Så kommer jag oxo att göra i det nya badrummet. Fast det blir 6 mm2.
 
spinout skrev:
Jag uppfattar som utanför zon 1 är oklassat utrymme och kan därmed uträknas som dush/badutrymme där man normalt inte vistas med fuktig hud. Ett badrum kan ju i praktiken vara väldigt stort, var drar man gränsen?
Jag har emellertid inget konkret svar var det står i klartext, så jag antar att jag kan tolka det fel. Jag har hittat info´n på ett annat forum där experter och paragrafryttare svarar på frågor.
Bifogar för intressant läsning:
Badrummet räknas som badrum tills du går ut genom dörren. Har inget med zonerna att göra.
 
spinout skrev:
Jag menar område 2, men du förstod vad jag menade iaf. d^_^b



Jag har gjort ett badrum med den nya principen. Det var öppna väggar så jag drog jordtråd i ett 16rör i väggen från kopplingsdosan ner till ink. vatten där de kom igenom väggen. Anslöt kall- och varmvatten med PUS klämma.
Ink. vatten är bakom ett bubbelbadkar så anslutningen är inte synlig. Pump och styrbox i badkaret är dubbelisolerad så stommen på badkaret skyddsutjämnade jag också från samma PUS-klämma. Likaså en vattenburen radiator på samma sätt, släppte 16 rör vid foten och anslöt jorttråd med en pus-klämma runt röret.
Jag var till och med så duktig att jag kontunitetsmätte alla utsatta delar så där var låg resistans mellan dem.

Det var inga större problem tyckte jag. Det svårast var att förklara för kunden varför man gjorde på detta viset.

[bild]
Jag hoppas också att ovanstående är ett Aprilskämt. Jag skulle iaf inte godkänna den där installationen i mitt badrum.
 
Rrrrr skrev:
Jag hoppas också att ovanstående är ett Aprilskämt. Jag skulle iaf inte godkänna den där installationen i mitt badrum.

Det är ju så man måste göra... Men jorda stommen på badkaret hade jag inte gjort.. Den är väl ingen främmande ledande del. Det måste man resistansmäta.
 
Precis.. Vattenledningen mm skall anslutas till PUS med 6 mm2, och det råkar vara i badrummet som den kommer in i vårt hus. Det kommer inte att vara direkt synligt, men man har inte mycket annat val än att sätta dit den.
 
Ingen mer än jag som undrar en del över tätskiktet i nedre hålet? /Kent
 
Akzid skrev:
Det är ju så man måste göra... Men jorda stommen på badkaret hade jag inte gjort.. Den är väl ingen främmande ledande del. Det måste man resistansmäta.
Där var en jordanslutning på stommen, tillverkaren föreskrev att skyddutjämningsledare skullle anslutas där.

Så kommer jag oxo att göra i det nya badrummet. Fast det blir 6 mm2.
I 101 frågor och svar skriver Mats Jonsson att 2,5mm2 är tillräcklig area för kompletterande skyddsutjämning. Den går inte under samma regler som potentialutjämningsledare tydligen. Och det behövs ju inte heller för att få den funktionen man önskar.

Ingen mer än jag som undrar en del över tätskiktet i nedre hålet? /Kent
Tätskicktet är ok, syns bara inte på bilden. Kakelnisse var inte supernoga när han gjorde hålen, men tätskicktet omsluter vprören.

Jag hoppas också att ovanstående är ett Aprilskämt. Jag skulle iaf inte godkänna den där installationen i mitt badrum
Det blir ju inte synligt, sitter bakom ett stort hörnbadkar, så jag ansträngde mig inte för mycket att göra det estetiskt tilltalande. Kakelnisse var ju inte jättenoga heller för den delen.

De e ju en nytt moment att få in komp.sk.utjämning i badrum. Verkar som jag är bland de första att tillämpa. Om det finns förslag att göra det på ett snyggare sätt så är det kom gärna med det istället för bara negativ kritik.
Vi måste trots allt vänja oss vid, att vara tvungna tillämpa komp.sk.utjämning i badrum i framtiden.

Badrummet räknas som badrum tills du går ut genom dörren. Har inget med zonerna att göra
ok, köper det tills vidare. stöter jag på ett 15 kvm badrum med dush i ena hörnet och dass, basu, relax i resten kommer jag nog endå ifrågasätta om verkligen allt i badrummet måste komp.sk.utjämnas
 
Helt ok tycker jag.
SS 436 40 00 är inte supertydlig då dom använder begreppen "duschrum" och "badrum" lite om vart annat. Det finns nog inga regler för när ett badrum övergår till toalett, eller så det område 2 som avgränsat det.
 
Akzid skrev:
Det är ju så man måste göra... Men jorda stommen på badkaret hade jag inte gjort.. Den är väl ingen främmande ledande del. Det måste man resistansmäta.
Varför då?

Jag skulle ha jordat rören inne i väggen/golvet. Inte synligt.. de där var ju bara groteskt fult!

Man kan jorda rören direkt de går över från plast till koppar.

Och hålen i kaklet såg inte så värst täta ut!
 
spinout skrev:
Det blir ju inte synligt, sitter bakom ett stort hörnbadkar, så jag ansträngde mig inte för mycket att göra det estetiskt tilltalande. Kakelnisse var ju inte jättenoga heller för den delen.
Om jag skulle göra en sån där ful jordanslutning hos en kund med argumentet att det inte kommer att synas så kan du ge dig rackarn på att kunden nångång byter till ett litet nätt designerbadkar så att hela härligheten syns.
 
Är böjd att hålla med Rrrr, sånt där vill man bygga in så man slipper se det. Undrar faktiskt om det ens är godkänt med tätskiktet mot rören på det viset, jag hade satt täckbricka där med gummimuffar om rören. Hålet där EKK'n och jordledaren kommer hade jag täckt med en kopplingsdosa. /Kent
 
Vad går EKKN till förresten?
 
Jag kom genast på en fråga när det snackas om dol anslutning av jordningen, om man nu inte gör det så att man har en inspektionslucka eller liknande ska man då dokumentera det dolda med bild och spara till framtida bruk? Vad säger SS om det?
 
Det är en fkk och den matar badkaret från en brytare.

Det är kakels buisness att se till att det är tätt runt rören. rören är utstuckna innan han gjorde tätskiktet.

Anslutningen ska vara tillgänglig för inspektion och får alltså inte byggas in i väggen. Inspektfionslucka gick inte att sätta på utsidan tyvärr, annars hade det nog blivit så.
 
spinout skrev:
Det är en fkk och den matar badkaret från en brytare.

Det är kakels buisness att se till att det är tätt runt rören. rören är utstuckna innan han gjorde tätskiktet.

Anslutningen ska vara tillgänglig för inspektion och får alltså inte byggas in i väggen. Inspektfionslucka gick inte att sätta på utsidan tyvärr, annars hade det nog blivit så.
Varför ska den anslutningen vara tillgängling?

Får jag fråga hur du ansluter armering som gjuts in i betong då? Hur tillgänglig är den anslutningen efter gjutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.