60 125 läst · 182 svar
60k läst
182 svar
Johannes bygger passivhus
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Ljuddämpare på imkanalen? Blir det inte lite av en fettfälla även om du har fettfilter mm innan då det ser ut att bli lägsta punkten i systemet? Har du konstruerat imkanalen själv eller är det en färdig produkt med typgodkännande?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Jag har sagt att jag vill ha ljuddämpare så då har husleverantören ritat in det. Fjäråskupan säljer en ljuddämpare för applikationen så antar att det är okej.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Jag skulle dubbelkolla med tillverkaren av dämparen så den är godkänd att montera så och vad det är för underhållsbehov. Det lär inte bli så lätt att komma åt och rengöra den som jag kan tolka bilden. Minns att det var rätt komplicerade regler för just imkanalen när jag byggde min då jag skulle ha den helt inbyggd genom övre våningsplanet.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Tycker det är riktigt gött med tjocka väggar
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Min vägg är 22+340+45 så 407mm isolering
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Byggahus var på plats för ett tag sen och gjorde ett litet reportage. Nästa gång ska jag va lite mer förberedd innan
Ni kan se det här:
Bygger nytt passivhus i Sätila https://www.byggahus.se/bygga/bygger-nytt-passivhus-satila
Ni kan se det här:
Bygger nytt passivhus i Sätila https://www.byggahus.se/bygga/bygger-nytt-passivhus-satila
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Planerar att dra VP rör för fiber och eventuellt framtida högtalare i helgen.
Black fridayade hem en TV också, men ljudet kan jag inte bestämma mig för. Någon som har tips på vad jag borde ha, något lätt att använda utan fjärr så man slipper meck. Provlyssnade på en Samsung HW-N 960 som lät bra, men kan man montera bakhögtalarna i taket?
Black fridayade hem en TV också, men ljudet kan jag inte bestämma mig för. Någon som har tips på vad jag borde ha, något lätt att använda utan fjärr så man slipper meck. Provlyssnade på en Samsung HW-N 960 som lät bra, men kan man montera bakhögtalarna i taket?
Hej,
Mycket inspirerande! Vad ligger kostnaden på för ett sådant hus?
Om det blir att bygga hus för oss framöver så är det helt klart rätt väg att gå
Mycket inspirerande! Vad ligger kostnaden på för ett sådant hus?
Om det blir att bygga hus för oss framöver så är det helt klart rätt väg att gå
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Har räknat med ca 3,8+ tomt med allt. Bygglov, VA, EL, Fiber Garage, tillval etc. Har inte exakta siffror framför mig nu men återkom när det är dags
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Idag har jag dragit in fibern. Omvandlarroutern hamnade mitt i huset
Dragigt lite VP rör för multimedia också, inte bestämt om jag ska köra soundbar eller inbyggnadshögtalare.
Frun kom på att vi ska byta badrumsspegel och ha extra lampor, tur inte elektrikern hann klart tänker sätta lite eluttag i väggen ovanför skrivbordet också.
Imorgon kommer grävaren tillbaka och börjar göra klart tomten, då ryker nog min kära fotoplats på baksidan. En jordhög med en pinne på för att hålla samma perspektiv.
Dragigt lite VP rör för multimedia också, inte bestämt om jag ska köra soundbar eller inbyggnadshögtalare.
Frun kom på att vi ska byta badrumsspegel och ha extra lampor, tur inte elektrikern hann klart tänker sätta lite eluttag i väggen ovanför skrivbordet också.
Imorgon kommer grävaren tillbaka och börjar göra klart tomten, då ryker nog min kära fotoplats på baksidan. En jordhög med en pinne på för att hålla samma perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Är du tvungen att ha en kopplingsbox på fasaden också?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 999 inlägg
Ja, dom svetsar den blåsta fibern i lådan på fasaden. Sen går det 11m patch in till boxen på insidan. Router har jag inte fått ännu
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Ok. Jag hade förberett med rör när jag gjorde plattan så jag fick fibern in till media skåpet och fördelaren.