P pmd skrev:
Jag snabbgooglade och hittade inga vetenskapliga studier om cocktaileffekten. Kan du referera till några? (Helst fler än en).
Det finns ca 130.000 kemikalier registrerade i Sverige. Att ha kontroll över dessa och vad som händer när de kommer ut i naturen är förstås helt omöjligt, vi vet ff väldigt lite men att en cocktaileffekt förekommer är inte på något sätt omtvistat, inte heller något som MP hittat på ;)

Ny rapport: cocktaileffekt kan göra kemikalier farligare - organicsweden.se

Ny forskning: Cocktaileffekten oroar forskare - Miljö & Utveckling (miljo-utveckling.se)

Uppdrag: Att hantera cocktaileffekten - Stockholms universitet
 
Mikael_L
Det finns kanske inga idag kända med Glyfosat (eller dess nedbrytningsprodukter), men det betyder inte alls att det aldrig kan upptäckas något i framtiden.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Det finns ca 130.000 kemikalier registrerade i Sverige. Att ha kontroll över dessa och vad som händer när de kommer ut i naturen är förstås helt omöjligt, vi vet ff väldigt lite men att en cocktaileffekt förekommer är inte på något sätt omtvistat, inte heller något som MP hittat på ;)

Ny rapport: cocktaileffekt kan göra kemikalier farligare - organicsweden.se

Ny forskning: Cocktaileffekten oroar forskare - Miljö & Utveckling (miljo-utveckling.se)

Uppdrag: Att hantera cocktaileffekten - Stockholms universitet
Det finns mycket mer än 130 000 kemiska ämnen i naturen som blandas hela tiden. Att något har klassificerats som en kemikalie, d v s att det har renats upp, syntetiserats och förpackats gör dem inte per automatik farligare. Så jag vet inte varför du drar upp denna siffra.

Cocktaileffekten är ett koncept inom toxikologin. Det är alltså en tankefigur för förståelse av toxikologi och inte ett påvisat problem.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Håller med om att det finns idioter överallt, och jag är själv tveksam till att gemene man kan hantera glyfosat, å andra sidan låter vi dem köpa klor, ättika o annat som är lika illa för omgivningen. Vi får helt enkelt vänta o se om några år hurvida glyfosaten helt försvunnit i maten och våran vattenmiljö. Men eftersom användningen av glyfosat i jordbruket fördubblats på 4 år så är det nog inte så sannolikt att Pelle med sin parkslide är boven...
Jag tycker att detta är ett problematiskt resonemang oavsett i vilket sammanhang det förs fram. Det brukar benämnas som allmänningens dilemma - Tragedy of the commons. Nu tar jag ditt inlägg som exempel men sättet att resonera förekommer i nästan varje tråd/ämne som diskuteras där åsikterna går isär.

Stora grupper med människor lever goda liv där bekämpingsmedel som herbicider och insekticider väsentligt underlättar det dagliga livet på den egna täppan eller hos de som sysslar med matproduktion.. Alla är nog medvetna om att den totala mängden ökar, att detta är allvarligt och skulle önska att vi inte skadade vår natur och i slutändan oss själva som ligger högst i näringskedjan.

Men - ingen är beredd att ge upp den bekvämlighet det innebär att trycka på sprutflaskan eftersom det skulle göra så liten skillnad för totalen.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Man kan vända på myntet för att få en annan sida att synas.

Tycker inte de är såpass farligt mängd glyfosat som används i Sverige mot andra länder där det är tillåtet av köra en vända för att jämna av grödorna inför tröskning.

Finns hittills inga (vad jag vet) fall där svensk råvara bär restprodukter från glyfosat. Detta är pga användningen är ganska strikt mot andra länders regler, läs ovan som exempel.


Att Pelles användning av glyfosat bistod med större spridning på fel ställe än den yrkesmässiga användningen är precis som några redan hänvisat till. Precis lika som med råttgift som köptes och lades ut överallt när man såg en mus. Inte vid riktigt behov vid invasion av råttor. Yrkesmässigt la man ut råttgift vid ett riktigt behov, sen när dom slutat äta upp råttgiftet så är problemet borta.

Har själv bekanta som tror att man ska dränka oönskat ogräs med preparat mot vad som verkligen behövs. En normal villaträdgård skulle man kunna ta död på all växtlighet med ett par deciliter glyfosat.
Men vilken hänvisning till privatpersoners missanvändning syftar du till? Vi delar uppfattningen om glyfosat generellt, men denna tendens till att privatpersoners nyttjande av glyfosat skulle vara boven i att det återfinns i naturen med hänvisning till ngt i tråden. Kan man får denna hänvisning eller länk?
Jag har då aldrig sett en konventionell bondes grusvägar och gångar hemma på gården fulla med beväxtlighet, men Pelles parkslide...
 
G guggen skrev:
Men vilken hänvisning till privatpersoners missanvändning syftar du till? Vi delar uppfattningen om glyfosat generellt, men denna tendens till att privatpersoners nyttjande av glyfosat skulle vara boven i att det återfinns i naturen med hänvisning till ngt i tråden. Kan man får denna hänvisning eller länk?
Jag har då aldrig sett en konventionell bondes grusvägar och gångar hemma på gården fulla med beväxtlighet, men Pelles parkslide...
Då ska du se min grusgång, mer grön är grus. Sen kan ogräs i grus lätt hållas i schack med att dra runt en harv lite då och då.

