27 327 läst · 160 svar
27k läst
160 svar
Jordfelsbrytare går
Jord och nolla sitter tillsammans härBo.Siltberg skrev:
Det går att diskutera valet av färger, tjocklekar, TNC och TNS. Men det är inte det som löser jordfelsbrytaren. Du måste hitta hur du kopplat fel på ett annat sätt än att prova dig fram.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Hoppas du ursäktar men du behöver lära dig grundläggande principer i en starkströmsanläggning, speciellt skillnaden mellan TN-C och TN-S och speciellt hur man går över från TN-C till TN-S.M Mohammed Ravshanbek skrev:
Det är alltså aldrig TN-S hela vägen till transformatorn.
Från transformatorn har du tre faser och N.
Efter det första jordtaget har vi TN-C.
Efter att N och PE delas upp så har vi TN-S. Detta sker i ditt mätarskåp.
TN-S kan aldrig gå tillbaka till TN-C.
TN-S är nästan alltid bättre än TN-C.
Du kan tvingas till att mata din central med TN-C ifall det finns utgående TN-C-ledningar från den.
Men annars så väljer du TN-S.
Så ta det från början och gå igenom allt du har gjort.
Du ska inte "testa" någonting här, utan göra rätt från början.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 790 inlägg
Hur pass isolerad är "denna delen av huset"? Kan skyddsjord i denna del ha kontakt med skyddsjord i den andra delen av huset? Det kan förklara varför JFBn löser med alla säkringar brutna. Du har då ett jordfel i någon grupp i den nya delen plus vagabonderande strömmar från den gamla.M Mohammed Ravshanbek skrev:
I inlägg #8 läste jag följande "Person som bor här har redan en elcentral men villa ha separat matning till denna delen av huset"
Min fråga är är det "hempul" på annans anläggning?
Och precis som Bo skrev så ska man inte testa sig fram hur det ska kopplas. Dvs. man gör rätt från början. Har man inte koll på TN-C och TN-S så skaffar man sig de kunskaperna och förståelse innan man börjar.
Nu vet vi inte vad felet är men att leta ihoplagd PE och N efter nyinstallerad central och nya utgående grupper får mig att fundera på lämpligheten att ens fortsätta för hur är resten av det nya gjort om man "råkat" lagt ihop PE och N i utgående grupp... Nu vet jag inte till 100% om det utgående är nytt men bilderna och texten talar för det iallafall🤔
Min fråga är är det "hempul" på annans anläggning?
Och precis som Bo skrev så ska man inte testa sig fram hur det ska kopplas. Dvs. man gör rätt från början. Har man inte koll på TN-C och TN-S så skaffar man sig de kunskaperna och förståelse innan man börjar.
Nu vet vi inte vad felet är men att leta ihoplagd PE och N efter nyinstallerad central och nya utgående grupper får mig att fundera på lämpligheten att ens fortsätta för hur är resten av det nya gjort om man "råkat" lagt ihop PE och N i utgående grupp... Nu vet jag inte till 100% om det utgående är nytt men bilderna och texten talar för det iallafall🤔
Tack för allas hjälp och det med tnc och tns är inget nytt för mig moment under stress blev bara lite förvirrad började med att koppla den som tns sen tnc men bytte tillbaka till tns och snacka med en elektriker han sa att allt ser bra ut gjorde även en isolationsmätning och allt såg bra ut det är ett mysterium men återigen tack allesammans
Men hur är det kopplat?
Delar du upp TN-C -> TN-S ute i mätarskåpet och går in med femledare ska jord sitta på jordskena i centralen, nollan på jordfelsbrytaren och från jordfelsbrytaren till nollskenan.
Delar du upp TN-C -> TN-S ute i mätarskåpet och går in med femledare ska jord sitta på jordskena i centralen, nollan på jordfelsbrytaren och från jordfelsbrytaren till nollskenan.
Om du är helt säker på att jordfelsbrytaren är korrekt ansluten i centralen går det att prova följande:M Mohammed Ravshanbek skrev:Tack för allas hjälp och det med tnc och tns är inget nytt för mig moment under stress blev bara lite förvirrad började med att koppla den som tns sen tnc men bytte tillbaka till tns och snacka med en elektriker han sa att allt ser bra ut gjorde även en isolationsmätning och allt såg bra ut det är ett mysterium men återigen tack allesammans
1. Koppla loss alla utgående grupper. Både faser och neutralledare.
2. Prova att slå till jordfelsbrytaren. Löser den nu?
3. Koppla in en ensam grupp och slå till jordfelsbrytaren igen. Löser det nu?
4. Prova med andra grupper.
Om den löser då en specifik grupp är ansluten så är det troligen i den gruppen som det finns ett problem. Om det löser oavsett vilken grupp som är ansluten så är det i stället i centralen som något är felkopplat. Det som är det olyckliga här är att om man kopplat fel runt jordfelsbrytaren finns det en stor risk att elda upp anslutna apparater när man slår på strömmen. Så om det är ett mysterium för dig varför jordfelsbrytaren löser kanske det är bättre att be om hjälp av någon på plats som kan.
Den är kopplad som tnc i skåpet sen drig jag en 5 ledare till centralen och dela up den därFotografen skrev:
Tack som tur så är inget i kopplat och allt är avstängt allt verkar vara bra enligt elektrikern som jag pratade med facetime på får se vad som kan vara orsaken sen tackA Avemo skrev:Om du är helt säker på att jordfelsbrytaren är korrekt ansluten i centralen går det att prova följande:
1. Koppla loss alla utgående grupper. Både faser och neutralledare.
2. Prova att slå till jordfelsbrytaren. Löser den nu?
3. Koppla in en ensam grupp och slå till jordfelsbrytaren igen. Löser det nu?
4. Prova med andra grupper.
Om den löser då en specifik grupp är ansluten så är det troligen i den gruppen som det finns ett problem. Om det löser oavsett vilken grupp som är ansluten så är det i stället i centralen som något är felkopplat. Det som är det olyckliga här är att om man kopplat fel runt jordfelsbrytaren finns det en stor risk att elda upp anslutna apparater när man slår på strömmen. Så om det är ett mysterium för dig varför jordfelsbrytaren löser kanske det är bättre att be om hjälp av någon på plats som kan.