15 747 läst · 61 svar
16k läst
61 svar
Jag har en superkraft - hur blir jag av med den?
Kan såklart vara böjda, men då det just nu är tre pennor jag har liggande med samma problem så låter det långsökt.L Lovan83 skrev:
Det finns ingen spets att skruva åt på just den här modellen.
Ingen spets/stift ute alls, då det är problemet.
Den här varianten fäller in hela spetsen på pennan när den inte används, så att den ligger skyddad.
Pentel 0,9 mm på den här. Hårdhet B.
Ah det är en sån variant av penna. Jag kör alltid med spetsen ute när den ligger i fickan så det inte ska komma in damm. Ska bli spännande med följetongen…Hep skrev:Kan såklart vara böjda, men då det just nu är tre pennor jag har liggande med samma problem så låter det långsökt.
Det finns ingen spets att skruva åt på just den här modellen.
Ingen spets/stift ute alls, då det är problemet.
Den här varianten fäller in hela spetsen på pennan när den inte används, så att den ligger skyddad.
Pentel 0,9 mm på den här. Hårdhet B.
Idag dök pennan från @Hep upp i brevlådan. La allt arbete åt sidan för det här har väl högsta prioritet.
Kontrollerade att det fanns stift i, och det hade @Hep redan förberett med.
Däremot matades inget stift ut... 🤔 Kan det vara för mycket stift laddade? Lämnade ett kvar och försökte igen.
Matar fortfarande inte ut stift. Jaha, kan det kanske vara så att det är något som fastnat i spetsen?
Tömde stiftbehållaren, tryckte in knappen och petade in en nål i spetsen, vände upp och ned på pennan och ut trillade ett ca 10mm stift som suttit fast i spetsen.
I med stift igen och dom matar ut precis som dom ska.
Kontrollerade att det fanns stift i, och det hade @Hep redan förberett med.
Däremot matades inget stift ut... 🤔 Kan det vara för mycket stift laddade? Lämnade ett kvar och försökte igen.
Matar fortfarande inte ut stift. Jaha, kan det kanske vara så att det är något som fastnat i spetsen?
Tömde stiftbehållaren, tryckte in knappen och petade in en nål i spetsen, vände upp och ned på pennan och ut trillade ett ca 10mm stift som suttit fast i spetsen.
I med stift igen och dom matar ut precis som dom ska.
Underbart! Jag har fortfarande inte lyckats hitta någon nål hemma sedan det tipset kom, men nu måste jag verkligen börja leta. Om det tricket funkar för mig och mina pennor så går jag ju plus på det här, trots en bortskänkt penna.
För några veckor sedan gnällde jag över ett par bänkhakar jag köpt som var odugliga (i mina händer). De skickades till en användare här som fick hyfsad ordning på dem. Inte perfekt, men bättre än vad jag lyckades med.
Jag får väl fortsätta att vaska ett ex av allt jag köper för att få veta hur jag egentligen borde hantera prylarna. Har jag förresten nämnt att jag har lite utmaningar med anhållet på justersågen??
För några veckor sedan gnällde jag över ett par bänkhakar jag köpt som var odugliga (i mina händer). De skickades till en användare här som fick hyfsad ordning på dem. Inte perfekt, men bättre än vad jag lyckades med.
Jag får väl fortsätta att vaska ett ex av allt jag köper för att få veta hur jag egentligen borde hantera prylarna. Har jag förresten nämnt att jag har lite utmaningar med anhållet på justersågen??
Om man är försiktig och stadig på handen så kan man använda ett stift istället för nål. Det viktiga är bara att hålla in "knappen" samtidigt som man sticker in nål/stift från fel håll.Hep skrev:Underbart! Jag har fortfarande inte lyckats hitta någon nål hemma sedan det tipset kom, men nu måste jag verkligen börja leta. Om det tricket funkar för mig och mina pennor så går jag ju plus på det här, trots en bortskänkt penna.
Verktygstokig
· Halland
· 7 576 inlägg
Skicka ner justersågen så kollar jag på det!Hep skrev:Underbart! Jag har fortfarande inte lyckats hitta någon nål hemma sedan det tipset kom, men nu måste jag verkligen börja leta. Om det tricket funkar för mig och mina pennor så går jag ju plus på det här, trots en bortskänkt penna.
Det har jag testat och jag var inte stadig nog. Det kanske var resterna av det testet som du fick bort.S snajgel skrev:
Det två pennor jag har kvar av den diskuterade modellen har nu testats. I 0,5-pennan fanns det en liten bit stift som surt satt och vaktade röret så att inget nytt stift skulle kunna laddas. Bortpetad och nu funkar pennan precis som den ska. Hipp hurra!
Jag försökte göra samma sak med 0,7-pennan, men det gick inte. Det satt visserligen något i röret, men när jag petade med nålen kom ett helt stift loss. Det visade sig att stift matas fram nästan ända ut genom spetsen, men bara nästan. Sedan är det stopp. Det kan vara inbillning, men jag tycker att spetsen ser en liten aning sned ut. Den har ju tappats i stengolvet några gånger, så det inte omöjligt. Morr.
Av tre döda pennor har två väckts till liv och jag har åtminstone en fungerande kvar i min ägo. Klart bättre än innan och nu har jag en plan för nästa gång en penna krånglar. Tack till alla som varit med om att lösa mysteriet. Mycket går om man hjälps åt. Nästa gång fixar vi världsfreden.