Maskintok skrev:
Jo om du är egenföretagare.
Men är det fler på samma arbetsplats så är det lagen om behörighet som gäller...
Absolut, för egenföretagare är det få arbetsmiljöregler som gäller (är själv egen) men även privatpersoner som jobbar på annans mark skall ha utbildning och det är om jag inte minns fel markägaren som är ansvarig för att tillse att den som utför arbetet har det.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
J jonko skrev:
Absolut, för egenföretagare är det få arbetsmiljöregler som gäller (är själv egen) men även privatpersoner som jobbar på annans mark skall ha utbildning och det är om jag inte minns fel markägaren som är ansvarig för att tillse att den som utför arbetet har det.
Jajemän
enda gången man kan komma undan är om det gäller ved.. Och detta är rester efter en skördare eller röjare... Då räknas det inte som skogsarbete med såg...

Finns det möjlighet att ta en bild från sidan gärna 100meter bort där man ser både träd och hus

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
M Mike2000 skrev:
För några veckor sedan kom en granne knackande på dörren och undrade om jag har sett att ett träd från skogen föll ner bredvid vårt hus. Ganska litet träd och som tur missade det huset med 1,5 meter så ingen skada skedd. Jag gick upp till skogen för att se vad orsaken var och märkte att där står det ett annat träd, över 30 meter högt och lutar elakt mot huset. "Om det skulle falla så skulle det blåsa av halva huset", var min första tanke. Trädet såg ut att vara i ganska dåligt skick så jag kontaktade markägaren för att informera honom om detta.
Efter några veckor lyckades han ta sig upp till oss för att undersöka läget. Hans svar var: "Ja du, du får lov att fälla trädet för det ser inte ut att må så bra, men du får ta hit en arborist och stå för kostnaden själv." Han passade också på att informera att han har bra försäkringar och bruka därför strunta i sådant. Detta gjorde mig lite besviken. Mina tre barn sover i sovrum mot skogen, och ingen försäkring hjälper mig om de skulle blir skadade.

Så jag funderar vad ni har för tankar kring detta. Finns det inget krav på markägare att försöka förhindra skada på andras egendom eller personskador? Eller är det bara att skaffa försäkringar och strunta i omgivningen?

Jag är mycket tacksam för alla tips.

Jag måste gå tillbaka hit..
kollar man ännu en gång på stammen..
barken är borta på hela den sidan neråt huset till... Och veden är mörk blå åt det svarta hållet.. denna stam är inte kry..

fördel?
Japp..
från bergets kant.. kan man kasta fast ett rep eller vajer... Sedan sågar man skär efter att ha säkrat upp stammen..
sen drar man stammen emot berget.. (y)
kan gå i sidled men aldrig emot huset... Och det är det viktigaste..

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
M Mike2000 skrev:
För några veckor sedan kom en granne knackande på dörren och undrade om jag har sett att ett träd från skogen föll ner bredvid vårt hus. Ganska litet träd och som tur missade det huset med 1,5 meter så ingen skada skedd. Jag gick upp till skogen för att se vad orsaken var och märkte att där står det ett annat träd, över 30 meter högt och lutar elakt mot huset. "Om det skulle falla så skulle det blåsa av halva huset", var min första tanke. Trädet såg ut att vara i ganska dåligt skick så jag kontaktade markägaren för att informera honom om detta.
Efter några veckor lyckades han ta sig upp till oss för att undersöka läget. Hans svar var: "Ja du, du får lov att fälla trädet för det ser inte ut att må så bra, men du får ta hit en arborist och stå för kostnaden själv." Han passade också på att informera att han har bra försäkringar och bruka därför strunta i sådant. Detta gjorde mig lite besviken. Mina tre barn sover i sovrum mot skogen, och ingen försäkring hjälper mig om de skulle blir skadade.

Så jag funderar vad ni har för tankar kring detta. Finns det inget krav på markägare att försöka förhindra skada på andras egendom eller personskador? Eller är det bara att skaffa försäkringar och strunta i omgivningen?

Jag är mycket tacksam för alla tips.
Det är ju utmärkt att du får lov att ta ned trädet. Hade jag varit du så hade jag gjort det direkt. Man vill ju inte att någon blir skadad.

Jag hade ju inte använt någon arborist, men rep och ev. Spännband så att trädet inte kan falla mot huset.

