Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det så illa?

De är ju trots allt en del av WHO ...
Varför tror du att WHO skulle vara förskonad från korruption när större delen av världen inte är det? Det framgick väl rätt tydligt under senaste pandemin vad det handlade om.

 Missförstå mig rätt. Vi måste vara realistiska, det här är de organisationer vi har att jobba med internationellt. Men samtidigt får vi inte drabbas av det svenska dåliga självförtroendet och inbilla oss att allt är bra bara för att det kommer från utlandet. Oftast är det tvärt om i dessa frågor - vi har koll.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
P
Jag tror att Mikael var lite ironisk …
 
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Jag tror att Mikael var lite ironisk …
Det är em...
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag tror att Mikael var lite ironisk …
Nja, faktiskt inte.
Kanske mer blåögd svensk, och tror att de här stora internationella organen är schyssta.
 
  • Haha
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Min uppfattning är att få FN-organ är genomhederliga. Se bara på vilka länder som är med i FN:s råd för mänskliga rättigheter (UNHRC). Ryssland är lyckligtvis avstängt efter den senaste invasionen i Ukraina förra året, men det finns flera medlemsländer som inte är direkt duktiga på mänskliga rättigheter.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fördelen med de internationella organisationerna inom FN är att de brukar redovisa den vetenskapliga bakgrunden. Just roundup och att det har negativa effekter är faktiskt lite underligt att det redovisas (oavsett i vilket sammanhang) då forskningsanslag för att leta positiva effekter torde överskrida de vetrnskapliga med råga. Om korruption har stor inverkan på beslutandeprocessen så är det lättare att se att 1000 Mkr dyker upp från en sida jämfört med den andra. Om den nu har någon inverkan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
Är det inte klarlagt att de positiva effekterna av glyfosat (rätt använt!) överstiger de negativa?
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mindre svält i världen?
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mindre svält i världen?
Jag skulle säga lite mer proximalt att det är en säker kemikalie för total ogräsbekämpning av jord innan sådd. Jag menar en kemikalie som inte är klorerad (och därmed inte stabil), lättnedbruten av mikrober eftersom det är en aminosyranalog, inte särskilt toxisk för de flesta organismer, ekonomisk och utan kvarvarande patent. Jag vet inte vad mer vi ska kräva av ett ogräsbekämpningsmedel för att vara rimligt nöjda om detta inte är kemikalien. Alla alternativ är ju mycket sämre.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mindre svält i världen?
Det största jordbrukstekniska framsteget för minskad svält i världen är nog konstgödsel. (Uppslagsord: "den gröna revolutionen").
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är det så illa?

De är ju trots allt en del av WHO ...
Lite kul är ju denna händelse med WHO.
 
Finns en hel del studier som pekar på att bin påverkas negativt av glyfosat.
Dels i deras mages bakterieinnehåll som resluterar i sänkt immunförsvar, dels i orienteringsförmågan.
Naturligtvis (som med alla studier) kan det finnas felaktiga slutsatser, eller en dold agenda, men att avskriva ämnet som ofarligt ska nog inte göras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tillatet-vaxtgift-orsakar-bi-dod-visar-ny-studie
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Om det visar sig vara en signifikant orsak till bidöden så är det snarare storskalig användning i jordbruket som bör stoppas, och inte småskalig användning i trädgårdar.

(Jag har inte läst artikeln än, så jag kan inte bedöma dess vederhäftighet)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
@nissenhj
Med tanke på din smiley. Var det något speciellt med mitt inägg #222 som roade / var kul och som du vill utveckla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.