Skruva bort handtaget och ta med det till en bilskrot, de flesta skrotar borde ha en Astra stående, det är ju ingen ovanlig bilmodell.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/p...ng/Kurvhandtag-i-Tak/Alla/ID-51818699/5354925Vet inte om det är till rätt Astra . Kurvhandtag heter det tydligen.

Det är lätt att skruva loss så du kan skruva loss delarna och sedan försöka montera ihop dom när du har dom löst. Borde gå lättare så. Om du värmer plasten lite så blir den mjukare och det kan vara lättare att trycka tillbaka delarna utan att något spricker. Men värm inte för mycket

JEEP - UPDATE!

Den lever tydligen.. men jag är lite misstänksam 🤔

De hade felsökt och hittat några kablar som mössen gnagt på.. och bytt ut dessa.

Så nu kunde jag komma och hämta den..

Nu funderar jag bara på vilka jäkla kablar de gnagt på för att "detta" skulle hända (dvs om jag tror på att det "bara" var det.. eller om jag ska räkna med att bli stående på vägen hem också..)

RoTe RoTe skrev:
Det är ju absolut inget ovanligt fel i alla fall: [länk]
Elfelen vi har haft hela tiden beror på möss.. tyvärr! Så de där kablarna de hittade var säkert trasiga (glapp/av).. oavsett .. så det är jättebra att de är fixade!

Men jag är lite nyfiken mer på vilka saker som skapat problemen med att den stannade bara "sådär" och ev gjorde att bilen låg lite lågt på "varven" (fick känslan av att det var därför den inte orkade komma igång.. utan stannade igen).

.. om sladdarna som lagades,. faktiskt gick till såna saker som kunde skapa detta problem liksom.

Är ju inte så lätt för mekarna alla gånger.. de kan ju inte sitta och åka runt runt med alla bilar tills felen "dyker upp".. och det här felet är ju ett "upphoppande" fel.. det hade hänt en gång nån månad innan den där dagen vi lämnade in den (för det hände igen).

Alla dagarna däremellan funkade ju bilen bra/normalt.

Glömde uppdatera..
Fick hem bilen och jag hann hem till postlådan innan motorlampan tändes ..
Så.. den fick åka tillbaka till "doktorn"..

Ha.. och va tror ni hände på vägen dit.. samma fel igen och jag blev stående halvvägs ut på riksvägen igen.. (samma ställe igen!).. suck säger jag bara.. tog ett par försök.. men samma taktik med gas/broms funkade (tack o lov)

Sedan dess har den varit där.. (ca 4 v)

Nu har jag hunnit glömma vad det var fr grej som de lyckats luska ut var fel.. jag vet att den lät logisk, så den kunde jag faktiskt tro på (jag var ju lite skeptisk till sladdarna..)

Nån magnetisk.. nått.. som skötte insprutning.. (så irriterande, när jag inte kommer på vad den hette).

Bilen är fortfarande (ännu) kvar... men nu bör det inte vara lång tid kvar!

Delen fanns nämligen inte på nån skrot i sverige.. och ville man köpa den ny var det en dyr sak...4500 kr tror jag eller nått liknande..

Men den fanns i usa och kostade 1000 kr typ.. men då fick jag vänta 4 veckor på grejer (hade fått vänta 3 v för original i sverige :surprised: ). Så det var inte mycket snack om saken.. USA it is hehe..

Skulle det vara nått annat/mer fel.. så är det ju gränsfall när det lagas och när bilen går till skrot.

Men nu håller jag tummarna..

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
RoTe
Handla på rockauto, då brukar delarna va i Sverige på ett par dagar bara.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
galento
Vilket fraktbolag använder du då ? Har nog aldrig fått hem det så fort.

galento galento skrev:
Vilket fraktbolag använder du då ? Har nog aldrig fått hem det så fort.
MIna två senaste till stockholmsskogen FedEx 2dagar och 15minuter, UPS 2 dagar och 16timmar

galento
Har tagit betydligt längre hit ut i bushen men har ju valt billigare fraktsätt som är senare då det inte varit brådis.

Denna gång fick meken själv köpa/beställa hem.. (så jag vet inte var de shoppat)

sist jag köpte handlade jag av hm.. kan de ha hetat autodoc ?
De var ganska snabba iaf (Men det tog inte 2 dagar o 15 min) 😳

RoTe
Verkstäder beställer nästan uteslutande från "sina egna" kanaler. Lite uddabilar som amerikanska är enklast att beställa delar till själv.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Verkstäder beställer nästan uteslutande från "sina egna" kanaler. Lite uddabilar som amerikanska är enklast att beställa delar till själv.
Jo så är det, men det gör mig eg inget.. så länge priset var ok för mig.

Jag frågade om det var svårt (dyrt) att sätta dit grejen oxå.. men det var typ två bultar bara sa han. Så arbetstiden bör vara ok iaf.

Apropå amerikanska bilar.. har alltid undrat.. för mig var/är jeep typ amerikansk..

Men varför ”pratar” den TYSKA? 😳🤔

Det tror jag Chrysler 300 också gör, om du menar i nån display

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
RoTe
Finns mycket mercedes i chryslers bilar.

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.