27 371 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
Jordfelsbrytare går
I went with incoming ground and neutral onto the ground rail then from the ground rail I went to the jbf then from the jbf I went to the neutralA Avemo skrev:
Räcker det med att koppla ut alla nollor och faser eller måste jag också koppla ur jordenA Avemo skrev:Det är möjligt att jag skrev lite hastigt och förenklat. Vi pratar om att koppla ur vissa trådar men inte alla och sedan slå på strömmen. Om du skall göra detta är det extremt viktigt att du förstår vad du gör. Det kan vara farligt att ta ur fel trådar.
Koppla in jordfelsbrytaren igen. Sedan kopplar du ur alla utgående grupper. Koppla ur såväl fas som nolla. Sedan kopplar du in en grupp i taget till du hittar var felet finns.
Inkommande nolla från mätarplatsen till gruppcentralen ska sitta på N-ingången på JFBn (eller på en separat N-plint/skena).M Mohammed Ravshanbek skrev:
Från N-utgången på JFBn till N-skenan.
I mätarskåpet delar du upp inkommande PEN i TN-C till separata PE & N i TN-S.
Du ska alltså ha TN-S som inkommande till gruppcentralen.
Men de är ändå samman kopplade i mätarskåpet vet inte om du såg bilden ovan det är tnc tilm huset sen jag drog en 5 ledare till centralenDemmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Så ska du inte göra eftersom centralen är matad med TN-S. Du får inte koppla samma N och PE i en TN-S-ledning.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Så här ska centralen kopplas:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspektera att det är rätt kopplat, åtgärda.
Har du gjort en isolationsmätning av anläggningen innan bytet? Om inte så är det hög tid att göra det nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Baserat på det som är skrivet gissar jag att den gulgröna och den blå kopplats parallellt för att öka arean på PEN. Rätt eller fel. Jag har sett det göras förr av en elektriker. Men det är uppenbart att det är olika kopplat på olika bilder i tråden. Det är ett ovanligt dåligt läge för att prova sig fram.