A
T Tord_Lj skrev:
Det är lite annat läge numer sen man förstått att jag har kamera med på kroppen.

I huvudsak:
- Vågar inte lämna huset / uthusen vis av flera inbrott tidigare.
- Mycket lagning på vägen nu pga medvetet rallyriv när jag inte är närvarande, försöker få tillstånd på övervakning så jag kan skicka fakturor med underlag. Borde få stopp på det?!
- Gäster blir trakasserade när de kommer "fel" väg. Svårt med att få anmälningar på det, de klagar till mig men blir inte mer och det vet naturligtvis paret..

Känns som det övergått till nån sorts ställningskrig.

Polisen funderar tydligen än på hur de kan lägga ner det filmade dödshotet från 17/8.

Vad har han sagt till gästerna ? Blir alla påhoppade ?

ricebridge ricebridge skrev:
Märkligt hur polisen gör allt för att slippa jobba.
Lättare att lägga ner än utreda

ricebridge ricebridge skrev:
Märkligt hur polisen gör allt för att slippa jobba.
Finns viktigare saker att utreda, låter sjukt men så är det tyvärr. Inte polisernas fel.

Rkarlsson skrev:
Vad har han sagt till gästerna ? Blir alla påhoppade ?
Har fått rådet att inte återge det här.
Men om jag säger som så att myndigheten har kontaktuppgifter och info så det räcker.

• Gilla
Bichonen och 3 till
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
Finns viktigare saker att utreda, låter sjukt men så är det tyvärr. Inte polisernas fel.
Och egentligen är detta inte nåt för polisen kan jag tycka. Mer åt socialtjänsten så diagnos och medicin kommer på plats.
Men utan dom ingen åtgärd... har jag fått info om.

A
T Tord_Lj skrev:
Har fått rådet att inte återge det här.
Men om jag säger som så att myndigheten har kontaktuppgifter och info så det räcker.
Det respekterar jag.
Håller tummarna för att någon dag du får lite lugn och ro. Galet att det sker så nära mycket folk och rörelse, jag skall faktiskt till varuhuset på lördag.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det respekterar jag.
Håller tummarna för att någon dag du får lite lugn och ro. Galet att det sker så nära mycket folk och rörelse, jag skall faktiskt till varuhuset på lördag.
Jag med. 3 dagars med familjen på GKs....
Vi bor i husvagn. Men det hade onekligen varit intressant att bo hos Tord annars.
Vi ska nyfiket spana på kvarteret i alla fall.

• Gilla
HomeboY och 3 till
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
Jag med. 3 dagars med familjen på GKs....
Vi bor i husvagn. Men det hade onekligen varit intressant att bo hos Tord annars.
Vi ska nyfiket spana på kvarteret i alla fall.

Hehe vi är inte så avancerade, vi nöjer med en dagstripp. Men man är klart nyfiken, men av respekt bör ingen köra in på deras grusväg för att trigga igång mer jävelskap.

• Gilla
Zwiggy och 2 till
  • Laddar…
Imponerad över ditt tålamod i situationen (jag har stort tålamod, men inte sådär stort), själv har jag en ängel på ena axeln och en djävul på andra.. och tyvärr hade ängeln inte haft en chans om jag hade en granne som jagade mig eller min familj på det där viset.

Om varken grannen eller polisen brydde sig om lagen.. så hade inte jag heller gjort det!
(det är inte direkt positivt och inget synsätt jag egentligen rekommenderar..)

Hoppas verkligen det löser sig för dig - på ett bra och rätt sätt!

Dokumentera allt väl (skriv ner datum och tider och ev vittnen på papper), ring polisen vid minsta lilla hot. Kom ihåg att inte försöka "släta över" situationens allvar, bara för att du inte orkar tjafsa med polisen eller grannen. Polisen är där för dig, det är deras jobb! Även om de ibland inte är så lätta att ha och göra med. Men de har tyvärr lite brist på resurser och hinner inte med allt (prioriterar annat).

Men anmäl på! Tveka inte att ringa om du känner dig hotad (oavsett om de kommer eller inte, så se till att de noterar det).

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Imponerad över ditt tålamod i situationen (jag har stort tålamod, men inte sådär stort), själv har jag en ängel på ena axeln och en djävul på andra.. och tyvärr hade ängeln inte haft en chans om jag hade en granne som jagade mig eller min familj på det där viset.

Om varken grannen eller polisen brydde sig om lagen.. så hade inte jag heller gjort det!
(det är inte direkt positivt och inget synsätt jag egentligen rekommenderar..)

Hoppas verkligen det löser sig för dig - på ett bra och rätt sätt!

Dokumentera allt väl (skriv ner datum och tider och ev vittnen på papper), ring polisen vid minsta lilla hot. Kom ihåg att inte försöka "släta över" situationens allvar, bara för att du inte orkar tjafsa med polisen eller grannen. Polisen är där för dig, det är deras jobb! Även om de ibland inte är så lätta att ha och göra med. Men de har tyvärr lite brist på resurser och hinner inte med allt (prioriterar annat).

