micked99 skrev:
Det ligger en signal slinga i docknigs stationen, kolla sidan 20 i denna meec tråd så är det en som får bryta isär stationen och laga slingan. tipps, pm:a den personen för mer info.
Tack för tipset och visst var den av.
Under plattformen finns en limmad plastremsa som håller tråden på plats, skulle tro att den är omöjlig att få loss hel.
Provade att bryta lite försiktigt först, men den sprack.
Provade att värma och den blev lite lättare att få loss, men helt oformlig så det kan man glömma.

Troligen har det blivit en skada i trådens isolering när den sattes på plats och delvis smältes fast vilket har fått den att ärga av, det saknades nästan 2cm av tråden.
Skulle tro att en klippare som kör framåt in i laddaren inte har en sådan slinga i plattformen.
Att denna klipparen har det för att veta när den ska vända känns som ytterligare en anledning att inte köpa den.

Denna klippare kostar idag 7999kr på Jula vilket den absolut inte är värd, visst den har fått ny programvara som man är lite nyfiken på, men laddstationen är fortfarande densamma och kvalitén på klipparen är nog inte bättre.

Jag köpte min för 4500kr på en höstrea och det är knappt att den har varit värd det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mkt nyfiken på hur den är...?
Ser ju ut som den har laddningen i fram i stället. Det tror jag är mkt bättre.
 
Den större Meec-modellen ser snarlik ut den gamla, med laddning bak. Den mindre modellen har laddning fram.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Min meec av förra årets modell bootar om konstant. Tänker att batteriet är kasst. Vad skall det vara förspänningar om man mäter på det?
 
Om du tänker på det stora batteriet som driver klipparen så ca 28v.
Det lilla minnes batteriet 3v, prova att byta detta först, brukar hjälpa mot spontana reboots
 
Klipparen står på landet men jag skruvade ur det förra gången jag var där och det var nere på ca 16V. Efter laddning med strömbegränsat nätaggregat och återmontering gick klipparen igång. Minnesbatteriet verkar ok för den minns inställningar och tiden.
 
hej jag har en clipper 1200 som har funkat hyfsat i två säsonger nu men denna säsongen började bra men nu helgen så stannade maskinen helt mitt på gräsmattan och är hel sten död går inte att få igång igen händer ingenting när den stå i laddaren kolla spänningen på laddaren 34v kollade spänningen på batteriet ca 20v och brytaren verkar funka lyser en röd diod på insidan när man trycker på den !?
 
Är även jag begåvad med denna apparat.

Den har väl fungerat utan större problem i 2 säsonger hittills, men detta blir nog sista säsongen, mest p g a laddningen. Har en rätt liten och i princip rektangulär gräsmatta, så själva klippningen är det inga problem med.

Men jag blev lite nyfiken då jag sett en del filmer där klipparen verkar stå med laddstationen i "hörnet" så att säga. Min står nästan i hörnet, men hade velat ha placeringen ännu mera i hörnet av gräsmattan.

Hur skall man dra slingan då för att det skall bli bra?
 
P pelle242 skrev:
Ifall någon är intresserad av en reservdelsmaskin så skänker jag bort min Meec:

[länk]
Har du lyckats bli av med den? :)

Jag köpte en Worx 791E.1 i veckan och den känns mycket bättre.
Dock har jag ett problem fortfarande och det är om den träffar slingan på en stor ö när den ska till laddning så hittar den inte bort därifrån.
Ön är ca 8m lång och väldigt oregelbunden.
Hoppas jag kan få tips någonstans på en lösning.

Med MEEC roboten skulle det i teorin fungera att ha ett fast hinder jämte slinga, när den går emot hindret ska den vända 90 grader vänster och försöka hitta en annan del av slingan.
I praktiken gick det till så att den slog i hindret och stog och slirade med hjulen tills batteriet tog slut.
Fel på krocksensorn antar jag, genomgående prima kvalitet.

En granne får ta över den, han har en rektangulär gräsmatta med en torkställning som enda hinder, jag rekommenderade att lägga slinga runt den för att den inte ska gå emot och stå där och slira.
 
Min Meec kör på tredje säsongen nu och funkar faktiskt bättre än någonsin än så länge. Dockningen är det som är känsligast men jag har lyckats få det att funka på första försöket i 90% av fallen. Om den misslyckas så brukar den reda ut det själv, det är ovanligt numera att det inte funkar. Jag har armerat gräset framför laddstationen med en plastnät av grövre dimension vilket minimerar problem med slir när den ska backa in i stationen. Och batteripolfett har också gjort ganska stor skillnad, liksom fastskruvade cykeldäck på hjulen för att minimera slir, framför allt framåt hösten. - man lär sig många knep här på forumet.

Batteritiden är jag imponerad av, den klipper i ca 2h och laddar i 1h, inte märkt av någon försämring alls sedan inköp.

Den är inte perfekt - den har svårt att lösa problem vilket gör att man måste jobba en del med gräsmattan för att minimera risken att den hamnar i knepiga situationer, och så tycker jag hjulmotorerna låter onödigt mycket. Men den var billig i inköp, så jag kan inte säga att jag ångrar köpet.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Äntligen lite mer precision och jag har löst problemet med ön.
Men jag kan säga att gamle Fido fick flytta till grannen som har en enkel rektangulär gräsmatta utan hinder eller öar och där sköter han sig riktigt bra, även dockningen med laddstationen.
 
Någon som förklara en sak för mig, tex var på Jula å fick deras robot, 1200kvm

Men hur blir det om man har 2000kvm tomt och köper den?

Klipper den bara 1200kvm.... eller är det vad den klarar att klippa på en "vända" innan den. Åkte in å laddas.

Eller vad baserad dom 1200kvm på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.