BirgitS
N Novisen79 skrev:
Kan tänka mig att huvudvärken kan vara spänningshuvudvärk, sitter runt ögon o käkar.
Brukar bli (tränings)värk där när man spänner musklerna kring ögonen resp. käkarna mycket. Att spänna käkmusklerna (bita ihop kraftigt) är ju ett vanligt stressymptom och musklerna kring ögonen kan även bli överansträngda när man börjar behöva läs- eller terminalglasögon.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hade den tidigare ägaren husdjur?
Nej jag tror inte det.

BirgitS BirgitS skrev:
Brukar bli (tränings)värk där när man spänner musklerna kring ögonen resp. käkarna mycket. Att spänna käkmusklerna (bita ihop kraftigt) är ju ett vanligt stressymptom och musklerna kring ögonen kan även bli överansträngda när man börjar behöva läs- eller terminalglasögon.
Ja det vet jag. Brukar försöka röra på käkarna emellanåt.
Jag har redan glasögon. Tänkt på om synen förändrats men detta kom vid Inflytt.

Snigla Snigla skrev:
Stressen över situationen gör det säkert värre också, brukar bli en ond cirkel (man blir ju väldigt orolig när man inte mår bra - och inte vet vad det beror på!).

Huvudvärk och ögontorrhet (och "grus i ögonen") kan mycket väl "bara" vara torr luft.. jag har så varje år den här tiden (min far samma, fast i ett annat hus). Här hemma har vi dålig ventilation och torr luft.. och jag reagerar direkt när fuktigheten minskar under 40.. och vissa år/tider på året kryper vi ner till 20% (!!) då är mina slemhinnor knäppa.. Redan vid 30 % snyter jag blod till o från och har ont i näsan och halsen.. Vilket i sin tur ger dålig sömn och irriterat sinne (ont i huvudet).

Man får prova sig fram lite, vad man reagerar på och hur man sen kan göra det bättre..! Man får skriva ner symtom och omständigheter..datum o tider..(låna el köpa relevant mätutrustning om det behövs).. kolla om andra reagerar, barn..vuxna osv.. eller om det bara är du.

Försök släppa stressen över situationen, försök att istället fokusera på nått bra..positivt - för som det låter nu, på dig.. så är du rädd för huset! Och är du rädd för det, spelar det ingen roll vad ni gör med det (fixar/lagar osv).. din känsla/stress kommer inte släppa :(

Är det ert/ditt första hus?
Ja, det är vårt första hus. Vi har letar hus i flera PR och velat fram o tillbaka. Nu blev detta köpet lite väl snabbt. Just nu ångrar jag flytten, eller speciellt köpet av detta hus. För många riskfaktorer med ett äldre hus.
Känns så tråkigt att inte kunna glädjas åt allt. Nu söker jag bara fel.
Det tär på en att ha huvudvärk. Redan när jag vaknar har jag lätt h-värk och lite grusiga ögon.

P Pagno skrev:
Prova någon gammal huskur, kokande vatten, andas in ångorna.
Om symtomen försvinner så är ni/du troligtvis överkänslig för både katt och torr luft.

Har du provat luftrörsvidgande allergimedicin?

Mvh P-A
Kanske värt att prova. Inte provat ngn medicin förutom ögondroppar för allergi (det bara sved och gjorde det inte bättre).

henke_benke skrev:
glöm all mätning av luftkvalite.
se till så att eran luftcirkulation funkar.
är alla tillluftsventiler öppna?
Alla är öppna då de sattes in i fredags.
Beställt rengöring av kanalerna också om det kan underlätta.

arneri68 arneri68 skrev:
Är det typ sådana du tänker på? [länk]
Den kanske kan minska spridningen av förkylning i hemmet, men mer har jag inte märkt.

