24 833 läst · 82 svar
25k läst
82 svar
Jag mår dåligt av vårt hus
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja. Det finns lika många recept på denna fyllning som det finns byggmästare. Samtidigt är den enda och ultimata regeln lätt att följa - ALLT ska med!henke_benke skrev:
Det här tror jag egentligen också mer på än min egen teori om byggmästarfyllning.H heimlaga skrev:Jag skulle misstänka något av dessa:
-Mögel i källare som har inretts till bostadsrum, 40-talskällare svettas nästan alltid fukt inåt så inreder man bostadsrum i en sådan är risken för mögel mycket stor. När man dessutom har rivit bort värmepannan som ursprungligen ventilerade bort fukten ur källaren blir det ännu värre.
-Formaldehyd. Mamma har formaldehydallergi och vissa symptom låter bekanta.
-Mögel i våtutrymmen. Det vimlar av slarvrenoverade läckande badrum i den tidens hus.
I ert fall skulle jag undersöka om huset är isolerat med spån och om det är välbyggt efter sin tids standard. Om så är fallet skulle jag stanna och renovera. Bland annat riva ur all inredning ur källaren. Ett spånisolerat trähus på betongkällare från den tiden är enligt min åsikt kanske rentav lättare att göra allergisäkert än ett modernt hus.
Skaffa 5-10 st fredskallor i krukor och placera i ett av rummen. Om besvären går över när man är i det rummet så beror det på någon förorening som fredskallorna klarar att absorbera. De höjer också luftfuktigheten till bättre nivåer.
Sen vilken förening det är som orsakar problemen kan vara svårare att lista ut. I tråden finns många förslag som man kan kolla upp.
Man bör också notera att ökad ventilation på vintern sänker luftfuktigheten inomhus, därför behöver man kompensera med ökat luftfuktning.
Sen vilken förening det är som orsakar problemen kan vara svårare att lista ut. I tråden finns många förslag som man kan kolla upp.
Man bör också notera att ökad ventilation på vintern sänker luftfuktigheten inomhus, därför behöver man kompensera med ökat luftfuktning.
Hej. Känner igen mig helt i hur du känner. Vet inte vad jag ska göra här hemma. Känns som huset gör oss sjukaN Novisen79 skrev:
Liknande trådar
-
Vattenutkast dåligt tryck under sommaren?
Vatten & Avlopp -
Vet någon vart jag kan hitta denna märkliga sak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har man lyckats döda svarthyresmarknaden?
Övrigt Off Topic -
Vart köper jag pellets o vilket märke
Ved, Pellets, Flis -
får man lägga armoflex under marken utan att skydda den med svart tejp?
Isolering