82 671 läst · 223 svar
83k läst
223 svar
Jag skulle behöva lite roudup med glyfosat
Jag hittar det inte på Tyska amazon, så är nog svårt att får tag på i tyskland med?J JockeHX skrev:
Kolla på https://www.agrarking.com/
Olagligt att importera, inneha och använda i Sverige.. kan vara bra att veta, men det är ju så klart upp till var och en om man gör det ändå..M Muuuuurtin skrev:
För att förtydliga, det är lagligt att köpa en produkt som innehåller glyfosat i Sverige, försedd med svensk etikett och använda den enligt det som är beskrivet på etiketten. Det är inte lagligt att importera, inneha eller använda samma produkt från EU..
EU direktivet 1109/2009, står i bekämpningsmedelslagstiftningen i Sverige. Har inte koll på precis var, det är liksom rätt självklart hit reglerna är. Jag jobbar med registrering och utveckling av bekämpningsmedel i Europa och har gjort så i många år..
Det är felaktigt. Det är olagligt för privatpersoner. De övriga 99% av användandet är fullt lagligt. Man behöver vara köpa genom ett bolag och inneha en sprutlicens. I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat.J JY82 skrev:
Det var därför jag förtydligade lite, produkter innehållande glyfosat kan köpas lagligt I Sverige, men ska då vara försedda med svensk etikett och ett svenskt registreringsnummer hos KEMI . Sen är inga grönsaker besprutade med glyfosat, ligger lite i sakens natur att glyfosat slår ihjäl växter... däremot kan marken som grönsakerna växer på vara behandlad med glyfosat innan eller efter grönsakerna växte där..G guggen skrev: