16 359 läst · 222 svar
16k läst
222 svar
Jordbruksverket gör det mycket svårare att hålla höns
Kan inte du svara på det istället, och berätta vad du baserar din åsikt på för forskning runt tamkaniner?J Jeryr skrev:
Det beteende du har den här tråden, liknar det som brukarförknippas med folk som på internet försöker provocera, eftersom du inte konkretiserar utöver att det inte är en rättighet att ha husdjur.
Vem är det som håller höns på små ytor?J Jeryr skrev:
Vad är små ytor?
Vilka ytor är lämpliga?
Vilka källor har du till de uppfattningar om ytor för höns som du svarar om?
"Nämnvärd nöd" här sätter vi ribban högt ser jag.Dowser4711 skrev:
Hur ska man veta om det går "nämnvärd nöd" på kaninerna som lever med dagens burstorlekar?
Tja, ta en titt på alla kaninägare som sköter om dem som de vore deras egna barn och märker så fort de visar tecken på stress, sjukdom eller annan störning. Om det vore så att dagens regler kring burstorlekar vore ohälsosamma för kaninerna hade ägarna redan nu haft större burar.J Jeryr skrev:
Om större burar gav kaninerna ett bättre liv och bättre hälsa skulle alla som tävlar i kaninhoppning haft större burar än egna bostäder för att få så bra resultat som möjligt.
Detsamma gäller alla kaninuppfödare av renrasiga kaniner med stamtavlor. Om det var ett riktigt mervärde för kaninerna skulle de tävla om att ha så stora burar som möjligt och skryta om det i marknadsföringen.
Jag ställer mig bakom jordbruksverkets förslag, vilket jag varit tydlig med, så det är kanske du som ska komma med motargument mot förslagen?S skogaliten skrev:Kan inte du svara på det istället, och berätta vad du baserar din åsikt på för forskning runt tamkaniner?
Det beteende du har den här tråden, liknar det som brukarförknippas med folk som på internet försöker provocera, eftersom du inte konkretiserar utöver att det inte är en rättighet att ha husdjur.
Men jag anser bland annat att det ska vara tillräckligt stort för att kaniner ska ha utrymme att springa ordentligt, eftersom det är ett naturligt beteende för dem. Vilken yta tycker du är tillräcklig för kaniner, och vad baserar du det på?
Jag har inget emot att folk håller sällskapsdjur, och har själv levt med sällskapsdjur i hela mitt liv, vilket har gjort mig extremt less på att folk trycker in kaniner i små burar på någon kvadratmeter där de får spendera sina liv, eller där man låter hönsen sitta inträngda i oisolerade små hus på knappt kvadratmetern hela vintrarna, och där vuxna människor inte klarar av att se till något utöver det egna "vill ha"-et, på bekostnad av djuren. Och varenda gång det föreslås nya regler för att förbättra djurens livssituation blir det arga protester.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 978 inlägg
Varför ska jag tvingas till ett 6kvm stort hönshus som hönsen ändå bara är i när de ska sova?
Jag har fortfarande problem med att man gör skillnad på om hönsen värper i någons trädgård eller om man gör det i en industri, och att konsekvensen med dessa regler är att vi istället låter hönsen bo ännu trängre hos någon annan.
Jag har fortfarande problem med att man gör skillnad på om hönsen värper i någons trädgård eller om man gör det i en industri, och att konsekvensen med dessa regler är att vi istället låter hönsen bo ännu trängre hos någon annan.
Lång diskussion som för mig som alltid när byråkrater och aktivister är i farten utmynnar i att jag helt enkelt skiter högaktningsfullt i deras aktivism och lever och tänker fortsätta leva på mitt sätt.
Nu har jag tyvärr inte höns, men i min by finns det många som har, och detta fjanteri från den väldigt gärna diktatoriska överheten får mig att överväga att skaffa höns själv.
Fast i mitt fall kommer de att kunna gå ute och då motverkas min protest, men då kanske aktivisterna går in i fas två och kommer att kräva övervakning av hönorna dygnet runt så att de inte riskerar att bli tagna av räv eller kungsörn som vi har runt knutarna.