Jag kan förstå trädägaren, han verkar ha bra försäkring som ersätter om något inträffar, men den betalar ju inte förrän dess. Att trädet skulle falla rätt igenom huset låter inte sannolikt, speciellt inte om det är ruttet och huset är friskt…

Konstaterandena att vissa skulle ta ner trädet själva känns rätt meningslösa. Det är väl uppenbart av tråden att TS inte är en skogshuggare ens på hobbynivå, och att då ens antyda att det är lämpligt att ge sig på ett delvis ruttet träd själv känns ur mitt perspektiv som dåliga råd.

Då menar jag inte beskrivningarna av hur man gör. För utifrån dem kan man konstatera att det nog finns rimliga förutsättningar att få trädet fällt på TS bekostnad till relativt rimligt pris. Och med (en spelad?) oro för de egna barnens väl och ve är det väl inget att snacka om utan bara att ta hem någon som gör jobbet.

• Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
(...)

Du får köra motorsåg hur mycket du vill utan något körkort, men du får bara göra det privat inte yrkesmässigt.
Det är just det där som jag vänder mig mot. Att hålla på och käftas hit och dit om ansvar och dokumentation och förbud och försäkringar och lagar hit och dit i stället för att göra arbetet och undanröja risken snabbt och behändigt på några timmar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
H heimlaga skrev:
Det är just det där som jag vänder mig mot. Att hålla på och käftas hit och dit om ansvar och dokumentation och förbud och försäkringar och lagar hit och dit i stället för att göra arbetet och undanröja risken snabbt och behändigt på några timmar.
Fast det förutsätter att man vet vad man gör, annars kan det sluta illa på de få timmarna. Alla har inte heller tillgång till traktor och vajer eller ens en motorsåg.

Har man aldrig tagit ner ett träd förut är kanske inte detta träd det bästa att börja med.

• Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Största körsbärsträdet jag sett, borde ge gott om körsbär, låt det stå kvar, Nam Nam!

Fäll, kapa upp torka och sälj som röker på grillsidor, borde ge en skaplig slant

Du får säkert 50-100:-/kg

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Delvis förmultnad, mossaklädd trädstam i en skog med löv och kvistar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A ArneTW skrev:
Har du nåt exempel över huvud taget på detta.
Om det existerar exempel eller ej är väl inte relevant när man redogör för regelverket?

Reglerna kring detta finns framför allt i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2012:1.

https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf

Sen tror jag (som även du antyder) att risken att drabbas av påföljd är mer eller mindre försumbar om man fäller ett träd på grannens mark med dennes medgivande (och allt går bra) och trots att jag är "körkortslös" skulle jag inte tveka ett ögonblick på grund av några regler. Men detta betyder inte att det är rätt.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Om det existerar exempel eller ej är väl inte relevant när man redogör för regelverket?

Reglerna kring detta finns framför allt i Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2012:1.

[länk]

Sen tror jag (som även du antyder) att risken att drabbas av påföljd är mer eller mindre försumbar om man fäller ett träd på grannens mark med dennes medgivande (och allt går bra) och trots att jag är "körkortslös" skulle jag inte tveka ett ögonblick på grund av några regler. Men detta betyder inte att det är rätt.
år 2014 satt jag och diskuterade detta med en åklagare i rätten... gällande annans död..
reglerna är klara.
dokumentation över avlagda prov.
teoretiskt och praktiskt..
Inget mer inget mindre..

Nu kommer inte amv åka ut och bråka, spana efter detta.. Men om något sker så blir markägaren arbetsgivare i deras ögon...

Maskintok skrev:
Jajemän
enda gången man kan komma undan är om det gäller ved.. Och detta är rester efter en skördare eller röjare... Då räknas det inte som skogsarbete med såg...
Men då är det väl bara att spotta i nävarna o ta fram yxan???
( tänkte på om man som privatperson ska fälla träd på annans mark som man har tillstånd att få fälla )

A
M MrDizzy skrev:
Men då är det väl bara att spotta i nävarna o ta fram yxan???
( tänkte på om man som privatperson ska fälla träd på annans mark som man har tillstånd att få fälla )
Hmm ja det borde ju kunna gå... Yxan kräver inte behörighet...
Men samtidigt så är detta inget svårt att fixa en behörighet.

ett avtal där en bevittnat att du gjort rätt vid det praktiska provet.. Och ett godkänt teoretiskt prov som denne skrivit ut..

Sedan en underskrift om att du klarat av detta..

Kan ligga i en pärm.. jag har kopior på mitt och ligger dels i bilen men också i kojan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.