15 748 läst · 61 svar
16k läst
61 svar
Jag har en superkraft - hur blir jag av med den?
Jag har haft samma problem i alla år jag har haft stiftpennor (närmare 40 år skulle jag tro, problemet är fortfarande inte löst). Work-arounden är att stoppa in stiften från spetsen på pennan. Orsaken till problemen är att det samlas rester från stiften i botten (närmast spetsen i behållaren) av pennan om man har den med sig och den skakas runt en massa. Ett praktexempel på att man inte har med use-caset att bära med sig pennorna i specifikationen.
Hur som helst, när det nya stiftet gått in från spetsen så kan man "slå ur" skräpet vid radergummit och om man har tur så kommer ytterligare något stift att matas ut innan man åker på samma procedur igen. Man kan ju glädjas åt att pennan innehåller en förvaring för stiften i alla fall...
Hur som helst, när det nya stiftet gått in från spetsen så kan man "slå ur" skräpet vid radergummit och om man har tur så kommer ytterligare något stift att matas ut innan man åker på samma procedur igen. Man kan ju glädjas åt att pennan innehåller en förvaring för stiften i alla fall...
Medlem
· Blekinge
· 10 506 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 026 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 026 inlägg
Dom brukar ju alltid gå att plocka isär. Kan också tänka mig att det satt sig något i frammatningsmekanismen.. (alltså. Är detta ett ord eller inte?)
Rensa så kommer det nog börja fungera igen.
Rensa så kommer det nog börja fungera igen.
Du är kanske inne på något. Pennorna jag främst har problem med är ju de jag har i fickan när jag stökar runt, så det kan säkert finns diverse trasiga bitar där inne. Jag har försökt att mata in från fel håll och har lyckats någon gång med 0,9-stift. Jag ska leta efter någon tunn nål eller annat att rensa med. Eller så är det något @snajgel får testa.pacman42 skrev:Jag har haft samma problem i alla år jag har haft stiftpennor (närmare 40 år skulle jag tro, problemet är fortfarande inte löst). Work-arounden är att stoppa in stiften från spetsen på pennan. Orsaken till problemen är att det samlas rester från stiften i botten (närmast spetsen i behållaren) av pennan om man har den med sig och den skakas runt en massa. Ett praktexempel på att man inte har med use-caset att bära med sig pennorna i specifikationen.
Superkraft? Ja, fullt tänkbart. det tycks ju vara något systematiskt över det hela...
Själv kan jag konstatera att ju tunnare stift desto känsligare pennor. 0.5-stift/pennor är klart kinkigare att hålla fungerande ngn längre tid jämfört med 0.7-stift/pennor.
Jag vill gärna tro att det faktiskt är skillnad i precision mellan billiga och dyra pennor, liksom mellan billiga och dyra stift. Det är inte så att du har ännu kortare tålamod än mig och ger upp efter max 3 tryckningar med nytt stift?
Själv kan jag konstatera att ju tunnare stift desto känsligare pennor. 0.5-stift/pennor är klart kinkigare att hålla fungerande ngn längre tid jämfört med 0.7-stift/pennor.
Jag vill gärna tro att det faktiskt är skillnad i precision mellan billiga och dyra pennor, liksom mellan billiga och dyra stift. Det är inte så att du har ännu kortare tålamod än mig och ger upp efter max 3 tryckningar med nytt stift?
Förr så brukade det sitta en rensnål i suddgummit, jag brukar blåsa mina med tryckluft när jag har gjort åt en paket med stift och brukar inte ha problem.Hep skrev:Du är kanske inne på något. Pennorna jag främst har problem med är ju de jag har i fickan när jag stökar runt, så det kan säkert finns diverse trasiga bitar där inne. Jag har försökt att mata in från fel håll och har lyckats någon gång med 0,9-stift. Jag ska leta efter någon tunn nål eller annat att rensa med. Eller så är det något @snajgel får testa.
Någon metallring som går att ta bort känner jag inte igen. Jag går ut och kollar mina pennor när barnen somnat, men om du vill får du gärna lägga upp en bild.S Svante Svenson skrev:
Svagt minne av blå 07-penna med rensnål från forntiden. Jag får leta i sylådan. Jag har försökt blåsa bakifrån, men jag får testa från andra hållet om inte nåltricket ger något.M maxmsm skrev:
Jag slår ett slag för 0,7mm stift med hårdheten 2B (mjukare än vanliga HB).
Mycket trevligare att skriva med, gör mörkare streck, lättare att sudda och mindre ”dike” i pappret.
(Särskilt bra för sjökort)
Mycket trevligare att skriva med, gör mörkare streck, lättare att sudda och mindre ”dike” i pappret.
(Särskilt bra för sjökort)
Jag har helt gett upp! Skriver allt med bläck. Mycket skönare att skriva med också. Ska en tavla upp på väggen så har jag en sån blyertspenna man vässar! 👌pacman42 skrev:Jag har haft samma problem i alla år jag har haft stiftpennor (närmare 40 år skulle jag tro, problemet är fortfarande inte löst). Work-arounden är att stoppa in stiften från spetsen på pennan. Orsaken till problemen är att det samlas rester från stiften i botten (närmast spetsen i behållaren) av pennan om man har den med sig och den skakas runt en massa. Ett praktexempel på att man inte har med use-caset att bära med sig pennorna i specifikationen.
De få gånger jag skriver på papper är det nästan bara med bläck, men jag skriver oftast på skärm som nu och då är pennan utan rörliga delar, vilket kanske är rätt för mig. Stiftpennorna använder jag på trä och det är kanske den miljön i kombination med mitt handhavande som de inte tål.
I dag köpte jag en stiftpenna för 2 mm stift och den ska väl till och med jag klara av.
I dag köpte jag en stiftpenna för 2 mm stift och den ska väl till och med jag klara av.
Vad är det för fel med print el. bläcI ikeo skrev:
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Jag har samma problem. Jag gav upp för något år sedan och köpte ett gäng vanliga blyertspennor av bra kvalité samt en vässare. Hur nöjd som helst!
(Jag hade inte använt en vanlig bra blyertspenna sedan skolan. Utan endast pennor från typ Ikea, skillnad som natt och dag. Spetsen går aldrig av och håller sig vass länge.)
(Jag hade inte använt en vanlig bra blyertspenna sedan skolan. Utan endast pennor från typ Ikea, skillnad som natt och dag. Spetsen går aldrig av och håller sig vass länge.)