Om man har en vattenburen handdukstork av metall som man ansluter med plastvärmerör (RiR), ska den skyddsjordas?
Jag använder plaströr till duschen, handdukstorken och tvättställsblandaren.

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Vill förtydliga att den kompletterande skyddsutjämningen innefattar "all metall" i badrummen som på¨något sätt har jordförbindelse, inte bara vattenrör (främmande ledande del) utan också t.ex en jordad tvättmaskin (utsatt del).

Har man t.ex en tvättmaskin och en handdukstork som är matade via separata gruppledningar så ska jordledarna i dessa grupper sammankopplas så nära badrummet som möjligt.
Först får man inte dela jord mellan två grupper, sedan skall de kopplas ihop så fort som möjligt, hur skall de ha det?

Framgår inte tydligt: "byggnadsdelar av metall, inkl armering i betong" står det i reglerna. Samtidigt så är definitionen på främmande ledande del: elektriskt ledande del som inte ingår i elinstallationen och som kan anta en potential, i allmänhet jordpotential.

Jag antar att man får bedöma från fall till fall om det finns risk att en metalldel kan anta jordpotential pga ett fel nånstans, i eller utanför badrummet.

Obs att det farliga är om metalldelen får kontakt med sann jord. Om den får kontakt med tvättmaskinen som står bredvid så blir det ju ingen farlig potential mellan dem vid kortslutning i tvättmaskinen.

En handdukstork kopplad på plaströr torde inte behöva utjämnas. En riktig elektriker kanske kan svara på det :cool:

Ang gemensam skyddsledare för flera kretsar så hittar jag inget förbud mot det, men det är klart olämpligt att laborera med sånt i bostäder. Normala beräkningsregler för utlösningsvillkoret försvåras ju om skyddsledaren inte är lika lång eller lika grov som fasledarna.

Däremot finns ett förbud mot gemensam nolla för flera kretsar. Det man vänder sig emot där är om dessa kretsar matas från samma fas, för då blir ju nollan överbelastad. En gemensam nolla för en 2 eller 3-fasgrupp (2-3 olika faser) är dock ok.

pbengtsson skrev:
Först får man inte dela jord mellan två grupper, sedan skall de kopplas ihop så fort som möjligt, hur skall de ha det?
Det är 2 olika saker, även om de nu skall kopplas ihop, så måste ändå de olika grupperna som ev. finns i badrummet ha sin egen skyddsjord till centralen.

Ännu en idiotisk regel

Bo.Siltberg skrev:
Har man t.ex en tvättmaskin och en handdukstork som är matade via separata gruppledningar så ska jordledarna i dessa grupper sammankopplas så nära badrummet som möjligt.
Sammankopplingen kan lika gärna ske i gruppcentralen. Man behöver alltså inte förbinda utsatt del i badrummet.

Som Akzid säger, är resistansen mer än 4000ohm från metalldelen och utsatt del så faller inte metalldelen under definitionen "berörbar främmande utsatt del".
Exempelvis, kan tänka mig att de flesta golvbrunnslock i metall inte anses vara "berörbar främmande utsatt del", ej heller kranar och handukstorkar som ansluts med plaströr.

I de flesta moderna badrum behöver man förmodligen inte bry sig speciellt om dessa regler eftersom man oftast har vattenrör i plast. Dessutom gäller det bara i område 0 och 1.

Redigerat:
spinout skrev:
I de flesta moderna badrum behöver man förmodligen inte bry sig speciellt om dessa regler eftersom man oftast har vattenrör i plast. Dessutom gäller det bara i område 0 och 1.
Alltså är regeln lite sent påkommen?

//Patrik

Bo.Siltberg skrev:
Vill förtydliga att den kompletterande skyddsutjämningen innefattar "all metall" i badrummen som på¨något sätt har jordförbindelse, inte bara vattenrör (främmande ledande del) utan också t.ex en jordad tvättmaskin (utsatt del).

Eh.. nääe!

Man ska jorda sådant som inte redan är jordat, fast som KAN anta en farlig potential.

Sådant som redan har bra kontakt med jord, eller sådant som man antar ej kan få kontakt med jord behöver ej jordas.

