Är det en stor skogsägare med kanske många hus som gränsar till hans marker förstår jag honom lite. Träd kan ju falla även de som inte "ser" dåliga ut. (Men ser de dåliga ut och kan skada andras egendom så skulle i varje fall jag ta ned det. Om jag nu var den skogsägaren....)

Men nu har ju du påpekat faran och fått till svar att han inte tänker göra något. Han har kort och gott valt att istället för att ha ett rent samvete som huvudkudde ha en bra försäkring, och gott sover han säkert :) Men inte du.

Du får tänka tanken att han muttrat och sagt nej det där ska stå kvar, det får inte fällas.... Ta sen dit en aborist och fäll trädet. Stå för den trista engångskostnaden, det är ju dina barn värda.

Alfredo Alfredo skrev:
Om det existerar exempel eller ej är väl inte relevant när man redogör för regelverket?

Reglerna kring detta finns framför allt i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2012:1.

[länk]

Sen tror jag (som även du antyder) att risken att drabbas av påföljd är mer eller mindre försumbar om man fäller ett träd på grannens mark med dennes medgivande (och allt går bra) och trots att jag är "körkortslös" skulle jag inte tveka ett ögonblick på grund av några regler. Men detta betyder inte att det är rätt.
AFS gäller endast vid förhållande som regleras av AML, och för det krävs att det råder ett arbetsgivarförhållande, eller att något utförs med ersättning eller på annat sätt genom ett uppdrag som kan likställas med arbetsgivarförhållande. Ingenting i detta är relevant om du själv frågar och får lov att ensam, på valfritt sätt ta ner enstaka träd hos en granne i helt privat syfte.

Om du däremot överenskommer om att sköta gallring på en skogsägares fastighet, mot att du får veden i ersättning, råder ett arbetsgivaransvar.

/M

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
A
M Marcus-AA skrev:
AFS gäller endast vid förhållande som regleras av AML, och för det krävs att det råder ett arbetsgivarförhållande, eller att något utförs med ersättning eller på annat sätt genom ett uppdrag som kan likställas med arbetsgivarförhållande. Ingenting i detta är relevant om du själv frågar och får lov att ensam, på valfritt sätt ta ner enstaka träd hos en granne i helt privat syfte.

Om du däremot överenskommer om att sköta gallring på en skogsägares fastighet, mot att du får veden i ersättning, råder ett arbetsgivaransvar.

/M
Nej endast virke som ej räknas som tillgagn för skogsägaren, kan du slippa behörighet för sågen. i övrigt så gäller just kravet om behörighet oavsett form..

Maskintok skrev:
Nej endast virke som ej räknas som tillgagn för skogsägaren, kan du slippa behörighet för sågen. i övrigt så gäller just kravet om behörighet oavsett form..
Det är ju mer eller mindre exakt vad jag skrev, och fullt ut tillämpligt på exemplet i tråden oavsett om det är en rutten björk eller eller ett sjukt körsbärsträd.

/M

A
M Marcus-AA skrev:
Det är ju mer eller mindre exakt vad jag skrev, och fullt ut tillämpligt på exemplet i tråden oavsett om det är en rutten björk eller eller ett sjukt körsbärsträd.

/M
Nej inte alls.
Man får inte FÄLLA utan bara upparbeta redan fällda stammar.
Och ett träd som är rotstående är tillgagn för skogsägaren... Det är inkomst av ved mm..

A
varför genomför ni inte en utbildning för sågen?

Eller så skulle t, ex byggahus kunna fixa fram en teoriutbildning med prov... någon kunna fixa praktiska delen med övningar och avlagda prov..

ditt resultat från teorin kan man ju fota.
Samma med det praktiska så har alla som vill och klarar proven behörighet..

Maskintok skrev:
Nej inte alls.
Man får inte FÄLLA utan bara upparbeta redan fällda stammar.
Och ett träd som är rotstående är tillgagn för skogsägaren... Det är inkomst av ved mm..
Du har helt enkelt fel. Om TS får fälla och bortforsla ett sjukt träd så utgör det arbetet ingen nytta alls för skogsägaren, och då finns inget arbetsgivaransvar. Det är ju just därför markägaren vill att TS får lösa det själv, det är ingen nytta eller vinst för markägaren.

/M

A
M Marcus-AA skrev:
Du har helt enkelt fel. Om TS får fälla och bortforsla ett sjukt träd så utgör det arbetet ingen nytta alls för skogsägaren, och då finns inget arbetsgivaransvar. Det är ju just därför markägaren vill att TS får lösa det själv, det är ingen nytta eller vinst för markägaren.

