48 406 läst · 322 svar
48k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Min högst personliga erfarenhet är att CEE uttag generellt sitter ”lite bättre”, d.v.s är lite trögare att få i och ur. Om detta beror på högre kontakttryck eller bara taskiga toleranser vet jag förstås inte.GK100 skrev:Mej det gör de inte i högre grad än ett uttag av god kvalite av typen som tjafsas om här. Det har inte mycket med standarder att göra mest hur långt spannet är töjt för vad som märkt lika dvs allt från rent skräp till de mest utmärkta.
I relativa tal är nog andelen undermåliga CEE redan ganska hög, tyvärr. Och samtidigt är det glest mellan bra rejäla Schuko också.
Dock så används ju CEE uttag i mycket större omfattning i tillämpningar med hög kontinuerlig last enligt min erfarenhet och skulle det vara stora problem med dem borde det uppmärksammats mer.
Det är i volym försvinnande liten andel CEE-don jämfört med vanliga stickproppar. Och som du nämner är användningen mer med tyngdpunkt på professionella tillämpningar. Där kommer en inte oviktig aspekt in med mer ordnad tillsyn, underhåll av utrustningarna.S Styrman_jansson skrev:Min högst personliga erfarenhet är att CEE uttag generellt sitter ”lite bättre”, d.v.s är lite trögare att få i och ur. Om detta beror på högre kontakttryck eller bara taskiga toleranser vet jag förstås inte.
Dock så används ju CEE uttag i mycket större omfattning i tillämpningar med hög kontinuerlig last enligt min erfarenhet och skulle det vara stora problem med dem borde det uppmärksammats mer.
Tyvärr går det relativt enkelt finna CEE-don av riktigt dåligt utförande och det är synd för grundkonstruktionen är givetvis mer anpassad robust än Schuko. Och ännu mer tyvärr är det numer svårt att hitta bra Schuko där finns absurt mycket rent skräp men med alla märkningar osv på plats. Alltså med nutida synsätt "likvärdiga".
Helt rätt och det är därför man inte ska rekommendera schuko som att det fungerar för 16A laddning "för de ska vara testade med 16A" om man inte vet vilka produkter som använts, eller vem som gjort anslutningen..........GK100 skrev:
De som vet detta ställer inte frågorna i trådarna, därför är generalisering lurig och även en risk.
Men också hur länge installationen funnits.
Så rådet till elbilsladdare i bostaden med enbart 230V och schuko är att kontrollera elinstallation och inte använda över 10 A laddström. Utgå inte från "om och men" eller att hos grannen fungerar det bra.
Jag kör med max 6A om jag inte har koll på anläggningen. Frugans bils 8A är på gränsen på pendelparkeringen där hon laddar ibland. Stickproppen blir ordentligt varm.A AndersS skrev:Helt rätt och det är därför man inte ska rekommendera schuko som att det fungerar för 16A laddning "för de ska vara testade med 16A" om man inte vet vilka produkter som använts, eller vem som gjort anslutningen..........
De som vet detta ställer inte frågorna i trådarna, därför är generalisering lurig och även en risk.
Men också hur länge installationen funnits.
Så rådet till elbilsladdare i bostaden med enbart 230V och schuko är att kontrollera elinstallation och inte använda över 10 A laddström. Utgå inte från "om och men" eller att hos grannen fungerar det bra.
Jo, kontinuerligt.X Xanthopteryx skrev:
Alla test är så längre det är vettigt att testa. Testen är så långa att utrustningen når stagnationstemperatur med god marginal. Så testtiden kan inte tolkas som tillåten användningstid.
Varmt har det varit men jag begriper inte vad det har med elbilar att göra?anders07 skrev:Grannen bad mig komma och kolla på hans uttag för laddningen av elbilen då det inte fungerade längre, trots att säkringen var på.
Det var en ca. 5 m lång skarvsladd och sen bilens 230V laddare inkopplat i skarvsladden. Bilen laddar han inne i garaget.
[bild]
Inne i uttaget är ena metallbygeln bortbränd men annars ser det bra ut, ingen svetsning eller brännt vid kopplingarna och kabel till uttag är också oskadda.
Uppenbarligen har det varit ganska varmt...
Men det handlar väl om den vanliga irrationella fobin mot allt som är nödvändigt att fixa innan planeten brinner upp…
Nej, testerna görs enligt standarden som är framtagen, och standarden är framtagen någon gång i tiden. I detta fall är Schuko el hundraårig företeelse. Hela designen på Schuko är så att säga inte gjord för att klara mer och det går inte att ändra på ty då är det inte Schuko längre.D Daniel 109 skrev:
Vad det har med batteribilar att göra?R RogerHql skrev:
Jo, det faktum att batteribilar behöver laddas och att folk laddar dessa på ett sätt som inte är att rekommendera för att man snålar in eller saknar kunskap för att se till att få en korrekt laddningsanslutning. Enligt rådande regelverk och rekommendationer.
Laddar du din bil hemma?
Använd då helt enkelt en för ändamålet avsett laddpunkt. INTE schuko eller andra lösningar. Detta är att betrakta som nödfallsladdning och skall ske under övervakning.
De flesta av oss har få förbrukare som under en lång tid drar hög ström så det är mer avsett som en "varning" då jag sett fler inlägg både här och på andra forum som inte anser att det är något problem att ladda elbil i vanligt uttag.R RogerHql skrev:
Sen var det ju grannens elbil som hade laddats från uttaget... Borde jag ha censurerat det faktum, menar du?
Jag säger inte att man inte ska/får ladda, utan att man inte ska använda en skarvsladd och ha koll på sin anläggning och vara medveten om risken som finns för brand.
Allvetare
· Östergötland
· 4 148 inlägg
Det är uppenbart att testet inte speglar verkligheten. Som GK100 skriver finns det oerhört mkt skit därute som av någon anledning klarat testet men ändå brinner upp.D Daniel 109 skrev: