162 837 läst · 492 svar
163k läst
492 svar
Jobbig granne
Ja, jag skulle bli skitförbannad och polisanmäla direkt om någon granne skulle börja filma mig så fort jag kommer ut. Har ju en granne som är skitförbannad på mig för att han fått för sig att jag filmar hans fordon och polisanmäler honom så att han får böter. Han påstår att han ser mig "smyga omkring" och att "man begriper att det är det jag håller på med".BirgitS skrev:
Vill bara påpeka att anledningen till att jag filmar mot honom utanför din entré.Anna_H skrev:Ja, jag skulle bli skitförbannad och polisanmäla direkt om någon granne skulle börja filma mig så fort jag kommer ut. Har ju en granne som är skitförbannad på mig för att han fått för sig att jag filmar hans fordon och polisanmäler honom så att han får böter. Han påstår att han ser mig "smyga omkring" och att "man begriper att det är det jag håller på med".
Så det inte drar iväg...
Se klippet med följande info.
Kommer hemgående fullastad med varor och har slagit igång mobilen för det är svårt att göra snabbt med last.
På vägen in till byn (Ullared) gapades det så ville vara beredd.
När jag kommit in på vägen filmar jag i backen sen hör ni att han kommer ut och gapar hotfullt, se klippet tack.
Min tanke var att det är bra att få med hela skeendet... men man lär sig.
Redigerar inte heller, det är att ljuga som jag ser det.
Ändå, utan mobilen igång hade jag fått en smäll eller då hade det blivit slagsmål, hans fru står och filmar...
I detta klipp finns det bara en som provocerar, hävdar jag.
Som synes hjälper det inte att stå på egen tomt, den här mannen behöver ingen provokation för att hota och trakassera.
Slår på kameran först efter han tvärnitat och kastat i gruset, jag har alltså stått och jobbat på min P-plats och hör honom komma snabbt. Avslutar det jag hör och ser till att jag är på avstånd och slår på kameran först när jag är säker på att nåt skall hända.
Redigerat:
Du har ett oändligt tålamod med idioterna, ja i flertal för hans fru verkar ju helt sjuk i huvudet med som står och filmar.T Tord_Lj skrev:Vill bara påpeka att anledningen till att jag filmar mot honom utanför din entré.
Så det inte drar iväg...
Kommer hemgående fullastad med varor och har slagit igång mobilen för det är svårt att göra snabbt med last.
När jag kommit in på vägen filmar jag i backen sen hör ni att han kommer ut och gapar hotfullt, se klippet tack.
Ändå, utan mobilen igång hade jag fått en smäll eller då hade det blivit slagsmål, hans fru står och filmar...
[media]
Som synes hjälper det inte att stå på egen tomt, den här mannen behöver ingen provokation för att hota och trakassera.
Slår på kameran först efter han tvärnitat och kastat i gruset, jag har alltså stått och jobbat på min P-plats och hör honom komma snabbt. Avslutar det jag hör och ser till att jag är på avstånd och slår på kameran först när jag är säker på att nåt skall hända.
[media]
Det räcker med att du finns för att han ska bli provocerad så du behöver inget göra alls, bara finnas till. Som jag ser det så provocerar du inte alls.
Men han försöker provocera igång dig till att gå över gränsen och så står hans galna fru och filmar alltihop
Förstår inte vad idioterna får ut av detta
Ligger det avund bakom? Du har byggt upp och äger mycket och dom har slarvat bort hela sitt liv och har ingenting. Men dom får ju faktiskt skylla sig själva.
Det finns alltid människor som i all välmening förklarar att man själv måste sluta existera för att inte provocera.
På den tiden när jag hade mobbning att dras med fanns det faktiskt människor som menade att jag borde bli knarkare eller ta livet av mig för att det var sådan som jag borde vara efter det jag hade varit utsatt för och att jag provocerade mobbarna genom att försöka gå vidare med mitt liv.
Två citat som jag minns:
-Ingen blir mobbad utan att själv ha förorsakat det (sagt av en lärare).
-Du är mobbad och din mamma är sjuk för att ni har förtjänat att straffas av gud. Det är guds vilja. De andra (med hänvisning till mobbarna) hjälper till att genomföra guds vilja (sagt av en annan lärare).
Fy fan.......
Givetvis skall du fortsätta filma och lämna in materialet till polisen med ständigt nya anmälningar!
Annars blir det bara en ny version av Chamberlains "Peace in our time".
På den tiden när jag hade mobbning att dras med fanns det faktiskt människor som menade att jag borde bli knarkare eller ta livet av mig för att det var sådan som jag borde vara efter det jag hade varit utsatt för och att jag provocerade mobbarna genom att försöka gå vidare med mitt liv.
Två citat som jag minns:
-Du är mobbad och din mamma är sjuk för att ni har förtjänat att straffas av gud. Det är guds vilja. De andra (med hänvisning till mobbarna) hjälper till att genomföra guds vilja (sagt av en annan lärare).
Fy fan.......
Givetvis skall du fortsätta filma och lämna in materialet till polisen med ständigt nya anmälningar!
Fick dessa lärare påbackning för hjälp till mobbingen?H heimlaga skrev:Det finns alltid människor som i all välmening förklarar att man själv måste sluta existera för att inte provocera.
Två citat som jag minns:
Fy fan.......
Vi hade mycket mobbing på vår skola, 99% av lärarna tittade åt annat håll. Resten tog tag i mobbarna fysiskt för att skrämma dem till rätta. Mobbarnas föräldrar var oftast ok med att de lärarna tog tag i deras barn. De som inte var okej fick välja på omplacering av barnen eller uppfostra dem.