/M
Nej jag har inte fel.
Jag jobbar med detta och jag har suttit i tinget över denna fråga emot en miljöåklagare..
Jag har även och har fortfarande utbildningar för motorsåg..
Att trädet är sjukt har inget med saken att göra.

utan då gäller andra frågor över detta.
Vad gäller sågen så gäller behörighet om du ska vara på annans mark...

• Gilla
Limpdjuret och 3 till
  • Laddar…
Vid osäkerhet, ta ut ett proffs från en (eller fler) trädfällarfirma eller arborist för att få en offert. Diskutera lösning med dem. Ditt försäkringsbolag kan troligen bistå med råd i själva försäkringsfrågan. Markägaren kanske har kontakt med en firma som kan tänkas fälla. Det är väl de enkla råden.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
ni glömmer flera saker i detta..
bland annat att trädet i sig är skyddat.
frukt och bärträd i skogsmark är skyddade.

Man får inte fälla hur som helst.
utan tillhör det en skogsfastighet så är det länsstyrelsen som ska ge sitt godkännande tillsammans med Skogsstyrelsen..

Detta är saker som inte alla skogsägare vet om precis som vad som gäller vid arbete med motorsåg..

att skogs eller markägaren gett sitt godkännande är inte alls samma sak som att en myndighet gjort detta.

amv kommer inte att åka runt och kolla detta, men sker något och en olycka händer så är det en helt annan verklighet som kommer..

mitt råd.
lej bort och ha ryggen fri.

• Gilla
vonSallad och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej jag har inte fel.
Jag jobbar med detta och jag har suttit i tinget över denna fråga emot en miljöåklagare..
Jag har även och har fortfarande utbildningar för motorsåg..
Att trädet är sjukt har inget med saken att göra.

utan då gäller andra frågor över detta.
Intressant att du står på dig, du har säkert rätt.
Själv har jag resonerat som så att om jag fått ett träd av grannen är det mitt träd, och får således fälla det för min egen vinning. Håller det resonemanget, om inte varför?

Vi hade liknande problem. Vi vände oss till vårt försäkringsbolag för vårt hus som tog kostnaden för en arborist att ta ned trädet (hade grannens tillåtelse). De såg det som förebyggande av skada. Arboristen skickade räkningen då direkt till försäkringsbolaget. Gick smidigt. I vårt fall var det ett så komplex fällning att det krävdes en 20 m kranbil för att få ned det och det låg redan i 45 graders lutning över huset så det var uppenbart ett jätteproblem.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Själv har jag resonerat som så att om jag fått ett träd av grannen är det mitt träd, och får således fälla det för min egen vinning. Håller det resonemanget, om inte varför?
Nej för OM det händer något så har per automatik markägaren ansvar för dig enligt lagen. alltså måste ägaren veta om du har behörighet eller ej.
utan behörighet så räknas du som anställd, vilket även kan ske för en enskild företagare med.. arbetsgivaransvar.

vissa tror man kan skriva avtal om detta men det går ej..
Det markägaren kan göra är att lova bort trädet.. Men då måste behörig fälla.
sen om markägaren anser att trädet är icke tillgagn så får du upparbeta detta..

Men så länge trädet står upp så nej inte utan behörighet.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Varför skulle jag inte stå på mig?
Jag har hanterat dessa frågor i många år..
Det är en del av mitt jobb och leverne..

Jag tycker inte om den lagtext som kom över detta med att hantera såg på annans mark..
Då lagen är skriven så att den misstolkas och utnyttjas för egen vinning för vissa firmor.
Men den är bra då kunskapen är extremt låg över handhavandet..

Jag lär gärna ut det jag kan om sågar och dess hantering, just för att olyckor ska kunna minska i den mån det går...

Jag som varit inblandad i en dödsolycka med just trädfällning vet hur det känns, vet hur fort det går... Och hur illa det kan gå..
upplevelsen vill jag skona er andra ifrån..
Därför så skriver jag som det är..

Jag skulle kunna strunta i allt i dessa trådar om trädfällning eller sågar hantering.. Men det är viktigt med rätt kunskap.

• Gilla
Bror9 och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Bara om det gäller någon form av arbete mot ersättning. Motorsågskörkort är ett påhitt av arbetsmiljöverket. De bryr sig inte om vad folk gör på fritiden. Så ifall du har som hobby att såga motorsåg och du har en granne som tycker det är ok att du sågar lite 'skräpträd' i hans skog så kommer ingen att fällas för detta. Det räcker med att träden fälls ;)

Ifall man villt.t.ex. gallra grannens skog mot att man tar veden är det bara att skriva ett arrendeavtal som gäller markbiten för ett par dagar eller hur länge nu gallringen kan ta så borde man ha allt på det torra. D¨å är det att se som att du jobbar i egen skog ;)

Vad är nästa steg, toarullelicens för att torka sig i rö...n.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.