15 743 läst · 61 svar
16k läst
61 svar
Jag har en superkraft - hur blir jag av med den?
Jag har samma problem. Oavsett pris på pennorna funkar aldrig frammatningen. Jag blir därmed tvungen att mata stift från spetsen. Jag har också tampats med problemet i drygt 50 år. (Började skolan 1973) Är vår åldersgupp icke-kompatibla med stiftpennor för att det bara fanns blyertspennor när vi lärde oss att hålla i penna eller är vi bara inkompetenta?Hep skrev:Jag kan något som få andra kan. Jag kan döda en stiftpenna bara genom att äga den. Vilken som helst. När som helst.
Ge mig en stiftpenna - ny eller gammal, dyr eller billig. Inget spelar någon roll. När det första blyertsstiftet tagit slut är pennan död. Det kommer aldrig fram ett nytt stift. Jag fyller ett i taget, jag fyller många, jag trycker försiktigt, jag trycker som en galning, jag försöker peta in stiftet från spetsen av pennan, jag skakar och trycker samtidigt, jag plockar i sär, jag gör rent, jag spottar över axeln, jag flår en svart katt. Inget hjälper och så här har det varit sedan jag började skolan för 50 år sedan.
Hur gör ni andra?? Nu senast är det de här lite finare pennorna som strejkar, men det kan som sagt vara vilka som helst.
[bild]
Jag följer ditt inlägg med intresse!
Några egna funderingarHep skrev:Jag kan något som få andra kan. Jag kan döda en stiftpenna bara genom att äga den. Vilken som helst. När som helst.
Ge mig en stiftpenna - ny eller gammal, dyr eller billig. Inget spelar någon roll. När det första blyertsstiftet tagit slut är pennan död. Det kommer aldrig fram ett nytt stift. Jag fyller ett i taget, jag fyller många, jag trycker försiktigt, jag trycker som en galning, jag försöker peta in stiftet från spetsen av pennan, jag skakar och trycker samtidigt, jag plockar i sär, jag gör rent, jag spottar över axeln, jag flår en svart katt. Inget hjälper och så här har det varit sedan jag började skolan för 50 år sedan.
Hur gör ni andra?? Nu senast är det de här lite finare pennorna som strejkar, men det kan som sagt vara vilka som helst.
[bild]
Jag brukar alltid stoppa in stiften i "fel ända" dvs där stiftet kommer ut. Trycker samtidigt i andra ändan så att stiftet ryms in.
Är du säker på att pennan är hel? Har du med säkerhet rätt storlek på stiften i förhållande till pennan? Mvh Johan
Skönt att få veta att jag inte är ensam. ”Stiftpenneklantar i alla länder - förenen er!”
Tyvärr inte så enkelt som att det bara är en penna som krånglar eller fel stift. Hoppas jag hinner testa lite av idéerna härifrån under dagen. Jag återkommer.
Tyvärr inte så enkelt som att det bara är en penna som krånglar eller fel stift. Hoppas jag hinner testa lite av idéerna härifrån under dagen. Jag återkommer.
När det kommer till blyertspennor är nog IKEAs stumpar det jag uteslutande hittar och använder då ungarna alltid tar en handfull var vid varje besök. Tror aldrig jag ens vässat någon... Lite korta för finskrift men jag skriver inte direkt några brev med penna.
Ikea testar ju sina möbler mkt. Om de kränger stiftpennor under egen logga så kan du ju erbjuda din superkraft som stiftpennetestare, eller SQA eller likn.
2 mm klassisk ritpenna är robust, och det finns ju massor med olika blyn, så det bör fungera, även i snickarboa.
https://www.mattonbutiken.se/produkt/caran-dache-fixpencil-22-2mm
2 mm klassisk ritpenna är robust, och det finns ju massor med olika blyn, så det bör fungera, även i snickarboa.
https://www.mattonbutiken.se/produkt/caran-dache-fixpencil-22-2mm
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 539 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 539 inlägg
2 mm??? Låter som en kladdkrita för någon med special needs.Oldboy skrev:
Nu gäller det att vända detta till något positivt. Ypperligt tillfälle att utöka verktygsarsenalen. Svarva din egen penna! Föreslår rörligt stödrör vilket gör att du kan fälla in röret när du inte använder pennan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag känner igen mig lite också, tycker att Staedtler Mars Micro 0,9 är bra, men köpte även en Rotring 800 och en Rapid Pro, verkar trevliga det lilla jag testat. Lite för fina för bygg bara 🤓
Välkommen till 2 mm klubben. Själv använder jag en 2 mm stiftpenna från schweiziska Caran d'Ache. Kostar visserligen över 200 kronor i "basic" version. Men har aldrig felat på de 40 år jag haft den. Så per år är det en billig penna. (Jo jag vet att jag är nördig - men jag kunde inte låta bli).Hep skrev:De få gånger jag skriver på papper är det nästan bara med bläck, men jag skriver oftast på skärm som nu och då är pennan utan rörliga delar, vilket kanske är rätt för mig. Stiftpennorna använder jag på trä och det är kanske den miljön i kombination med mitt handhavande som de inte tål.
I dag köpte jag en stiftpenna för 2 mm stift och den ska väl till och med jag klara av.
Känns som en dålig idé för mig som har superkraften att jag kan få pennor att försvinna hur lätt som helst.B Blueeye skrev:
Nu är 09-pennan i första bilden på väg till Älvsjö. Innan jag packade ner den petade jag i några nya stift i rätt storlek och tryckte på knappen exakt 50 gånger med och utan tillhörande skak på pennan. Så om några dagar får vi förhoppningsvis svar här i tråden om den gick att rädda genom att låta den flytta hemifrån.
Finns det risk att de är lite böjda i spetsen?Hep skrev:Nu är 09-pennan i första bilden på väg till Älvsjö. Innan jag packade ner den petade jag i några nya stift i rätt storlek och tryckte på knappen exakt 50 gånger med och utan tillhörande skak på pennan. Så om några dagar får vi förhoppningsvis svar här i tråden om den gick att rädda genom att låta den flytta hemifrån.
Är spetsen åtskruvad?
Hur lång spets har du ute?
Har du spetsen ute när du förvarar dem i kläderna?
Vilket märke har du på reservstiften?
Edit: Menade inte att det skulle låta som ett korsförhör 😉
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Då jag aldrig ägt en stiftblyertspenna som kommit med instruktionsbok så har jag gjort fel i snart ett halvt sekel, d v s fyllt på nytt stift via uddhålet, och aldrig fler än ett stift i taget.