48 406 läst · 322 svar
48k läst
322 svar
Jodå, ladda elbil med skarvsladd kan vara farligt...
Ger det något att titta i standarden då? Även om standarden skulle indikera att man ska kunna plocka ut 16a kontinuerligt ur en schuko utan direkt övervakning så är det en klar risk att göra så i en anläggning, det finns det otaliga exempel på.
Huruvida varmgången är orsakad av installationsfel, hårdvara som inte uppfyller standarden trots märkning, eller att anläggningen helt enkelt har blivit gammal (och t.ex. oxiderat) är väl mindre viktigt att veta när man står där med ett nedbrunnet garage.
Det är inte en bra lösning att återkommande under långa perioder belasta en schuko med 10A eller mer. Det är en onödig risk som man ganska billigt och enkelt kan undvika.
Huruvida varmgången är orsakad av installationsfel, hårdvara som inte uppfyller standarden trots märkning, eller att anläggningen helt enkelt har blivit gammal (och t.ex. oxiderat) är väl mindre viktigt att veta när man står där med ett nedbrunnet garage.
Det är inte en bra lösning att återkommande under långa perioder belasta en schuko med 10A eller mer. Det är en onödig risk som man ganska billigt och enkelt kan undvika.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 426 inlägg
Ni kan swisha mig
Uppenbarligen är standarden otillräcklig map åldring. 7 dagar i ett värmeskåp med 70 grader och fuktskåp med 95 % luftfuktighet visar inte bristerna. Eller så brister det i verifieringen av åldring då det inte framgår exakt vilka egenskaper som ska provas efteråt.
Standarden för elbilsladdning har uppmärksammat detta. Några länder har direkta krav på lägre ström eller begränsad tid.
Socket-outlets and plugs designed for household and similar use might not be designed for
extended current draw or continuous use at maximum rated currents and might be subject to
national regulations and standards for supply of energy to an EV.
De pratar faktiskt om design, att uttaget inte är konstruerat för märkströmmen. Än värre är bristfällig tillverkning som verkar vara fallet i denna tråd.
Uppenbarligen är standarden otillräcklig map åldring. 7 dagar i ett värmeskåp med 70 grader och fuktskåp med 95 % luftfuktighet visar inte bristerna. Eller så brister det i verifieringen av åldring då det inte framgår exakt vilka egenskaper som ska provas efteråt.
Standarden för elbilsladdning har uppmärksammat detta. Några länder har direkta krav på lägre ström eller begränsad tid.
Socket-outlets and plugs designed for household and similar use might not be designed for
extended current draw or continuous use at maximum rated currents and might be subject to
national regulations and standards for supply of energy to an EV.
De pratar faktiskt om design, att uttaget inte är konstruerat för märkströmmen. Än värre är bristfällig tillverkning som verkar vara fallet i denna tråd.
För att få säljas ska det följa standarden. Då ska det vara designat för specificerad ström.
I vilka uttag är det en bra ide?
Du får nöja dig med att 16A kontinuerlig matning inte är lämplig.D Daniel 109 skrev:
Ska du ladda via schuko får du begränsa till lägre strömstyrka. Eller så kör du på, går det så går det, eller så kan det gå helt fel....
Men för de som läser tråden kan det vara till hjälp att få vetskap om riskerna och inte bara "det står 16A".
Det bästa är väl att ha en elanläggning som är i användbart skick. Då är 10A aldrig något problem.S Styrman_jansson skrev:
Hur kom du fram till det?B BSOD skrev:
Klarar din anläggning inte 10A i ett eluttag som är avsäkrat med 10A säkring så skall du inte använde den alls.
Shucko klarar upp till 16A kortare perioder, 10A skall den klara åtminstone den tid det tar att ladda en elbil.
10A har man lastat shucko med sedan långt innan elbilarna kom, men då var det elektriska kupévärmare och motorvärmare man kopplade in, många gör säkert det fortfarande.
Att skylla på shucko när felet är att man inte skött sin elanläggning är bara fånigt.
Ja det är väl kanske en slarvig användning av termen från min sida men jag tänkte på don som dessa:D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har jag ingen personlig erfarenhet av att konstant belasta dessa med 16 A under lång tid men jag tycker/tror/hoppas att det bör fungera problemfritt.
Dessa testas på motsvarande sätt som schuko. Så om de funkar bör även schuko fungera.
Det kan man tycka, men då det är större kontaktyta och längre friktionsyta (under uttagande/istoppande) så kommer dessa inte alls få lika hög värmeutveckling. Notera också att storleken på uttagen och mängden metall gör att man får bättre värmeavledning. Dessa tår alltså värmeutveckling betydligt bättre. Att det sedan är fel att godkänna Schuko för 16A, det är nog de flesta överens om.D Daniel 109 skrev:
Jag har 16A på ett Schuko till ett element som värmer varmvatten i kranen i garaget. Den hinner aldrig bli varm då man sällan har igång kranen mer än en minut eller två. Den är dessutom bara avsäkrad med 10A. Detta är ett praktexempel på varför man kan ha 16A godkänt på Schuko. Men långvarig värme är de inte bra på att avleda.. Personligen hade jag gjort skillnad på kortfristig och långfristig belastning i certifieringen, men nu är det inte jag som bestämmer.
Du får inte bättre värmeavledning per automatik med mer metall.
Båda testas med överström tills de når topptemperatur.
Båda testas med överström tills de når topptemperatur.
Mej det gör de inte i högre grad än ett uttag av god kvalite av typen som tjafsas om här. Det har inte mycket med standarder att göra mest hur långt spannet är töjt för vad som märkt lika dvs allt från rent skräp till de mest utmärkta.Alfredo skrev:
I relativa tal är nog andelen undermåliga CEE redan ganska hög, tyvärr. Och samtidigt är det glest mellan bra rejäla Schuko också.