Köpte från Bulgarien. Kom fram häromdagen typ 1,5 vecka efter beställningen.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Är det inte dags för någon att göra affär på det här med tanke på alla som är så uppskrämda här på byggahus? Hyr en skåpbil och kör till Tyskland och istället för öl som på studenttiden så kommer ni hem med roundup istället :rofl:
Jag hittar det inte på Tyska amazon, så är nog svårt att får tag på i tyskland med?

H hapazard skrev:
Jag hittar det inte på Tyska amazon, så är nog svårt att får tag på i tyskland med?
Sök på svenska Amazon och skriv glyfosat. Då kommer en spansk leverantör upp.

• Gilla
Besiman och 1 till
  • Laddar…
Eller så knackar du dörr oss nån bonde så får du dom riktiga medlen

• Gilla
  • Haha
  • Arg
egeside och 7 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Är det någon som vet om det är lagligt att ta in? Riskerar man något liksom? Hittar ingen tydlig info om detta, bara om att själva användandet kommer förbjudas i privata trädgårdar för privatpersoner (eller är förbjudet redan?)
Olagligt att importera, inneha och använda i Sverige.. kan vara bra att veta, men det är ju så klart upp till var och en om man gör det ändå..

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
[länk]
Det där har ingen som helst betydelse, det handlar om aktiven glyfosat. För att en produkt innehållande glyfosat ska vara laglig att inneha och använda I Sverige ska produkten vara godkänd och försedd med svensk etikett. Godkänd användning är beskriven på etiketten.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
För att förtydliga, det är lagligt att köpa en produkt som innehåller glyfosat i Sverige, försedd med svensk etikett och använda den enligt det som är beskrivet på etiketten. Det är inte lagligt att importera, inneha eller använda samma produkt från EU..

• Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
För att förtydliga, det är lagligt att köpa en produkt som innehåller glyfosat i Sverige, försedd med svensk etikett och använda den enligt det som är beskrivet på etiketten. Det är inte lagligt att importera, inneha eller använda samma produkt från EU..
Har du en källa på det?

EU direktivet 1109/2009, står i bekämpningsmedelslagstiftningen i Sverige. Har inte koll på precis var, det är liksom rätt självklart hit reglerna är. Jag jobbar med registrering och utveckling av bekämpningsmedel i Europa och har gjort så i många år..

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 3 till
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Olagligt att importera, inneha och använda i Sverige.. kan vara bra att veta, men det är ju så klart upp till var och en om man gör det ändå..
Det är felaktigt. Det är olagligt för privatpersoner. De övriga 99% av användandet är fullt lagligt. Man behöver vara köpa genom ett bolag och inneha en sprutlicens. I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat.

• Gilla
  • Haha
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är felaktigt. Det är olagligt för privatpersoner. De övriga 99% av användandet är fullt lagligt. Man behöver vara köpa genom ett bolag och inneha en sprutlicens. I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat.
Det var därför jag förtydligade lite, produkter innehållande glyfosat kan köpas lagligt I Sverige, men ska då vara försedda med svensk etikett och ett svenskt registreringsnummer hos KEMI . Sen är inga grönsaker besprutade med glyfosat, ligger lite i sakens natur att glyfosat slår ihjäl växter... däremot kan marken som grönsakerna växer på vara behandlad med glyfosat innan eller efter grönsakerna växte där..

• Gilla
  • Haha
Agi och 8 till
  • Laddar…
Är det olagligt eller ej i Sverige? Min köpesannons på Byggahus.se blev bortagen.

• Gilla
vcs3
  • Laddar…
Hur får man sprutlicens? Jag brukar spruta två gånger i veckan, minst. Trots att jag saknar licens.

• Haha
  • Gilla
7ender och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.