Typiska symptom för kattallergi är täppt näsa, andningsbesvär och klåda/svillnader på områden som varit i kontakt med katten. Det är kattsaliv som ger allergi. Katter är renliga och tvättar sin päls med tungan vilket gör att de är täckta med saliv.
Snor och slemhosta är inte typiska symtom för kattallergi.
Använder du en sån? Finns det inte risker med ozon?

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare här.
Vilken undersökning skulle kunna hjälpa mig. Är ju i stort sett omöjligt att gå igenom alla konstruktioner i huset.
Hur mkt mögel krävs för att mina symptom skulle bero på det?
Fick nog vatten på min kvarn när vi hittade möglet under diskbänken.....

N Novisen79 skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare här.
Vilken undersökning skulle kunna hjälpa mig. Är ju i stort sett omöjligt att gå igenom alla konstruktioner i huset.
Hur mkt mögel krävs för att mina symptom skulle bero på det?
Fick nog vatten på min kvarn när vi hittade möglet under diskbänken.....
Kan ju inte direkt bryta upp alla golv och väggar .

H
mögel
N Novisen79 skrev:
Kan ju inte direkt bryta upp alla golv och väggar .
man kan ej få bort all mögel i ett hus. däremot kan man göra så att mögel ej trivs.
"Mögel trivs i en fuktig miljö och drabbar ofta bostäder med dålig luftventilation eller bristfälligt fuktskydd. Mögel växer också på oorganiska material som till exempel betong om ytan är nedsmutsad med damm, jord eller annan smuts.
Ytor som är oorganiska och rena står emot mögelpåväxt väl."
"Mögelsporer finns alltid närvarande i luften över land. På vintern kan det vara så få som 10 sporer per kubikmeter men på sommaren är det vanligt med över 10 000 sporer per kubikmeter i utomhusluften"
så mitt tips är fortfarande se över eran ventilation( kan även vara för många dorn, vilket tar ut varandra).
då ni verkar ha självdrag. är att hänga luftfuktare på era element.
eran luftrenare gör ingen nytta.

Det kanske är en idé att göra en plan var i huset ni har frånluftsdon och var ni har tilluftsdon, samt fläktar. Bara att sätta en ny ventil i väggen kanske hjälper ingenting.

• Gilla
1
  • Laddar…
N Novisen79 skrev:
Ja, det är vårt första hus. Vi har letar hus i flera PR och velat fram o tillbaka. Nu blev detta köpet lite väl snabbt. Just nu ångrar jag flytten, eller speciellt köpet av detta hus. För många riskfaktorer med ett äldre hus.
Känns så tråkigt att inte kunna glädjas åt allt. Nu söker jag bara fel.
Det tär på en att ha huvudvärk. Redan när jag vaknar har jag lätt h-värk och lite grusiga ögon.
Leta hus är inte samma sak som att faktiskt gå igenom köpet och sedan bosätta sig i det. I många fall bygger man upp förhoppningar, drömmar och får en bild över hur man vill och önskar att det ska bli.. när man väl flyttat in - det stämmer inte alltid (speciellt inte vid första huset).

Frågan är om omställningen blev för stor, för snabbt (du sa själv att köpet gick fort, nu när ni hittade ert hus). Att du blev överväldigad över hur stort ansvaret känns (och är) i att ha sitt eget hus.. att det liksom inte blev som du tänkt dig (och som du tänkt i så många år att det skulle bli)?

Jag lider verkligen med dig, att du inte ens fick den här "förälskelsefasen" i husköpet.. vanligen brukar den infinna sig iaf några månader i början.. innan man inser hur mycket det faktiskt finns att göra. Jag kan skratta åt mig själv ibland när jag tittar ut och ser tex hur mycket ogräs det blivit överallt.. och jag kommer ihåg hur fint det var när vi flyttade in -- sedan sätter jag mig och tittar på foton från visningen och ser att det var mer ogräs då än nu (men i förälskelsefasen observeras inte sånt haha).

