RoTe
N Niq skrev:
Är nog inte Scotty då. Sök efter Scotty Kilmer på Youtube. Han är nog bra och kunnig och rolig men Toyota verkar vara dom enda som kan bygga bilar enligt honom.
Hur kan någon orka lyssna på Kilmer?? Det övergår mitt förstånd!
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
galento
RoTe RoTe skrev:
Hur kan någon orka lyssna på Kilmer?? Det övergår mitt förstånd!
Ja det undrar jag också.
 
Ja.. om vi säger som såhär - felet var inte en oförhappandes "engångsgrej"...

Det hände mig .. idag.. när jag skjutsade maken till (skratta inte).. verkstan för att hämta vår andra bil som varit på service..

Bilen la puts väck av när jag skulle köra ut på stora vägen.. vid en stoppskylt..

Tur man inte kom över stopplinjen iaf.. det var tillräckligt va sura de bakom var - som om man frivilligt blir stående..

Startade den igen.. gick finfint.. tills man tryckte på gaspedalen.. då dog den igen.. upprepades några gånger.. och alla var arga.. (tur det inte var rusningstrafik..)

Det kändes eller ja. lät.. för lite.. kan det låta för lite?

Så tillslut gasade jag samtidigt som jag bromsade.. för att få upp "varven" och då kom vi iväg tillslut.. gjorde samma sak när vi kom till 30-områden.. då varven normalt blir lägre.. (vågade inte chansa.. oavsett om jag inbillade mig att det funkade..)

Vi tog oss till mekanikern iaf.. löste ut våran bil.. och jag lämnade min!

För mig är det inge bråttom, så jag sa att de kunde pilla på den när de hade tid.. och de kunde ha den i flera veckor om de ville..

Men lite stressad blir jag.. för jag vet ju att maken tycker jag ska skrota den.. (han har aldrig tyckt om den.. alltså tyckt om att köra den av nån outgrundlig anledning.. )

.. men det säger han om så bara en lampa är trasig!

(tycker inte heller den är värd att kosta på vad som helst i felväg.. men det är lite av det sista jag har kvar av pappa)

Jaja.. i får la se vad de hittar för fel.
 
RoTe
Snigla Snigla skrev:
För mig är det inge bråttom, så jag sa att de kunde pilla på den när de hade tid.. och de kunde ha den i flera veckor om de ville..
Detta ska man ALDRIG säga till en mekaniker... Du kommer aldrig se bilen igen. ;)
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Bränslefilter? Min funkade vid omstart flera ggr innan jag bytte.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bränsleproblem är rimligt. Något fel som elektroniken inte känner av, eller kan upptäcka.
Jag skulle dock kollat tändningslägesgivaren. Lite magnetiskt spån, metallflisor, från startkrans/startmotordrev som fastnar på sensorn slår ut sensorn.
Slutar dessa pulser komma tror ju elektroniken att motorn inte snurrar alls vilket kan vara fullt normalt…:thinking:
(Om jag får vara med och komma med idéer).
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Bränslefilter? Min funkade vid omstart flera ggr innan jag bytte.
Funderade på nån bränsleinsprutning..

Nu när jag vet hur det hm ”hände” själv (första gången var jag inte med i bilen ju).. så kan jag oxå misstänka ett mönster.. den la av under liknande omständigheter .. när man bromsat in/stannat och sedan gasade för att åka vidare..

..men ist för att åka vidare så stannade den!
 
RoTe RoTe skrev:
Detta ska man ALDRIG säga till en mekaniker... Du kommer aldrig se bilen igen. ;)
Men då vet jag var den är iaf ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Bränsleproblem är rimligt. Något fel som elektroniken inte känner av, eller kan upptäcka.
Jag skulle dock kollat tändningslägesgivaren. Lite magnetiskt spån, metallflisor, från startkrans/startmotordrev som fastnar på sensorn slår ut sensorn.
Slutar dessa pulser komma tror ju elektroniken att motorn inte snurrar alls vilket kan vara fullt normalt…:thinking:
(Om jag får vara med och komma med idéer).
Klart du får vara med o gissa :)

Vi har lite elproblem i bilen.. och mycket härstammar troligen under ratten.. (har bytt en "elektronikmatta" där en gång och den ska eg bytas igen.. men fanskapet är dyrt.. att sätta dit den är inte dyrt dock).

Trot att möss varit med i det hela nån gång under åren.. (då vissa saker fungerar ena dan o inte andra.. så det kan både vara lite avgnagt.. nått glapp.. och nått "fel")
 
Det sitter en givare vid svänghjulet som känner, ska ha koll om motorn snurrar, den bråkade på en av ungarnas bil och då var det lite hipp som happ med gången och starterna. Moderna bilar har även en luftmängdsmätare och bråkar den kan det bli samma fenomen som att den inte för bränsle.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
ICKE JEEP-FRÅGA :)
Men har jag en biltråd så kan jag lika gärna ta allt här..


Handtag ovan bildörren trasigt.. eller hakat ur.. svårt att avgöra om något faktiskt gått sönder.. (plastdetaljer)

Två frågor relaterat till detta.. kan man byta ut en sån? helt, delar eller inte alls?
.. och den andra (jaja ungefärliga andra..) frågan.. ser den ut att gå och laga? (jag vet ju inte riktigt hur plasten ska se ut.. om den faktiskt spruckit, gått sönder eller om nått saknas)

Bifogar bilder.. (En Opel Astra)

Handtag och klämhållare i bilens innertak, textilkant, reflektion av fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilens innertak med handtag och klämhållare för solskydd. Gray toner, strukturerad yta, detaljfoto inifrån fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grå bilhandtagsklämma monterad på ett fordonstak med strukturerad beklädnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plastklämma och klädhängare i bilens innertak, grå tygklädsel, fokus på förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand :)
 
Och uppdatering om Jeepen - ja det har jag ingen.. för den är kvar på verkstan :)

Men de har iaf flyttat den nu (oavsett om de fick knuffa... eller om den startade / gick att köra).
 
Plasten ser helt klart ut att ha gått sönder. Under "flärparna" man ser på fästena finns antagligen skruvarna som håller fast handtaget, så visst går det att byta. Jag skulle säga att det är högst tveksamt om det går att laga på ett hållbart sätt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Du kan jämföra hur den ska se ut med dom andra i bilen. Är plastkrokarna i delen som sitter fast i taket hela? Det sitter med en skruv under varje lucka. Den går nog inte att laga om den är trasig. Sök efter en begagnad på bildelsbasen.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du kan jämföra hur den ska se ut med dom andra i bilen. Är plastkrokarna i delen som sitter fast i taket hela? Det sitter med en skruv under varje lucka. Den går nog inte att laga om den är trasig. Sök efter en begagnad på bildelsbasen.
Förarsidan har ingen (har hållare för solglasögon).. och de bak.. tror jag har en "krok" för å hänga jackan på också.. men själva "hänget" på handtaget kanske är lika? 🤔 .. får kika vid tillfälle..

Det verkade inte flyga några delar när den lossnade.. och "fjädern" är som sagt kvar.. men ur spår.. och jag provade trycka lite för att se om den gick att "knäppa tillbaka" in i hålen.. men vågade inte ta i så mycket.. (både för jag var rätt att faktiskt ha sönder plasten.. och för att jag ev skulle få dit den och något saknades - typ den där fjädermojen har ju en funktion och ska sitta på ett visst vis.. och frågan var ju hur..)

Det är bara ena sidan av "handtaget som lossnat (även om det händer lite på andra sidan också.. men den ser helt intakt ut eg).

Vad söker man efter då? handtag lär ju få lite väl många svar... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.