A Avemo skrev:
In the meter cabinet it looks like you have a cable with five conductors and both the yellow-green and the blue are on PEN. How are those wires connected at the other end? I can't quite connect the threads in the pictures.
I went with incoming ground and neutral onto the ground rail then from the ground rail I went to the jbf then from the jbf I went to the neutral

• Elcentral med kopplingar för inkommande jord och neutral ledare, jordbuss och anslutningar i en fördelningsbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.

Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.
Räcker det med att koppla ut alla nollor och faser eller måste jag också koppla ur jorden

• Gilla
Franksvard
  • Laddar…
Vart sitter inkommande nolla på jfb. Vilken skena

M Mohammed Ravshanbek skrev:
I went with incoming ground and neutral onto the ground rail then from the ground rail I went to the jbf then from the jbf I went to the neutral
It looks in som pictures like the blue line on the inlet of the RCD leads to the neutral rail. Are you sure you got it right?

H Håbbe01 skrev:
Vart sitter inkommande nolla på jfb. Vilken skena
Inkommande nolla satte jag på jordskenan för de är samman kopplade i mätarskåpet

A Avemo skrev:
It looks in som pictures like the blue line on the inlet of the RCD leads to the neutral rail. Are you sure you got it right?
Jag bytte plats på den inkommande och kopplade in den på jordskenan

Inkommande nolla satte jag på jordskenan för de är samman kopplade i mätarskåpet
Inkommande nolla från mätarplatsen till gruppcentralen ska sitta på N-ingången på JFBn (eller på en separat N-plint/skena).

Från N-utgången på JFBn till N-skenan.

I mätarskåpet delar du upp inkommande PEN i TN-C till separata PE & N i TN-S.

Du ska alltså ha TN-S som inkommande till gruppcentralen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Men med tnc så skall väl jord dels upp via jfb till jord och neutral. Så är det tns du menar

Demmpa Demmpa skrev:
Inkommande nolla från mätarplatsen till gruppcentralen ska sitta på N-ingången på JFBn (eller på en separat N-plint/skena).

Från N-utgången på JFBn till N-skenan.
Men de är ändå samman kopplade i mätarskåpet vet inte om du såg bilden ovan det är tnc tilm huset sen jag drog en 5 ledare till centralen

Så ska du inte göra eftersom centralen är matad med TN-S. Du får inte koppla samma N och PE i en TN-S-ledning.

Så här ska centralen kopplas:

Elkretsschema för elcentral med korrekt koppling enligt TN-S-system. Visar säkringar och jordfelsbrytare med anslutna ledningar.
Skapa konto

Inspektera att det är rätt kopplat, åtgärda.

Har du gjort en isolationsmätning av anläggningen innan bytet? Om inte så är det hög tid att göra det nu.

• Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Du skall då inte använda neutral in utan enbart pen

Från gruppcentralen ska det vara TN-S eftersom det är femledare
Schematisk illustration av en TN-S elektrisk gruppcentral med femledare, inklusive brytare och anslutningar för jord och fasledare.
Skapa konto

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Men de är ändå samman kopplade i mätarskåpet vet inte om du såg bilden ovan det är tnc tilm huset sen jag drog en 5 ledare till centralen
Ja, och? Eftersom du går ut med en femledare så blir det per automatik TN-S i den ledningen, om du inte bestämmer något annat.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi har också fyrledare TN-C som inkommande till mätarplatsen, men utgående från mätarplatsen är det femledare TN-S.

Baserat på det som är skrivet gissar jag att den gulgröna och den blå kopplats parallellt för att öka arean på PEN. Rätt eller fel. Jag har sett det göras förr av en elektriker. Men det är uppenbart att det är olika kopplat på olika bilder i tråden. Det är ett ovanligt dåligt läge för att prova sig fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.