Jag började med min "lista" redan efter ett par månader.. och min lista når troligen en helt kollegieblock vid detta laget.. att ha hus innebär att det alltid finns något att göra (om man vill!) oavsett om det är nytt eller gammalt - spelar nada roll vilket man har. Det enda som skiljer är hur man åtgärdar sakerna och vilken sorts problem man har! Det är fönster som ska kollas, sprickor som ska åtgärdas, taket ska hållas koll på så man hinner se läckor innan de orsaker rediga skador.. ventilationen ska åtgärdas och fungera, dräneringen ska funka, sprickor i väggarna ska göras i ordning, murkna dörrar ska bytas ut, tätningar här och var (behöver fixas lite då o då),. kök och badrum blir gamla, brunnar ska kontrolleras, trappor ska lagas, mögel tas bort (för de flesta får nån gång mögel nånstans.. finns hur många sorters mögel som helst.. vi har haft mögel i nån omfattning i alla hus, nya som gamla hus .. viss mögel är ju farligare än annan och viss mögel vanligare än annan).

Med mitt svammel vill jag bara visa att alla som har hus.. har saker som måste göras, saker funkar inte perfekt.. vissa saker är trasiga och vissa funkar perfekt.. det kommer alltid dyka upp större eller mindre saker som måste göras (inte kul och inte alltid billigt.. men tyvärr sånt som händer ändå).. vissa saker är bara mer eller mindre viktiga (därav är det vanligt med en "akut lista", en "fem-årslista" och en "tip-årslista" :) )

Men nu tillbaka till dig då..

Vad är det för riskfaktor på ett äldre hus? Specifikt på ert hus? Vad får dig att tro att det är bättre med ett nytt/nyare hus? Det låter som du gått bredvid en dåligt förklarande besiktningsman och lyssnat på alla "fördjupade-undersökningar-svammel" som de brukar dra.. (som kan få vem som helst och tro att alla hus är dåliga och på väg att ruttna sönder).

Är det något specifikt du oroar dig för med ert hus? tex dränering, takproblem osv?

Vad sa Er besiktningsman när ni besiktigade, jag kan inte tro att ni köpte det för att han sa att det var ett dåligt hus... vilket borde ge dig en liten indikation på att det troligtvis är helt säljbart och i bra skick som det är.. ni har ju förbättrat huset sedan ni flyttade in, vilket gör huset bättre (inte sämre). Så ni kanske tom får tillbaka en krona eller två..

För just nu verkar det ju bara vara du som har problem? och som sagt, stressen kommer göra problemen värre (men då beror de på stressen eg och inte huset).

Du kanske inte var redo för ett hus riktigt än? (menar inget illa på nått vis, bara ger dig en reflektion).

Både gamla hus och nya hus har sina för och nackdelar.. om man pratar om "sjuka hus" idag.. så är det ju överlag nya hus bara man pratar om, inte gamla.

När det kommer till ögonen och huvudvärken, så tycker jag du ska avvakta lite.. nu är våren på antågande (med bättre luft inomhus till följd) och era nya ventiler börjar göra sitt.. se om det förändras. Köp nån billig termometer på kjell o company/jula eller liknande som visar relativ fuktighet i luften.. håll lite koll på den.. låt den vara i det rummet där du befinner dig oftast (när det känns jobbigast) och skriv ner hur du känner och hur väder och vind är .. samt luftfuktigheten osv. Gör lite rekognosering själv så att säga :)

Hoppas det lugnar sig lite för er (dig)
MVH Sandra

• Gilla
Självbyggaren och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Leta hus är inte samma sak som att faktiskt gå igenom köpet och sedan bosätta sig i det. I många fall bygger man upp förhoppningar, drömmar och får en bild över hur man vill och önskar att det ska bli.. när man väl flyttat in - det stämmer inte alltid (speciellt inte vid första huset).