Gå in och läs denna tråd så får jag många belägg att de är Pelle som även han är ett problem.

https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/

Citat från en i tråden:
Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha


När jag har med MCPA på åkern så är de 1 liter/hektaret. Tvivlar starkt på att denna "Pelle" kan sprida ut 5 liter sprutvätska över 2500 kvadratmeter.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Då ska du se min grusgång, mer grön är grus. Sen kan ogräs i grus lätt hållas i schack med att dra runt en harv lite då och då.

Gå in och läs denna tråd så får jag många belägg att de är Pelle som även han är ett problem.

[länk]

Citat från en i tråden:
Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha


När jag har med MCPA på åkern så är de 1 liter/hektaret. Tvivlar starkt på att denna "Pelle" kan sprida ut 5 liter sprutvätska över 2500 kvadratmeter.
Jo jag har varit inne i den tråden också, det finns alltid nötter men jag menar att det finns det överallt. Jag vet många som hamstrar ganska brutala mängder mcpa och glyfosat som de får i stora mängder av konventionella bönder. De tongångar jag hör av dessa suppliers är oftast av typen att det bara är o spruta på o skita i vad de där stadsborna säger. Utbildning är bättre än förbud men nötter kommer det alltid finnas.
Jag räknade ut att jag spenderar ca 3-4 gram glyfosat om året, så den där 5 liters dunken lär mest stå där och samla damm brevid ddt sprutan i ladan.
 
Mikael_L
G guggen skrev:
Jag räknade ut att jag spenderar ca 3-4 gram glyfosat om året, så den där 5 liters dunken lär mest stå där och samla damm brevid ddt sprutan i ladan.
Så har det varit för mig också, något enstaka gram om året genom att droppa en droppe (utspätt) på ett blad.
Men nu har jag en hel tomt som inte gjorts något på i minst 10 år, det är tistel, kirskål och brännässlor till förbannelse, och en massa annat.
Det känns som att en omgång med RU över hela och sen börja om är det enda framkomliga.
Ja annars måste jag få dit en traktor med fräs/harv och köra några ggr under ett par år. Men det är vare sig billigt, enkelt eller helt miljövänligt det heller.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Jag12345 skrev:
Är det helt kört att få tag i det nu? Jag hittar inget vettigt på svenska sidor, men det är inte förbjudet ännu.
Gärna koncentrerat, men inte så stor mängd. Jag vill ha det för att kontrollerat spruta ner det i tammarna på parkslide.
Alltså inte till annat ogräs eller grusvägar eller så.
Har ni tips på var jag kan köpa det?
E-bay, från Tyskland
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så har det varit för mig också, något enstaka gram om året genom att droppa en droppe (utspätt) på ett blad.
Men nu har jag en hel tomt som inte gjorts något på i minst 10 år, det är tistel, kirskål och brännässlor till förbannelse, och en massa annat.
Det känns som att en omgång med RU över hela och sen börja om är det enda framkomliga.
Ja annars måste jag få dit en traktor med fräs/harv och köra några ggr under ett par år. Men det är vare sig billigt, enkelt eller helt miljövänligt det heller.
Har det gått så långt så är det nog ganska kört i alla fall. Fröbankerna är enorma så även om du skulle få bort eländet så gror nytt hela tiden.

Det bästa är nog i de fallen att platta ut trädgården så mycket som möjligt så att allt kan klippas regelbundet med gräsklippare under ett antal år och bygga från det. Eller byta ut hela ytlagret mot ogräsfritt material (om man tillhör den där lilla skaran som vill nyanlägga en vacker trädgård).
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vissa av de saker som skrivs i den här tråden om användning av glyfosat-medel i folks privata trädgårdar är inte att definiera som rätt sätt, tråkigt nog.
Ja, det tycks vara en del som inte har begripit hur glyfosat fungerar. Hur stort problem det är med trädgårdsanvändning av glyfosat är dock något oklart.

Icke desto mindre tycker jag att det vore lämpligt att den som inte kan läsa till sig rätt sätt borde gå jordbruksverkets kurs. Den har öppnat igen, men jag lyckades inte se kurskatalogen pga något som är trasigt på verkets webplats. Jag ska nog kontakta dem och felanmäla så småningom.

Jag hade eventuellt tänkt gå kursen för att föregå med gott exempel och berätta om erfarenheterna här, trots att jag anser mig fullt kapabel att använda glyfosat på rätt sätt. Det mesta står på förpackningen.
Vad gäller dricksvattnet är det en definitionsfråga, men SLU har siffror:
[länk]
Låga nivåer och inte så frekvent. Det ser inte jättefarligt ut vid en första anblick.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
P
A Abies koreana skrev:
Men - ingen är beredd att ge upp den bekvämlighet det innebär att trycka på sprutflaskan eftersom det skulle göra så liten skillnad för totalen.
Jodå, det är nog många som är beredda att ge upp bekvämlighet efter påvisat skadlig verkan. Varken DDT eller hormoslyr går att köpa i färghandeln idag.
 
P
Hjalmarfransson Hjalmarfransson skrev:
[länk]
Ecoplug ska man väl kapa av grenarna? ifall det är parkslide så finns det risk att den förökar sig att kapa av antar jag....
 
fick bli en beställning från england av ecoplug som inte säljs i sverige längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.