TRJBerg TRJBerg skrev:
När du pratar om det "sönderbrända blecket", vad exakt är det du syftar på?
Inne i uttaget sitter två metallbleck per hål, som klämmer åt runt stiften på kontakten.
Två bleck tillsammans skapar en "skåra", eller typ en hylsa, som stiftet glider in i.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas S Eiselberg skrev:
[QUOTE annars ser det bra ut, i..
Hur gärna jag än vill, kan kag inte påstå att det på något sätt ser bra ut..:worried:[/QUOTE]

Jag menade uttaget i övrigt, det satt fast, det var torrt, trådar skalade på korrekt sätt under klämskruvar och klämskruvarna satt hårt åtdragna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Ju fler inkopplingspunkter ju större resistens. I övergången mellan en fast kabel till en sladd är resistansen högre än i en torix. Och som bekant resistans ger värme. Ju högre resistans ju varmare med högre belastning. Sen blir det inte bättre med biltema.
Väl fungerande skarvsladdar (dom flesta för utomhusbruk) kan användas. Fast man får kolla på skarvarna under laddning. Blir någon skarv onormalt varm, tex över 50C får man byta ut den felande kontakten/stickproppen. Lätt uppvärmd skarv är ok.
 
anders07 anders07 skrev:
Inne i uttaget sitter två metallbleck per hål, som klämmer åt runt stiften på kontakten.
Två bleck tillsammans skapar en "skåra", eller typ en hylsa, som stiftet glider in i.
Det kan vara en orsak till problem förutom materialet i kontaktblecken. det ska vara friktion i kontaktytorna, dvs hylsan/blecket ska klämma med en viss kraft runt stiftet. Det kan fela i billiga kina-komtakter. är det glapp mellan hylsa och stift är risken stor att det uppstår en elektrisk ljusbåge, i princip samma ljusbåge som i en svets. Det är då det kan bli riktigt varmt…
 
anders07 anders07 skrev:
Vad menar du att en elektriker ska göra, som jag inte redan gjort, d.v.s. koppla ur uttaget och uppmanat grannen att inte använda en skarvsladd för laddningen av elbilen...?
Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.
 
  • Improviserad arbetsstation utomhus med bilstödladdare och elektronisk utrustning på vit plaststol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RogerHql skrev:
Det kan vara en orsak till problem förutom materialet i kontaktblecken. det ska vara friktion i kontaktytorna, dvs hylsan/blecket ska klämma med en viss kraft runt stiftet. Det kan fela i billiga kina-komtakter. är det glapp mellan hylsa och stift är risken stor att det uppstår en elektrisk ljusbåge, i princip samma ljusbåge som i en svets. Det är då det kan bli riktigt varmt…
Undermåliga kontaktdon skall självklart reklameras, uppfyller de inte teknisk spec så får de inte säljas alls…
 
Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.

Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.

Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Funderar lite på det påstådda problemet med skarvsladdar. Observera att jag inte säger att det är fel, men jag förstår inte riktigt funktionen/logiken bakom fenomenet.

Ta en direkt koppling till uttag, sladd direkt från apparat till uttag. I uttaget blir det viss resistans vilket skapar värme just där. Värmemängden är beroende av effekten som passerar.

Jämför med en koppling via, säg, 3 långa skarvsladdar förutom apparatens sladd.
I varje koppling/skarvuttag blir det en resistans som i exemplet med direkt koppling av apparatens sladd.
Effekten som passerar borde inte bli högre än som i första exemplet. Vilket borde innebära samma (eller lägre) värmeutveckling. Här finns också faktorn med resistansen pga längden (och kanske ledningsarean) på skarvsladdarna, men det i sig borde inte innebära större passerad effekt?

Så vad är egentliga problemet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.

Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.

Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Nej då. Den är hårdtestad en månad och funkar alldeles utmärkt. Här är en länk till dom som har ett trefasuttag och vill göra samma sak. Till den här varianten behövs en inkommande trefaskabel. Brukar användas på byggarbetsplatser men det går säkert bra och hänga upp i carporten också eller på stativ.
 
  • Portabel elcentral med säkringar, eluttag och industriella kontakter. Vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BSOD
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.
Det finns ett tak över hela härligheten!
Och ja, det saknas en kåpa på trefasuttaget
 
R RogerHql skrev:
Det finns ett tak över hela härligheten
Om du verkligen menar allvar med dina inlägg så¨vill jag meddela att du saknar grundläggande kunskaper inom elsäkerhet. Förstår du vad jag säger och vad det betyder att du ska göra?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du verkligen menar allvar med dina inlägg så¨vill jag meddela att du saknar grundläggande kunskaper inom elsäkerhet. Förstår du vad jag säger och vad det betyder att du ska göra?
Nej då Bo. Jag känner till allt om elsäkerhet och det är en adHoc och det ska bli något riktigt så småningom!
Fast så här ute i Roslagsskogarna får man ta sig lite friheter ibland!
 
Redigerat:
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker att det enkla mantrat schuko - nej, skarvsladdar - nej är bra. Det är lätt att komma ihåg och chansen är att de flesta som inte förstår riskerna kommer att följa detta råd. Det minskar risken för dylika fall.

Vill man nu ändå använda schuko, och kanske en skarvsladd, då får man ställa frågan vad som krävs för att det ska gå bra i just sin anläggning. Då kan man få råd som man förhoppningsvis förstår och följer.

Bilden ovan från RogerHql är ett bra exempel på hur man inte ska göra. Här saknas grundläggande förståelse. Jag förutsätter att det är ett skämt.
Det är ju lite att idiotförklara människor. Att ladda en bil med upp till 10A under några timmar skall schuko klara utan problem. I annat fall är elanläggningen felaktig. Vill man vara säker är det ju bara att byta uttaget man tänker använda så att man vet att det är i skick.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Din rekommendation stt inte använda skarvsladd är felaktig. Det kan vara ett skäl till att anlita en elektriker. Själv har jag löst mitt elbehov till min Kangoo ZE med en trefaskabel med övergång till enfas. Det är ett hemmabygge men sådana mobila burkar kan köpas i närmaste bygg-varuhus. Det sitter en NEDIS effektmätare i serie med enfasuttaget. Den loggar effekten till bilen per dygn och mäter ström och spänning kontinuerligt via en app. Fast man behöver ansluta Nedis till ens hemmarouter.
Och du rekommenderar mig att anlita en elektriker...? Herregud!
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Och du rekommenderar mig att anlita en elektriker...? Herregud!
vadå Herregud?
Men det är klart, ge mig adressen till grannen så ska jag fixa hans laddproblem inom ramen för svensk elsäkerhet!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.