Frågan är om omställningen blev för stor, för snabbt (du sa själv att köpet gick fort, nu när ni hittade ert hus). Att du blev överväldigad över hur stort ansvaret känns (och är) i att ha sitt eget hus.. att det liksom inte blev som du tänkt dig (och som du tänkt i så många år att det skulle bli)?

Jag lider verkligen med dig, att du inte ens fick den här "förälskelsefasen" i husköpet.. vanligen brukar den infinna sig iaf några månader i början.. innan man inser hur mycket det faktiskt finns att göra. Jag kan skratta åt mig själv ibland när jag tittar ut och ser tex hur mycket ogräs det blivit överallt.. och jag kommer ihåg hur fint det var när vi flyttade in -- sedan sätter jag mig och tittar på foton från visningen och ser att det var mer ogräs då än nu (men i förälskelsefasen observeras inte sånt haha).

Jag började med min "lista" redan efter ett par månader.. och min lista når troligen en helt kollegieblock vid detta laget.. att ha hus innebär att det alltid finns något att göra (om man vill!) oavsett om det är nytt eller gammalt - spelar nada roll vilket man har. Det enda som skiljer är hur man åtgärdar sakerna och vilken sorts problem man har! Det är fönster som ska kollas, sprickor som ska åtgärdas, taket ska hållas koll på så man hinner se läckor innan de orsaker rediga skador.. ventilationen ska åtgärdas och fungera, dräneringen ska funka, sprickor i väggarna ska göras i ordning, murkna dörrar ska bytas ut, tätningar här och var (behöver fixas lite då o då),. kök och badrum blir gamla, brunnar ska kontrolleras, trappor ska lagas, mögel tas bort (för de flesta får nån gång mögel nånstans.. finns hur många sorters mögel som helst.. vi har haft mögel i nån omfattning i alla hus, nya som gamla hus .. viss mögel är ju farligare än annan och viss mögel vanligare än annan).

Med mitt svammel vill jag bara visa att alla som har hus.. har saker som måste göras, saker funkar inte perfekt.. vissa saker är trasiga och vissa funkar perfekt.. det kommer alltid dyka upp större eller mindre saker som måste göras (inte kul och inte alltid billigt.. men tyvärr sånt som händer ändå).. vissa saker är bara mer eller mindre viktiga (därav är det vanligt med en "akut lista", en "fem-årslista" och en "tip-årslista" :) )

Men nu tillbaka till dig då..

Vad är det för riskfaktor på ett äldre hus? Specifikt på ert hus? Vad får dig att tro att det är bättre med ett nytt/nyare hus? Det låter som du gått bredvid en dåligt förklarande besiktningsman och lyssnat på alla "fördjupade-undersökningar-svammel" som de brukar dra.. (som kan få vem som helst och tro att alla hus är dåliga och på väg att ruttna sönder).

Är det något specifikt du oroar dig för med ert hus? tex dränering, takproblem osv?

Vad sa Er besiktningsman när ni besiktigade, jag kan inte tro att ni köpte det för att han sa att det var ett dåligt hus... vilket borde ge dig en liten indikation på att det troligtvis är helt säljbart och i bra skick som det är.. ni har ju förbättrat huset sedan ni flyttade in, vilket gör huset bättre (inte sämre). Så ni kanske tom får tillbaka en krona eller två..

För just nu verkar det ju bara vara du som har problem? och som sagt, stressen kommer göra problemen värre (men då beror de på stressen eg och inte huset).

Du kanske inte var redo för ett hus riktigt än? (menar inget illa på nått vis, bara ger dig en reflektion).

Både gamla hus och nya hus har sina för och nackdelar.. om man pratar om "sjuka hus" idag.. så är det ju överlag nya hus bara man pratar om, inte gamla.

