Min har tuffat på hela sommaren utan problem. Dock krävs viss handpåläggning för att den ska funka:

- "dubbade" hjul med självgängande plåtskruvar (annars slirar den och sliter ut hjulen på nolltid)
- koppla loss summern (annars piper den i tid och otid)
- lite skumgummi under locket för justerskruven höjdinställning (annars skallrar den)
- batterifett på laddplåtarna (annars vill den ibland inte få kontakt).
- korrekt intrimmad begränsningstråd (gäller alla klippare)


Har man gjort ovanstående och inte har alltför komplicerad trädgård funkar den alldeles utmärkt för normal Svensk gräsmatta. Snabb och stark är den också.

Men visst, den skulle kunna vända på rotationsrikningen på tallriken varannan gång, ha bättre dockning osv. Men så kostar den en tredjedel också...
 
Alltför dyr om man jämför med en "riktig" klippare!
 
Husqvarna220Ac skrev:
Alltför dyr om man jämför med en "riktig" klippare!
Riktig eller ej, den har nu klippt varje dag sedan i våras utan större bekymmer :)
Min kravspec var: "klippa gräs automatiskt, inte fastna alltför ofta" och det uppfyller den fint. Framhjulen sitter kvar och klipptallriken har inte lossnat heller. Jag är övertygad att den kommer att tuffa på nästa år också...helt OK för 5000:-
 
Jag har nu kört min MEEC i 2 säsonger och jag kommer nog inte orka se den gå en 3:e säsong här på tomten.
Den är verkligen riktigt dåligt programmerad och kvalitén är inte bra.
Under första säsongen ramlade ett framhjul av och det var något mer, jag fick ny på garantin, dom sade att den inte gick att reparera. Den nya var det sådan obalans i klipptallriken att den inte klippte alls, lämnade in igen och fick tillbaka den efter 1 vecka, då gick den mycket tyst och fint.
I år sprack tallriken antagligen på grund av att den hade kört på något på tomten, det kan jag inte skylla på kvalitén.
Beställde en ny, när jag efter 4 veckor inte hade fått någon beställde jag på skoterdelen.se istället.
Efter totalt 6 veckor från beställning fick jag meddelande om att den hade kommit in på Jula, den hämtade jag inte.

Tomten har några svåra passager och en studsmatta gör det inte heller lättare för klipparen.
På filmen syns ett annat svårt ställe, brädan ligger där för att den inte ska gå utanför slingan, det lutar svagt och det går tydligen inte. Omkring 20 minuter innan denna videon höll den på i minst 5 minuter med att vända fram och tillbaka på samma ställe och till slut flyttade jag den därifrån, men den var snart tillbaka.

Hade programmet i den varit något intelligentare hade den klarat så mycket mer.
Varför måste den backa en halv meter när den stöter på slingan?
Hade den direkt vänt 30-45 grader och inte 180 grader som den gör nästan varje gång så hade det gjort stor skillnad för att klara trånga utrymmen.

Denna klippare passar endast på plan, fyrkantig gräsmatta utan hinder.

Jag rekommenderar INTE denna gräsklippare till någon.
[video=youtube;9aQ5Wv3C5T8]https://www.youtube.com/watch?v=9aQ5Wv3C5T8[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Eriksgatan
Fascinerande! Har nu min 8:e robotklippare och har aldrig sett något så uselt beteende. Den är tillräckligt felprogrammerad för att gälla som ursprungligt fel, utnyttja reklamationsrätten och köp någonting annat.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
8'e klipparen? Rusta/Jula/ÖB/Biltema...finns det fler att prova?
 
  • Gilla
BjarneSemb
  • Laddar…
Har en Meec som nu ska påbörja sin 3e säsong.
Visst kan jag hålla med om att det finns bättre klippare, men sett till pengen den kostar så tycker jag den är prisvärd.

Jag får rädda den i en slänt ett antal gånger per vecka (vilket inte är klipparens fel då avgränsningstråden ligger i en för stor sluttning) Jag får rädda den i en djup rabatt ibland (även där är det en ej intrimmad begränsningsstråd som spökar)
Enda felen som egentligen kan skyllas på klipparen är att den får ta omtag på dockningen ibland flera gånger på rad samt att det blir spår i gräsmattan när den följer tråden hem.

Den klipper ca 1800m2 på 6-10h/dag beroende på tid på året. Klipper ca 2 timmar på en laddning och laddar 45 minuter för att sedan fortsätta, så aktiv klipptid blir ju inte 6-8 timmar.

Har fått laga laddstationen en gång pga en snigel som kortslutit begränsningsslingan i laddstationen, samt byta backupbatteri i klipparen. Total servicekostnad över 2 säsonger 60kr. Är inne på sista uppsättningen medföljande knivar nu, så det kommer jag väl få köpa under 2017.
Tomten har flertalet sluttningar och passager, men inte jättemånga övriga hinder.

Helt OK klippare om man är medveten om att det inte är en Automower!
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Jo det är en Automower, men ingen Husqvarna.
 
Faktiskt sant, men jag tror att Automower är varumärkesregistrerat av Husqvarna.
Kan ha fel dock.
 
callelo skrev:
Faktiskt sant, men jag tror att Automower är varumärkesregistrerat av Husqvarna.
Kan ha fel dock.
Det stämmer!
 
Eriksgatan
Finns mycket roligt att klippa gräset med, men jag skrev klippare, inte fabrikat... 😇
1. Bosch Indego 10
2. Bosch Indego 10
3. Bosch Indego 10
4. Bosch Indego 10
5. Bosch Indego 10
6. Bosch Indego 1200
7. Bosch Indego Connect
8. Husqvarna Automower 420
Samtliga sedan september 2012. Har haft nöjet att studera ännu fler programversioner för klippningslogik eftersom Indegosarna gått att uppdatera och grannar haft Worx, Landroid m.fl. Men nu är jag helt OT eftersom tråden handlar om MEEC som jag hoppas slippa testa om den går som i filmen ovan. Kollade in MEEC-klipparen för några år sedan under ett kinesiskt namn (står antagligen i tråden) men föll istället för Boschs supereffektiva parallellklippning som fixade klippa varenda grässtrå på 900 kvm på 7h. Tyvärr var delar av hårdvaran inte lika bra... Nu lägger Bosch ned dessa helt och satsar på nya klippare för max 400 kvm. HQ 420:n för 15.900 kr har däremot gått helt problemfritt hittills.
(OT som sagt, ni får gärna radera inlägget om ni vill).
 
Aha, var med lite intresserad av Indegon, men tycker den var så ful..👍, men smart klippt och betydligt effektivare..
 
Körde igång min klippare igår mest för att kolla att den var ok.
Fick laga slingan först, av jämte trädgårdslandet, samma sak förra året.
Kan ju undra vad det beror på... :)

Tyvärr har den ännu mer problem med dockningen i år än tidigare.
Visst, den fick ofta göra flera försök att docka men i år går det inte alls.
Normalt går den upp på laddplattan med framhjulen, vänder kör fram en liten bit och backar sedan in.
I år känner den inte av att den är framme utan kör ända fram till laddkontakterna och blir stående där med fel ände in.
 
Det ligger en signal slinga i docknigs stationen, kolla sidan 20 i denna meec tråd så är det en som får bryta isär stationen och laga slingan. tipps, pm:a den personen för mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.