponent i laddstationen så har den hittills kostat ca150kr i reparationer.
 
  • Nylackad robotgräsklippare Meec i gräsmatta bredvid plantering med barkflis och blå blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Snygg grå färg. Köpte du sprayfärg och körde på eller?
 
T thekingse skrev:
Snygg grå färg. Köpte du sprayfärg och körde på eller?
Köpte plistidip-spray på Biltema, färgen är Gun metall grey"
 
  • Gilla
thekingse
  • Laddar…
C callelo skrev:
Igår påbörjade min Meec sin 4e säsong.
För året nylackad då den blivit lite solblekt. Fick börja säsongen med att laga slingan den ärjat sönder pga några små skador.

Fick köpa nya knivar under förra säsongen, så med knivar, backup-batteri och en komponent i laddstationen så har den hittills kostat ca150kr i reparationer.
Visst är det prisvärt? Grannens WORX har lagt av efter två år. Min Meec tuffar bara på. Dum och stark. Synd bara att dockningen är så dåligt löst...jag önskar att någon kunde knäcka firmwaren och låta oss ändra parametrar.
 
  • Gilla
callelo och 2 till
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Så ser den ut original (detta är bild på Rustas tagen från annan tråd, men samma skit). Notera att högergivaren inte är monterad här heller. Det funkar men ifall marken är blöt och man råkar träffa med rätt vinkel glider maskinen med låsta hjul över tråden och hamnar på andra sidan. Trådarna är där så det är bara att köpa och eftermontera. Fattar inte att de snålade in på sådan skitsak...

[bild]
Det där är min Clipper!... :) Var beställde du din signalsensor? Passar denna? https://www.robotgarden.se/product-page/15-främre-signalsensor-clipper1200-meec-gforce-g1-g2
 
  • Gilla
Micke0
  • Laddar…
M Magnus Österlund skrev:
Det där är min Clipper!... :) Var beställde du din signalsensor? Passar denna? [länk]
Det var exakt den jag köpte. Bara att öppna, skruva fast den och ansluta kabeln.
 
  • Gilla
Micke0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.