Men dessa nya regler är så grötiga att de som skrivit dom knappt ens själva vet vad som gäller...

Rrrrr skrev:
Eh.. nääe!

Man ska jorda sådant som inte redan är jordat, fast som KAN anta en farlig potential.

Sådant som redan har bra kontakt med jord, eller sådant som man antar ej kan få kontakt med jord behöver ej jordas.

Men dessa nya regler är så grötiga att de som skrivit dom knappt ens själva vet vad som gäller...
Precis, men TK64 kommer släppa ett par böcker nu med tolkningar av standarden... Men som ju då självklart kommer kosta en ny hög med pengar...
Vad jag hörde så är det en bok för varje avsnitt i boken.. Så många böcker och mycket pengar:)

Bo.Siltberg skrev:

Detta togs upp också upp på den kurs jag gick i de nya föreskrifterna, och jag uppfattade det ungefär så som du skriver. Samtliga gruppers jord som förekommer i badrummet ska sammankopplas. Men jag vill minnas att det berodde lite på hur långt från central det var, eftersom de ju är ihopkopplade där.

Men alla verkar inte hålla med?

Rikard Ågren skrev:
Detta togs upp också upp på den kurs jag gick i de nya föreskrifterna, och jag uppfattade det ungefär så som du skriver. Samtliga gruppers jord som förekommer i badrummet ska sammankopplas. Men jag vill minnas att det berodde lite på hur långt från central det var, eftersom de ju är ihopkopplade där.

Men alla verkar inte hålla med?
De kurser och texter jag varit på, där säger dem att det räcker om sammankopplingspunkten senast är i centralen... Detta gäller även för tex vattenrör. Utjämningen behöver fysiskt inte ske i badrummet.

APPAPPAPP, nu tror jag att ni blandar ihop begreppen lite här:
Skyddsjordning är en sak och kompletterande skyddsutjämning är en annan sak

Akzid skrev:
De kurser och texter jag varit på, där säger dem att det räcker om sammankopplingspunkten senast är i centralen... Detta gäller även för tex vattenrör. Utjämningen behöver fysiskt inte ske i badrummet.

Man skall absolut inte koppla ihop apparater kors och tvärs ute i byggnaden, då blir det omöjligt att hålla jordströmmarna vid blixtnedslag under kontroll.

Betrakta exempelvis fallet då det kommer in en kraftig strömpuls (säg 1000 A) till varmvattenberedaren via vattenledningen. Strömmen skall då ledas direkt till PUS via PU-ledaren vilken är ansluten till vattenröret och VVBs PE-ledare.

Skulle det finnas PU-kopplingar kors och tvärs till andra grupper/apparater kommer strömpulsen att gå även dessa vägar och det induceras då kraftiga spänningar i dessa gruppledningar med stor risk för åtföljande skador på personer och egendom.

Tackar för alla svar! Ni ger mig mer arbete... JFB ligger på listan också att fixa... Hur lätt är det att kompletera porslinspropps-centralen med en JFB?

Om jag skall byta ut hela centralen är väll risken att jag åker på en jädra massa extra omdragningar?

Jag har 4 undercentraler+en huvud central... Det lär bli en gigant projekt att fixa det... Det räcker med de andra projekten jag håller på med jusst nu... ;-)

mycke_nu skrev:
Man skall absolut inte koppla ihop apparater kors och tvärs ute i byggnaden, då blir det omöjligt att hålla jordströmmarna vid blixtnedslag under kontroll.
Kan hålla med, men SS 436 40 00 säger faktiskt att så ska göras vid kompletterande skyddsutjämning av badrum. Är det kort avstånd till centralen kan det dock göras där. Gränsen är att ett fel inte får ge högre beröringsspänning än 50V.

Ugglan skrev:
Tackar för alla svar! Ni ger mig mer arbete... JFB ligger på listan också att fixa... Hur lätt är det att kompletera porslinspropps-centralen med en JFB?
Ganska enkelt. Du monterar JFBn i en normkapsling bredvid, om inte centralen är så gammal att det finns skäl att byta hela. Avgörande är om det går att dela på jord o nolla i den gamla centralen. Med 4 undercentraler kan det vara ide att montera en JFB för varje - beror på vad som är inkopplat på dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.