Men anmäl på! Tveka inte att ringa om du känner dig hotad (oavsett om de kommer eller inte, så se till att de noterar det).
Jag var ju med om en spännande upplevelse med polisen. Det var 2003 eller 2002. Kommer inte ihåg riktigt.
Blev misshandlad i skolan och mordhotad, visste om att han hade pistol också.
Det blir polisanmälan, rektorn tar även tag i det. Det var alltså en rektor utan hämningar, han var stenhård och killen vågade inte göra ett skit mer mot just mig.
Polisen ringer oss 6 månader efter händelsen för att kolla hur det var och skulle ta tag i utredningen.
Att man hade lust att driva med polisman och säga att nej vi har begravt gärningsmannen själva. :surprised:

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Detta är precis vad som är fel med vårt samhälle i PK-Sverige.

Det spelar ingen roll om du polisanmäler honom eller vad du än gör, polisen tar dig inte på allvar och oavsett om han skulle bli åtalad och dömd för något slags hot, tror du verkligen han skulle lägga ner att trakassera dig då? Jag tror inte det.

Det är så FEL att du ska behöva dokumentera hans dödshot, misshandel och trakasserier genom att gå omkring som något förbannat lockbete. Vad händer den dagen han kör på dig så kraftigt att du blir förlamad eller i värsta fall dör då? Kommer du ligga i sjukhussängen, förlamad från huvudet och ner och känna dig stolt att du faktiskt höll dig till lagens långa arm, som f.ö svikit dig gång på gång? Du höll dig i alla fall sansad. Nej fy f*an. Du får ursäkta min brutala ärlighet men sanningen är att detta antagligen inte kommer sluta gott för dig om du fortsätter låta honom hålla på så här.

Jag skulle absolut inte ge upp utan en riktig strid. Kan du ordna kontaktförbud? Jag skulle personligen aldrig sätta mitt liv i fara genom att gå på den där vägen och riskera bli påkörd, IGEN, dessutom. Måste du gå förbi hans hus för att ta dig hem?

Om du inte vill eller känner dig kapabel till att slå tillbaka (bildligt talat) så är sista utvägen att flytta därifrån, jag vet att du säkert anser att han "vinner" men du lever ju faktiskt intill en psykotisk granne som lika gärna kan göra dig riktigt illa. Det är inte värt att ta den risken. Speciellt inte om du har en familj att ta hand om.

• Gilla
jimbomas och 9 till
  • Laddar…
Ts. hur har det gått? Lever du?

Det här är väl en av de trådar under året som berör mig mest. Säger en del om hur det gått med rättsväendet när de inte ens kan prioritera någon så uppenbart problematisk som din granne.

• Gilla
Bichonen och 6 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Detta är precis vad som är fel med vårt samhälle i PK-Sverige.

Det spelar ingen roll om du polisanmäler honom eller vad du än gör, polisen tar dig inte på allvar och oavsett om han skulle bli åtalad och dömd för något slags hot, tror du verkligen han skulle lägga ner att trakassera dig då? Jag tror inte det.

Det är så FEL att du ska behöva dokumentera hans dödshot, misshandel och trakasserier genom att gå omkring som något förbannat lockbete. Vad händer den dagen han kör på dig så kraftigt att du blir förlamad eller i värsta fall dör då? Kommer du ligga i sjukhussängen, förlamad från huvudet och ner och känna dig stolt att du faktiskt höll dig till lagens långa arm, som f.ö svikit dig gång på gång? Du höll dig i alla fall sansad. Nej fy f*an. Du får ursäkta min brutala ärlighet men sanningen är att detta antagligen inte kommer sluta gott för dig om du fortsätter låta honom hålla på så här.

Jag skulle absolut inte ge upp utan en riktig strid. Kan du ordna kontaktförbud? Jag skulle personligen aldrig sätta mitt liv i fara genom att gå på den där vägen och riskera bli påkörd, IGEN, dessutom. Måste du gå förbi hans hus för att ta dig hem?

Om du inte vill eller känner dig kapabel till att slå tillbaka (bildligt talat) så är sista utvägen att flytta därifrån, jag vet att du säkert anser att han "vinner" men du lever ju faktiskt intill en psykotisk granne som lika gärna kan göra dig riktigt illa. Det är inte värt att ta den risken. Speciellt inte om du har en familj att ta hand om.
Omöjligt att få kontakt har försökt mot en
Psyksjuk granne nobben.

Kontaktförbud

A
M Manhunter skrev:
Kontaktförbud
Det tråkiga med kontaktförbudet är att grannen som är instabil kommer överträda det och oftast tilldöms bara dagsböter och samhällstjänst. Och det kommer hjälpa föga när man bor grannar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.