48 149 läst · 423 svar
48k läst
423 svar
"Jag har bra försäkringar, så jag struntar i andras liv..."
Tack för förtroendetFairlane skrev:Om Maskintok säger att det knepigt att fälla skulle jag aldrig i livet ge mig på det råder utan anlitat proffs. Min bild av Maskintok är att han har stenkoll på sådana saker. Ja vi har bara en bild så det kanske ser värre ut än vad det är, men är man inte säker med sågen och är rädd att det ramlar på huset så skulle åtminstone jag ta in hjälp.
Även en företagsförsäkring brukar vara knepiga om man negligerat risker, jag var inblandat i ett rel stort försäkringsärende där hela skadeersättningen hängde på att vi kunde bevisa att det var en plötslig och oförutsett händelse (aldrig hänt tidigare och inte kunnat förutses). Men det finns ju såklart olika typer av försäkringar så kanske har du och ”grannen” rätt.H hempularen skrev:
Underförstått så ska ju markägaren ta del av det första förslaget... dvs att trädet är i dåligt skickA Alexn72 skrev:Märkligt inställning.
I mitt fall om jag tycker att markägaren ska göra jobbet så hade jag dokumenterat alltihop gärna med utlåtande från någon med kunskap.
Sen om inget händer hade jag kontaktat hans försäkringsbolag och ditt egna.
Men....
I ditt fall (jag kan fälla träd) så hade jag startat motorsågen och fällt trädet. Antingen hela eller en så stor bit att det inte längre kan träffa huset.
Så skulle jag också göra. Fästa en vajer i trädet genom att göra en snara och antingen knuffa den uppför stammen med en slana eller trä den ovanför en gren med hjälp av en slana. Såga riktskär och gå bort och spänna vajern. Såga början till ett fällskär men sluta såga i tid och mer eller mindre dra omkull trädet med vajern. Jag skulle göra det i plusgrader så gångjärnet är så segt som möjligt. Inte göra någonting med vajern när den som fäller står nära trädet.Maskintok skrev:Nja och ja..
Det knepiga är att stammen är rutten där brytmån ska vara och det påverkar trädets hållfasthet..
sätter man kedjan i detta träd och fäller som vanligt så går det inte bra...
inte skulle jag heller klättra i detta träd..
utan..
kapa 3 skär..
Ha fäst en vajer först.
Sedan dra ner trädet åt det håll jag vill.
skäret heter v skär.
Och är just ett v sett efteråt..
Detta är bland det farligaste träd som man kan fälla... Då dessa kan gå av ovanför huvudet och slå ihjäl dig direkt..
hände en herre för något år sedan..
Så tog pappa och jag omkull en stor rutten asp som stod i kanten av vårt skogsskifte och lutade och hotade att falla över grannens uthus. Vi drog med vajerkranen på traktorn. Den kom ned inom en meter från där vi hade tänkt.
JajemänH heimlaga skrev:Så skulle jag också göra. Fästa en vajer i trädet genom att göra en snara och antingen knuffa den uppför stammen med en slana eller trä den ovanför en gren med hjälp av en slana. Såga riktskär och gå bort och spänna vajern. Såga början till ett fällskär men sluta såga i tid och mer eller mindre dra omkull trädet med vajern. Jag skulle göra det i plusgrader så gångjärnet är så segt som möjligt. Inte göra någonting med vajern när den som fäller står nära trädet.
Så tog pappa och jag omkull en stor rutten asp som stod i kanten av vårt skogsskifte och lutade och hotade att falla över grannens uthus. Vi drog med vajerkranen på traktorn. Den kom ned inom en meter från där vi hade tänkt.
man brukar spara ca 10% av diametern för brytmån.. Men lämnar man ca 5 cm så är man säker på att den följer brytmånen..
Du skulle spelat in samtalet.M Mike2000 skrev:För några veckor sedan kom en granne knackande på dörren och undrade om jag har sett att ett träd från skogen föll ner bredvid vårt hus. Ganska litet träd och som tur missade det huset med 1,5 meter så ingen skada skedd. Jag gick upp till skogen för att se vad orsaken var och märkte att där står det ett annat träd, över 30 meter högt och lutar elakt mot huset. "Om det skulle falla så skulle det blåsa av halva huset", var min första tanke. Trädet såg ut att vara i ganska dåligt skick så jag kontaktade markägaren för att informera honom om detta.
