Häller man kallt vatten i en het motor så kan man kröka toppen.
 
C cpalm skrev:
Var det efter det problemet med läckage började, eller hade det börjat redan innan?
Annars låter det nog allt som en klassisk överhettning...
Läckandet började för 1,5-2 år sedan..
Händelsen med lite överhettning var förra veckan..

(man blir så van vid problemet efter nått år att man ”tänjer” på gränserna lite mertillslut.. vilket maken gjorde, han åkte 5 km för långt typ innan han stannade - observera dock att bilen hade inte varnat mer eller ökat nämnvärt i temp..när maken stannade - därav tror jag inte den kokade på riktigt.. än! Men nu kommer han iaf å vara mer uppmärksam..)
 
N Niq skrev:
Det här låter lite underligt. Hur mycket läcker den? En bil som läckt ut bara så pass mycket kylarvätska att den varnar för låg nivå borde inte bli så varm att den kokar om där inte är något annat fel. Eller så läcker den så mycket att nivån blir väldigt låg.

Om nivån blir tillräckligt låg så finns det ingen kylarvätska för tempgivaren att känna av och då kan den inte varna för hög temperatur.

Fungerar kupévärmen normalt?
Har kammrem byts kort innan läckaget började?
Jag säger som sagt att jag tror inte den kokade! Det brukar märkas tydligt.. (har haft en Ford scorpio med knäppslag.. där man fick ha med sig en 5 l dunk med vatten! Många pausar.. o kokningar.. när det passade den! Då gick det inte o tafsa på några skruvkorkar eller delar runt.. och det hade blivit kokande fontän om man lyckats.. utan att bränna sig 😳)

Bilen varnar (inte röd varning) bara för låg nivå.. vi fyller på.. kanske går i hm 2-3 dl vatten.. och beroende på hur mycket vi kör med bilen så behöver vi fylla på varannan-var tredje vecka.

Värme, ac, fläkt fungerar.
Kamrem finns ej.
 
Snigla Snigla skrev:
Jag säger som sagt att jag tror inte den kokade! Det brukar märkas tydligt.. (har haft en Ford scorpio med knäppslag.. där man fick ha med sig en 5 l dunk med vatten! Många pausar.. o kokningar.. när det passade den! Då gick det inte o tafsa på några skruvkorkar eller delar runt.. och det hade blivit kokande fontän om man lyckats.. utan att bränna sig 😳)

Bilen varnar (inte röd varning) bara för låg nivå.. vi fyller på.. kanske går i hm 2-3 dl vatten.. och beroende på hur mycket vi kör med bilen så behöver vi fylla på varannan-var tredje vecka.

Värme, ac, fläkt fungerar.
Kamrem finns ej.
Vad är det för Opel och motor?
Trodde att Opel använde kamrem men har inte hängt med så mycket möjligt dom gått över till kamkedja eller har det på vissa motorer.
 
Om det är en diesel kan det vara trasig EGR kylare.
Mycket vanligt fel på bilar som har en sån.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vad är det för Opel och motor?
Trodde att Opel använde kamrem men har inte hängt med så mycket möjligt dom gått över till kamkedja eller har det på vissa motorer.
OPEL ASTRA (J), 1.4 Turbo, Kombi-sedan årsmodell 2011 (103 kW / 140 hk)
🤓
 
JEEP-UPDATE!

Höll på att få en smärre hjärtattack när telefonen ringde idag och de sa att jag kunde komma och hämta bilen 😳

Vet inte om jag ska vara glad eller orolig.. haha.. man vågar ju knappt köra den! Och då menar jag inte pga att det är körföbud på den.. (det är de).. utan att senaste gångerna jag kört den så gick det sisådär ju.. och gjorde mig kopiöst stressad (eg inte bilen, även om jag hatar bilfel. men folk som tror man stoppar upp trafiken bara för att jävlas med dem...)

Då jag vet att den ska besiktigas.. så vet jag också att det inte blivit bättre när den stått ett halvår :/ Såå.. jag pratade lite med meken och han tyckte att jag skulle köra lite med bilen.. så alla vätskor och oljor fick snurra lite i systemet.. och att jag bromsade väldigt mycket (det var rost på skivorna redan innan den blev stående.. även om de var ganska nya).

Sen skulle jag helt sonika åka och besiktiga bilen och se vad de säger.. (speciellt att de kollar på alla balkar osv om de är ok).. och sen lämna in den på verkstans igen efter utlåtandet om jag behövde/vill.. (är det bara smågrejer kan det vara värt det.. börjar det bli stora saker.. bör andra alternativ övervägas).. låter det som en bra plan? :)

En fråga.. jag vet att man får köra till besiktningen.. och till verkstan.. med körförbud.. får man köra hem från dessa ställen också??? 😳
 
B
Snigla Snigla skrev:
En fråga.. jag vet att man får köra till besiktningen.. och till verkstan.. med körförbud.. får man köra hem från dessa ställen också??? 😳
Man får köra till verkstad för reparation och till besiktningsorgan för besiktning, men inte hem däremellan.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Om t ex bromsrör är punkterat så gäller bärgning, eller bogsering från SBP.

Lika med allvarliga fel på hjulupphängning e t c.

Vet av erfarenhet. Tro är något annat.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Om t ex bromsrör är punkterat så gäller bärgning, eller bogsering från SBP.

Lika med allvarliga fel på hjulupphängning e t c.

Vet av erfarenhet. Tro är något annat.
Man får väl hoppas att det inte är några allvarligare fel. Dock vet jag ju som sagt att det är massa ytrost på skivorna. MEN det kan ju ha dykt upp massa skrutt när den varit stående.

Skulle det vara något allvarligt fel (som de ser på besiktningen) så vågar jag ju iaf inte åka hem med den därifrån .. 😳
 
Patrik440
H Hybro skrev:
Om t ex bromsrör är punkterat så gäller bärgning, eller bogsering från SBP.
Vid bogsering är ju ordentliga bromsar väldigt bra att ha så det är rätt tveksamt att bilen får rulla med egna hjul ifrån stationen..
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Körförbud då är det väl bärgning som gäller.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Man ska väl inte överdriva vad som kan hända av att stå några månader heller...
Det går säkert utmärkt i besiktningen!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
galento
Har fått kört hem bil 2 gånger från SBP med bara en bromskrets och handbroms.
Som Dan skriver , det kan ju gå bra på bes också.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror (hoppas) det bara är rosten på bromsarna och ev blinkersen (den funkar vartannat år) som felar.. får den bara röra sig lite så kommer nog allt annat igång o funkar bra..

MEN :) Jag kom på en lösning på "mitt problem".. jag bad dem åka och besiktiga bilen.. då kan de bromsa bäst fåglarna de vill, få igång alla oljor osv ... och säger besiktningsmannen nått.. så vet de vad som ska ev göras eller inte. Bensin finns i bilen.. och jag får betala besiktningskostnaden oavsett..

.. och om de tar ett par hundra i arbetstid för att åka iväg.. är det hellllllllt lugnt från mitt håll!

Blir dom stoppade.. så är de verkstan.. och de ska bara åka från verkstad till besiktning.. och besiktning till verkstad 👍

Kändes som en win-win för mig..

(de kunde inte få besiktningttid imorgon.. utan nästa vecka nån gång.. men har de haft den mer än ett halvår nu.. kan jag vänta några dagar till på att hämta den.. det är ju ändå körförbud - men den är påställd o försäkrad än)
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.