N Niq skrev:
Du borde nog härja lite med dom. På ett vänligt sätt till att börja med. Bilar mår inte bra av att stå stilla så länge. Bromsar rostar,fukt inuti som aldrig torkar om den står ute. Eventuellt möss eller ekorrar som bygger bo iden
Det problemet hade vi här också.. därför den varit hos mek innan.. men när den väl funkade att köra med.. så såg vi ju till att köra med den nån gång varannan vecka iaf .. för att allt skulle få röra sig lite (bromsarna var rostiga redan innan.. bad dem slipa av dem sist.. men de glömde de.. inge fel på funktionen dock och de är relativt nya)..

MEN som du säger.. uppskattar inte att den bara står.. månad ut o in.. och inget verkar hända (eller intressera dem..)

Men såfort lite försäkringstrams börjar komma i ordning (inte försäkringsfråga för bilen.. för mig snarare) så ska jag försöka ta mig i kragen..
 
galento galento skrev:
Då hade jag nog hämtat bilen för längesen och kollat på annat ställe.
Jo.. men jag kör den inte!

Jag får ångest av tanken.. den dör ju ljudlös mitt när man kör/gasar! Att stå rakt över en stor korsning en gång.. störde mig inte jättemycket (mer än just då).. när det hände igen dock.. gjorde det hela mig ruskigt stressad och jag har inte kommit över det än.. bilister i övrigt är ju inte alltid vänligt inställda till att bilar får fel på udda ställen (de tror man gör knäppa saker medvetet).. de tutar.. hytter med näven.. gasar extra.. pekar finger typ eller skriker åt en.. (som om det hjälper när bilen är död)

Svårt när man inte känner någon att be om hjälp här.. liksom varken att meka eller hämta en om man blir stående)

OAVSETT - jag måste ju säga till.. innan jag blir arg på dem (mitt fel för jag låtit dem dra ut på det så länge.. )
 
Snigla Snigla skrev:
.. och så RÅKADE du köpa TVÅ (inte en...) till?? 😳

För reservdelar till första? hehe
Tyvärr två till, dvs jag har 3st nu 😭😱😖😵
Den jag har haft några år med rak 6'a har anliggande bromsar och lågt oljetryck, dom jag köpte är en med V8 som är körd utan olja och lagerknack, den andra också med V8 som faktiskt funkar och är besiktigad.

Dom jag köpte ägdes av pappas kusin och han har tjatat på att jag ska köpa dom men jag har vägrat. Tyvärr pajade Teslans handbroms i veckan och jag får reservdelarna om ca två veckor så jag var i akut behov av en bil, 10k senare är jag nu olycklig ägare av 3st Jeepar..

Köpte även gröna faran av honom till underpris, så jag kan väl inte gnälla antar jag...
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Tyvärr två till, dvs jag har 3st nu 😭😱😖😵
Den jag har haft några år med rak 6'a har anliggande bromsar och lågt oljetryck, dom jag köpte är en med V8 som är körd utan olja och lagerknack, den andra också med V8 som faktiskt funkar och är besiktigad.

Dom jag köpte ägdes av pappas kusin och han har tjatat på att jag ska köpa dom men jag har vägrat. Tyvärr pajade Teslans handbroms i veckan och jag får reservdelarna om ca två veckor så jag var i akut behov av en bil, 10k senare är jag nu olycklig ägare av 3st Jeepar..

Köpte även gröna faran av honom till underpris, så jag kan väl inte gnälla antar jag...
Nu återstår frågan.. hur många bilar har du allt som allt? 🤔😳😊
 
Snigla Snigla skrev:
Nu återstår frågan.. hur många bilar har du allt som allt? 🤔😳😊
Ja, det kan man undra... Bara bilar är inte fler än 7st, plus 17åriga sonen som också har 7st.
Lägger man till båtar, motorcyklar och annat blir det såklart ett gäng till.🙄
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Har Ni tråkigt?
Isf kan ni gärna få hjälpa mig spana efter delen som saknas min bil.. (helst på den billigare sidan.. men alla förslag mottages tacksamt.. om det bara finns ”dyr//ny/org.. så får jag väl fundera över den med.. )

Jag frågade vad den hette (delen) och vad den gjorde.. (lättare för mig som inte är superkunnig på bilar.. att leta delen.. dvs när jag fattar vad den eg gör).. fick knapphändigt svar.. men ändock ett svar.

Delens arktikelnummer är 0488454AD
Kallas control ventil


Så förutom att hjälpa mig leta.. så kanske nån.. lite lagom kortfattat.. kan förklara vad det är/gör?

Tack 😊
 
Är du säker på detta?

Blir typ noll träffar på hela internet..
 
Snigla Snigla skrev:
Har Ni tråkigt?
Isf kan ni gärna få hjälpa mig spana efter delen som saknas min bil.. (helst på den billigare sidan.. men alla förslag mottages tacksamt.. om det bara finns ”dyr//ny/org.. så får jag väl fundera över den med.. )

Jag frågade vad den hette (delen) och vad den gjorde.. (lättare för mig som inte är superkunnig på bilar.. att leta delen.. dvs när jag fattar vad den eg gör).. fick knapphändigt svar.. men ändock ett svar.

Delens arktikelnummer är 0488454AD
Kallas control ventil


Så förutom att hjälpa mig leta.. så kanske nån.. lite lagom kortfattat.. kan förklara vad det är/gör?

Tack 😊
Skall det inte vara 0488459AD?
 
Är det IAC ventilen?
 
Det ska vara en slags magnetisk ventil för typ insprutning.. (om jag inte minns helt fel från diskussionen vi hade när de felsöker förra hösten)..

Den var lite svårare att sitta beg/skrot osv pga lite udda modell/bil och åldern.. (därför de misslyckats..)

Är en JEEP PATROIT (från 2007 tror jag) 👀
 
Violina Violina skrev:
Är du säker på detta?

Blir typ noll träffar på hela internet..
Nä.. inte ens en gnutta säker.. bilen har stått där sedan sep -23 de är knapphändiga i kommunikationen!

Kopierade bara deras svar.. (och det var pga sånt här, ev fel, som jag ville att de skulle också ha nämnt vad den gör .. lite snabbt)
 
K Kane skrev:
Skall det inte vara 0488459AD?
Jag bara kopierade in svaret jag fick.. kan mycket väl vara fel på nån siffra/bokstav.. (därför jag hade velat veta lite om delen oxå)
 
M mgranbom skrev:
Är det IAC ventilen?
Vet som sagt inte riktigt vad det är (bad dem nämna lite vad det var/vad den gjorde).. men fick enbart den där infon jag klistrade in..

Tror det ska vara en magnetisk grej (ventil?) till insprutningen..
 
Kolla med Grufman bil
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.