Efter några veckor lyckades han ta sig upp till oss för att undersöka läget. Hans svar var: "Ja du, du får lov att fälla trädet för det ser inte ut att må så bra, men du får ta hit en arborist och stå för kostnaden själv." Han passade också på att informera att han har bra försäkringar och bruka därför strunta i sådant. Detta gjorde mig lite besviken. Mina tre barn sover i sovrum mot skogen, och ingen försäkring hjälper mig om de skulle blir skadade.
Så jag funderar vad ni har för tankar kring detta. Finns det inget krav på markägare att försöka förhindra skada på andras egendom eller personskador? Eller är det bara att skaffa försäkringar och strunta i omgivningen?
Jag är mycket tacksam för alla tips.
Alla försäkringsbolag har klausuler om att man ska förebygga och minimera risker för skador.
Så om trädet faller och skadar ditt hus, hade antagligen försäkringen inte betalt något om bolaget fick reda på bakgrunden.
Du får köra motorsåg hur mycket du vill utan något körkort, men du får bara göra det privat inte yrkesmässigt.H heimlaga skrev:Jag tycker du skall radera den här tråden illa kvickt. Sedan fäller du trädet och så håller alla käft och problemet är löst.
Markägaren lär knappast kräva dig på arboristkvitto. Han är bara nöjd att trädet är borta. Du behöver inte heller arboristkvittot till någonting. Det enda olagliga är om du saknar motorsågskörkort men vem vet någonting om det bara du raderar tråden och håller tyst.
Redigerat:
Tackar för alla svar! Fick ett ordentligt skratt av några.
Det är en gammal körsbär, så inget evighetsträd. Jag vill inte påstå att trädet är ruttet. Det är skyddat av berget så tror inte att stormen kan blåsa ner det just över huset, men om den faller så som det lutar så kan övre tredjedelen att smälla över huset. En idé är att ta bort övre tredjedelen av stammen och låta resten vara kvar och se vad som händer.
Får ta hit någon expert som kan kolla på det och dokumentera helt enkelt.
Det är en gammal körsbär, så inget evighetsträd. Jag vill inte påstå att trädet är ruttet. Det är skyddat av berget så tror inte att stormen kan blåsa ner det just över huset, men om den faller så som det lutar så kan övre tredjedelen att smälla över huset. En idé är att ta bort övre tredjedelen av stammen och låta resten vara kvar och se vad som händer.
Får ta hit någon expert som kan kolla på det och dokumentera helt enkelt.
Oavsett vad regler och försäkringsbolag tycker så säger det här ganska så mycket om skogsägaren i mina öron.
Har man skog så är det väl fan ens uppgift att sköta om den så den inte skadar andra eller andras egendom?
Nu vet jag förstås inte exakt hur trädet står/lutar i relation till huset samt att jag bara fått höra en sida av myntet men det låter som att skogsägaren kanske borde fundera på om han verkligen vill ha en skog.
Har man skog så är det väl fan ens uppgift att sköta om den så den inte skadar andra eller andras egendom?
Nu vet jag förstås inte exakt hur trädet står/lutar i relation till huset samt att jag bara fått höra en sida av myntet men det låter som att skogsägaren kanske borde fundera på om han verkligen vill ha en skog.
Nja detta är nog en hänsyns yta..T Trunk skrev:Oavsett vad regler och försäkringsbolag tycker så säger det här ganska så mycket om skogsägaren i mina öron.
Det är ett körsbärsträd... såg väldigt likt ut en gammal Björk på bilden..
Men denna yta är inget som skogsbruk drivs i.. det får man inte..
Därför står en stor otrevlig gran kvar där också...
Jag hade erbjudit ägaren en liten summa för allt och fällt bort alla träd och snyggat till..
sen så..
”Ta ner trädet, men gör det på egen bekostnad” är så nära perfekt svar man kan komma i situationer som detta, just för att bevisbördan på vårdslöshet (om trädet råkar ramla ner) är så hög. Då ska man tacka grannen, ta in någon som har nödvändig kunskap och få ner trädjäkeln.T Trunk skrev:Oavsett vad regler och försäkringsbolag tycker så säger det här ganska så mycket om skogsägaren i mina öron.