När det kommer till ögonen och huvudvärken, så tycker jag du ska avvakta lite.. nu är våren på antågande (med bättre luft inomhus till följd) och era nya ventiler börjar göra sitt.. se om det förändras. Köp nån billig termometer på kjell o company/jula eller liknande som visar relativ fuktighet i luften.. håll lite koll på den.. låt den vara i det rummet där du befinner dig oftast (när det känns jobbigast) och skriv ner hur du känner och hur väder och vind är .. samt luftfuktigheten osv. Gör lite rekognosering själv så att säga :)

Hoppas det lugnar sig lite för er (dig)
MVH Sandra
Hinner inte svar utförligt just nu men tack för ditt inlägg!!

Hur har du uppmätt koldioxiden?

Jag har 3 stycken koldioxidmätare hemma från NetAtmo. Så kallade Healthy home coach. Svindyra i mina ögon. Och jag vet inte hur pålitliga dem egentligen är. Eller så har jag kanske bara ett jävligt konstigt hus. Men som någon skrev här så kan (borde?) koldioxid bara komma från oss människor. Men hemma hos mig så har jag flera ggr i veckan mellan 1800-2200 ppm. Vanligast är det i vårt sovrum, men då har vi tre barn som kommer in till oss varje natt så vi sover 5 stycken där. Och har vi inte öppet fönster så går koldioxidhalten upp till över 2000 ppm garanterat. Har vi fönstret öppet, kanske 5-10 mm springa, så håller sig halten under 1600 ppm.

Men det som gör att jag ändå blir skeptisk är att i köket, trots att vi inte är hemma, så brukar halten gå upp till 2000 ppm mitt på dagen. Det känns som att det har något med solljuset som gör att det ökar. Och även om jag kör fläkten i köket så minskar inte halten. Och då står den ändå i fönstret och flera ggr så är fönstret öppet!
Så jag tyckte också det var panikartat de första veckorna. Men sen så kände jag mer att det är nog ingen rymdutrustning man får hem. Det ska tydligen gå att göra någon kalibrering på dem vilket jag testat flera ggr. Då brukar koldioxidhalten se bra ut i 1-2 dagar. Sedan flippar den ur igen.

Men till dess försvar så på morgonen när koldioxidhalten är över 2000 ppm i sovrummet så märker jag också av att det är kvav luft och instängt när jag vaknar. Så någonting mäter den säkert :) dock vet jag inte om det är just koldioxid...

Hemma hos dig så skulle jag nog försöka få upp fukthalten lite till. Alldeles för torr luft är sjukt oskönt en längre stund. Sen så skulle jag ha fönster öppna. Och framförallt ta det lugnt. Som någon skriver så kanske det bara är någon lukt som får dina tankar att snurra igång. Finns det inte en artikel om "lukten av gammal människa" här på forumet. Det kanske är något sådant du panikar över... :)

Ni satte in fristkluftventiler men satte ni in frånluftsfläktar någonstans också? Vanliga pax-fläktar orkar oftast inte suga tillräckligt för det ska bli bra.

Jag har haft liknande problem som dig, vi har alltid bott i moderna nybyggda lägenheter med ftx och nya material. Köpte en 70-tals kåk där man satt in nya fönster och dörrar utan att ha gjort något åt ventilationen.

Till saken hör att jag är väldigt känslig för dofter och dålig ventilation, och min allergi mot våra katter triggas igång rejält av detta.

Vi satte in mer friskluft men det hjälpte inte så mycket eftersom pax-fläktarna i badrum inte orkade med. Vi kör köksfläkten på lågvarv och det funkar bra.
Sedan hade vi täckt över en murstock medans vi väntade på plåtis, när det blev öppnat igen så blev det också bättre.
Det som dock gjorde susen var att köpa en luftrenare som arbetar mot fotokalys samt UV-lampa.
Jag köpte denna: http://www.lfs-web.se/luftrenare-silent.htm

Stress och oro samt dålig sömn tror jag också påverkar dig väldigt negativt. Så ta det lugnt, alla problem går att lösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.