Calle829 Calle829 skrev:
Den som brann var på 40A, men här på tråden verkar det som det er vanligt med 25A trots allt. Får se hur det går, eftersom det troligen går mer än 25A genom gruppen vid matlagning på fullt ös - booster på induktion och ugn på uppvärmning, plus övrigt hushåll/direktvärme.
Det är som sagt helt normalt och inget fel med märkström 25 A i ditt fall heller. Tumregelmässigt kan man gå på storleken för mätarsäkringen som i majoriteten fall för bostäder inte är större än 25 A.

• Gilla
Calle829 och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Tror det beror på ändhylsorna. Använd ej. Det har inte blivit bra kontaktytor.
Är ingen vän av WAGO kopplingsklämmor. De tror jag inte är bra till FK. Möjligen till EK men skulle inte koppla något värmeelement eller annan hög last där de används. Lite ledlampor kanske de duger till.
Vad är det för kopplingsklämma på bilden?
Det är en WAGO?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Du har 9 ST ledare ( Mellan 1.5 o 2.5 kvadrat i neutralplinten och då räknar jag med de i sdk 6:an men du har 15 ST ledare i skyddsjordsplinten också medräknat de i sdk 6:an. Vart fasen är den andra neutralplinten då? :thinking:
Bra observerat. Inte helt koll på matten/elteori här, men tror jag svarade på delar av det längre upp: menar centralens neutralplint används till första jordfelsbrytaren. Jf nr2 har bara två kretsar (3f+1f), som går ut direkt från jf. Det samma gäller personskyddet th om huvudbrytaren. Differans i antal skyddsjord förklaras kanske av att det är dragit extra jord mot diverse brytare/tändledningar utan nolla, som elektrikern var noga med. Eller har det något med kopplingsdosor och förgreningar att göra? Kan man inte tänka att det är bättre med fler jordledningar än nolla, än tvärtom?

G GoGetLost skrev:
Men den stora frågan är ju varför i helvete man har blå ledare som fasledare och inte bara på 1 ställe... :confused:
Det är jag enig i :oops: Nedersta tre åt höger är 3f värmekrets från 70-talet. Var det andra färger då? Nästa två är 2f VV från nyare tid. Överst till höger är 3f vattenpump av nyare tid. Ingen aning varför det är så, men har kanske att göra att det är dragit upp kabel från krypgrunden, där det är öppen kabeldragning och att nollan hämtas gemensamt i kopplingsdosa? Dvs att man för 3f och 2f har använt gemensam nolla. Gissar bara, men ska ta det upp med elektrikern.

Redigerat:
S Skyflakes skrev:
Är ingen vän av WAGO kopplingsklämmor. De tror jag inte är bra till FK. Möjligen till EK men skulle inte koppla något värmeelement eller annan hög last där de används. Lite ledlampor kanske de duger till.
Vad är det för kopplingsklämma på bilden?
R Rubb skrev:
Det är en WAGO?
Jepp, det är WAGO. Ser att just denna förgrenar från en 10A säkring, men vet det också används i kopplingsdosor och till bastun 16A på 9000W över 3 fas.

Edit: Wago själva specar 450V/32A
Hand håller WAGO-kabelanslutningens förpackning som visar teknisk specifikation och produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med tekniska specifikationer för WAGO-klämma: 450 V, 32 A, för ledare 0,14-4 mm².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för huvudsäkring?
3f 16A - det är en sommarstuga, som vi maxar ganska bra på el.

Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
Om du vill kan du göra som Löken skrev och skicka den så kan vi utvidga din tråd med lite obduktion och enkla analyser av den. Det finns många här som kan ge synpunkter på det om de får se hur det ligger till med den.
Det kan jag gärna göra av allmänt intresse, Skicka mig en adress så lägger jag den i posten imorgon.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
E
Calle829 Calle829 skrev:
Det kan jag gärna göra av allmänt intresse, Skicka mig en adress så lägger jag den i posten imorgon.
Hoppas den hinner fram till fredag så GK har helgen räddad med att vända ut och in på JFB. (y)

• Gilla
Calle829
  • Laddar…
Calle829 Calle829 skrev:
3f 16A - det är en sommarstuga, som vi maxar ganska bra på el.
Då kan ju inte strömmen bli över 25A

D Daniel 109 skrev:
Då kan ju inte strömmen bli över 25A
GK100 GK100 skrev:
Det är som sagt helt normalt och inget fel med märkström 25 A i ditt fall heller. Tumregelmässigt kan man gå på storleken för mätarsäkringen som i majoriteten fall för bostäder inte är större än 25 A.
E El-Löken66 skrev:
Rent teoretiskt är 40A kanske lite bättre men i praktiken fungerar 25A med dina säkringar på 16A, detta är faktiskt helt normalt.
Jag köper det, även om jag inte helt förstår logiken. Här maxas det ofta på alla 16A-faser, tex uppvärmning av 9000W bastu i flera timmar. Teoretiskt motsvarar väl det en total last genom en 4-port jf på 48A, men köper det GK/El-Løken säger, att det inte är så i praktiken, eller bara i korta intervall kanske.

Edit: Bastun ligger inte på jordfelsbrytaren som brann, men har en egen med samma spec: 40A.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:
25A är max värde på lasten genom den. Dvs värdet på föregående säkring. Eller möjligen summan av de efter.
Är det någon som testat att överbelasta en jordfelsbrytare (dyrt experiment visserligen)?

Min gissning är att skillnaden mellan olika märkningar främst består i kortslutningshållfastigheten snarare än något annat. Så den börjar förmodligen inte att brinna av något för hög ström men vid kortslutning eller om den måste bryta lär det gå dåligt.

C cotillion skrev:
Är det någon som testat att överbelasta en jordfelsbrytare (dyrt experiment visserligen)?

Min gissning är att skillnaden mellan olika märkningar främst består i kortslutningshållfastigheten snarare än något annat. Så den börjar förmodligen inte att brinna av något för hög ström men vid kortslutning eller om den måste bryta lär det gå dåligt.
Interessant - vad med kontinuerlig överbelastning över tid? Har någon gång känt att jordfelsbrytaren till bastun (eller om det var säkringarna) blir något varma vid belastning. Det är säkert normalt, men någonstans går väl gränsen. Kanskje ett sammanhang med brännmärket på baksidan, @GK100...

Edit: Nu förstod jag att A-talet gäller per port, så då är det knappast fråga om en överbelastning :)
E elmont skrev:
Det är 25 A på varje fas dvs 3x25 A

Redigerat:
Calle829 Calle829 skrev:
Jag köper det, även om jag inte helt förstår logiken. Här maxas det ofta på alla 16A-faser, tex uppvärmning av 9000W bastu i flera timmar. Teoretiskt motsvarar väl det en total last genom en 4-port jf på 48A, men köper det GK/El-Løken säger, att det inte är så i praktiken, eller bara i korta intervall kanske.

Edit: Bastun ligger inte på jordfelsbrytaren som brann, men har en egen med samma spec: 40A.

• Gilla
Calle829
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då förstår jag, dvs då har det varit kraftigt överdimensionerat med 40A - har det någon betydning för en jordfelsbrytare, eller bara onödigt dyrt?

E
Calle829 Calle829 skrev:
Då förstår jag, dvs då har det varit kraftigt överdimensionerat med 40A - har det någon betydning för en jordfelsbrytare, eller bara onödigt dyrt?
Nej, det är inte dyrt, vissa tillverkare tar lite mer, andra i princip samma.
63A kostar många gånger inte allt för mycket mer.

Men vi behöver ju inte överdriva till ett vanligt hus, 25 eller 40 duger bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.