48 129 läst · 322 svar
48k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Man kan inte överbelasta något i ett korrekt installerat och fungerande elsystem.G Gizmodos skrev:
Det finns något som kallas för ”säkring” som är tänkt att lösa problemet.
Redigerat:
Det är bättre att installera rätt slags uttag i din installation.pacman42 skrev:Om ni nödvändigtvis skall ladda med Schuko, se i alla fall till att hålla ned laddströmmen till 10A, ännu hellre 8A och helst 6A. Vidare så rekommenderar jag kraftigt att spruta in 5-56 (eller motsvarande konkurrerande produkt) i eluttaget åtminstone någon gång per månad. En bra måttstock för att det redan borde ha gjorts är att stickproppen gör trögt att föra in och ta ut.
Använd inte skarvsladdar, det går iofs bra så länge laddströmmen är relativt låg, sladdarna är i bra skick med fräscha kontakter, inte är upprullade osv, men ju längre kabel desto mer resistans. Ju fler skarvar, desto mer resistans. Om ni går till valfri campingplats så ser ni mängder med skräckexempel på hur man inte skall göra. Samma problem har nämligen även de...
”Bota” undermåliga elmateriel för 220 volt med kemikalier är ingen bra idé.
CEE7 är specad på motsvarande sätt som CEE17
Kemikalierna är till för att lösa problemen som uppstår även med bra installationsmaterial. Här på västkusten så finns det ingenting som inte oxiderar i saltångan under det vi kallar vinter.R RogerHql skrev:
Anlita en elektriker. INNAN rubbet brinner.
pacman42 skrev:
Med tanke på hur vanligt det är med portabla elelement på 2 kW så borde de orsaka mängder med bränder ifall man helst ska begränsa sig till 6A. Sådana element kan ju ofta stå på rätt länge. Byggfläktar (för torkning av fuktskador t.ex.) brukar väl kunna ha ännu högre effekt och de sätts ju också i vanliga eluttag.
Vet inte om det är någon säkring i denna laddare (ingen man kommer åt utan är skruva isär laddaren iaf) men uttagets säkring är ju på 16A så där är det inga problem. Den svaga punkten är laddaren.R RogerHql skrev:
Motsvarande sker när jag laddar på jobbet från en 16A laddstolpe. Ställer jag bilen på MAX laddar den med mer än 16A tills laddstolpens säkring går. Jag vet inte om det bara är för Toyota som det är så men elektrikern som jag talade med på jobbet trodde de flesta bilar fungerade så.
Det är alltså viktigt att hålla koll på vilken ström man verkligen laddar med. Laddare och bilar kan vara dummare än man tror.
Laddaren har normalt sett ingen säkring. Men den talar om för bilen vilken ström den får ta. Bilen har ingen möjlighet att veta vad det sitter för säkring i anläggningen.G Gizmodos skrev:Vet inte om det är någon säkring i denna laddare (ingen man kommer åt utan är skruva isär laddaren iaf) men uttagets säkring är ju på 16A så där är det inga problem. Den svaga punkten är laddaren.
Motsvarande sker när jag laddar på jobbet från en 16A laddstolpe. Ställer jag bilen på MAX laddar den med mer än 16A tills laddstolpens säkring går. Jag vet inte om det bara är för Toyota som det är så men elektrikern som jag talade med på jobbet trodde de flesta bilar fungerade så.
Det är alltså viktigt att hålla koll på vilken ström man verkligen laddar med. Laddare och bilar kan vara dummare än man tror.
Om vi tar ett vanligt uttag, t.ex. Schneider Exxact Vägguttag, Primo, 2-vägs, jordat, infälld, 16A, IP21, snabbanslutning, skruvanslutnig, Vit
Datablad: https://www.se.com/se/sv/product/download-pdf/WDE002189
Följer standarder:
DIN VDE 0620-1
IEC 60884-1
SFS 5610:2004
SS 428 08 34
Standarderna brukar vara svåra att få tag på om man inte vill köpa dem, men ändrings/uppdateringar brukar vara lite lättare att googla fram. Tror de är offentliga… Här är ett exempel på IEC 60884-1 Tillägg 2.
