RoTe
Testa byt verkstad till en som vill laga bilar?
 
  • Gilla
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Testa byt verkstad till en som vill laga bilar?
Har kikat lite på det med, dessa är ju de som blir rekommenderade..

Lagar gör de gärna (och snabbt) i normala fall (när de får tag på delarna). De har ju lagat både jeepen och vår andra bil i flera år (sedan vår ”riktiga” med la ner).

Däremot kunde de haft lite bättre kommunikation!

Hade jag vetat att delen de skulle beställa fån usa inte tänkte komma.. alls - hade jag redan ”då” funderat på att skrota bilen .. redan då.. vs beställa en ”ny” del (tre ggr så dyr och en mån lev från leverantör).

Fin balansgång hur mycket pengar den är värd att laga för.. (nu ska den besiktas oxå, vilket innebär lite mer lagande.. plus ev nytt som kan ha tillkommit när den nu stått i 6 mån)
 
Håll tummarna för att denna delen kommer nu.. 👍👍
Ny beställning på delen som saknas (förra försvann ju / de blev "blåsta") och att det inte är som wish-skämten som cirkulerar... när varan kommer är det i själva verket nån miniatyrvariant.. eller nått helt annat!

Men ja, vi får väl se vad som händer..

Dock är det nu körförbud på bilen (besiktningstiden har gått ut).. och det betyder att de kommer behöva kolla på allt annat inför besiktningen också.. vilket antagligen är behövligt då den stått i ett halvår..

Min trasiga blinkers.. rostiga bromsar (de borde kunna slipa bort lite.. de är relativt nya).. smörja allt och kontrollera de vanliga sakerna inför en besiktning..

Ja sånt där som jag hade räknat med från början.. men att det skulle skett ett halvår efter "det andra felet var åtgärdat"..

Framförallt får vi hoppas att den där jäkla delen faktiskt är vad som felat!
 
Redigerat:
Har ett irriterande OPEL problem också..
Vi har ett "smygläckage" .. och får fylla på vatten i kylaren lite då och då (typ varannan vecka, ett par dl). Det är inga större problem eg, mer än att man får ha med sig en flaska med vatten i bilen.. MEN det är lite störigt!

Två el tre verkstäder har kollat på det tidigare när vi lämnat in bilen (för andra servicar/lagningar/byten).. och alla tre har gått bet på att fixa läckaget .. de har bytt ut slangar, klämmor (och nått annat..) men oavsett så piper bilen några veckor senare och vi får fylla på vatten igen.

Någon som har en tanke om varför den fånar sig....... (de måste köra den varm innan de ens hittar nån form av vattendroppar nånstans i motorn).

Det lutar mot att vi ska byta ut "vattentanken" helt.. (tack och lov inte så dyrt)

Men är det nått vanligt fel? det verkar ju inte vara något trasigt någonstans.. tre verkstäder typ.. har ju faktiskt letat (och knappt hittat nått läckage alls).

🤔
 
Hittar man inga läckage alls så förbränner den väl sakta vatten då? Det kan den göra även om det inte märks på andra vis än.........
 
C
Snigla Snigla skrev:
Men är det nått vanligt fel? det verkar ju inte vara något trasigt någonstans.. tre verkstäder typ.. har ju faktiskt letat (och knappt hittat nått läckage alls).
Ja, det är vanligt, så det borde de inte gå bet på. #1 är att provtrycka kylaren och #2 är att kolla oljan och ta ett avgasprov på kylarvattnet för att se om det läcker inne i motorn.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hittar man inga läckage alls så förbränner den väl sakta vatten då? Det kan den göra även om det inte märks på andra vis än.........
Men vad kan ha fått den att börja göra det efter 10 år? 🤔 Innan dess har vi knappt fyllt på nått..

Nu måste vi fylla på ungefär varannan vecka hela tiden (då kör vi inte varje dag).
 
C
Snigla Snigla skrev:
Men vad kan ha fått den att börja göra det efter 10 år? 🤔
Har den blivit överhettad?
Kan vara topplockspackningen som gått sönder eller någon spricka som uppstått någonstans.
 
