J JohanN03 skrev:
Är det olagligt eller ej i Sverige? Min köpesannons på Byggahus.se blev bortagen.
Det ÄR olagligt att köpa, inneha eller använda en bekämpningsmedelsprodukt som inte har ett svensk godkännande OCH en etikett på svenska. Om dunken du köper har svensk etikett och godkännande så är den laglig att använda enligt villkoren på etiketten.

Det är lagen, sen kan man ju alltid diskutera om det är rätt eller fel. I princip tycker jag det är rätt, men sen kan jag ju tycka att KEMI är lite väl skitnödiga emellanåt..

• Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Det ÄR olagligt att köpa, inneha eller använda en bekämpningsmedelsprodukt som inte har ett svensk godkännande OCH en etikett på svenska. Om dunken du köper har svensk etikett och godkännande så är den laglig att använda enligt villkoren på etiketten.

Det är lagen, sen kan man ju alltid diskutera om det är rätt eller fel. I princip tycker jag det är rätt, men sen kan jag ju tycka att KEMI är lite väl skitnödiga emellanåt..
Var kan man hitta register över godkända kemikalier?

Edit: vad jag kan hitta så gäller följande om glyfosat ”Round Up” - Förbudet börjar att gälla den 1 oktober 2021 i Sverige enligt Kemikalieinspektionen.

https://www.kemi.se/bekampningsmedel/vaxtskyddsmedel/aktuellt-om-vaxtskyddsmedel

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
JY82: Link till registret. Det är fortfarande etiketten på dunken som styr hur och var du får använda den.

Jag fattar fortfarande inte hur jag som konsument kan avgöra vad som är rätt.

Enligt din länk: ”Användningsförbud fr.o.m
2018-04-01”

Får jag använda Roundup med svensk etikett idag?

Sedan läser jag följande om Roundup:

”Förbudet börjar att gälla den 1 oktober 2021 i Sverige enligt Kemikalieinspektionen”

Hjälp en korkad svensson som mig nu vad som gäller:D

Glyfosat är inte förbjudet i Sverige för det används fortfarande

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Glyfosat är inte förbjudet, kommer också att vara tillåtet efter 1 oktober. Men KEMI flyttar klassificeringen till klass 2, därmed faller möjligheten för användning i trädgårdar för privatpersoner. På dunken ska där finnas en bruksanvisning, där står vad och var du får använda produkten. Etiketten ska vara på svenska annars är produkten olaglig i Sverige. Det är olagligt att importera en dunk från ett annat land, även om samma produkt finns i Sverige. Läs etiketten så vet du vad du kan använda produkten till på ett lagligt sätt .

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Glyfosat är inte förbjudet, kommer också att vara tillåtet efter 1 oktober. Men KEMI flyttar klassificeringen till klass 2, därmed faller möjligheten för användning i trädgårdar för privatpersoner. På dunken ska där finnas en bruksanvisning, där står vad och var du får använda produkten. Etiketten ska vara på svenska annars är produkten olaglig i Sverige. Det är olagligt att importera en dunk från ett annat land, även om samma produkt finns i Sverige. Läs etiketten så vet du vad du kan använda produkten till på ett lagligt sätt .
Denna köpte jag i veckan i svensk butik. Etiketten är svensk. Jag får alltså använda denna i min trädgård?

• Flaska med Roundup ogräsmedel koncentrat, etiketten visar produktinformation på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på baksidan av en Roundup förpackning med svensk instruktionstext och doseringsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Inte lika starkt som det var förr

Köp en dunk i Tyskland, fyll på din gamla svenska, klart och lagligt utifrån.
Men använd med förnuft, det gäller alla gifter, bara om du verkligen måste och punkt-bespruta. Då kör du lite civil olydnad men är oerhört mkt bättre än alla bönder som producerar livsmedel där de mass-besprutar hela åkern.
Och dosera vettigt, de tyska du köper är riktigt koncentrat, en kork till två liter ungefär

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Samma som när man förbjöd viss bottenfärg du åkte många till Norge och handla där tror Ingen lagfördes för det samma som nu om privat personer beställer glyfosat från utlandet. Sen är förbudet löjligt om man bara förbjuder privat bruk att man tillåter att maten vi köper har kommit i kontakt med medlet det skiter staten i

M maria01 skrev:
Samma som när man förbjöd viss bottenfärg du åkte många till Norge och handla där tror Ingen lagfördes för det samma som nu om privat personer beställer glyfosat från utlandet. Sen är förbudet löjligt om man bara förbjuder privat bruk att man tillåter att maten vi köper har kommit i kontakt med medlet det skiter staten i
Ja nu är bottenfärger med koppar lagligt igen i Östersjön... Men jag kan förstå de ovetenskapliga politiska besluten när det gäller bottenfärger, även om det var mycket korkat, det är mycket fritidsbåtar. När det gäller Glyfosat är det privata bruket löjligt lite i förhållande till den faktiska förbrukningen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Denna köpte jag i veckan i svensk butik. Etiketten är svensk. Jag får alltså använda denna i min trädgård?
Ja, lagligt.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Olagligt att importera, inneha och använda i Sverige.. kan vara bra att veta, men det är ju så klart upp till var och en om man gör det ändå..
Men det är ju inte förbjudet ännu

J JY82 skrev:
För att förtydliga, det är lagligt att köpa en produkt som innehåller glyfosat i Sverige, försedd med svensk etikett och använda den enligt det som är beskrivet på etiketten. Det är inte lagligt att importera, inneha eller använda samma produkt från EU..
Aha, fan också. Hm, ja nu har jag ju beställt redan...

J Jag12345 skrev:
Aha, fan också. Hm, ja nu har jag ju beställt redan...
Du kan vara lugn inget kommer hända

• Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.