Om jag har tolkat texten rätt (och ni andra får gärna läsa in er om ni vill och tycker det är kul).
https://www.lisungroup.com/wp-content/uploads/2019/07/IEC60884-1-2013-Standard-Free-Download.pdf
Enligt IEC 60884-1 ska uttaget då testas med 22A i 60 +5 -0 minuter. Om temperaturen stiger max 45°K på kontaktblecken under den tiden är det godkänt för 16A. Detta är då alltså totalt en timme, när uttaget är helt nytt.
Sen får man själv fundera på vad som händer med uttaget och stickproppen om det är 60°+ under några 100 timmar när man laddar sin elbil, eller om uttaget är äldre och lite oxiderat. Oavsett om man kör med 10 eller 16A så är det nog vettigt att hålla sig lägre ändå. Hur ofta köra man dammsugare/brödrost etc. flera timmar i rad?
DIN VDE 0620-1 verkar hänvisa till IEC 60884-1 vad gäller tester av produkten, så de ställer inte några tuffare krav än de redan nämnda.
Exempel på testrapport: https://data.kondator.se/Kondator/KON_PROD.nsf/0/0FE35B1F4CE3F316C125884100376251/$file/37474604.pdf
SFS och SS verkar vara finska och svenska motsvarigheten till DIN normen, så testen bör vara samma där, men jag har inte hittat några bevis för det.
Datablad: https://www.se.com/se/sv/product/download-pdf/WDE002189
Följer standarder:
DIN VDE 0620-1
IEC 60884-1
SFS 5610:2004
SS 428 08 34
Standarderna brukar vara svåra att få tag på om man inte vill köpa dem, men ändrings/uppdateringar brukar vara lite lättare att googla fram. Tror de är offentliga… Här är ett exempel på IEC 60884-1 Tillägg 2.
Om jag har tolkat texten rätt (och ni andra får gärna läsa in er om ni vill och tycker det är kul).
https://www.lisungroup.com/wp-content/uploads/2019/07/IEC60884-1-2013-Standard-Free-Download.pdf
Enligt IEC 60884-1 ska uttaget då testas med 22A i 60 +5 -0 minuter. Om temperaturen stiger max 45°K på kontaktblecken under den tiden är det godkänt för 16A. Detta är då alltså totalt en timme, när uttaget är helt nytt.
Sen får man själv fundera på vad som händer med uttaget och stickproppen om det är 60°+ under några 100 timmar när man laddar sin elbil, eller om uttaget är äldre och lite oxiderat. Oavsett om man kör med 10 eller 16A så är det nog vettigt att hålla sig lägre ändå. Hur ofta köra man dammsugare/brödrost etc. flera timmar i rad?
DIN VDE 0620-1 verkar hänvisa till IEC 60884-1 vad gäller tester av produkten, så de ställer inte några tuffare krav än de redan nämnda.
Exempel på testrapport: https://data.kondator.se/Kondator/KON_PROD.nsf/0/0FE35B1F4CE3F316C125884100376251/$file/37474604.pdf
SFS och SS verkar vara finska och svenska motsvarigheten till DIN normen, så testen bör vara samma där, men jag har inte hittat några bevis för det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 345 inlägg
Jag kontrar med detta, ELKO Admiral, god kvalitet och avsedd för användning utomhus. Men framför allt är det nytt och fräscht. Ditt CEE-don kommer säkert också att fungera, trots att det kommer från Jula's lågprisserie, mest för att det är nytt. Man bör samtidigt se till att gruppledningen och eventuella skarvpunkter är intakta. Helst vill man ha en egen obruten gruppledning från elcentralen.Christer G.V. skrev:
Problemen kommer främst med åldrade uttag och/eller uttag av dålig kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är därför som jag tycker det är katastrofalt dåligt att Toyota kräver att man ställer ned laddströmmen i bilen. Det finns två orsaker till att de kräver dettaD Daniel 109 skrev:
1) de ignorerar inkommande angivelser om maximal ström
2) deras laddklump skickar ingen signal om maximal ström
Oavsett vilken av dessa två alternativ, så är det erbarmerligt dåligt.
Nu har jag inte testat så många olika laddare men så har ju inte varit fallet för mig. Hur förs den informationen över från laddare till bil? Kan det verkligen vara så att Toyota missat en sådan sak om det finns i andra bilar?D Daniel 109 skrev:
Det skickas över med en pulsbreddsmodulerad signal på 12V (som sänks ned av bilen till 9V när bilen är inkopplad och till 6V/3V när bilen laddar).G Gizmodos skrev:
Som sagt, jag har byggt egen laddbox. Tråd finns i forumet.