C cpalm skrev:
Ja, det är vanligt, så de borde de inte gå bet på. #1 är att provtrycka kylaren och #2 är att kolla oljan och ta ett avgasprov på kylarvattnet för att se om det läcker inne i motorn.
Som sagt de körde den varm.. innan de såg nått och det var då nån kondens/droppar vid en klämma kring slangen precis vid kylaren (sist) och de provade dra åt den/byta och sa att om det inte funkade var nog nästa alt att byta ut allt..

Gången innan bytte den andra meken ut slangen o klämmorna.. och gången innan drogs det åt på andra änden av slangen..

Verkar ju inte läcka mycket direkt.. men lite irriterande (och så blir man lite nyfiken..var det faktiskt tar vägen!)
 
Snigla Snigla skrev:
Men vad kan ha fått den att börja göra det efter 10 år? 🤔 Innan dess har vi knappt fyllt på nått..

Nu måste vi fylla på ungefär varannan vecka hela tiden (då kör vi inte varje dag).
tja hur ofta är kylarvätskan bytt? Vanligt fel är ju att toppackningen rostar/ärgar sönder och pyttesmå läckage uppstår. Måste inte betyda avgaser i kylarvätskan heller utan bara en törst på vatten. Kan ju såklart vara en massa annat också.........
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
Som sagt de körde den varm..
Är nog mer tillförlitligt att provtrycka skulle jag säga. Hade ett liknande läckage som visade sig vara en liten spricka i halsen på kylaren (där påfyllningslocket sitter). Så det måste ju inte vara nåt "allvarligt".
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har den blivit överhettad?
Kan vara topplockspackningen som gått sönder eller någon spricka som uppstått någonstans.
Nä, inget så vitt vi vet 🤔 den enda gången den blivit lite varm.. var för en vecka sedan när den pep och ville ha vatten och maken var lite överoptimistisk över hur långt man kunde köra innan man måste fylla på.. (han ville ta sig in där det var lugnare med trafik innan han stannade o fyllde på)

Han sa att den kokade med tror han överdrev lite i stressen.. för han var ”mindre smart” (❤️) och skulle fylla på vattnet när den var lite överhettad.. (finns vissa tillfällen man inte ska försöka öppna en kylare.. utan man kan dåvänta en liten stund ist)

Hade bilen kokat då.. borde den varnat och tempen varit betydligt högre..
 
S Stefan1972 skrev:
tja hur ofta är kylarvätskan bytt? Vanligt fel är ju att toppackningen rostar/ärgar sönder och pyttesmå läckage uppstår. Måste inte betyda avgaser i kylarvätskan heller utan bara en törst på vatten. Kan ju såklart vara en massa annat också.........
Skulle väl hm säga aldrig? Om det inte är sånt de gör när man lämnar in den på service! (?)
 
C
Snigla Snigla skrev:
Hade bilen kokat då.. borde den varnat och tempen varit betydligt högre..
Var det efter det problemet med läckage började, eller hade det börjat redan innan?
Annars låter det nog allt som en klassisk överhettning...
 
Snigla Snigla skrev:
Nä, inget så vitt vi vet 🤔 den enda gången den blivit lite varm.. var för en vecka sedan när den pep och ville ha vatten och maken var lite överoptimistisk över hur långt man kunde köra innan man måste fylla på.. (han ville ta sig in där det var lugnare med trafik innan han stannade o fyllde på)

Han sa att den kokade med tror han överdrev lite i stressen.. för han var ”mindre smart” (❤️) och skulle fylla på vattnet när den var lite överhettad.. (finns vissa tillfällen man inte ska försöka öppna en kylare.. utan man kan dåvänta en liten stund ist)

Hade bilen kokat då.. borde den varnat och tempen varit betydligt högre..
Det här låter lite underligt. Hur mycket läcker den? En bil som läckt ut bara så pass mycket kylarvätska att den varnar för låg nivå borde inte bli så varm att den kokar om där inte är något annat fel. Eller så läcker den så mycket att nivån blir väldigt låg.

Om nivån blir tillräckligt låg så finns det ingen kylarvätska för tempgivaren att känna av och då kan den inte varna för hög temperatur.

Fungerar kupévärmen normalt?
Har kammrem byts kort innan läckaget började?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.