Hönsen på myndigheter kanske också skyddas av lagstiftning, men en Elon kanske kan få rättning i leden.
Nu har jag tyvärr inte höns, men i min by finns det många som har, och detta fjanteri från den väldigt gärna diktatoriska överheten får mig att överväga att skaffa höns själv.
Fast i mitt fall kommer de att kunna gå ute och då motverkas min protest, men då kanske aktivisterna går in i fas två och kommer att kräva övervakning av hönorna dygnet runt så att de inte riskerar att bli tagna av räv eller kungsörn som vi har runt knutarna.
Hönsen på myndigheter kanske också skyddas av lagstiftning, men en Elon kanske kan få rättning i leden.
Ja kanske det, det säger jag inget om. Men då skall man inte låtsas som att det är något annat än ett de facto förbud mot den företeelsen, och t.ex. fundera på hur en övergång skall ske. Blir det nog många knepiga samtal där ute med barnen när det skall förklaras att kaninerna tyvärr måste åka till himlen.J Jeryr skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 225 inlägg
Bördan att visa att sitt förslag till föreskrift har vetenskapligt stöd ligger helt på Jordsbruksverket. Ingen behöver argumentera för andra förslag.J Jeryr skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 225 inlägg
Nu läste jag SLUs vetenskapliga sammanfattning kring kanin. Den finns från sid 203 här:
https://pub.epsilon.slu.se/36124/1/agner-arno-j-et-al-20250121.pdf
I grund och botten verkar resonemanget vara att om kaniner visar ett större spann av beteenden i en miljö än en annan så mår de bättre där. Om dessa beteenden sammanfaller med vildkaniners så är det också ett tecken på att de mår bättre där. Eftersom en bur minskar antalet beteenden så är det en sämre miljö menar man.
Jag är inte säker på att det nödvändigtvis stämmer. Vi kan ju applicera samma resonemang på ett annat däggdjur - Homo sapiens. Mår vi nödvändigtvis sämre för att vi inte visar upp hela vår repertoar av beteenden från savannen?
T ex unga män slåss naturligt med andra unga män och skadar/dödar också varandra emellanåt, är det ett beteende som gör att vi mår bättre? Kvinnor våldtas regelbundet av män i vår naturliga miljö, mår vi verkligen bättre av det beteendet? Vi är vandrare naturligt och går många mil per dag. Det sliter ut oss, mår vi verkligen bättre av det när vi helt uppenbart dör i ung av ålder av det? Vi upprättar naturligt hierarkier där vi slår och ibland grovt misshandlar våra barn, mår barnen bättre av det? O s v.
https://pub.epsilon.slu.se/36124/1/agner-arno-j-et-al-20250121.pdf
I grund och botten verkar resonemanget vara att om kaniner visar ett större spann av beteenden i en miljö än en annan så mår de bättre där. Om dessa beteenden sammanfaller med vildkaniners så är det också ett tecken på att de mår bättre där. Eftersom en bur minskar antalet beteenden så är det en sämre miljö menar man.
Jag är inte säker på att det nödvändigtvis stämmer. Vi kan ju applicera samma resonemang på ett annat däggdjur - Homo sapiens. Mår vi nödvändigtvis sämre för att vi inte visar upp hela vår repertoar av beteenden från savannen?
T ex unga män slåss naturligt med andra unga män och skadar/dödar också varandra emellanåt, är det ett beteende som gör att vi mår bättre? Kvinnor våldtas regelbundet av män i vår naturliga miljö, mår vi verkligen bättre av det beteendet? Vi är vandrare naturligt och går många mil per dag. Det sliter ut oss, mår vi verkligen bättre av det när vi helt uppenbart dör i ung av ålder av det? Vi upprättar naturligt hierarkier där vi slår och ibland grovt misshandlar våra barn, mår barnen bättre av det? O s v.
Menar du att det är ett naturligt beteende för män att slåss och våldta?Claes Sörmland skrev:
Nu läste jag SLUs vetenskapliga sammanfattning kring kanin. Den finns från sid 203 här:
[länk]

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 225 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 225 inlägg