Det är för jävligt att mobba eller slå någon överhuvudtaget. Vi är medmänniskor och jag blir rasande på sånt patrask som vill andra människor illa. Likadant med människor som vill dela in barn i olika "klasser".
Vi är långt från diskussionsämnet nu men så mycket kan jag säga att lärarna drog ju eleverna med sig och skolans direktion och kommunens skoldirektör tittade åt ett annat håll...... fast det där var 25 år swedan eller mer och hör inte till denna diskussion.R Rkarlsson skrev:Fick dessa lärare påbackning för hjälp till mobbingen?
Vi hade mycket mobbing på vår skola, 99% av lärarna tittade åt annat håll. Resten tog tag i mobbarna fysiskt för att skrämma dem till rätta. Mobbarnas föräldrar var oftast ok med att de lärarna tog tag i deras barn. De som inte var okej fick välja på omplacering av barnen eller uppfostra dem.
Det är för jävligt att mobba eller slå någon överhuvudtaget. Vi är medmänniskor och jag blir rasande på sånt patrask som vill andra människor illa. Likadant med människor som vill dela in barn i olika "klasser".
Det viktiga är att jag vill uppmana folk att tänka efter väldigt väldigt väldigt noga innan de kommer dragande med standardplattityden att man bara skall foga sig för att inte provocera.
Anna_H skrev:Tror inte att ett linsskydd påverkar det där, sådant hinner man inte se. Att då påpeka att "jag filmade inte, linsskyddet är på" är mist lika provocerande.
Nej, enda sättet om man vill ha bevis är att alltid ha kameran på och påslagen, men så osynligt som möjligt, och sedan radera allt som är ointressant. då behöver man inte stanna upp för att påbörja filmningen, utan kan röra sig naturligt, varvid provokationen att påbörja filmning uteblir.
Nu bakar jag ihop era svar lite grann, inte för att lämna någon kritik utan bara för att fortsätta resonemanget, och då tyckte jag de hängde ihop lite grann.BirgitS skrev:
Grejen är ju att filmningen in på tomten påbörjas inte förrän grannen står och ropar något som inte riktigt går att uppfatta på filmen, men vi kan nog förutsätta att det inte var en glad hälsning och en önskan om en trevlig helg för TS. Fram till dess filmas bara grusvägen. När grannen stått och gormat ett tag vänds förvisso kameran så att man ser tomten och grannen, men då har ju redan provokationen skett, från grannens sida. Min tanke var just att man INTE filmar förrän grannen redan inlett en provokation, sen talar man tydligt om att man börjar filma för att man känner sig hotad. Jag kan inte se hur det skulle kunna tolkas som en integritetskränkande provokation, ingen filmning mot tomt eller person har skett förrän grannen redan inlett en hotfull konfrontation. Däremot har man ljudbevis på att grannen faktiskt HAR inlett en konfrontation vilket motiverar filmning.
Kanske skulle man kombinera det här med en kamera som filmar TS egen tomt och vägkanten där TS går. Detta för att dokumentera att det enda TS gör är att gå längs vägen, utan att filma grannen eller dess tomt, utan att prata med grannen, utan att titta åt grannens håll, helt enkelt utan att på något sätt provocera grannen. Jo jag vet, den kameran vore olaglig, men som bevis funkar den ändå.
Att ha kameran osynlig känns inte som att det hjälper, det syns ju inte på filmen att kameran är dold. Att redigera vet jag inte heller om det är någon god idé, om du inte med "radera allt som är ointressant" menar de tio minutrarna innan TS kommer fram till grusvägen förstås. Den biten är ju rätt irrelevant.
Å andra sidan kan man ju lämna in hela filmen och bara säga att det börjar med 10 minuters ointressant promenad. Fast min billiga GoPro-kopia brukar filma i 3-minuterssegment, då kan man ju skicka in de segment som är relevanta i sin helhet...
Any way, med tanke på att det sket sig med filmen som redan använts som bevis och ansågs provocerande skulle jag vara beredd att prova alla varianter för att hitta något som godkänns utan att anses ha skapat situationen.
I det första klippet är det du som tar upp mobilen och filmar grannen på långt håll, tror du på riktigt att det inte är provocerande speciellt när du vet vad det är för person.T Tord_Lj skrev:Vill bara påpeka att anledningen till att jag filmar mot honom utanför din entré.
Så det inte drar iväg...
[media]
[media]
Det är lite annat läge numer sen man förstått att jag har kamera med på kroppen.
I huvudsak:
- Vågar inte lämna huset / uthusen vis av flera inbrott tidigare.
- Mycket lagning på vägen nu pga medvetet rallyriv när jag inte är närvarande, försöker få tillstånd på övervakning så jag kan skicka fakturor med underlag. Borde få stopp på det?!
- Gäster blir trakasserade när de kommer "fel" väg. Svårt med att få anmälningar på det, de klagar till mig men blir inte mer och det vet naturligtvis paret..
Känns som det övergått till nån sorts ställningskrig.
Polisen funderar tydligen än på hur de kan lägga ner det filmade dödshotet från 17/8.
I huvudsak:
- Vågar inte lämna huset / uthusen vis av flera inbrott tidigare.
- Mycket lagning på vägen nu pga medvetet rallyriv när jag inte är närvarande, försöker få tillstånd på övervakning så jag kan skicka fakturor med underlag. Borde få stopp på det?!
- Gäster blir trakasserade när de kommer "fel" väg. Svårt med att få anmälningar på det, de klagar till mig men blir inte mer och det vet naturligtvis paret..
Känns som det övergått till nån sorts ställningskrig.
Polisen funderar tydligen än på hur de kan lägga ner det filmade dödshotet från 17/8.
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Märkligt hur polisen gör allt för att slippa jobba.